Holdet 2024/2pq FP Ber Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Ditte Henriksø
Hold 2024/2pq FP Ber Id (2pq FP Ber Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Idrætshistorie
Titel 2 Rytmisk gymnastik
Titel 3 Idrætspsykologi
Titel 4 2. Ultimate
Titel 5 C. Anatomi
Titel 6 Les lanciers
Titel 7 Badminton
Titel 8 D. Fysiologi
Titel 9 Grundtræning
Titel 10 E. Teori - Idræt i samfundet
Titel 11 Fodbold
Titel 12 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Rytmisk gymnastik

Der er arbejdet med:
Bevægelse til musik:
- taktforståelse
- Opbygning af serie: Fællesserie + egne serier udviklet i grupper.
- Sving
- hop
- balancer
- momenter
- enkelte ruller
- chassé og andre spring
- sjippetov som håndredskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Idrætspsykologi

Der er arbejdet med følgende emner:
Motivation
Teampsykologi
spænding

Teori:

Sørensen & Pöckel- Idræt c teori i praksis (2018) side 50-56. Systime
Kompendium om idrætspsykologi ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2. Ultimate

Forløbet med tekniske elementer indenfor Ultimate:

- Baghåndskast
- Forhåndskast
- Pivotering
- introduktion til upside down/hammer kast
- tælleregel

I de taktiske elementer er der arbejdet videre med grundlæggende bevægelse og forståelse om kaopsboldspil, med videre introduktion til opstillingen stacking
der er desuden arbejdet med begrebet "den god aflevering" og mellemstationsafleveringer inden scoring


Kernestof:

- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-

faglige mål:

- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 C. Anatomi



I forløbet er der gennemgået følgende:
- De store musklers placering og funktion.
- Muskelcellers opbygning og tværbro + muskebfibertyper
- Bevægelsesanalyse
- ledtyper samt bevægelser.

Faglige mål:

- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Anvendt litteratur:

- Franch, Jesper et al. :Idræt B - Idrætsteori. 2024. 4. udgave 1. . Sytime. Danmark. Print. side 163-186

Dokumentar: dr. Besat af den perfekte krop https://www.dr.dk/drtv/program/besat-af-den-perfekte-krop_76907 vurderet svarende til 20 sider



supplerende stof: udvalgte billeder og figurer til trænings af bevægelsesanalyser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les lanciers

I forløbet er der arbejdet med:

tur 1-5
Kendskab til dansens kulturelle oprindelse og anvendelse.
Forståelse for herrer-dame-roller.
Arbejde med trin og bevægelseskvalitet.

Kernestof:

- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-

faglige mål:

- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Badminton

Badminton

Følgende grundslag har vi arbejdet med

Tenik
- kort og lang serv
- clear
- drop
- netdrop
- lop

ekstra
- smash

Taktik

udgangsstilling i single og double
klastilling
benarbejde og ketcherføring


Kernestof:

- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
-

faglige mål:

- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 D. Fysiologi

Forløbets beskrivelse:

Holdet har gennemgået hvordan kroppen danner energi ved hjælp af substrater, samt effekten af træning af kredsløbet og musklerne, med et fysiologisk perspektiv.
følgende er gennemgået:

• Anaerobe energiomsætning
• Aerob energiomsætning
• Glykolyse + glykogenolyse
• Krebs cyklus både for fedt(Betaoxidation) og Kulhydrat (Glykolyse først)
• Kulhydrat herunder glykogen
• Fedt
• Protein
• Mitokondrierne
• Minutvolumen. Herunder slagvolumen og pulsfrekvens
• ATP
• Substrat
• Kredsløbets opbygning, herunder iltransporten
• VO2 max og kondital og BMI


Faglige mål:

- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Litteratur:

Franch m.fl.: Idræt B - idrætsteori. Systime 2024: s. 194-245
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grundtræning

I forløbet om træning har vi lavet en før og en eftertest af muskeludholdenhed:

Løbetest på ca 800 meter
squat i 1 minut
armstrækninger i 1 minut.

herefter har vi arbejdet med følgende tekniske elementer af teknisk træning og workoutformer:

- squat, jumpsquat, lunges
- push up, handrelease pushup, Wallclimb
- situp, atomic situp, mountainclimb, hanging legraises
- Kettlebell swing, clean samt intro til snatch
- øvelser med sjippetorv: almindeligt enkelthop, double unders, baglæns, samt intro til kryds ship

Herudover har der i forløbet været fokuseret på workouts med fokus på muskelopbygning, konditionstræning, samt kombinationer. der har været gennemgået og arbejdet med: AMRAP, You go I go.

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning og idrættens discipliner

- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter

- opnå kropsbevidsthed

- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

- udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram samt gennemføre og evaluere et træningsprogram og i begge
tilfælde kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 E. Teori - Idræt i samfundet

I forløbet er der arbejdet med følgende emner:

Idrættens organisering
¨danskernes motionsvaner, samt motiver for motion
Motionsdoping i fitnessbranchen
sundhed
sport og politik

Faglige mål:

- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
- Humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.


Litteratur:

Franch m.fl.: Idræt B - idrætsteori. Systime 2024: s. 111-152
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fodbold

I forløbe er der gennemgået følgende:

- Dribling og kontrol med bolden
- Tæmninger med fod, lår og bryst
- hovedstød
- afleveringer med inderside
- introduktion til halvliggende vristspark
- Afslutninger med vristspark
- samspil og småspil
- kamp 4 v 4 og 3 v 3 med joker
- Opspil til chancer og retningsbestemte tæmninger

Kernestof:

- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning og idrættens discipliner

- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter

- opnå kropsbevidsthed

- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

- udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram samt gennemføre og evaluere et træningsprogram og i begge
tilfælde kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer