Holdet 2024 bkc 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Peter Kristiansen
Hold 2024 bkc 2 (bkc2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Parafrase-Collage
Titel 2 Formalanalyse
Titel 3 Romantikken
Titel 4 Realismen
Titel 5 Billedanalyse
Titel 6 Skulptur - krop og form i rum
Titel 7 Street art
Titel 8 Eksamensprojekt - Vanitas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Parafrase-Collage

I dette collage-forløb laves en parafrase vha tapét mm.
Parafraser indenfor billedkunsten handler både om at se bagud og fremad på én gang. At være bevidst om den kunst der er skabt og bruge den som afsæt for et nyt værk.
Det er en ældgammel tradition blandt kunstnere at kopiere ældre kunstværker eller lave "parafrase" - dvs lave en fri fortolkning af et maleri, skulptur eller fotografi.

Eleven vælger selv et ældre kunstværk, som hun/han vil lave sin parafrase over.

Litteratur:
Scheel Andersen m.fl: "Billedkunst - Metode, Kronologi, Tema" om "Gengivelsesstrategier"  side 225-232
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Formalanalyse

I billedkunst er formal analyse en tilgang til at undersøge og forstå et kunstværk gennem dets formelle elementer såsom linjer, former, farver, komposition og teksturer. I dette emne har eleverne udforsket forskellige gengivelsesstrategier, rumlige koncepter, perspektiver og farvelære.

Litteratur:
Scheel Andersen m.fl: "Billedkunst - Metode, Kronologi, Tema" om "Billedets virkemidler"  side 7-40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romantikken

Det gode, det sande og det skønne’. Sådan lød idealerne for Romantikken - den periode, der groft sagt dækkede første halvdel af 1800-tallet. Dermed var den en oprørsbevægelse mod epoken, der netop var gået forud. Oplysningstiden havde haft den kølige fornuft og den håndgribelige verden som omdrejningspunkt. I stedet dyrkede man nu hede følelser og fjerne idealer. Og det var tiden, hvor kærligheden til fædrelandet blev skabt.

Litteratur:
Scheel Andersen m.fl: "Billedkunst - Metode, Kronologi, Tema", Systime 2006 - dele af afsnittet "Perioden efter 1750", side 117-120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Realismen

Realismen er navnet på en kunstnerisk stilperiode, der prægede Europa i perioden 1840-1870. Det afgørende i realistisk kunst er, at motivet afspejler det realistiske – noget, der er autentisk, og som således er et objekt i virkeligheden

Litteratur:
Fogh, Dorte m.fl.: "Billedkunst 1 - Ismer i dansk maleri efter 1870", side 23 - 38  (vedhæftet som pdf - d.24/10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Billedanalyse

I billedkunst er formalanalyse en tilgang til at undersøge og forstå et kunstværk gennem dets formelle elementer såsom linjer, former, farver, komposition og teksturer. I dette emne har eleverne udforsket forskellige gengivelsesstrategier, rumlige koncepter, perspektiver og farvelære.

Derudover har vi arbejdet med betydningsanalyse, hvor eleverne har diskuteret og tolket, hvordan indhold, kontekst og symbolik er med til at skabe mening i værket. Her har vi inddraget både personlige og kulturelle fortolkninger samt overvejet kunstværkets mulige budskaber og funktioner.

Litteratur:
Scheel Andersen m.fl: "Billedkunst - Metode, Kronologi, Tema" om "Billedets virkemidler"  side 7-40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skulptur - krop og form i rum

Eleverne arbejdede praktisk med at skabe voksskulpturer, hvor de skulle forholde sig til skulpturens formegenskaber som statisk/dynamisk, åben/lukket og tung/let.
Forløbet indeholdt også feltarbejde i Høng, hvor eleverne analyserede en offentlig skulptur ud fra form og placering i byrummet.

Litteratur:
https://kendkunsten.weebly.com/analyse-af-skulptur.html (vedhæftet d.17/1)
https://www.alt.dk/bolig/skulpturer-gennem-tiden/3146258 (vedhæftet d.30/1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Street art

Street art - en fri kunst, der udføres som graffiti, tags, plakater, klistermærker, stencilmaling, mosaik m.m. på offentligt tilgængelige steder. Street art kan betragtes som hærværk eller som ikke-kommercielle modstykker til de reklamer, der i tiltagende mængde og størrelse placeres i det offentlige rum.

Litteratur:
Wolter, Jonas: "Temaer i kunsten", det ny forlag 2014 - afsnittet "Street art og kunsten i gaden", side 133-142 (vedhæftet som pdf - d.13/3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamensprojekt - Vanitas

Forløbet tager afsæt i barokkens vanitas-tradition, hvor livets forgængelighed og menneskets dødelighed tematiseres.
Eleverne arbejder individuelt med egne billedprojekter, som på forskellig vis forholder sig til vanitas-motiver og -symbolik.

Litteratur:
Wolter, Jonas: "Stillebenmaleriet og den materielle verden", side 83-91
(vedhæftet som pdf d.11/4)


https://www.youtube.com/watch?v=MsYhkPSWbDk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer