Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 FY_B (FyB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tryk, opdrift og gassers fysik
Indeholder:
- Tryk
- Trykket i en væske
- Opdrift i en væske
- Opdrift i gasser
- Luftens tryk
- Måling af tryk
- Newtons love
Eksperimentelt arbejde:
- Trykket i en væske (rapport)
- To gaslove (rapport)
Noter af JG:
- Kræfter og tryk
- Opdrift
Faglige mål:
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- IT - Dataopsamling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atomer, partikler og kræfter
Indeholder:
- Atomet
- Radioaktivitet
- Standardmodellen
- Atomkernen
- Massedefekt og bindingsenergi
- Fission og fusion
- Forskellige typer af stråling
Eksperimentelt arbejde:
- Radioaktivitet (halveringstid og halveringstykkelse) (rapport)
Faglige mål:
- atkunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Stjerners fysik
Indeholder:
- Afstande i Universet og metoder til afstandsbestemmelse
- Stjerner og stjerners udvikling
- Kerneprocesser i stjerner
- Stjerners udstråling
- HR-diagrammer
- Supernovaer, neutronstjerner og sorte huller
Faglige mål:
- at kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- at kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Mekanik og kræfter
Indeholder:
- Newtons gravitationslov
- Forskellige kræfter
- Den resulterende kraft
- Friktion
- Newtons love
- Kræfters arbejde
- Mekanisk energi
Eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af g (journal)
- Frit Fald med luftmodstand (rapport)
- Coulombs gnidningslov (journal)
- Galileis Faldlov (videoanalyse i LoggerPro)
Film: Newton, manden, myten og æblet
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael,Rune, Lars,Per, Jenny; Erik, Roy: BASISFYSIK B, Praxis; sider: 94-96, 125-135, 138-139, 165-169, 182-183, 190-197
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT - Dataopsamling og videoanalyse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
El-lære
Indeholder:
- Elektrisk ladning
- Elektriske kræfter
- Ladningsbevarelse
- Elektrisk strøm
- Spænding og elektrisk energi
- Elektrisk effekt
- Resistans og resistorer
- Serie-og parallelkobling af resistorer
Eksperimentelt arbejde:
- Spændingsmåling (journal)
- Måling af elektrisk strømstyrke (journal)
- Ohms lov (journal)
- Kobling af modstande (journal)
- Joules lov (rapport)
Film: Edison mod Tesla
Faglige mål:
- at ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- at kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt: Sensorer
Projektforløb om sensorer.
Eksperimentelt arbejde:
- spændingsdeleren
- dioden
- forsøg med "sjove" modstande
- byg en lille lyssensor
Faglige mål:
- at kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler i forberedelsen til den mundtlige eksamen:
- Alle bøger, noter, vejledninger, opgaver mm.
- Rapporter, journaler og opgaver
Tilladte online hjælpemidler:
- Lectio
- www.kernekort.dk (Kernekort)
- www.ptable.com (periodisk system)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704741",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704741",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341704741"
}