Holdet 2024 2a re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kavan Aziz
Hold 2024 2a re (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionsfaget
Titel 2 Kristendommen
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religion og etik
Titel 6 TIladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionsfaget

Formålet med forløbet er at introducere eleverne for religionsfagets metoder og centrale begreber. Eleverne har arbejdet med myte typer, ritualtyper, herunder med inddragelse af analysemodeller af Jørgen Podemann Sørensen og Arnold Van Gennep. Eleverne har desuden arbejdet med Ninian Smarts model.

Centrale begreber:
- Myte og myte typer
- Ritual og ritualtyper
- Hellig og profant

Kernestof:
- Religionsfaglige metoder.

Materiale:
- Hvad er... en myte: https://www.youtube.com/watch?v=K4iS5mvvlf8
- Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), kapitel 1
- Skabelsesberetning:
- 1 Mos 1,1 til 1 Mos 2,4a
- 1 Mos 2,4b-25
- The cultural clash over climbing Uluru: https://www.youtube.com/watch?v=1pzUTc7mcCY

Antal sider læst:
15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kristendommen

Klassen er blevet introduceret til Kristendommen via den kristne grundmyte. Efterfølgende har vi kigget på Det gamle testamente, med fokus på skabelsesberetningen, pagtstanken og messiasforestillinger. Dette er blevet fulgt op med udvalgte passager fra det nye testamente, med fokus på Jesu liv og virke, kristen etik og lidelseshistorien.
Efter dette har klassen beskæftiget sig med reformationen og Martin Luther og set på forskelle mellem protestanter og katolikker. Forløbet er blevet afsluttet med tekster omkring kristendommen i det senmoderne samfund.    

- Den Kristne grundmyte
- Skabelsesberetningen
- Pagtstanken
- Jesu liv og virke
- Kristen etik
- Paulus
- Luther og reformationen
- Senmoderne kristendom

Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale:

• Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 59, 67-71, 82-86, 86-89, 271.
• Luther og Reformationen (Film: "Fem skarpe om Luther")
• Andreassen Esben mfl, Religion og kultur 147-150, 150-154, 169-170,
• Reimick, Sofie mfl, (2009), Kultur og samfund, En grundbog til kultur og samfundsgruppen på HF, 127-132
• Viglius, Manuel fra 2004: Mig og gud og mig. 30-37.

Skabelsesberetning:
• 1 Mos 1,1 til 1 Mos 2,4a
• 1 Mos 2,4b-25

• Es 11
• Jer 23,5-8.
• Mark 2,1-13
• Mark 3,1-6; 13-19
• Markus 11,15-18
• Markus 12,13-17
• Markus 14-15
• Galaterbrevet 3, 21-29

Links:
- Kinch, Nanna 2005: Etik i kristendommen: https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen
- Cohr Arffmann, Christian 2010: Sådan foregik Jesu lidelse og død: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-foregik-jesu-lidelse-og-d%C3%B8d
- Youtube: Religionsnørden om protestantisk kristendom
- Danmarks statistik: Stigning i antal udmeldelser af folkekirken:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40242
- Zuckerman, Phil: “Religions betydning i Danmark og USA” (forelæsning), i:
- Danskernes Akademi (DR)
Hilton, Barbara: ”Når Jesus går på instagram” i Information, d. 13.04.15
https://www.information.dk/kultur/2015/04/naar-jesus-gaar-paa-instagram
https://hillsong.com/da/about/
- TV2 Kosmopol (27.05.22): “Frikirken Hillsong har fat i de unge med musik, fællesskab og sociale medier”
- DR.dk: “Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge?” (2018)
- DR.dk: ”De unge præster”, afsnit 1 (2016)
- DR.dk: “So F***ing special” i USA - det kristne USA” (2012)
- DR Lyd: “Bibelen Leth fortalt: Syndefaldsmyten”, d. 27.01.22:
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-1
- Uddrag fra "Passion of Christ"

Samlet antal sider ca: 80




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Islam

Eleverne er blevet introduceret til Islam med udgangspunkt i den historiske baggrund for islams opståen. Klassen har efterfølgende set på forskellen mellem sunni og shia-islam og den historiske baggrund for dette. Dette er blevet efterfulgt at en gennemgang af islamiske trosforestillinger på baggrund af koran og hadith tekster. Klassen har endvidere beskæftiget sig med den rituelle praksis indenfor Islam, herunder hajj som overgangsritual/kultdrama og særligt de 5 søjler.
Forløbet har endvidere set på islam i en nutidig kontekst, hvor begreber som sharia, forskellige former for Islam og senmoderne Islam har været omdrejningspunkt. Forløbet er blevet afsluttet ved analyse af konvertitter, hvor rambos model er blevet inddraget og sidst inddragelse af nutidige debat omkring tørklædedebatten.   

Centrale begreber:

- Islams historie
- Trosretninger: Sunni og Shia
- De fem søjler
- Seks trosartikler
- Sharia
- Jan Hjærpes model
- Muhammad
- Profet
- Hajj - overgangsritual/kultudrama
- Konvertitter i det senmoderne samfund
- Rambos model (konverteringsanalyse)
- Tørklædedebatten

Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model


Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.


Materiale:
- Ballisager, Stine m.fl, 2018: Religioner lever (2018): 94-101, 107 – 113, 116-123.
- Mogensen, Mogens, ’’Når danskere skifter tro, unitas fra 2005 (uddrag) – 1-4.
- Khankan, Sherin, ’’Sharia er foreneligt med europæiske samfund’’ fra 2011.
- Østergaard, Kate: ’’Danske verdensreligioner – islam’’ fra 2006, 1-2, 214-222.
. Madsen, Lene; Motzfeldt, Thelander Dorte m.fl.: "Islam" i Grundbogen til religion c, Systime i-bog – særligt kapitlerne: -“Fakta om islam”, “Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” og ''Hellige steder''.
-Genbesøgt: Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker m.fl.: “Ritualteori - funktionalistisk” + “Ritualteori - fænomenologisk” i Begrebsnøglen til religion.

- Dr.dk studie fra 2014  (Film: "Fem skarpe om Luther")
- Youtube: af Xor fra 2023 ’’Skal man forbyde tørklæder i skolen’’?: https://www.youtube.com/watch?v=Vw4z6SoKp4o&ab_channel=XOR
- Youtube af P3 Essensen fra 2010: ’’Helle Thorning i 2010: Tørklæder er fremmed for dansk - kultur – DR 2 Debatten: https://www.youtube.com/watch?v=UwArxh52uRg&ab_channel=P3Essensen
- ’’Hvad betyder det at være: Muslim?’’ fra DR2, sæson 1 ep 3.: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-muslim_291337
- Sira: Myten om Allahs Hus
- DR.dk: “Helvedes homo”, afsnit 2
- Profetens himmelrejse

Korantekster:
- Sura 20 vers 116-127: Fordrivelsen fra haven
- Sura 50 vers 21-36: Dommedag
- Sura 2, 185
- Sura 2,197
- Sura 2,238-
- Sura 2,277
- Sura 3,18
- sura 24, 31 + 33

Antal sider ca: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Buddhisme

Eleverne har i forløbet omkring buddhisme fået en generel indføring i religionens historiske udvikling samt blevet introduceret til buddhalegenden, benarestalen og Buddhas læring, hvor de 4 ædle sandheder og den 8-ledede vej har været i centrum. I den forbindelse er de buddhistiske grundbegreber (karma, samsara, nirvana) blevet gennemgået.    

Efterfølgende har klassen set på de forskellige buddhistiske retninger og forskellene på hinayana/thravada, mahayana og den tibetanske buddhisme. Til sidst har klassen set på buddhisme i nutiden og hvilken rolle buddhisme spiller i Danmark.

- Buddhalegenden
- Bernastalen
- Buddhas belæring
- 4 ædle sandheder
- Den 8-ledede vej
- Årsagskæden
- Livshjulet
- Karma, samsara, nirvana

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Højholt Lene, Buddhas lære (2000), 12-15; 24-26, 30-40, 60-67, 79-87
Tekst 5 Årsagskæden
Tekst 8 - Genfødsels uden sjæl
Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 147-149, 159-160
Youtube: religionsnørden: ’’Buddhisme introduktion’’: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden  
Bertolucci, Bernado: ’’Little Buddha’’1993 (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big&ab_channel=ChrisChopyk
Risager, Miriam, 2013: ’’Buddhismens tre hovedretninger’’: https://www.religion.dk/viden/buddhismens-tre-hovedretninger

Antal sider ca.: 61
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Religion og etik

I dette forløb arbejder vi primært arbejdet med sekulær etik og undersøger etikbegrebet. Eleverne introduceres til hvad etik og Etisk Råd er samt de to moderne etiske positioner pligtetik og nytteetik. Vi ser på forskelle mellem aktiv og passiv dødshjælp og assisteret selvmord, og bruger i forbindelse med argumenterne for og imod begreber som glidebaneeffekt, autonomi og palliation.

Forløbet sluttes med en repetition af religiøs etik i kristendom og islam, hvor grundbegreberne inden for etikken i religionerne og en sammenligning af deres etiske udgangspunkt er i fokus. Centralt for forløbet har desuden været elevernes evne til at reflektere, diskutere og udtrykke sig præcist med anvendelse af de faglige begreber, der hører både etikken og religionsfaget til.

Begreber
- Etikbegrebet
- Etiske dilemmaer
- Etiske tematikker (abort - aktiv dødshjælp)
- Deterministisk livssyn
- Indeterministisk livssyn
- Relative værdier
- Absolutte værdier
- Pligtetik
- Det kategoriske imperativ
- Nytteetik
- Aktiv og passiv dødshjælp
- Assisteret selvmord
- Palliation
- Autonomi
- Glidebaneeffekt

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale
- “Hvad er etik?”, “Determinisme og indeterminisme” og ”Allahs plan med mennesket” i Religion og etik, Systime i-bog
- “Etik” i Religionsportalen, Systime i-bog
- “5. Dødshjælp” i Etik i det senmoderne samfund, Systime i-bog
- De Fontenay, Josephine Adsbøl le sage (04.10.23): “Det Etiske Råd klar med anbefalig: Nej tak til aktiv dødshjælp i Danmark”, TV2.dk
- Kildetekster: Etisk Råd (2011): “Debatten der ikke vil dø - en film om aktiv dødshjælp”
- DR2 (2019): “Hjælp mig med at dø”, CFU
- Lars Reuter: “Argumenter for/imod aktiv dødshjælp” i Religionsportalen, Systime i-bog
- Genlæsning af Bjergprædikenen, Matt. kap. 5
- Rothstein Mikael og Tim Jensen (2002), Etikken og religionerne, 144-145; 184-186, 230-233
- Andreasen Esben mfl (2010), Religion og kultur, 260-262

Antal sider ca: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 TIladte hjælpemidler

Alt materiale på lectio.

- Ordnet.dk (online ordbog)
- Noter med videre fra undervisning, Alle noter, og dokumenter downloaded før prøven og ligger lokalt på computeren må bruges.
- Alle fysiske bøger er tilladt og fysisk materiale (handouts).
- Musik må høres hvis det ligger lokalt (når det er downloaded).
- Husk høretelefoner

OBS: Hvis der er brugt netartikler eller youtube videoer, skal disse ligge lokalt på jeres computer (downloaded).


Det er IKKE tilladt:

- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.

- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.

- At benytte hele portaler, digitale biblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.

- At benytte portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår
af prøvefagets undervisningsbeskrivelse.

- At benytte digitale bøger, som ikke fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).

- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp).

Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:

- ChatGPT og andre former for generativ kunstig intelligens

- Google og andre internetbaserede søgemaskiner

- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer