Holdet 2024/p ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Lasse Givoni
Hold 2024/p ma (1p ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til matematik
Titel 2 Deskriptiv Statistik ny
Titel 3 Procent og renteregning ny
Titel 4 Sandsynlighedsregning
Titel 5 Sandsynlighedsregning ny
Titel 6 Lineære funktioner ny
Titel 7 Trigonometri ny
Titel 8 Eksponentielle funktioner ny
Titel 9 Repetition både skriftligt og mundtligt
Titel 10 Repetition både skriftligt og mundtligt ny
Titel 11 Introforløb
Titel 12 Deskriptiv statistik
Titel 13 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til matematik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Deskriptiv Statistik ny

Resumé
Deskriptiv var det første forløb, vi kørte (1p og 1q fulgte den samme plan til at starte med), men vi lavede også en del regnetræning før og under forløbet.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Deskriptiv statistik p1 - 30 (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.


Kernestof
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple
statistiske deskriptorer.
- observationer
- hyppighed
- frekvens
- kumuleret frekvens
- gennemsnit
- median
- outlier
- venstre/højre-skæv
- udvidet kvartilsæt

Supplerende stof under dette emne
beviser

Faglige mål:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde


Særlige arbejdsformer:
Par på tid
Abacus
Quiz og byt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Procent og renteregning ny

Resumé
Forløbet med rentesregning og især renteformlen er på et lidt lavere taksonomisk niveau end Statistik i hvert fald til at starte med, men talmængder blev også gennemgået. Vi arbejdede tidligt med beviser og en del elever tog det til sig.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Procent- og rentesregning p1 - 24 (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.

Kernestof
Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen

Supplerende stof under dette emne
Annuitetslån og -opsparing (har sit eget forløb i undervisningsbeskrivelsen).

Faglige mål:
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold

Særlige arbejdsformer:
Expertkarrusel
Quiz og byt
Par på tid
Elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sandsynlighedsregning

Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder
kombinationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sandsynlighedsregning ny

Resumé
Statistik og sandsynlighedsregning er ofte populære emner blandt eleverne (på både stx og hf). VI snakker om at kaste med terninger og om gennemsnit. Genkendeligheden er stor.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Sandsynlighedsregning p1 - 22 (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.

Kernestof
Udfald
Udfaldsrum
Hændelser
Sandsynlighedsfelt
Sandsynlighed (gunstige og mulige udfald)
Symmetrisk udfaldsrum (sandsynlighedsfelt)
Kombinatorik
Kombinationer og permutationer

Supplerende stof under dette emne
beviser

Faglige mål:
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til matematisk problemløsning
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt

Særlige arbejdsformer:
Elevfremlæggelser (alene for læreren)
Fremlæggelser ved plakater (a la det tænkende klasserum)
Quiz og byt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lineære funktioner ny

Resumé
Med lineære funktioner bliver der taget hul på funktionsbegrebet. De fleste elever har hørt om funktioner tidligere, men hvad det egentligt er, kan godt være lidt uklart. Bevistræningen fortsætter med formler som 2punktsformlen, étpunktsformlen samt andre. Koordinatsystemet og koordinater er også genkendeligt.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Lineære funktioner p1 - 21  (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.

Kernestof
Lineære funktioner
- tabel
- beskrivelse
- graf
- forskrift
Funktionsbegrebet
Hældningskoefficient
Skæring med y-aksen
Lineær regression
Lineære modeller

Supplerende stof under dette emne
beviser

Faglige mål:
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold

Særlige arbejdsformer:
Quiz og byt
Abacus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Trigonometri ny

Resumé
Trekanter er også velkendte af alle elever. Der er trænet beviser i alle emner, men trigonometri er det 3. emne, hvor der er flere mere ligetil beviser. I trigonometri bliver det i højere grad muligt at inddrage det visuelle i beviserne. Målfaste konstruktioner gør brugen af CAS central.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Trigonometri p1 - 26 (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.

Kernestof
Trigonometri:
Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram (Geogebra).
De fem trekantstilfælde
Spidsvinklede, stumpvinklede og retvinklede trekanter
Ligebenet og ligesidet trekant
Skalafaktor, forstørrelsesfaktor
Målfast konstruktion i Geogebra

Supplerende stof under dette emne
beviser
Sinus- og cosinusrelationerne (har sit eget forløb)

Faglige mål:
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold

Særlige arbejdsformer:
Elevfremlæggelser for læreren
Træning med Abacus
Quiz og byt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksponentielle funktioner ny

Resumé
Forløbet om eksponentielle funktioner bygger videre på forløbet om renteformlen. Især er der lagt vægt på forskellen mellem antal terminer som elementer fra den Naturlige talmængde og De Reelle tal som definitionsmængde for de eksponentielle funktioner. Dermed er kontinuerte funktioner og diskrete funktioner blevet berørt med disse to som eksempler.

Anvendt litteratur:
Jane Drejers hæfte om Eksponentielle funktioner p1 - 30 (hele hæftet).
Ligger I Lectio under dokumenter.

Kernestof
̶ Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.

Supplerende stof under dette emne
beviser

Faglige mål:
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold

Særlige arbejdsformer:
(som i de andre forløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition både skriftligt og mundtligt

Vi følger den nye bog "Nøglen til mat c":
Ligninger
- regneregler
- reduktion af udtryk
- isolering af bogstav

Procent og rente
- procentregning
- renteformlen
- beviser

Lineære funktioner
- forskrift
- graf
- brug af CAS

Eksponentielle funktioner
- forskrift
- graf
- modeller
- løsning af opgaver med CAS

Trigonometri
- tegning af målfaste tegninger i Geogebra
- sinusrelationer
- cosinusrelationer
- beviser

Statistik
- grupperede observationer
- ugrupperede observationer
- brug af CAS

Sandsynlighed og kombinatorik
- udfald, udfaldsrum og hændelser
- sandsynlighed
- opgaveløsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition både skriftligt og mundtligt ny

Træning af
eksamensopgaver
vejledende opgaver
skriftlig formidling og argumentation
Brug af CAS

beviser og argumentation
eksempelgennemgang
Måder at fremlægge på:
1. starte teoretisk (med formel)
2. starte med et eksempel
memorisering af stikord og begreber under de 8 eksamensemner

Arbejdsformer:
Især elevfremlæggelser
Expertkarrusel
Brug af tavle (eller A3 på væg) ved gennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Introforløb

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Deskriptiv statistik

̶ Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple
statistiske deskriptorer

- Der er 30 s. materiale. Der forventes at elever læser før hvert modul.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer