|
Titel
1
|
Danmark - det gode samfund (fællesfagligt)
I det fællesfaglige forløb "Danmark - det gode samfund" har holdet fået et indblik i dansk kultur og historie samt kristendommen som religion. Nedenfor følger fagspecifikke beskrivelser:
HISTORIE:
I historie har forløbet været delt op i to dele: en om identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund og en velfærdsstaten. I sidstnævnte har vi beskæftiget os med velfærd, arbejderklasse og socialisme fra Grundloven i 1849 til i dag.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
Materiale:
Gudbjerg-Hansen, Suzanne, Ulrik Juel Lavtsen og Jakob Sørensen: "Flere sider af KS: Velfærdsstaten - rødder og perspektiver", Lindhardt og Ringhof 2017, s. 5-47
Madsen, Maria (m.fl): "KS-bogen", Columbus 2015, s. 13-29
SAMFUNDSFAG:
Kernestof (Samfundsfag)
I samfundsfag har vi koblet "Det gode samfund" sammen med velfærdsstaten og, i forbindelse med dette, set på de forskellige politiske ideologier og de politiske partier. Dernæst har klassen arbejdet med velfærdsstaten og de forskellige velfærdsstatsmodeller. Klassen har herefter arbejdet med nogle af de udfordringer, som velfærdsstaten står overfor, og hvorledes det er muligt at imødegå disse udfordringer.
- De klassiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme)
- Nypolitisk skala
- Enkeltsagers øgede betydning (issue-voting)
- Kernevælgere og marginalvælgere
- Partityper
- Velfærdsstatsmodeller
- Velfærdsstaten og dens udfordringer
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Bülow, Morten, "SamfNU C", s.61-67
Bundgaard, Maria Bruun, "Samf C", s.79-81; 91-95, 141-146
Hansen, Suzane Gudbjerg, "Flere sider af KS", s. 86-91,
RELIGION:
Introkompendium
Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 46, 67-71; 271-272
Følner H; S. Lindhardt og B. Lund (2002), Den Kristne Grundmyte i Kuplen Muren og graven, 161-162
Andreasen, Esben mfl, Religion og kultur (2011), 143-153; 156-161, 169-170
Lausten, Martin Schwarz (1999), Martin Luthers reformatoriske kristendom, 127-129
Reimick, Sofie mfl. Kultur og samfund 127-132
Jacobsen, Jørgen Vestergaard mfl, (2014) Kultur og samfundsfagsbogen, 87
Bibeltekster fra biblen.dk
1.Mos 1-3
2. Mos 20,1-21
Markus 2,1-13 3,1-6; 13-19,11,15-18; 12,13-17, 14-15
Matthæus 5,17-48
Lukas 10,25-37
Paulus brev til galaterne 3,21-29
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/danskere-laver-religi%C3%B8s-helgardering
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/p%C3%A5skeugen-dag-dag
Uddrag fra "Passion of Christ"
5 skarpe om Luther
|