Holdet 2024 BkB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Peter Kristiansen
Hold 2024 BkB (BkB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Impressionisme
Titel 2 Schumring
Titel 3 Abstrakt ekspressionisme og popkunst
Titel 4 Cattalan og Konceptkunst
Titel 5 Kuratering
Titel 6 Kusama
Titel 7 ReadyMade
Titel 8 Socialanalyse
Titel 9 Offentlig Skulptur
Titel 10 Stilleben og vanitas
Titel 11 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Impressionisme

Ordet impressionisme stammer oprindeligt fra det franske ord "impression", som direkte oversat til dansk betyder "indtryk". Målet for de impressionistiske kunstnere, er at indfange et helt særligt øjeblik og vise det frem på maleriet.

Litteratur:
https://magasinetkunst.dk/Blog/Detail/MTQzNDk=
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten, det ny forlag 2013 - side 157-161 + 166-167
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Schumring

Du skal aflære forestillingen om at "en rigtig kunstner kopierer ikke. Kunstnere lærer via kopiering!
I dette forløb kopierer vi nogle af Maja Lisa Engelhardts malerier vha schumring-teknikken.

Litteratur:
Engelhardt, Maja Lisa: The sixth day, 2019   side 5-47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Abstrakt ekspressionisme og popkunst

Eleverne skal individuelt portrættere en kvinde som de beundrer.

Litteratur:
https://www.berlingske.dk/oplevelser/nu-bliver-kongens-nytorv-til-dronningens-nytorv-stor-udstilling-stiller

Wolter, Jonas: "Temaer i kunsten", side 107-118

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cattalan og Konceptkunst

Samtidskunst er en betegnelse for kunst, der er skabt i vores nuværende tid, og som afspejler tidens kulturelle og samfundsmæssige tendenser og udfordringer. Det er en bred og mangfoldig genre, der spænder over mange forskellige kunstformer, herunder maleri, skulptur, installation, performance og digital kunst. Vi fokuserer på Ready mades + Konceptkunst

Litteratur:
Vilstup Holm, Ditte: For øjeblikket - samtidskunst, Lindhardt og Ringhof 2013  side 8-13

Film:
https://open.spotify.com/episode/5z3aBVwGg2wCMCbRlqobUn?si=uBkmdMudTd-hjeHSk8xeYA&utm_source=copy-link&nd=1
(varighed: 15 min.)
https://open.spotify.com/episode/2lQZltPRY1au5LzslrAqlM?si=4keYg_U3R9yfO04pKggNfQ&utm_source=copy-link&nd=1
(varighed: 20 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kuratering

Kuratering er et begreb, der både beskriver, hvordan kunsten præsenteres på et kunstmuseum og den måde, en udstilling er blevet til på.
Enhver moderne kunstudstilling er kurateret og er et udtryk for en række overvejelser og et længerevarende forarbejde.

Litteratur:
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten, det ny forlag, 2013   -   side 209-222
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kusama

Yayoi Kusama er polkaprikker og malerier i alle farver. Og så er hun særdeles god til at tegne mønstre, der fortsætter i det uendelige.

Litteratur:
Yayoi Kusama: "I uendeligheden", Lousiana Revy, aug.2015, side 8-12 + 44-74

Film:
Kusama, 2018 (varighed: 1,16min.)

https://www.youtube.com/watch?v=309EN3YpT-A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 ReadyMade

En readymade (fra engelsk ready-made, 'færdiglavet') er en brugsgenstand, der placeres i kunstneriske sammenhænge, f.eks. på et kunstmuseum, og derved indtager en status som kunstværk.

Kunsten i et readymade ligger angiveligt i kunstnerens udvælgelse af netop denne genstand og altså ikke nødvendigvis i selve genstanden.

Eleverne fotograferer ready mades og har teorien fra forrige forløb in mente.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Socialanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Offentlig Skulptur

Forløbet handler om at få eleverne til at reflektere over de monumenter, de ser i det offentlige rum – hvilken funktion, monumenterne har, hvorfor de er placeret, hvor de er, og hvordan man kan bruge et monument som et politisk manifest.

Litteratur:
Wolter, Jonas: "Temaer i kunsten 2", Det ny Forlag 2018, side 116-134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Stilleben og vanitas

Vanitas stammer fra latin og betyder noget tomt – noget indholdsløst. Det kan derfor i overført betydning, betyde noget forfængeligt. Mange malere brugte vanitas symboler i deres malerier i barokken.

Litteratur:
Kelly, Raymond: To Be, or Not to be, Flint Institute of Arts 1973   side 65-108
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer