Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Jakob Lystrup Lolck
|
Hold
|
2024/2pq FP ind Sa (2pq FP ind Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitetsdannelse i det senmoderne Danmark
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Materiale:
Boserup m.fl: Samf på B, Columbus, s.17-78
Supplerende materiale: (Lægges under moduler i Lectio)
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Politik i Danmark og Europa
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Materiale:
Boserup m.fl: "Samf på B": s.79-153, 168-197
Supplerende materiale: (Lægges under modulerne i Lectio)
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomi - et spørgsmål om prioritering
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Materiale:
Boserup m.fl: Samf på B, Columbus, s. 154-167, 198-250
Supplerende materiale: (Lægges under moduler i Lectio)
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Identitetsdannelse og socialisation - Samfundsfag
-
POLITIK - Samfundsfag
-
Økonomiske kredsløb, det - Samfundsfag
-
Det økonomiske kredsløb.png
-
Konjunktursvingninger - Samfundsfag
-
Konjunkturudvikling - Samfundsfag
-
Et overblik over dansk økonomi
-
Opgaver til økonomisk politik s.220-226 Samf på B (Finans, penge og valutapolitik).docx
-
Strukturpolitik - Økonomien på langt sigt! Samf på B 226-231.docx
-
EU og økonomisk politik - hvem kan egentlig gøre hvad.docx
-
Statistisk Tiårsoversigt 2024.pdf
-
Den Europæiske Centralbank giver renten endnu et nøk ned
-
Velfærdsmodeller - Hvem skal levere velfærden.docx
-
Velfærdsstatens udfordringer - interne og eksterne
-
Afsnit
-
Synopsis - økonomi.docx
-
Den offentlige sektor hvor kommer pengene fra, og hvad bruges de til.docx
-
Handel mellem EU og USA: Hvordan told vil kunne påvirke Europa
-
EU og verdenshandlen i tal
-
Trade and jobs
-
HVAD ER EN SYNOPSIS? - Samfundsfag
-
Samfundsfag B Eksamenssæt 2018 Identitet, Kultur og Livsstil 1.doc
-
Synopsis i samfundsfag
-
Problemformulering i samfundsfag
-
Forside - Samfundsfag
-
Bourdieu, Pierre - Samfundsfag
-
Giddens, Anthony - Samfundsfag
-
Habermas, Jürgen - Samfundsfag
-
Honneth, Axel - Samfundsfag
-
Sennett, Richard - Samfundsfag
-
Ziehe, Thomas - Samfundsfag
-
Partiadfærd - Samfundsfag
-
Vælgeradfærd - Samfundsfag
-
Politiske ideologier - Samfundsfag
-
Værdipolitik - Samfundsfag
-
Fordelingspolitik - Samfundsfag
-
Eksamen i samfundsfag B
-
Samfundsfag-B-stx-august-2017-ua.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361859456",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361859456",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361859456"
}