Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 eøc (eøc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation og iværksætteri
Kernestof: virksomhedens og den omverden - forretningsmodeller og rammevilkår
Det valgfrie kernestof :
- Startupvirksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
- Den socialøkonomiske virksomhed
De faglige mål:
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
1. modul
Intro til erhvervsøkonomi samt opstart af innovation og iværksætteri forløb
Formål: Opnå en forståelse af faget erhvervsøkonomi og
innovation som begreb og som kompetence.
Materiale: Lektie : ingen Case på klassen: Aibnb
Aktivitet: navneleg, læreroplæg om PEST-analysen , anvendelse af Pest-analysen på case - pararbejde.
Kompetencer: Innovative kompetencer, Globale kompetence
2. Modul
Hvad er innovation? Fra invention til innovation.
Hvad driver innovation?
Formål: Opnå en teoretisk forståelse for innovationsbegrebet og for
forskellen på inventioner og innovationer.
Materiale : Luk virksomheden op 1. udgave side:
9-15
Aktivitet: opsamling fra sidst - Pest -analysen brugt på Airbnb samt virksomhedsstrukturen i Høng. Hvilke virksomheder har placeret sig i Høng?
Introduktion til gruppearbejdet om begreberne invention og innovation .
Find 5 billeder fra jeres hjem, skolen eller lokale området, som beskriver siger noget omkring innovation.
Kompetencer: Karrierekompetence.
3. Modul
Formål : få kendskab til kilder til innovation , globalisering, innovationsgrad, innovationsformer samt PLC-kurven
Materiale : Luk virksomheden op s. 18-25
Aktivitet: opgavebesvarelse i grupper
Kompetence: innovative kompetencer , globale kompetencer
4. Modul
Formål: få kendskab til virksomhedens ide, mission og vision, virksomhedens interessenter, forretningsplan og iværksættertyper
Materiale: Luk virksomheden op s 27-36
Aktivitet: iværksættertyper brugt på case Johan Bülow lakrids
Kompetence: innovative kompetencer
5. Modul
Formål: få kendskab til virksomhedsformer
Materiale: Luk virksomheden op s. 37-36
Aktivitet: gruppearbejde - valg af virksomhedsformer
Kompetence:
6.modul
Start på udarbejdelse af forretningsplan (projektforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
6,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,50 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704654",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704654",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704654"
}