Titel
2
|
Forløb#2 Senmoderne Samfund
Forløbets hensigt var at gennemgå det senmoderne samfund, og de tilknyttede teoretikere, og fagbegreber samt at forholde det til vores dagligdag med at samtidigt historisk blik. Desuden kiggede vi stadigvæk fast på aktuelle relevante samfundsfaglige nyheder.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende
forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Fagbegreber
Giddens, Ziehe, Beck, Bourdieu med fokus på senmoderne samfund (samt traditionelle og moderne), udlejring af sociale relationer, globalisering, individualitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, ekspertsystemer, formbarhed, kulturel frisættelse, de 3 reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, og potensiering), risikosamfundet, institutionaliseret individualisering,
social mobilitet, habitus, kapitaler, generationsmobilitet, karrieremobilitet, positiv social arv, negativ social arv, mønsterbryder
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
MATERIALER:
Grundbog:
Luk Samfundet op 2. udg. (2014) (pdf) s. s. 62-80, 96-98.
Artikler:
”19 rektorer kommer med opråb: - Vi har skabt et monster”, 16. aug 2023 kl. 05.40
Af Simone Kirstine Hansen, https://nyheder.tv2.dk/2023-08-15-19-rektorer-kommer-med-opraab-vi-har-skabt-et-monster
Dokumentarer:
"Klip fra blok på bistand" (youtube.com) (ca. 9 min.),” Blok på Bistand”, DR 2014
”Den rigeste procent”, S1E4, DR 2015, (0-16:40 min), https://www.dr.dk/drtv/se/den-rigeste-procent_51577
”En Syg Forskel”, DR 2016, (0 min indtil ca. 16:15 min) https://www.youtube.com/watch?v=3gnrryE0NDo
”Presset Ungdom”, TV2 2023, 41 min., https://play.tv2.dk/serie/presset-ungdom-tv2
|