Holdet 2024/cy sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Allan Spangsberg Nielsen
Hold 2024/cy sa (1cy sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Demokrati og styreformer
Titel 2 Forløb#2 Senmoderne Samfund
Titel 3 Forløb#3 Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Demokrati og styreformer

Demokrati og styreformer


Forløbets hensigt var at arbejde videre på deres viden fra grundkurset i samfundsfag med fokus på Demokrati som begreb og politisk system, overfor autokrati og teokrati og forskelle imellem styreformer samt politiske styreformer, samt det politiske system i Danmark, herunder de politiske partier og ideologier, med komparative analyser af USA og faste kig på aktuelle relevante samfundsfaglige nyheder.

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Materialer:

Grundbog:
Luk Samfundet op 2. udg. (2014) (pdf)
22-25,  105-111,119-123, 126-127 og 130-136.

Artikler:
»Hold kæft, hvor er det fedt«: Kvinderne har sprængt glasloftet i Folketinget, Af ELISABETH ASTRUP, 3. NOV. 2022, Politiken.dk, https://politiken.dk/danmark/politik/folketingsvalg_2022/art9064547/Kvinderne-har-spr%C3%A6ngt-glasloftet-i-Folketinget

”Lobbypres kan få EU’s kamp mod kemikalierne til at løbe ud i sandet”, Information, 14. oktober 2020, https://www.information.dk/udland/2020/10/lobbypres-kan-faa-eus-kamp-kemikalierne-loebe-sandet

"Tilbagegang for demokratiet i hele verden", Laurits Holdt
7. februar 2021,  https://globalnyt.dk/tilbagegang-demokratiet-i-hele-verden/

Hjemmesider:

Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025 - Statsministeriet, https://stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=demokrati

Dokumentarer/videoer

parlamentariske styringskæde https://www.youtube.com/watch?v=V006cblFqlI

”Kampen om Kemikalierne” lobbyisme! (EU-case), https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kampen-om-kemikalierne (40 min), 2008, Lars Feldballe Petersen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Senmoderne Samfund


Forløbets hensigt var at gennemgå det senmoderne samfund, og de tilknyttede teoretikere, og fagbegreber samt at forholde det til vores dagligdag med at samtidigt historisk blik. Desuden kiggede vi stadigvæk fast på aktuelle relevante samfundsfaglige nyheder.

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende
  forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Fagbegreber
Giddens, Ziehe, Beck, Bourdieu med fokus på senmoderne samfund (samt traditionelle og moderne), udlejring af sociale relationer, globalisering, individualitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, ekspertsystemer, formbarhed, kulturel frisættelse, de 3 reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, og potensiering), risikosamfundet, institutionaliseret individualisering,
social mobilitet, habitus, kapitaler, generationsmobilitet, karrieremobilitet, positiv social arv, negativ social arv, mønsterbryder


Kernestof:

-identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.

MATERIALER:

Grundbog:
Luk Samfundet op 2. udg. (2014) (pdf) s. s. 62-80, 96-98.


Artikler:

”19 rektorer kommer med opråb: - Vi har skabt et monster”, 16. aug 2023 kl. 05.40
Af Simone Kirstine Hansen, https://nyheder.tv2.dk/2023-08-15-19-rektorer-kommer-med-opraab-vi-har-skabt-et-monster

Dokumentarer:

"Klip fra blok på bistand" (youtube.com)  (ca. 9 min.),” Blok på Bistand”, DR 2014

”Den rigeste procent”, S1E4, DR 2015, (0-16:40 min), https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577   

”En Syg Forskel”, DR 2016, (0 min indtil ca. 16:15 min) https://www.youtube.com/watch?v=3gnrryE0NDo    

”Presset Ungdom”, TV2 2023, 41 min., https://play.tv2.dk/serie/presset-ungdom-tv2







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,02 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Økonomi


Forløbets hensigt var at gennemgå de grundlæggende dele af national og international økonomi, med hoved fokus på det økonomiske kredsløb, og statens rolle samt muligheder. Aktuelle nyheder om økonomi, hvilket der ikke var mangel på, med Trump som hovedmand, blev løbende inddraget i undervisningen.

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler


Fagbegreber
Økonomiske kredsløb, inflation/deflation, recession, økokomisk og bæredygtig vækst, BNP, betalingsbalancen, økonomiske konjunkturer, finans og pengepolitik (kontraktiv og ekspansiv), Behov, Maslows behovspyramide, strukturpolitik, balance på statsbudgettet, arbejdsløshed, flexicurity, aktiv arbejdsmarkedspolitik,  velfærd, velfærdsstatsmodeller, stat, marked og civilsamfund.


Kernestof:

Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

MATERIALER:

Grundbog:

Luk Samfundet op 2. udg. (2014) (pdf), Grundbog, s.159-166, 174-177, 190-198

Artikler:

”Flexicurity– HVORFOR FLYVER HUMLEBIEN?”,
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Arbejdsret/Det%20arbejdsretlige%20omraade/Flexicurity/Flexicurity%20i%20Danmark.aspx

”Dina har været på kontanthjælp i 10 år: 'Der sidder nogle og dømmer mig, som ikke ved, hvad jeg har været igennem' ”, BT. 10. jun. 2021, https://www.bt.dk/samfund/dina-har-vaeret-paa-kontanthjaelp-i-10-aar-der-sidder-nogle-og-doemmer-mig-som


Dokumentarer:

Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen), Afsnit 1 ”forbrug og vækst”  (28 min), https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8

Hjemmesider:

flexicurity – Lex, https://lex.dk/flexicurity
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer