Holdet 2024 ReB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Niels Kristian Kragh
Hold 2024 ReB (2024 ReB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Nordisk religion
Titel 3 Kristendom, under inddragelse af Markusevangeliet
Titel 4 Islam
Titel 5 Hinduisme
Titel 6 Religion i USA
Titel 7 Projekt
Titel 8 Opsummering
Titel 9 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Forløbet har introduceret til religion B, hvor vi har kigget på teoretiske og metodiske overvejelser i forbindelse med religion b.

- Durkheims teori om "helligt og profant"
- Van Genneps model for overgangsritualer
- Teori om religion (Evolutionisterne, Strauss, Eliade)
- Psykologiske tilgange til religion (Freud, Boyer)
- Moderne religionskritisk med Richard Dawkins som eksempel

Reimick, Sofie og Lene Madsen, Kultur og samfund, 41-43 (Smarts model)
Følner, H, S Lindhardt og B Lund (2002), Kuplen muren og graven, 25-26; 28 (Myter og ritualer)
Motzfeldt, Dorthe, (2010), Religion: Teori - fænomenologi - metode, 18-32; 108-109
Motzfeldt, (2015), Grundbogen til religion c, 245, 253-254, 257-258; 264-265; 268-269; 271,272
Sørensen, Jørgen Podemann, (2002), Skriftløse folks religioner, 84
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nordisk religion

Forløbet har taget udgangspunkt i trosforestillinger omkring nordisk religion hvor vi har inddraget begreber fra naturreligioner. Klassen har set på de forskellige guder og gudernes funktion indenfor nordisk religion og har, i den forbindelse, læst tekster omkring skabelsen og ragnarok. Vi har kort set på Kristendom i forhold til nordisk religion og på mødet mellem disse to religioner. Til sidst har vi set på moderne asatro og på asatro i det senmoderne samfund.

- Nordisk religion som naturreligion
- Mana og tabu
- Guder indenfor nordisk religion
- Trosforestillinger
- Skabelsen og ragnarok
- Kult og ofringer
- Asatro i en senmoderne kontekst (Forn sidr)

Hartvig Larsen, Uffe (1989), Naturfolk og deres religion, 21-31, 89-93, 110-115, 133-144, 227-228
Motzfeldt, Dorthe, (2010), Religion: Teori - fænomenologi - metode, 39-40; 49-50
Adam af Bremens krønike "Ofringerne i Uppsala"
Skabelsen og Ragarok og Gylfes forblændelse i Leif Carlsen: Nordisk religion, Musagets (1986) - 29-31 + 37-39, 52-53


Artikler:
https://ugeavisen.dk/kolding/min-tro-guden-freja-guidede-rikke-til-kaerligheden
https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtr%C3%A6
https://www.religion.dk/yggdrasil
https://www.religion.dk/viden/hvad-er-asatro
https://stiften.dk/aarhus/praesten-der-forsagede-den-kristne-gud-og-valgte-odin
https://www.kristeligt-dagblad.dk/interview/asatroende-tv-kendis-thor-f%C3%A5r-%C3%B8l-og-jeg-f%C3%A5r-styrke

Dokumentar: Afsnit af "Himlen over Danmark " om Asatro
                     Uddrag fra "Historien om Danmark" afsnit 3, Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom, under inddragelse af Markusevangeliet

Forløbet har taget udgangspunkt i den viden eleverne har tilegnet sig via kristendomsforløbet på c-niveau med viden om Jesus og om reformationen og har haft fokus på hovedværkslæsning af markusevangeliet men har også inddraget de andre evangelier. Klassen har læst markusevangeliet i sin helhed og har kigget på nogle af de centrale tematikker, vi her finder i dette hovedværk. I forbindelse med lidelseshistorien, har vi berørt den forskellige opfattelser af nadverlæren man finder hos protestanter og katolikker. Til sidst har vi kigget på forskellige kristne retninger og inddraget deres forskellige bibelsyn.


- Markusevangeliet i sin helhed
- Jesus og Farisæerne
- Jesus som menneskesønnen
- Jesus som karismatisk leder  
- Evangeliegenren og de synoptiske evangelier
- Nadverlæren hos Luther og katolikker
- Kristne retninger - heriblandt Indre mission og Grundtvigianisme


Andreasen, Esben (2010), Religion og Kultur, 156-161
Lausten, Martin Schwarz, Martin Luthers reformatoriske kristendom, 127-129
Hvithamar, Annika, (2007), Danske Verdensreligioner, Kristendom, 9-10, 97-99
Pedersen, Bodil Junker (2017), Tekst om karisma fra "Begrebsnøglen til religion - teori og metode"
Motzfeldt, Dorthe, (2010), Religion: Teori - fænomenologi - metode, 125-127

Hele Marksuevangeliet
Matthæusevangeliet 1; 4,1-11, Johannesevangeliet 1, Lukasevangeliet 4,1-13
Fra: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/jesus
https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvad-er-det-synoptiske-problem
https://www.tvsyd.dk/syd-og-sonderjylland/homo-vielser-kan-give-flugt-fra-folkekirken
https://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyheder/alle-har-samme-ret-til-bryllup-i-folkekirken
https://www.folkekirken.dk/tro/reformation/hovedtanker/vigtige-ideer/daab-og-nadver

Besøg i kirke ved julegudstjeneste og senere feltarbejde ved Finderup Kirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

I dette forløb har vi set på nogle grundforestillinger og ritualer indenfor Islam. Klassen har efterfølgende kigget på sharia og forståelsen af dette begreb. Her er klassen blevet introduceret til Jan Hjærpes model. Efter dette har vi kigget på Islam i det senmoderne samfund, herunder konvertitter i det senmoderne samfund. Til sidst har klassen beskæftiget sig med radikalisering og teorier omkring dette fænomen

- Koran og Hadith-tekster
- De fem søjler
- Sharia
- Jan Hjærpes model
- Det senmoderne samfund
- Euroislam
- Rambos model (Konvertitter)  
- Radikalisering og radikaliseringsmodeller


Andreasen Esben, (2010) Religion og kultur, 173-180
Ketir Deniz, (2020), Klassisk og moderne Islam, 98-102; 167-168; 173-177; 183-185
Albinus, Rebecca, Religion lever (2007), Religion Lever, 107-116,
Dorte Motzfeldt, (2015), Grundbogen til religion c, 264-265
Erklæring fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarere (1998)
Sheik, Jakob (2015), Danmarks bør i Hellig Krig (uddrag)
Henrik Fafner, Hans & Ole Bjørn Petersen, (2016), Radikalisering og terrorisme, Kapitel 1.2, 1.5, 1.6


Sura 3,1-8
Sura 23,102-104
Sura 53,1-12
Fra: https://www.alislam.org/quran/Holy-Quran-Danish.pdf
Tekst 94 - Hadith nummer 42 - Allahs barmhjertighed (Korantekster)
Udvalgte koranvers i forbindelse med øvelse om tolerante og intolerante vers i Koranen

Artikler:
https://www.religion.dk/synspunkt/synspunkt-sharia-er-foreneligt-med-europ%C3%A6iske-samfund
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-07-hizb-ut-tahrir-dansk-lovgivning-er-irrelevant-sharia-er-vigtigst

Dokumentar:
Hvad betyder det at være muslim?
Victors Hellige Krig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme

I dette forløb, har taget udgangspunkt i den historiske baggrund for hinduismen. Vi har beskæftiget os med centrale hinduistiske begreber som karma, samsara og moksha og hvorledes man kan undslippe denne verden. Efter er dette er klassen blevet præsenteret for det hinduistiske gudesystem, og vi har set på nogle af guderne indenfor det polyteistiske partenon. Vi har endvidere inddraget ISKCON (Hare Krishna bevægelsen) og set på de monoteistiske aspekter ved denne hinduistiske retning. Den rituelle praksis indenfor hinduismen (puja) er, i forbindelse med dette forløb, blevet berørt. Til sidst har klassen kigget på shaivisme.

- Hinduismens historie
- Grundbegreber indenfor hinduisme (karma, samsara, moksha)
- Den polyteistiske gudeverden
- Centrale guder (Brahma, Vishnu, Shiva)
- Bhagavat-gita
- Hare Krishna bevægelsen (ISKCON)
- Puja
- Shaivisme

Andreasen Esben mfl (2010), Religion og kultur, 39-44
Poulsen, Allan, Hinduismen (2022), 37-40; 47-50, 55-65; 79-84; 143-50,
Poulsen, Allan, Hinduismen (2012), 147-48; 177-178
Jensne, Tim, Minoritetsreligioner, 21


Tekster:
Rigveda - Purushahymnen fra siderne 225-226 i Allan Poulsen, (2022), Hindusimen
Uddrag fra Manus Lovbog fra siderne 226-228 i Allan Poulsen (2022), Hinduismen
Bhagavat Gita tekst A+B+E, fra siderne 126-128 i Allan Poulsen (2012), Hinduismen

Artikler og hjemmesider:

www.krishna.dk
https://www.kristendom.dk/religion.dk/hinduguden-shiva-fejres-med-faste-og-hellige-mantraer
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/hvordan-er-det-v%C3%A6re-hindu-i-danmark

Dokumentar - Himlen over Danmark omkring hinduisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Religion i USA

I dette forløb omkring religion i USA og historisk og nutidigt. Forløbet har taget udgangspunkt i puritanernes ankomst til USA og hvordan dette har påvirket den religiøse identitet i USA. Klassen har, i forlængelse af dette, kigget på civilreligion og civilreligiøse ritualer. En tematik som intelligent design og kreationisme er også blevet berørt. Til sidst har vi sammen lignet religion i USA med religion i Danmark og set på hvilken vej det amerikanske samfund bevæger sig religiøst.  

- Puritanerne
- Pagtstanken
- Wall of separation
- Religiøse bevægelser i USA  
- Civilreligion i USA (Rousseau og Durkheims tilgang til dette fænomen)
- Intelligent design og kreationisme
- Religion i Danmark og i USA
- Perspektiver for religion i USA


Bøtcher, Lotte Møller (2011), Når Gud bliver Nationalist, 9-14, Columbus
Hansen, Thor Banke og Andreas Bonne Sindberg, (2015), USA, historie, samfund, religion, 135-138; 140-141,145-148; 152-158; 160-173, 217-223
1. Mos 6-9 læst på engelsk
Kilde af Winthrop
Brøndum Peter og Thor Banke Hansen (2018), Luk Samfundet op!, 71-74


Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/amerikanerne-synes-daarligt-om-ateister

Dokumentar: I Guds navn - USA vs Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler

I må anvende bøger og noter, som ligger på jeres computer,
I må anvende slides
I må klikke ind på links jfr undervisningsbesrivelsen

I må IKKE klikke videre fra links
I må IKKE kommunikere med omverdenen
I må IKKE bruge google, AI eller lignende

Husk at download dokumenter og slides inden eksamen (Ligger under dokumenter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer