Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Sidsel Norup Enevoldsen
|
Hold
|
2024 mec (2024 mec)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro til filmiske virkemidler
I denne forløb introduceres eleverne til de filmsproglige begreber og basale handlingsstrukturer.
De lærer at identificere dem i filmcitater, samt bruge dem aktivt i egne mindre produktioner.
Ydermere prøver eleverne kræfter med nær-analysen.
Materiale:
- Grundbog: Levende Billeder
- 2. udgave: side 12-51 og side 60-62
Vi ser citater fra følgende værker:
- Top Gun 2: Maverick (2022)
- Breaking Bad (2008-2013)
- Jurassic Park (1993)
- La La Land (2016)
- Westworld (2016)
- Festen (1998)
- Goodfellas (1990)
- Vertigo (1958)
- Gauardians of the Galaxy (2014)
- The Matrix (1999)
- Ally McBeal (1997-2002)
- Sherlock Holmes (2009)
- Løvernes Konge (1994)
- Raiders of the Lost Ark (1981)
- The Walking Dead (2010)
Omfang: ca. 30 normalsider
Faglige mål:
Teori og analyse
1. anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
3. identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
6. demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis ̶
1. betjene optage- og redigeringsudstyr
2. i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
3. anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
4. arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
5. tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
6. forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
1. filmiske og dramaturgiske virkemidler
2. grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
3. centrale genrer, medier og medieplatforme
4. film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
5. produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
6. optageprincipper og optageteknik
7. redigeringsprincipper og redigeringsteknik
8. distributionskanaler og delingsværktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
2. Dokumentar og reality
Problemstillinger i forløbet:
- Hvordan adskiller fakta sig fra fiktion?
- Hvordan fortæller de klassiske tre dokumentargenrer?
- Hvordan forholder reality og dens undergenrer til fakta?
- Hvordan forholder deltagere i reality til frontstage/backstage?
Materiale:
Litteratur:
- Levende Billeder 3. udgave af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou
- S. 199-209
- S. 240-241
- S. (Medier, identitet og selvfremstilling)
- Close-up af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen, side 76-79
- Reality-TV af Anne Jerslev s. 83-85
Omfang: ca. 15 normalsider
Citater fra:
- Barn af Eliten, afsnit 1, 2024
- Historier fra en politistation, 2000
- Bowling for Columbine, 2002
- Petra dater hele verden, 2016
- Kandis for livet, 2022
- The Greatest Movie Ever Sold, 2011
- Super Size Me, 2004
- Luksusfælden, s. 30 afsnit 3.
- Luxfällen (Luksusfælden, Sverige) s.29 afsnit 1.
- Slip køterne løs, 2014
- The Kardashians, s.1 afsnit 5, 2022
Hele afsnit af:
- Ingen kære mor - Alene i junglen, afsnit 1, 2011
- Gina Jaqueline - Em sugardaters fortælling, afsnit 1, 2012
- Udstillet: Caroline Petersen, 2024
- Jury Duty, afsnit 1, 2023
- DR Explainer - Hvor går grænsen for reality? 2020
Vigtige begreber:
- Fakta
- Fiktion
- Autencititetsmarkør
- Autoritativ dokumentar
- Observerende dokumentar
- Deltalende dokumentar
- Poetisk dokumentar
- Reality
- Reality gameshow
- Reality magasinet
- Reality dokumentar
- Frontstage
- Backstage
- Middle region
- Celebrifisering
- Persona
- Minerva-modellen
Faglige mål:
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
optageprincipper og optageteknik
redigeringsprincipper og redigeringsteknik
distributionskanaler og delingsværktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
3.Pilot-projekttet
Eleverne arbejder her med deres pilot-projekt: En dokumentar på min 4min.
Materiale:
- Interviewboard
Omfang: 1 ns
Faglige mål:
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
4.Krimien
Vi arbejder med krimi-genren og dens udvikling gennem tiden.
Eleverne får mulighed for at arbejde med genren både analytisk, teoretisk og med mindre praktiske produktions-øvelser.
Litteratur:
- Filmgenre - DFI (2006): "Genreteori", "Genrekonventioner" og "Kriminalfilm".
- Filmcentralen.dk: "Kriminalfilmen" Genreanalyse af kriminalfilmen", "Kriminalfilmens undergenrer" og "Genrehybrider i kriminalfilm"
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/kriminalfilm
- Thrillerens kunst: Forbrydelsen I-III af Gunhild Agger
https://www.16-9.dk/2012-11/side08_feature1.htm
- Video-essay: Drive (2011) - The Quadrant System af Every Frame A Painting
https://www.youtube.com/watch?v=wsI8UES59TM
- Video-essay: How Knives Out Switches Genres (Twice) af Just Write
https://www.youtube.com/watch?v=AfF7-vJJBNY&t=88s
Omfang: ca. 15 normalsider
Hele værker:
- Knives Out (2019) af Rain Johnson
- Superfos Glasuld: Et isoleret tilfælde (1976) af Erik Balling
Citater:
- True Detective s1e1 (2014): "You get that from one of your books??"
- Forbrydelsen s1e1 (2007)
- Oceans 11 (2001): Benedict Gets Duped
- Sopranos (1999-2007): Chase from Pilot (S01E01)
- Double Indemnity (1944): Goodbye, Baby
- Catch me if you can (2002)
- The Big Lebowski (1998)
- Hot Fuzz (2007)
- Drive (2011)
- The Dark Knight (2008)
- Breaking Bad s2e10 (2009)
- Borgen s2e2 (2011)
- Bullshit s1e1 (2024)
- Mordet i Venedig (2023)
Begreber:
- Genre
- Genrekonvention
- Genrebrud
- Krimi
- Whodunit
- Kupfilm
- Gangsterfilm
- Film Noir
- Neo Noir
-Nordic Noir
Kontekster:
- Genre og genremix
- Historisk udvikling
- Detektiv-typer
Faglige mål:
- Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
5. Eksamensfilmen
Eleverne arbejder med deres eksamensproduktion og vi træner eksamensformen.
Materiale:
-Lessons from The Parasite Storyboard: https://www.youtube.com/watch?v=JE26E4IM_-g
- Levende billeder af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou, 2. udgave s. 210 og 217: "Det gode manus og Raskins model"
Omfang: 5 ns
Faglige mål:
Teori og analyse
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704681",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704681",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704681"
}