Holdet 2024 fic - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Hjalte Schøsler
Hold 2024 fic (fic)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentationsteori
Titel 2 Etik
Titel 3 Politisk Filosofi
Titel 4 Videnskabsteori
Titel 5 Stoicisme
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentationsteori

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i grundbogen i filosofi "Refleksion" (2017) af Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen.
Vi har brugt siderne 21-34.

Fagligt mål:
- "forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner".
- "udvise elementært kendskab til argumentationsteori".
- "demonstrere viden om fagets identitet og metoder".

Kernestof:
"elementære argumentationsteoretiske begreber".

Supplerende Materiale:
- BBC. "Sherlock" (2014), uddrag fra episode 1 (1,5 ns.).

Omfang: 15,5 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Etik

Hvornår er en handling etisk forsvarlig, og hvordan kan man argumentere for det? Vi undersøger tre retninger inden for etisk filosofi: pligtetik, konsekvensetik og dydsetik. Undervejs perspektiverer vi til en række etiske problemstillinger og dilemmaer.

Faglige mål:
- "identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".
- "demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling".


Kernestof:
- "væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi".
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "centrale filosofiske begreber og positioner".

Vigtige begreber: Se grundbogen s. 44.

Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime2013) s. 12 - 41.
Larsen, Thomas Falk & Rasmussen, Michael. "Refleksion", 2017. S. 58-61 (4 ns.).

Primærtekster:
Kant (s. 20 - 21)
Bentham (kopi fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse, Systime 1997. Se under emnet i holdets dokumenter)
Mill (s. 26 - 28)
Hursthouse (s. 37 - 38).

Supplerende materiale:
Funch, Maja. "Læger vil have nyt råd til prioritering af behandlinger", 2019 i Kristeligt Dagblad (2 s.).
Kant’s axe (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=x_uUEaeqFog
The Trolley Problem (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=bOpf6KcWYyw
Tarantino, Quintin. "Inglourious Basterds", 2009. Uddrag på 6 minutter (2 s).
Petersen, Nikolaj. "Introduktion til Dydsetik", 2020. YouTube (5 s).

Omfang: ca 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Politisk Filosofi

I dette forløb har vi brugt både "Refleksion" og "Mennesket i Verden" fra tidligere forløb.
Formålet med forløbet var, at få det større indblik i hvor rettigheder kommer fra, hvordan en regering opstår, og hvordan man kan opfatte 'retfærdighed'.

Faglige mål:
- "identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".
- "demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosof".
- "demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling".
- "demonstrere viden om fagets identitet og metoder".

Kernestof:
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi".
- "grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur".

Platon
- Side 110-114 fra "Mennesket i Verden". Informations Forlag, 2008 (3 ns.)

Thomas Hobbes:
- Side 121-127 fra "Mennesket i Verden", som indeholder primærteksten "Leviathan". Informations Forlag, 2008, s. 143-4.

John Locke:
- Side 97-100 i "Refleksion". 4 sider.
- Side 113-6 i "Refleksion". Primærtekst. 4 sider.

John Rawls
- Side 128-135 fra "Mennesket i Verden", som indeholder primærteksten "John Rawls: En Teori om Retfærdighed". Det Lille Forlag, 2008, s. 38-39. (6 ns.)



Omfang: 26 normalsider.

Supplerende materiale:
- "Hvad er Menneskerettigheder?", 2021. Amnesty International (1 ns.).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Videnskabsteori

Med udgangspunkt i vores grundbog "Grundbog til Filosofi: Mennesker i verden" (2013) af Kasper Larsen & Christoffer Boserup Skov, har vi prøvet at besvare spørgsmålene: "Hvad er videnskab?" og "Hvordan opnår vi viden?".

Faglige mål:
- "behandle problemstillinger i samspil med andre fag".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".

Kernestof:
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur".

Til dette formål har vi brug følgende:

Karl R. Popper:
- Side 48-56 i grundbogen som indeholder primærteksten "Kritisk Rationalisme - udvalgte essays om videnskab og samfund" af Karl R. Popper, 1996. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 43-4.

Thomas S. Kuhn:
- Side 57-64 i grundbogen som indeholder primærteksten "Videnskabens revolution" af Thomas Kuhn. Fremad, 1995. Uddrag fra s. 56, 120, 190, 195-6.

Socialkonstruktivisme:
- Side 65-72 i grundbogen som indeholder primærteksten "Socialkonstruktivisme - marmortempel eller sandslot?" Festforelæsning 2. november 2001. Syddansk Universitet, 2001.

Videnskabelige dyder:
- S. 131-140 i "Hvad er Videnskabsteori?", 2005 (7 sider).

Supplerende Materiale:
P3 Essensen. "Hvorfor hitter astrologi?" (2020). YouTube. (2 sider)
DRP3. "Er Jorden Flad?" (2022), Ellen Imellem. YouTube. (3 sider)
Clark, Daniel J. "Behind the Curve", 2018. Netflix.

Omfang: 29 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Stoicisme



Materialer:
- Aurelius, Markus. Uddrag fra "Betragtninger": Bog 4, betragtning 49, bog 5, betragtning 28 + 31, bog 11, betragtning 29 + 36 ( 2 s.)
- Seneca. Uddrag fra "Om Medlidenhed" ( 2 sider).
- Schøsler, Hjalte. "Epiktet" + primærtekst af Epiktet. Uudgivet (8 s.)

Falige Mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
--demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer