Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lasse Givoni
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til matematik
Anvendt litteratur:
hæfter af Mike Vandal Auerbach 2022
fra https://www.mathematicus.dk/matematik/
Regneregler
- brøkregneregler
- potensregneregler
- parenteser
- regnearternes hierarki
Talmængder
- naturlige tal
- hele tal
- rationale tal
- primtal og sammensatte tal
- irrationale tal
- reelle tal
Mængder
- delmængder
- fællesmængde
- foreningsmængde
- den tomme mængde
- univers (og talunivers)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent- og rentesregning
Resumé
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Renter og annuiteter p5 - 26 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Overslagsregning, regningsarternes hierarki, ligningsløsning og absolut værdi
Procenter
Variabel og fast rente
Gennemsnitlige rente
Renteformlen
- startværdi
- slutværdi
- rente
- terminer
Tilskrivning af rente og fremskrivningsfaktor
Supplerende stof under dette emne
beviser:
Formel for startværdien
Formel for renten
Formel for terminer
Faglige mål
kunne håndtere formler
operere med tal og kritisk vurdere resultater af beregninger
Særlige arbejdsformer:
Ekspert karrusel
Quiz og byt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning
Resumé
(...)
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Sandsynlighedsregning p5 - 39 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Kombinatorik
- kombinationer
- permutationer
Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel
Pascals trekant
Udfald og udfaldsrum
Hændelser (og delmængder)
Sandsynlighed, gunstige udfald og mulige udfald
Sandsynlighedsrum, symmetriske og asymmetriske
Eksperimenter
- kast med terninger (6 sider, samt 4, 8 osv. sider)
- kast med mønt
- trækning af kort
- trækning af kugler (med og uden tilbagelægning)
Binomialtest
Binomialfordeling
Approksimation med normalfordeling
Konfidensinterval og hypotesetest
Supplerende stof under dette emne
Beviser
Sandsynlighedsregningens historie
Faglige mål:
Anvende sandsynlighedsteoretiske modeller
Kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser
Bestemme konfidensinterval
Særlige arbejdsformer:
Elevfremlæggelser
Par på tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner
Resumé
(...)
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Funktioner p5 - 64 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Funktioner
- lineære
- eksponentielle og logaritmer
- potens og rodfunktioner
- andengradspolynomier
- trigonometriske
Definitionsmængde og værdimængde
Præsentationsformer
- beskrivelse
- tabel
- graf
- forskrift
Supplerende stof under dette emne
Lidt om historien bag løsning af andengradsligninger
Beviser
Faglige mål:
Anvende funktionsudtryk
Opstille modeller
Udføre regression
Særlige arbejdsformer:
Par på tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Resumé
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Statistik p5 - 36 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Ugrupperede observationer
- observationer
- hyppigheder
- frekvens
- kumuleret frekvens
- gennemsnit
Grafisk præsentation: stolpediagram
Boksplot
- kvartilsæt
- median
- fraktiler
- typetal
- variationsbredde
- kvartilbredde
- udvidet kvartilsæt
Grupperede observationer
- intervaller af reelle tal
- intervalmidtpunkt
Grafisk præsentation:
- histogram
- sumkurve
- boksplot
Stikprøver
- population
- delmængder
- systematiske fejl
Konfidensintervaller
Hypotesetest
Supplerende stof under dette emne
Beviser
Faglige mål:
Anvende statistiske modeller til at beskrive data
Foretage simulering
Gennemføre hypotesetest
Formulere konklusioner i at klart sprog
Særlige arbejdsformer:
Elevfremlæggelser
Gruppearbejde (opgaveregning)
Par på tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Analytisk geometri og vektorregning
Resumé
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Plangeometri p5 - 62 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Koordinatsystem
- x-akse (reel talakse)
- y-akse
- Origo
Punkter og deres koordinater
Vektorer
- længde
- retning
- orienteret linjestykke
- en vektor opfattet som mængde
- en repræsentant for mængden
Vektorer og deres koordinater
- sum af vektorer
- vektordifferens
- produkt mellem en skalar og en vektor
- prikproduktet
Supplerende stof under dette emne:
Beviser
Bevis for associativitet af vektoraddition
Faglige mål:
Kunne svare på teoretiske og praktiske spørgsmål knyttet til en analytisk beskrivelse af geometriske problemstillinger
Kunne opstille plangeometriske modeller
Særlige arbejdsformer:
Elevfremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelse til mundtlig årsprøve (og skr test)
Elevfremlæggelser inden for alle prøveemner
Brug af CAS
Brug af formelsamlingen
Strukturering af en fremlæggelse
Formulering af skriftlige besvarelser
Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opstart efter sommerferien
Repetition af emnerne fra sidste år.
Regnetræning
Bogstavregning
Træning i beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Funktioner 2
Resumé
(...)
Anvendt Litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om funktioner p5 - 26 (hele hæftet).
Kernestof
Funktioner
- definition af funktion (fra mængde A til mængde B)
- funktionsbegrebet
- stykkevis defineret funktion
- sammensat funktion
Funktionstyper:
- Lineære funktioner
- Polynomier
- Andengradspolynomier
- Eksponentielle funktioner
- Logaritmer
- Potens- og rodfunktioner
- Det udvidede potensbegreb
De fire præsentationsformer:
- beskrivelse
- tabel
- graf
- forskrift
Supplerende stof
Beviser inden for funktionslæren
Funktionsbegrebets og tallenes historie
Faglige mål:
Opstilling af modeller med funktioner
Udførelse af Regression
- lineær
- polynomiel
- eksponentiel
- residualplot
Kunne fremskrive, samt
forholde sig til modellers begrænsninger og rækkevidde
Særlige arbejdsformer:
Par på tid (kooperativ læring)
Quiz og byt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Resumé
Anvendt litteratur:
Mike Auerbachs hæfte om Differentialregning p5 - 56 (hele hæftet).
Link: https://www.mathematicus.dk/matematik/
Kernestof
Definition af differenskvotient og differentialkvotient
Grænseværdier
Væksthastighed
Afledt funktion (generelt)
Afledte funktioner for de elementære funktioner
Regneregler for differentiation af
- sum
- differens
- produkt
- sammensat funktion
Monotoniforhold
Ekstrema
Optimering
Supplerende stof under dette emne
Træk af infinitesimalregningens historie
(Newton og Leibniz)
Beviser
Faglige mål:
Anvende differentialkvotient for funktioner
Fortolke betydningen af en afledt funktions funktionsværdi
Særlige arbejdsformer:
Par på tid
Ekspert karrusel
Fremlæggelser ved plakater
og individuelle fremlæggelser (eksamenstræning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorregning og plangeometri
Vektorer
- notation
- regneregler
- skalarprodukt (prikprodukt)
- determinant
Linjens ligning og parameterfremstilling
Cirklens ligning
- kvadratkomplettering
Afstand fra punkt til linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forberedelse til terminsprøve mdt og skr
Forberedelse til skriftlig terminsprøve
- opgaveregning
- brug af formelsamlingen
- brug af CAS
Forberedelse til mundtlig terminsprøve
- beviser
- emner
- samlet pensum
- brug af egne elevnoter
- elevfremlæggelser
Repetition af alle emner
Litteratur
Alle hæfter af Mike Auerbach samt webmatematik:
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Træning af fremlæggelser og eksamensopgaver.
Særligt fokus efter terminsprøven:
Konfidensintervaller, hypotesetest
Reduktion og løsning af ligninger
Differentialregning
Mindstekravsopgaver
Brug af geogebra (geometriopgaver)
Brug af wordmat
Regression
Indførelse af passende variable, opstilling af model
Træning i Abacus
https://www.abacus.dk/abacus-matematik
I tilfældige par og individuelt
De sidste elevfremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition af alle emner (mdt og skr)
Tilladte hjælpemidler:
1. del KUN udleveret formelsamling.
2. del egne noter, udleveret formelsamling, computer og CAS.
Alle mundtlige eksamensemner:
(kommer)
Funktioner
Eksponentielle funktioner og logaritmer
Differentialregning
Analytisk geometri
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Statistik
(andet)
Alle skriftlige opgaveemner:
Ligningsløsning
Funktioner
Differentialregning
(andet)
(kommer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554680082",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554680082",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62554680082"
}