Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Ditte Henriksø
|
Hold
|
2024/2pq FP Ber Id (2pq FP Ber Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Rytmisk gymnastik
Der er arbejdet med:
Bevægelse til musik:
- taktforståelse
- Opbygning af serie: Fællesserie + egne serier udviklet i grupper.
- Sving
- hop
- balancer
- momenter
- enkelte ruller
- chassé og andre spring
- sjippetov som håndredskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Idrætspsykologi
Der er arbejdet med følgende emner:
Motivation
Teampsykologi
spænding
Teori:
Sørensen & Pöckel- Idræt c teori i praksis (2018) side 50-56. Systime
Kompendium om idrætspsykologi ca 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2. Ultimate
Forløbet med tekniske elementer indenfor Ultimate:
- Baghåndskast
- Forhåndskast
- Pivotering
- introduktion til upside down/hammer kast
- tælleregel
I de taktiske elementer er der arbejdet videre med grundlæggende bevægelse og forståelse om kaopsboldspil, med videre introduktion til opstillingen stacking
der er desuden arbejdet med begrebet "den god aflevering" og mellemstationsafleveringer inden scoring
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-
faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
C. Anatomi
I forløbet er der gennemgået følgende:
- De store musklers placering og funktion.
- Muskelcellers opbygning og tværbro + muskebfibertyper
- Bevægelsesanalyse
- ledtyper samt bevægelser.
Faglige mål:
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Anvendt litteratur:
- Franch, Jesper et al. :Idræt B - Idrætsteori. 2024. 4. udgave 1. . Sytime. Danmark. Print. side 163-186
Dokumentar: dr. Besat af den perfekte krop https://www.dr.dk/drtv/program/besat-af-den-perfekte-krop_76907 vurderet svarende til 20 sider
supplerende stof: udvalgte billeder og figurer til trænings af bevægelsesanalyser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les lanciers
I forløbet er der arbejdet med:
tur 1-5
Kendskab til dansens kulturelle oprindelse og anvendelse.
Forståelse for herrer-dame-roller.
Arbejde med trin og bevægelseskvalitet.
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-
faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Badminton
Følgende grundslag har vi arbejdet med
Tenik
- kort og lang serv
- clear
- drop
- netdrop
- lop
ekstra
- smash
Taktik
udgangsstilling i single og double
klastilling
benarbejde og ketcherføring
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-
faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
D. Fysiologi
Forløbets beskrivelse:
Holdet har gennemgået hvordan kroppen danner energi ved hjælp af substrater, samt effekten af træning af kredsløbet og musklerne, med et fysiologisk perspektiv.
følgende er gennemgået:
• Anaerobe energiomsætning
• Aerob energiomsætning
• Glykolyse + glykogenolyse
• Krebs cyklus både for fedt(Betaoxidation) og Kulhydrat (Glykolyse først)
• Kulhydrat herunder glykogen
• Fedt
• Protein
• Mitokondrierne
• Minutvolumen. Herunder slagvolumen og pulsfrekvens
• ATP
• Substrat
• Kredsløbets opbygning, herunder iltransporten
• VO2 max og kondital og BMI
Faglige mål:
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Litteratur:
Franch m.fl.: Idræt B - idrætsteori. Systime 2024: s. 194-245
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grundtræning
I forløbet om træning har vi lavet en før og en eftertest af muskeludholdenhed:
Løbetest på ca 800 meter
squat i 1 minut
armstrækninger i 1 minut.
herefter har vi arbejdet med følgende tekniske elementer af teknisk træning og workoutformer:
- squat, jumpsquat, lunges
- push up, handrelease pushup, Wallclimb
- situp, atomic situp, mountainclimb, hanging legraises
- Kettlebell swing, clean samt intro til snatch
- øvelser med sjippetorv: almindeligt enkelthop, double unders, baglæns, samt intro til kryds ship
Herudover har der i forløbet været fokuseret på workouts med fokus på muskelopbygning, konditionstræning, samt kombinationer. der har været gennemgået og arbejdet med: AMRAP, You go I go.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram samt gennemføre og evaluere et træningsprogram og i begge
tilfælde kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
E. Teori - Idræt i samfundet
I forløbet er der arbejdet med følgende emner:
Idrættens organisering
¨danskernes motionsvaner, samt motiver for motion
Motionsdoping i fitnessbranchen
sundhed
sport og politik
Faglige mål:
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Litteratur:
Franch m.fl.: Idræt B - idrætsteori. Systime 2024: s. 111-152
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fodbold
I forløbe er der gennemgået følgende:
- Dribling og kontrol med bolden
- Tæmninger med fod, lår og bryst
- hovedstød
- afleveringer med inderside
- introduktion til halvliggende vristspark
- Afslutninger med vristspark
- samspil og småspil
- kamp 4 v 4 og 3 v 3 med joker
- Opspil til chancer og retningsbestemte tæmninger
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram samt gennemføre og evaluere et træningsprogram og i begge
tilfælde kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361664886",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361664886",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361664886"
}