Holdet 2024 eøc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 2024 eøc (eøc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation og iværksætteri
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab
Titel 5 Organisation og ledelse
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation og iværksætteri

Kernestof: virksomhedens og den omverden - forretningsmodeller og rammevilkår

Det valgfrie kernestof :
- Startupvirksomheden
- Den bæredygtige virksomhed
- Den socialøkonomiske virksomhed

De faglige mål:
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt

1. modul
Intro til erhvervsøkonomi samt opstart af innovation og iværksætteri forløb
Formål:  Opnå en forståelse af faget erhvervsøkonomi og
innovation som begreb og som kompetence.

Materiale: Lektie : ingen  Case på klassen:  Aibnb
Aktivitet: navneleg, læreroplæg om PEST-analysen , anvendelse af Pest-analysen på case - pararbejde.

Kompetencer: Innovative kompetencer, Globale kompetence

2. Modul
Hvad er  innovation?  Fra invention til  innovation.
Hvad driver  innovation?

Formål: Opnå en teoretisk forståelse for innovationsbegrebet og for
forskellen på inventioner og innovationer.

Materiale : Luk virksomheden op 1. udgave side:
9-15

Aktivitet: opsamling fra sidst - Pest -analysen brugt på Airbnb samt virksomhedsstrukturen i Høng.  Hvilke virksomheder har placeret sig i Høng?  

Introduktion til gruppearbejdet om begreberne invention og innovation .


Find 5 billeder fra jeres hjem, skolen eller lokale området, som beskriver siger noget omkring innovation.

Kompetencer: Karrierekompetence.

3. Modul
Formål : få kendskab til  kilder til innovation , globalisering, innovationsgrad, innovationsformer samt PLC-kurven
Materiale : Luk virksomheden  op s. 18-25
Aktivitet: opgavebesvarelse i grupper
Kompetence: innovative kompetencer , globale kompetencer

4. Modul
Formål: få kendskab til virksomhedens ide, mission og vision,  virksomhedens interessenter, forretningsplan og iværksættertyper
Materiale: Luk virksomheden op s 27-36
Aktivitet: iværksættertyper brugt på case Johan Bülow lakrids
Kompetence: innovative kompetencer

5. Modul
Formål: få kendskab til virksomhedsformer
Materiale: Luk virksomheden op s. 37-36
Aktivitet: gruppearbejde - valg af virksomhedsformer
Kompetence:

6.modul
Start på udarbejdelse af forretningsplan (projektforløb)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 6,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer