Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Friedrich Erik Knauer
|
Hold
|
2024 ma/q (1q ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Materiale:
I alle forløb benyttedes Jane Drejers hæfter til de tilsvarende emner - tilgængeligt for elever både som udleverede kopier.
Kernestof:
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple
statistiske deskriptorer.
Faglige mål:
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og renteregning
Kernestof:
Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen
Supplerende stof:
Annuitetslån og -opsparing
Faglige Mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning
Kernestof:
Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder
kombinationer.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineære funktioner
Faglige mål:
Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner¨
samt grundtræk af deres grafiske forløb
Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære
funktioner herunder anvendelse af regression.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trigonometri
Kernestof:
̶ Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens
anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentielle funktioner
Kernestof
̶ Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Supplerende stof:
Karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner inklusive deres vækstegenskab og deres grafiske forløb + simpelt matematisk modellering
Faglige mål:
-̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
-̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- ̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Forberedelse til både mundtlige og skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tilladte hjælpemidler ved eksamen
Skriftlig eksamen:
1. Del: Kun blyant/kuglepind, hviskelede, lineal, vinkelmåler, passer og frem for alt formelsamlingen. Dog ikke jeres, men en udgave, der udleveres på eksamensdagen.
2. Del: Wordmat/geogebra (på jeres computer!), alt der er gemt på jeres computer - undtagelse: gemte bøger/ibøger på nær hæfterne der blev brugt i undervisningen - alt i har fysisk med.
Mundtlig eksamen:
Forberedelse: Som skriftlig del 2
Eksamination: Noter, man har skrevet i forberedelsen - så lidt som muligt, jo mindre I bruger dem jo bedre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355653232",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355653232",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66355653232"
}