Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Lasse Grønbech Olsen
|
Hold
|
2024 muc (2024 muc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sang og sammenspil
Holdet har løbende spillet og sunget undervejs. Som et didaktisk princip begynder alle lektioner med en fællessang, nogle gange valgt af eleverne, nogle gange valgt af læreren, der dermed sikrer en passende variation.
Der har indgået rotation i sammenspil i skoleårets begyndelse, så alle elever har derved prøvet de gængse bandinstrumenter.
Undervejs er afsunget flere flerstemmig korsatser, herunder i forbindelse med musikelevernes årlige korindslag ved juleafslutningen, hvor også og 3.g. medvirkede.
Holdet har herudover optrådt til gymnasiets årlige kunstaften med nummeret "Viva La Vida".
Faglige mål:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Kernestof:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelser » Toner | Musikipedia
-
Stamtonerne | Musikipedia
-
Nøgler | Musikipedia
-
Nodeværdier | Musikipedia
-
Puls og tempo | Musikipedia
-
Takt og underdeling | Musikipedia
-
Læs de tre links fra Musikipedia hjemme. Spring alle rytmeøvelser og lytteøvelser over, medmindre du føler dig ekstra ambitiøs.
-
Medbring "Rytmer og noder" fra sidste gang.
-
Øvelser » Intervaller | Musikipedia
-
Amanda har dagens sang med.
-
Intervaller | Musikipedia
-
Andreas har dagens sang med.
-
Cathrine har dagens sang med.
-
The Cranberries - Zombie (Official Music Video)
-
Øvelser » Akkorder | Musikipedia
-
Charlotte har dagens sang med.
-
Akkorder | Musikipedia
-
Jasmin har dagens sang med.
-
Øvelser » Skalaer | Musikipedia
-
Kristian har dagens sang med.
-
Skalaer | Musikipedia
-
Mia har dagens sang med.
-
Noah har dagens sang med.
-
Hook, break, gimmick.pdf
-
Rapteksternes genrer.pdf
-
Rebel og Remix, s. 197-209.pdf
-
Othilie har dagens sang med.
-
Rappens historie
-
Tenna har dagens sang med.
-
Rap, s. 121-126.pdf
-
Opgave
-
Frank har dagens sang med.
-
Sampling (opgave).docx
-
Tag hovedtelefoner, der virker til din computer, med. Og hvis du ikke læste lektier til timen i sidste uge, skal du læse dem til i dag.
-
Stemmen.pptx
-
Flowopgaver.docx
-
Medbring hovedtelefoner.
-
Carl Nielsens sange | Musikipedia
-
Svar på følgende spørgsmål i elevfeedback inden i morgen for at få tilstedeværelse for timen:
-
Historien om Carl Nielsen | Musikipedia
-
Funktionsharmonik-GJ.docx
-
Rebel og remix om 1980'erne.pdf
-
Amanda har dagens sang med. Den skal stå i en af de sangbøger, der står i musiklokalet.
-
Form.pdf
-
Melodik og motiver.pdf
-
The Police - Every Breath You Take.pdf
-
Every Breath You Take
-
Groove.pdf
-
Every Breath You Take (groove).pdf
-
Like a Virgin (noder).pdf
-
Madonna - Like a Virgin (groove).pdf
-
Like a Virgin - analyse
-
Pop-rock-analyse - sådan gør du 2023.pdf
-
Madonna – amerikansk sanger og skuespiller – Lex
-
Kristian har dagens sang med!
-
Michael Jackson - Beat It (node).pdf
-
Beat It (groove).pdf
-
Læs opslaget fra britannica.com først.
-
Beat It
-
Thriller
-
Flowopgaver udfyldt.docx
-
Diverse Carl Nielsen-sange.pdf
-
Medbring noderne til "Every Breath You Take", "Like a Virgin" og "Beat It", hvis du ikke har smidt dem ud.
-
Sif har dagens sang med.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb 1: Rap!
I forløbet om rap har holdet arbejdet rappens opståen og den tidlige amerikanske historie indtil starten af 1990erne, hvor rappen bliver mainstream.
Holdet har analyseret tekstgenrerne, flow og produktion med udgangspunkt i metoderne fra Søren Lund-Olsens og Thomas Meesenburgs bog "Rap". Nogle af disse blev gennemgået af læreren.
Eleverne har lært at skelne mellem de fire rapgenrer statusrap, hardcore rap, bevidst rap og festrap.
Eleverne har også lært om forskellene på sungen stil og fri stil inden for flow.
Og slutteligt har de lært om samples og samplingens typologi, det vil sige skelnen mellem gennemgående samples, sporadiske samples samt forskellen på harmonisk og rytmisk funderede samples. Et antal sange er blevet inddraget som eksempler.
Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
Kernestof:
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
Materiale:
Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix", 3. udgave, Systime, 2021, s. 197-209
Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap", Systime, 2013, s. 121-126
Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime, s. 22-26 (der stod ved en fejl 16-19 tidligere)
Der er blevet lavet flowanalyse af dele af numrene "Dobbelt A" af Niarn, "Mosells Fede Ferie Rap" af Marvelous Mosell og "Spændt op til li'r" af Den Gale Pose.
I alt ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 2: Carl Nielsen
I det korte tematiske forløb om Carl Nielsen er holdet blevet introduceret til hvad vestlig kunstmusik (eller klassisk musik) er, samt har lært om forskellen på Carl Nielsens folkelige sange og kunstsange.
Holdet har også lært om symfoniorkestret og er blevet introduceret til Carl Nielsens 2. symfoni, "De fire temperamenter". De har i den forbindelse kigget på partituret til starten af fire satser.
Slutteligt er holdet blevet introduceret til melodisk analyse og strofisk form. Der er blevet arbejdet med melodisk analyse af "Irmelin Rose", "Jens Vejmand" og "Tit er jeg glad" med fokus på inddeling i fraser og perioder, samt forskellene på tonegentagelser, trinvis gennemgang og spring.
I slutningen af året blev "Jens Vejmand" analyseret harmonisk efter at holdet i anden forbindelse blev introduceret til dette analyseparameter.
Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
Kernestof:
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
Materiale:
"Historien om Carl Nielsen", kap. 1, 4, 7 og 8. https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/indblik#11
"Carl Nielsens sange", kap. 1, 3 og 4. https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus
"Carl Nielsens egne ord" https://www.dr.dk/studie/musik/introduktion-de-fire-temperamenter - kun det lille afsnit med den nævnte titel.
I alt ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt studeret område: 80er-pop
Eleverne valgte det særligt studerede område blandt en række forslag fra læreren.
I forløbet om 80er-pop har eleverne stiftet med årtiets popmusik, hovedsageligt engelsksproget.
Holdet har læst kapitlet om 80erne fra "Rebel og Remix" for at give dem en viden om hovedstrømningerne i pop- og rockmusikken i årtiet.
Holdet har analyseret tre sange, primært med metoder fra "Rockmusik i tid og rum". Der er blevet kigget på form, harmonik, melodik, groove samt hook og gimmick.
I form har de lært om de fire formtyper fra "Rockmusik i tid og rum".
Om harmonik har de lært om hovedfunktioner og parallelfunktioner i kvintcirklen og er introduceret kort til forskellene mellem funktionsharmonik og modalharmonik.
Om melodik er de kort introduceret til forskellene mellem lineær og cyklisk melodik.
Om groove er de introduceret til begreberne underdeling, offbeat, pulsmarkering, modrytme og rytmisk sammenfald.
Analyserne er blevet samlet op i fællesdokumenter.
Analyserede sange:
The Police - Every Breath You Take
Madonna - Like a Virgin
Michael Jackson - Beat It
Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
Kernestof:
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Materiale:
Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime, 2000, s. 35-37, 41-42, 82-88, 134-136
Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix", 2. udgave, Systime 2011/2003, s. 162-175
"Thriller". Opslag fra Britannica. Kun indtil overskriften "Setting records". https://www.britannica.com/topic/Thriller-recording-by-Jackson
Samlet omfang ca. 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Til eksamen er det tilladt at bruge egne noter og egne bøger. Du må ikke bruge internet udover de links, der findes i din studieplan for musik på Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705394",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705394",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66341705394"
}