Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Jeppe Guldager
|
Hold
|
2024 FYA (FYA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kraft og bevægelse
Indeholder:
- Bevægelsesligninger
- Arealet under (t,v)-grafen
- Bevægelse i to dimensioner
- Vandret kast
- Kræfter
- Newtons love
- Gnidning
- Jævn cirkelbevægelse
- Skråt kast
Eksperimentelt arbejde:
- Det skrå kast (banekurven) (rapport)
- Det skrå kast (kastelængden) (journal)
Jævn cirkelbevægelse (journal)
Faglige mål:
- at kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere
resultaterne hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Svingninger
Indeholder:
- Harmoniske svingninger
- Energi og energitab
- Tid
Eksperimentelt arbejde:
- Fjederforsøg (journal)
- Harmonisk svingning med en fjeder (rapport)
Faglige mål:
at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - Dataopsamling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Stød og bevægelsesmængde
Indeholder:
- Bevægelsesmængde og stød
- Stød i to dimensioner
- Bevægelsesmængde og Newtons 2. lov
- Fotoners bevægelsesmængde
Eksperimentelt arbejde:
- Ballistisk pendul (rapport)
- Stød i to dimensioner (journal)
Faglige mål:
- at kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Elektricitet og magnetisme
Indeholder:
- Coulombs lov
- Elektriske felter
- Ladet partikel i et elektrisk felt
- Magnetfelter
- Laplaces lov
- Ladet parikel i et magnetfelt
- Afbøjning i et magnetfelt
- Elektromagnetisme
- Magnetfeltet omkring en lang lige leder
- Magnetfeltet i en spole
- Massespektrografen
- Induktion
- Induktionsloven
- Lenz' lov
Eksperimentelt arbejde:
- Kapacitoren (afladning af en kapacitor gennem en modstand) (journal)
- Strømvægten - Laplaces lov (journal)
- Tangens boussolen (journal)
Faglige mål:
- at kende, kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske
fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Fysik i det 21. århundrede - Elbilers fysik
Indeholder:
- Kirchhoffs love
- Model for en spændingskilde
- Effekt fra et element
- Nyttevirkning af et element
- Serie- og parallelforbindelse af elementer
- Opladning og afladning af elementer
- Batterier i elbiler
- Batteriers energiindhold og det nominelle spændingsfald
- Elmotorens opbygning
- Motorkraften
- Induceret spændingsfald i motoren
- Mekanisk effekt
- Model for en elektrisk motor
- Motorkonstantens betydning
- Nyttevirkning af jævnstrømsmotoren
- Gearing og motorkraft
- Forskellige motortyper
- Kraftmoment
- Kraftmoment og vinkelhastighed
- Nyttevirkning og kraftmoment
Faglige mål:
- at kende fænomener og sammenhænge samt kunne diskutere modellers gyldighedsområde
- at kunne opstille og kunne anvende et bredt udvalg af modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler i forberedelsen til den mundtlige eksamen:
- Alle bøger, noter, vejledninger, opgaver mm.
- Rapporter, journaler og opgaver
Tilladte online hjælpemidler:
- Lectio
- www.kernekort.dk (Kernekort)
- www.ptable.com (periodisk system)
Tilladte hjælpemidler til den skriftlige eksamen
- Alle bøger, noter, vejledninger, opgaver mm.
- Rapporter, journaler og opgaver
Tilladte online hjælpemidler:
- Lectio
- www.kernekort.dk (Kernekort)
- www.ptable.com (periodisk system)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704001",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704001",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704001"
}