Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Peter Kristiansen
|
Hold
|
2024 BkB (BkB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Impressionisme
Ordet impressionisme stammer oprindeligt fra det franske ord "impression", som direkte oversat til dansk betyder "indtryk". Målet for de impressionistiske kunstnere, er at indfange et helt særligt øjeblik og vise det frem på maleriet.
Litteratur:
https://magasinetkunst.dk/Blog/Detail/MTQzNDk=
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten, det ny forlag 2013 - side 157-161 + 166-167
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Schumring
Du skal aflære forestillingen om at "en rigtig kunstner kopierer ikke. Kunstnere lærer via kopiering!
I dette forløb kopierer vi nogle af Maja Lisa Engelhardts malerier vha schumring-teknikken.
Litteratur:
Engelhardt, Maja Lisa: The sixth day, 2019 side 5-47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cattalan og Konceptkunst
Samtidskunst er en betegnelse for kunst, der er skabt i vores nuværende tid, og som afspejler tidens kulturelle og samfundsmæssige tendenser og udfordringer. Det er en bred og mangfoldig genre, der spænder over mange forskellige kunstformer, herunder maleri, skulptur, installation, performance og digital kunst. Vi fokuserer på Ready mades + Konceptkunst
Litteratur:
Vilstup Holm, Ditte: For øjeblikket - samtidskunst, Lindhardt og Ringhof 2013 side 8-13
Film:
https://open.spotify.com/episode/5z3aBVwGg2wCMCbRlqobUn?si=uBkmdMudTd-hjeHSk8xeYA&utm_source=copy-link&nd=1
(varighed: 15 min.)
https://open.spotify.com/episode/2lQZltPRY1au5LzslrAqlM?si=4keYg_U3R9yfO04pKggNfQ&utm_source=copy-link&nd=1
(varighed: 20 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kuratering
Kuratering er et begreb, der både beskriver, hvordan kunsten præsenteres på et kunstmuseum og den måde, en udstilling er blevet til på.
Enhver moderne kunstudstilling er kurateret og er et udtryk for en række overvejelser og et længerevarende forarbejde.
Litteratur:
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten, det ny forlag, 2013 - side 209-222
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kusama
Yayoi Kusama er polkaprikker og malerier i alle farver. Og så er hun særdeles god til at tegne mønstre, der fortsætter i det uendelige.
Litteratur:
Yayoi Kusama: "I uendeligheden", Lousiana Revy, aug.2015, side 8-12 + 44-74
Film:
Kusama, 2018 (varighed: 1,16min.)
https://www.youtube.com/watch?v=309EN3YpT-A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
ReadyMade
En readymade (fra engelsk ready-made, 'færdiglavet') er en brugsgenstand, der placeres i kunstneriske sammenhænge, f.eks. på et kunstmuseum, og derved indtager en status som kunstværk.
Kunsten i et readymade ligger angiveligt i kunstnerens udvælgelse af netop denne genstand og altså ikke nødvendigvis i selve genstanden.
Eleverne fotograferer ready mades og har teorien fra forrige forløb in mente.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Socialanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Offentlig Skulptur
Forløbet handler om at få eleverne til at reflektere over de monumenter, de ser i det offentlige rum – hvilken funktion, monumenterne har, hvorfor de er placeret, hvor de er, og hvordan man kan bruge et monument som et politisk manifest.
Litteratur:
Wolter, Jonas: "Temaer i kunsten 2", Det ny Forlag 2018, side 116-134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stilleben og vanitas
Vanitas stammer fra latin og betyder noget tomt – noget indholdsløst. Det kan derfor i overført betydning, betyde noget forfængeligt. Mange malere brugte vanitas symboler i deres malerier i barokken.
Litteratur:
Kelly, Raymond: To Be, or Not to be, Flint Institute of Arts 1973 side 65-108
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705276",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705276",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705276"
}