Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Frederik Friis Harding Jensen
|
Hold
|
2024/3bcx ol (3bcx ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytologi
I ”Mytologi” forløbet er der redegjort for verdens skabelse, de forskellige generationer af guder og de olympiske guder uddybet. Forløbet har haft til formål at skabe et nuanceret billede af den græske (og til dels romerske) mytologi med underliggende temaer. Derudover har der været diskussioner om forskellige typer af myter og deres relevans for oldtiden og nutiden.
Faglige mål:
- ”analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur”
Kernestof:
- ”oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå”
- ”væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund”
Materiale:
- Uddrag af Hesiod, Theogonien & Værker og Dage
- Pandora, Prometheus, verdens oprindelse
- Ovid: Arachne, Ikaros
- Elev fremlæggelser af de olympiske guder/info-posters
Begreber gennemgået:
- Hybris, Nemesis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Filosofi
Studieplan – filosofi
I filosofiforløbet har der især væres fokus på forskellige filosofiske retninger i det antikke Grækenland og Romerriget. I den forbindelse er der læst kernetekster af Platon, Seneca, m.m. samt en nutidig kronik til diskussion af filosofien i den moderne verden
Fagligt mål:
- ”analyserer og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur”
- ”nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster”
Kernestof:
- ”oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid”
- ”væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund”
Materiale:
- Platon, ”Hulelignelsen”
- Epikur, ”Brev til Menoikos”
- Seneca, ”brev 54”
- Morten Albæk, ”Hastighed er blev vores nyd Gud, hvorfor har vi så travlt?”, Kristeligt Dagblad (https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/morten-albaek)
Gennemgåede begreber:
- sokratisk dialog/metode, doxa, episteme, aporía, elenchos, ataraxia, anamnese volutas
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drama (Medea)
Studieplan – Drama: Medea
I forløbet ”Drama: Medea” har der været fokus på Euripides’ tragedie Medea. Stykket har lagt grund til diskussioner om portrætteringer af kvinder især i græsk mytologi. Som sammenligning med Medea og historien og Jason & Medea har 4. sang af Æneiden indgået i undervisningen. I samme forbindelse har deres også været diskussioner om portrætteringen af heltene Jason og Æneas.
Faglige mål:
- ”analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur”
- ”nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster”
Kernestof:
- ”oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå”
Materiale:
- Euripides’ Medea, oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2016, Hans Reitzels forlag
- Uddrag af 4.sang af Virgils Æneiden
- Berlingske: "Medealand - Verdens ondeste skilsmisse", 16/11-2010
Gennemgåede begreber:
- stichomyti, oikos, polis, metøk, barbar, alle dele af et græsk teater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Studieplan - skulptur
I ”skulptur” forløbet er der blevet gennemgået græske og romerske skulpturer fra perioderne: arkaiske, klassiske, hellenistiske og den romerske kejsertid. Der er blevet gennemgået skulpturanalyser skulpturernes forskellige formål. Derudover er der gennemgået og været fokus på de forskellige tidsperioder: arkaiske, klassiske og hellenistiske perioder med fokus på stiltræk. Derudover har der været snak om stiltræk fra det romerske imperium. Der er blevet perspektiveret til nyere kunst med fokus på inspirationen fra især det klassiske Grækenland.
Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
Kernestof:
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Materiale:
- Sounion kouros
- Anavysos kouros
- New York kouros
- Aristodikos kouros
- Kritios-drengen
- Artimision bronzen
- Riace bronzerne
- Doryphoros
- Diadoumenos
- Amazone
- Hermes med Dionysosbarnet
- Apollon-Belvedere
- Afrodite fra Knidos
- Vindgudinde statue
- Laokoon-gruppen
- Nike fra Samotrake
- Venus de Milo
- Den hvilende bokser
- Kejser Augustus som Imperator
- Kejser Augustus som Pontifex Maximus
- Rytterstatue af Marcus Aurelius
Perspektivstatuer:
- Jason med det gyldne skind, Thorvaldsens
- Maria Magdalena, Niccolò dell’Arca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Epos - Odysseen
Studieplan – Epos (Odysséen)
I epos-forløbet har der været fokus på at læse Homers Odyssé. Der er læst uddrag for at skabe et overbliksbillede og Odysseens handling og forhistorie. I forløbet har der været stor fokus på begrebsindlæring gennem kreative øvelse og autoptisk læsning med fokus på at spotte homeriske lignelser, epiteter, osv. i teksten.
Faglige mål:
- ”analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur”
- ”nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster”
Kernestof:
- ”oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid […]”
- ”væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund”
- ”antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt”
Materiale:
- Homer, Odysséen,
sang 1 (vers 1-95)
sang 9 (vers 177 til slutningen af 9.sang)
sang 11 (vers 1-50 og 90-151 og 396-466 og 367-540)
Gennemgåede begreber:
- Hybris, nemesis, epitet, patronym, areté, kleos, timé, homeriske lignelser, nostos, daktylisk heksameter, formelvers, antropomorfisme, muse, rapsoder, moira, xenía
- Den græske underverden/dødsrige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler (hvis der bliver trukket mundtlig eksamen):
- Gemte materialer på computer
- fysiske bøger, noter og papir
- Dokumenter på Lectio
IKKE-tilladt:
- Dokumenter på Google Docs
- Internet hjemmesider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66352171919",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66352171919",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66352171919"
}