Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Martin Fotel
|
Hold
|
2024 ng/g ng (1g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan er landskabet dannet?
Indhold:
Istid, mellemistid, forvitring, erosion.
Hovedopholdslinje, till, moræne.
Randmoræne, bundmoræne, dødislandskab og smeltevandsslette.
Sandjord - lerjord, sorteret - usorteret.
Ekskursion:
Slagelse Lystskov, hvor vi indsamlede jordprøver som senere blev analyseret.
Dødislandskab, tørvemose.
Eksperimentelt arbejde:
Model af en smeltevandsslette, en randmoræne og et tungebækken udført udenfor på skolen, ved hjælp af en sten, grus og vand.
Slemmeprøve
Glødetab
Genkende landskabstyper på et kort
Stenøvelse: Bjergarternes kredsløb
Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 137-153
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glødetab og slemmeprøve
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad sker der med vores vejr og klima?
Indhold:
Atmosfærens opbygning, ozonlaget.
Recap af vores arbejde med vejr og klima i NV (forsøg med luftens fugtighed, kamilleraketten, induktivt forsøg med temperatur og luftfugtighed).
Strålingsbalance, temperatur, dannelse af nedbør.
Opgave med føhnvind. Det globale vindsystem.
Klimazoner og plantebælter.
Naturlige og menneskeskabte klimaændringer. Milankovic cykler.
"Landskabet der prutter" (https://www.youtube.com/watch?v=lsJhoypYdPA&t=4s).
Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 81-94, 98-101, 104-117.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Infiltration
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kan produktion være bæredygtigt?
Indhold:
Forløbet indeholder geologi som udgangspunkt for mineraler vi bruger i vores hverdag og produktion af fødevarer.
Geologisk aldersbestemmelse.
Bjergarternes kredsløb - indre og ydre processer.
Alfred Wegener, pladetektonik og pladegrænser.
Vulkaniske, jordskælv og øvelse med jordskælv.
Vulkan-udsendelse: "Klodens Kræfter - Vulkaner" (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=010907192000).
Mineralske ressourcer. Videoen "Råstoffer - samfundets byggesten." (https://www.youtube.com/watch?v=Tc_kNwAx7Bg).
Udvikling i produktion af fødevarer.
Erhvervsudvikling: Primære, sekundære og tertiære erhverv.
Bæredygtighed.
Ulighed i forbruget af fødevarer.
Den grønne revolution.
Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 24-32, 37-43, 52-79
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima og plantebælter
|
05-03-2025
|
En mineralsk ressource
|
26-03-2025
|
Humane økosystemer
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opsamling og afslutning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tilladte hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladte under forberedelsen og eksaminationen.
Under forberedelsen og eksaminationen må du ikke kommunikere med omverdenen og heller ikke søge hjælp på internettet. Du skal aflevere din mobiltelefon og den skal være slukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355555456",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355555456",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355555456"
}