Holdet 2024 muc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Lasse Grønbech Olsen
Hold 2024 muc (2024 muc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang og sammenspil
Titel 2 Introduktion til musik
Titel 3 Tematisk forløb 1: Rap!
Titel 4 Tematisk forløb 2: Carl Nielsen
Titel 5 Særligt studeret område: 80er-pop
Titel 6 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang og sammenspil

Holdet har løbende spillet og sunget undervejs. Som et didaktisk princip begynder alle lektioner med en fællessang, nogle gange valgt af eleverne, nogle gange valgt af læreren, der dermed sikrer en passende variation.

Der har indgået rotation i sammenspil i skoleårets begyndelse, så alle elever har derved prøvet de gængse bandinstrumenter.

Undervejs er afsunget flere flerstemmig korsatser, herunder i forbindelse med musikelevernes årlige korindslag ved juleafslutningen, hvor også og 3.g. medvirkede.

Holdet har herudover optrådt til gymnasiets årlige kunstaften med nummeret "Viva La Vida".

Faglige mål:
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof:
- et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
- et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
- grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til musik

Holdet er blevet introduceret til elementær musikteori.
Arbejdsformen har været en blanding af lærerstyret gennemgang og interaktive øvelser på musikipedia.dk.
Ved træning af rytmer har der indgået sang, spil og bevægelse.

Holdet har lært om toner i G-nøglen, intervaller inden for en oktav, treklange, dur- og (ren) mol-skala, rytmer, takt og puls/tempo.

Kernestof:
- grundlæggende musiklære

Fagligt mål:
- at få kendskab til basal musikteori

Materiale:

https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/noegler (kun kap. 1)
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/intervaller

Gert Uttenthal Jensen: "Rytmer og noder". Upubliceret.

Samlet omfang ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 1: Rap!

I forløbet om rap har holdet arbejdet rappens opståen og den tidlige amerikanske historie indtil starten af 1990erne, hvor rappen bliver mainstream.
Holdet har analyseret tekstgenrerne, flow og produktion med udgangspunkt i metoderne fra Søren Lund-Olsens og Thomas Meesenburgs bog "Rap". Nogle af disse blev gennemgået af læreren.
Eleverne har lært at skelne mellem de fire rapgenrer statusrap, hardcore rap, bevidst rap og festrap.
Eleverne har også lært om forskellene på sungen stil og fri stil inden for flow.
Og slutteligt har de lært om samples og samplingens typologi, det vil sige skelnen mellem gennemgående samples, sporadiske samples samt forskellen på harmonisk og rytmisk funderede samples. Et antal sange er blevet inddraget som eksempler.


Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

Kernestof:
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske

Materiale:

Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix", 3. udgave, Systime, 2021, s. 197-209
Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap", Systime, 2013, s. 121-126
Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime, s. 22-26 (der stod ved en fejl 16-19 tidligere)

Der er blevet lavet flowanalyse af dele af numrene "Dobbelt A" af Niarn, "Mosells Fede Ferie Rap" af Marvelous Mosell og "Spændt op til li'r" af Den Gale Pose.

I alt ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb 2: Carl Nielsen

I det korte tematiske forløb om Carl Nielsen er holdet blevet introduceret til hvad vestlig kunstmusik (eller klassisk musik) er, samt har lært om forskellen på Carl Nielsens folkelige sange og kunstsange.
Holdet har også lært om symfoniorkestret og er blevet introduceret til Carl Nielsens 2. symfoni, "De fire temperamenter". De har i den forbindelse kigget på partituret til starten af fire satser.

Slutteligt er holdet blevet introduceret til melodisk analyse og strofisk form. Der er blevet arbejdet med melodisk analyse af "Irmelin Rose", "Jens Vejmand" og "Tit er jeg glad" med fokus på inddeling i fraser og perioder, samt forskellene på tonegentagelser, trinvis gennemgang og spring.
I slutningen af året blev "Jens Vejmand" analyseret harmonisk efter at holdet i anden forbindelse blev introduceret til dette analyseparameter.

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

Kernestof:
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
- væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske

Materiale:

"Historien om Carl Nielsen", kap. 1, 4, 7 og 8. https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/indblik#11
"Carl Nielsens sange", kap. 1, 3 og 4. https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus
"Carl Nielsens egne ord"  https://www.dr.dk/studie/musik/introduktion-de-fire-temperamenter - kun det lille afsnit med den nævnte titel.

I alt ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt studeret område: 80er-pop

Eleverne valgte det særligt studerede område blandt en række forslag fra læreren.
I forløbet om 80er-pop har eleverne stiftet med årtiets popmusik, hovedsageligt engelsksproget.
Holdet har læst kapitlet om 80erne fra "Rebel og Remix" for at give dem en viden om hovedstrømningerne i pop- og rockmusikken i årtiet.

Holdet har analyseret tre sange, primært med metoder fra "Rockmusik i tid og rum". Der er blevet kigget på form, harmonik, melodik, groove samt hook og gimmick.
I form har de lært om de fire formtyper fra "Rockmusik i tid og rum".
Om harmonik har de lært om hovedfunktioner og parallelfunktioner i kvintcirklen og er introduceret kort til forskellene mellem funktionsharmonik og modalharmonik.
Om melodik er de kort introduceret til forskellene mellem lineær og cyklisk melodik.
Om groove er de introduceret til begreberne underdeling, offbeat, pulsmarkering, modrytme og rytmisk sammenfald.
Analyserne er blevet samlet op i fællesdokumenter.

Analyserede sange:

The Police - Every Breath You Take
Madonna - Like a Virgin
Michael Jackson - Beat It

Faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale

Kernestof:
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.

Materiale:

Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime, 2000, s. 35-37, 41-42, 82-88, 134-136

Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix", 2. udgave, Systime 2011/2003, s. 162-175

"Thriller". Opslag fra Britannica. Kun indtil overskriften "Setting records". https://www.britannica.com/topic/Thriller-recording-by-Jackson

Samlet omfang ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Til eksamen er det tilladt at bruge egne noter og egne bøger. Du må ikke bruge internet udover de links, der findes i din studieplan for musik på Lectio.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer