Holdet 2024 ma/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Friedrich Erik Knauer
Hold 2024 ma/q (1q ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deskriptiv statistik
Titel 2 Procent og renteregning
Titel 3 Sandsynlighedsregning
Titel 4 Lineære funktioner
Titel 5 Trigonometri
Titel 6 Eksponentielle funktioner
Titel 7 Potensfunktioner
Titel 8 Repetition
Titel 9 Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deskriptiv statistik

Materiale:
I alle forløb benyttedes Jane Drejers hæfter til de tilsvarende emner - tilgængeligt for elever både som udleverede kopier.

Kernestof:
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple
statistiske deskriptorer.

Faglige mål:
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Procent og renteregning

Kernestof:
Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen
Supplerende stof:
Annuitetslån og -opsparing
Faglige Mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sandsynlighedsregning

Kernestof:
Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder
kombinationer.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lineære funktioner

Faglige mål:
Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner¨
samt grundtræk af deres grafiske forløb
Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære
funktioner herunder anvendelse af regression.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Trigonometri

Kernestof:
̶ Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens
anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksponentielle funktioner

Kernestof
̶ Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Potensfunktioner

Supplerende stof:
Karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner inklusive deres vækstegenskab og deres grafiske forløb + simpelt matematisk modellering
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Skriftlig eksamen:
1. Del: Kun blyant/kuglepind, hviskelede, lineal, vinkelmåler, passer og frem for alt formelsamlingen. Dog ikke jeres, men en udgave, der udleveres på eksamensdagen.
2. Del: Wordmat/geogebra (på jeres computer!), alt der er gemt på jeres computer - undtagelse: gemte bøger/ibøger på nær hæfterne der blev brugt i undervisningen - alt i har fysisk med.

Mundtlig eksamen:
Forberedelse: Som skriftlig del 2
Eksamination: Noter, man har skrevet i forberedelsen - så lidt som muligt, jo mindre I bruger dem jo bedre.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer