Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Hjalte Schøsler
|
Hold
|
2024 fic (fic)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentationsteori
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i grundbogen i filosofi "Refleksion" (2017) af Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen.
Vi har brugt siderne 21-34.
Fagligt mål:
- "forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner".
- "udvise elementært kendskab til argumentationsteori".
- "demonstrere viden om fagets identitet og metoder".
Kernestof:
"elementære argumentationsteoretiske begreber".
Supplerende Materiale:
- BBC. "Sherlock" (2014), uddrag fra episode 1 (1,5 ns.).
Omfang: 15,5 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Etik
Hvornår er en handling etisk forsvarlig, og hvordan kan man argumentere for det? Vi undersøger tre retninger inden for etisk filosofi: pligtetik, konsekvensetik og dydsetik. Undervejs perspektiverer vi til en række etiske problemstillinger og dilemmaer.
Faglige mål:
- "identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".
- "demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling".
Kernestof:
- "væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi".
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "centrale filosofiske begreber og positioner".
Vigtige begreber: Se grundbogen s. 44.
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime2013) s. 12 - 41.
Larsen, Thomas Falk & Rasmussen, Michael. "Refleksion", 2017. S. 58-61 (4 ns.).
Primærtekster:
Kant (s. 20 - 21)
Bentham (kopi fra Bjarne Troelsen: Moralen og dens begrundelse, Systime 1997. Se under emnet i holdets dokumenter)
Mill (s. 26 - 28)
Hursthouse (s. 37 - 38).
Supplerende materiale:
Funch, Maja. "Læger vil have nyt råd til prioritering af behandlinger", 2019 i Kristeligt Dagblad (2 s.).
Kant’s axe (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=x_uUEaeqFog
The Trolley Problem (YouTube video): https://www.youtube.com/watch?v=bOpf6KcWYyw
Tarantino, Quintin. "Inglourious Basterds", 2009. Uddrag på 6 minutter (2 s).
Petersen, Nikolaj. "Introduktion til Dydsetik", 2020. YouTube (5 s).
Omfang: ca 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Politisk Filosofi
I dette forløb har vi brugt både "Refleksion" og "Mennesket i Verden" fra tidligere forløb.
Formålet med forløbet var, at få det større indblik i hvor rettigheder kommer fra, hvordan en regering opstår, og hvordan man kan opfatte 'retfærdighed'.
Faglige mål:
- "identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".
- "demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosof".
- "demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling".
- "demonstrere viden om fagets identitet og metoder".
Kernestof:
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi".
- "grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur".
Platon
- Side 110-114 fra "Mennesket i Verden". Informations Forlag, 2008 (3 ns.)
Thomas Hobbes:
- Side 121-127 fra "Mennesket i Verden", som indeholder primærteksten "Leviathan". Informations Forlag, 2008, s. 143-4.
John Locke:
- Side 97-100 i "Refleksion". 4 sider.
- Side 113-6 i "Refleksion". Primærtekst. 4 sider.
John Rawls
- Side 128-135 fra "Mennesket i Verden", som indeholder primærteksten "John Rawls: En Teori om Retfærdighed". Det Lille Forlag, 2008, s. 38-39. (6 ns.)
Omfang: 26 normalsider.
Supplerende materiale:
- "Hvad er Menneskerettigheder?", 2021. Amnesty International (1 ns.).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Videnskabsteori
Med udgangspunkt i vores grundbog "Grundbog til Filosofi: Mennesker i verden" (2013) af Kasper Larsen & Christoffer Boserup Skov, har vi prøvet at besvare spørgsmålene: "Hvad er videnskab?" og "Hvordan opnår vi viden?".
Faglige mål:
- "behandle problemstillinger i samspil med andre fag".
- "indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier".
Kernestof:
- "en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid".
- "grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur".
Til dette formål har vi brug følgende:
Karl R. Popper:
- Side 48-56 i grundbogen som indeholder primærteksten "Kritisk Rationalisme - udvalgte essays om videnskab og samfund" af Karl R. Popper, 1996. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 43-4.
Thomas S. Kuhn:
- Side 57-64 i grundbogen som indeholder primærteksten "Videnskabens revolution" af Thomas Kuhn. Fremad, 1995. Uddrag fra s. 56, 120, 190, 195-6.
Socialkonstruktivisme:
- Side 65-72 i grundbogen som indeholder primærteksten "Socialkonstruktivisme - marmortempel eller sandslot?" Festforelæsning 2. november 2001. Syddansk Universitet, 2001.
Videnskabelige dyder:
- S. 131-140 i "Hvad er Videnskabsteori?", 2005 (7 sider).
Supplerende Materiale:
P3 Essensen. "Hvorfor hitter astrologi?" (2020). YouTube. (2 sider)
DRP3. "Er Jorden Flad?" (2022), Ellen Imellem. YouTube. (3 sider)
Clark, Daniel J. "Behind the Curve", 2018. Netflix.
Omfang: 29 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Stoicisme
Materialer:
- Aurelius, Markus. Uddrag fra "Betragtninger": Bog 4, betragtning 49, bog 5, betragtning 28 + 31, bog 11, betragtning 29 + 36 ( 2 s.)
- Seneca. Uddrag fra "Om Medlidenhed" ( 2 sider).
- Schøsler, Hjalte. "Epiktet" + primærtekst af Epiktet. Uudgivet (8 s.)
Falige Mål:
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
--demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704696",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704696",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704696"
}