Holdet 2024 ng/g ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Martin Fotel
Hold 2024 ng/g ng (1g ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan er landskabet dannet?
Titel 2 Hvad sker der med vores vejr og klima?
Titel 3 Kan produktion være bæredygtigt?
Titel 4 Opsamling og afslutning
Titel 5 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan er landskabet dannet?

Indhold:
Istid, mellemistid, forvitring, erosion.
Hovedopholdslinje, till, moræne.
Randmoræne, bundmoræne, dødislandskab og smeltevandsslette.
Sandjord - lerjord, sorteret - usorteret.

Ekskursion:
Slagelse Lystskov, hvor vi indsamlede jordprøver som senere blev analyseret.
Dødislandskab, tørvemose.

Eksperimentelt arbejde:
Model af en smeltevandsslette, en randmoræne og et tungebækken udført udenfor på skolen, ved hjælp af en sten, grus og vand.
Slemmeprøve
Glødetab
Genkende landskabstyper på et kort
Stenøvelse: Bjergarternes kredsløb

Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 137-153
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glødetab og slemmeprøve 08-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvad sker der med vores vejr og klima?

Indhold:
Atmosfærens opbygning, ozonlaget.

Recap af vores arbejde med vejr og klima i NV (forsøg med luftens fugtighed, kamilleraketten, induktivt forsøg med temperatur og luftfugtighed).

Strålingsbalance, temperatur, dannelse af nedbør.

Opgave med føhnvind. Det globale vindsystem.

Klimazoner og plantebælter.

Naturlige og menneskeskabte klimaændringer. Milankovic cykler.

"Landskabet der prutter" (https://www.youtube.com/watch?v=lsJhoypYdPA&t=4s).

Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 81-94, 98-101, 104-117.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Infiltration 29-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kan produktion være bæredygtigt?

Indhold:
Forløbet indeholder geologi som udgangspunkt for mineraler vi bruger i vores hverdag og produktion af fødevarer.

Geologisk aldersbestemmelse.

Bjergarternes kredsløb - indre og ydre processer.

Alfred Wegener, pladetektonik og pladegrænser.

Vulkaniske, jordskælv og øvelse med jordskælv.
Vulkan-udsendelse: "Klodens Kræfter - Vulkaner" (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=010907192000).

Mineralske ressourcer. Videoen "Råstoffer - samfundets byggesten." (https://www.youtube.com/watch?v=Tc_kNwAx7Bg).


Udvikling i produktion af fødevarer.

Erhvervsudvikling: Primære, sekundære og tertiære erhverv.

Bæredygtighed.

Ulighed i forbruget af fødevarer.

Den grønne revolution.

Læste sider: Naturgeografi C, 4. udgave: 24-32, 37-43, 52-79
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klima og plantebælter 05-03-2025
En mineralsk ressource 26-03-2025
Humane økosystemer 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladte under forberedelsen og eksaminationen.

Under forberedelsen og eksaminationen må du ikke kommunikere med omverdenen og heller ikke søge hjælp på internettet. Du skal aflevere din mobiltelefon og den skal være slukket.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer