Holdet 2024/ 2by re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Niels Kristian Kragh
Hold 2024/ 2by re (2by re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik
Titel 6 Opsummering
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

I dette introforløb er klassen, igennem et introkompendium, blevet introduceret til nogle grundbegreber indenfor religion så som myter og ritualer. Klassen har endvidere kigget på forskellige former for religionsdefinitioner og set på Ninian Smarts 7 dimensioner.

- Religionsbegrebet
- Grundbegreber indenfor religion (myter, ritualer, det hellige)
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Analysemodel til religion

Teksterne fra introkompendiet
Reimich mfl (2009), Kultur og samfund, En grundbog til kultur og samfundsfagsgruppen på HF, 38; 41-43
Motzfeldt Dorte mfl, Grundbogen til Religion C, 16-17; 256-258; 262; 271-273
Følner, H, S Lindhardt og B Lund (2002), Kuplen muren og graven, 25-26; 28
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet for kristendom vil omhandle følgende områder

Klassen er blevet introduceret til Kristendommen via den kristne grundmyte. Efterfølgende har vi kigget på Det gamle testamente, med fokus på skabelsesberetningen, pagtstanken og messiasforestillinger. Dette er blevet fulgt op med udvalgte passager fra det nye testamente, med fokus på Jesu liv og virke, kristen etik og lidelseshistorien.
Efter dette har vi beskæftiget sig med reformationen og Martin Luther og set på forskelle mellem protestanter og katolikker. Forløbet er blevet afsluttet med tekster omkring kristendommen i det senmoderne samfund.    

- Den Kristne grundmyte
- Skabelsesberetningen
- Pagtstanken
- Jesu liv og virke
- Kristen etik
- Paulus
- Luther og reformationen
- Senmoderne kristendom

Andreasen, Esben mfl, Religion og kultur (2011), 143-154; 156-161; 166-170
Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 46; 59; 67-71
Følner H; S. Lindhardt og B. Lund (2002), Den Kristne Grundmyte i Kuplen Muren og graven, 161-162
Reimick, Sofie mfl, (2009), Kultur og samfund, En grundbog til kultur og samfundsgruppen på HF, 127-132
Lausten, Martin Schwarz (1999), Martin Luthers reformatoriske kristendom, 127-129

Bibeltekster
1.Mos 1-3, 17,1-14
2. Mos 20,1-21
Markus 1,1-20; 2,1-13 3,1-6; 13-19,11,15-18; 12,13-17, 14-15
Matthæus 5,17-48
Lukas 10,25-37
Paulus brev til galaterne 3,21-29

- Den kristne grundmyte
- Skabelsen og syndefaldet
- Pagtstanken
- Jesu liv og virke
- Kristen etik
- Lidelseshistorien
- Luther
- Kristendom i nutiden

Uddrag fra "Passion of Christ"
5 skarpe om Luther
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Dette forløb omkring Islam har taget udgangspunkt i den historiske baggrund for islams opståen. Klassen har efterfølgende set på forskellen mellem sunni og shia-islam og den historiske baggrund for dette. Dette er blevet efterfulgt at en gennemgang af islamiske trosforestillinger på baggrund af koran og hadith tekster. Klassen har endvidere beskæftiget sig med den rituelle praksis indenfor Islam og de 5 søjler.
Forløbet har endvidere set på islam i en nutidig kontekst, hvor begreber som sharia, forskellige former for Islam og senmoderne Islam har været omdrejningspunkt. Forløbet er blevet afsluttet ved analyse af konvertitter, hvor rambos model er blevet inddraget.  

- Islams formative periode
- Sunni og Shia
- De 5 søjler
- Islamiske trosforestillinger
- Sharia
- Senmoderne islam
- Hizb ut tahrir vs Euroislam
- Konvertitter og rambos model

Motzfeldt Dorte mfl (2012), Grundbogen til Religion C, 97-117
Esben Andreassen mfl (2010), Religion og kultur - en grundbog, 173-180
Mogensen, Mogens (2005), Når danskerne skifter tro, 34-35; 50-52; 61-63
Østergaard Kate (2006), Danske verdensreligioner, Islam, 210-211


Koran og hadithtekster:
Sura 20, 116-127
Sura 57, 1-17
Sura 50,21-36
Hadith af An Nawawi, forty Hadith

Artikler:
https://www.avisen.dk/danske-konvertitter-er-haarde-islam-dyrkere_5396.aspx
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-vigtigste-vide-om-boen-i-islam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

forløbet omkring buddhisme har vi, til at begynde med, set på buddhalegenden. Dernæst har klassen beskæftiget sig med benarestalen og på Buddhas belæring, hvor de 4 ædle sandheder og den 8-ledede vej har været i centrum. I den forbindelse er de buddhistiske grundbegreber (karma, samsara, nirvana) blevet gennemgået   
Efterfølgende har klassen set på de forskellige buddhistiske retninger og forskellene på hinayana/thravada, mahayana og den tibetanske buddhisme. Vi har i den set på, hvad der kendetegner den tibetanske buddhisme. Til sidst har klassen set på buddhisme i nutiden og hvilken rolle buddhisme spiller i Danmark.

- Buddhalegenden  
- Grundbegreber (karma, samsara, nirvana)
- De 4 ædle sandheder og den 8 ledede vej
- De 5 skandaer
- Det buddhistiske livshjul
- Buddhistiske retninger (Hinayana/Theravada, Tibetansk buddhisme)
- Tibetanske klostre
- Lamaer og tulkuer
- Buddhisme i Danmark

Højholt Lene, Buddhas lære (2000), 12-17; 24-40; 60-67, 79-87
Tekst 2 fra side 32-33
Tekst 6 og tekst 8 fra siderne 60-65
Tekst 14 fra side 82-83

Artikler:
https://www.religion.dk/lektor-lama-ole-nydahl-ser-sig-selv-som-buddhismens-beskytter-mod-islam
https://www.isabells.net/2019/04/23/mindfulness-kontra-buddhismen/
https://www.religion.dk/synspunkt/buddhismen-truer-kristendommen-mere-end-islam

Uddrag fra Little Buddha
Himlen over Danmark med Christian Stadil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

I dette forløb med etik som omdrejningspunkt, er klassen blevet introduceret for begrebet etik og for de to store etiske positioner (pligtetik og nytteetik). Efterfølgende har vi kigget på nogle etiske dilemmaer indenfor etik. Her har  abortspørgsmålet om abort og aktiv dødshjælp stået centralt, og hvilke etiske dilemmaer, der kan være forbundet med disse emner.

- Etikbegrebet
- Etisk råd
- Pligt og nytteetik
- Etiske emner (abort og organdonation)
- Etiske dilemmaer og argumentation

Kragh, Niels Kristian, (2020), Men vi har jo altid spist kød!, 23-25
Andreasen Esben mfl (2010), Religion og kultur, 251-255
Mikkelsen, Poul Storgaard (2008), Den optimale behandling, 85-89

Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/abortgraensen-haeves-fra-12-til-18-uge
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sene-aborter.-samfundets-b%C3%A6rende-v%C3%A6rdier-er-blevet-relative  
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/abort-under-pres-lad-ikke-religion-danne-grundlag-tilbageskridt-i-abortlovgivning
https://www.dr.dk/nyheder/indland/abortgraensen-haeves-fra-12-til-18-uge
https://www.etik.dk/organdonation/de-10-vigtigste-ting-vide-om-organdonation


Adam og Eva sæson 1, Ret til abort?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

I må medbringe noter fra undervisningen, bøger, slides i forberedelsen
I må anvende links jfr undervisningsbesrivelsen

I må IKKE klikke videre fra links
I må IKKE kommunikere med omverdenen
I må IKKE bruge google eller AI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer