|
Titel
4
|
2. Kulturmøder (FF)
Historie:
I forløbet "Kulturmøder - Vesten og Islam" vil vi i historiedelen især arbejde med Islams og Mellemøstens historie, og fokusere på tidspunkter, hvor denne har været i berøring med Vesten, og hvordan globaliseringen har påvirket Mellemøsten.
Forløbet har arbejdet medd følgende hovedproblemstillinger:
1. Hvordan opstod den muslimske verden?
2. Hvordan kunne de muslimske arabere underlægge sig så vældige landområder så hurtigt, som tilfældet var?
3. Hvordan iværksattes de kristne korstog, og hvilke følger havde de?
4. Og er det i det hele taget stadig relevant at diskutere korstogene i dag?
5. Hvad gjorde Mellemøsten til et centrum for storpolitiske konflikter i anden halvdel af 1900-tallet og begyndelsen af 2000-tallet?
6. Hvilke konsekvenser har dette haft for Danmark? og Hvordan bekæmpede man terrorisme i start 00'erne.
Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
faglige mål:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Materiale:
Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914", s. 103-121
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s. 321-353
Kilder:
"Al-Qaidas fundament" fra "Mellemøsten", s. 125-126
"PLOs nationalcharter" fra Jens Nauntofte: "Den palæstinensiske befrielseskamp". Gyldendal, 1971
Bill Warner, PhD: Jihad vs Crusades.
https://www.youtube.com/watch?v=I_To-cV94Bo
SAMFUNDSFAG:
- Hvad er en identitet og hvad består det af
- Hvad er en national identitet, og hvordan er den danske nationale identitet blevet påvirket af indvandringen til Danmark de sidste årtier?
- Hvilke positive og negative syn på indvandring findes der blandt politiske partier i Danmark?
Kernestof og begreber:
- Sociale og kulturelle forskelle, Kvantitativ og kvalitativ metode, De 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne samfund), socialisering, primær og sekundær (og tertiær), sommerfuglemodel, familie typer (patriarkalsk, svingdør, akvariet og team), Geert Hofstedes løgmodel, national identitet, kultur, jeg-vi kultur, nationalisme, sammenhængskraft, de 3 integrationsidentiteter (den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet) og de 3 integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration, assimilation). Honneths 3 anerkendelsesbehov
Grundbogs materiale:
Luk Samfundet op, 3. udg.2018, Brøndum og Hansen, s. 30-36, 39-43, s.44-47, 48-53, og 63-67
Dokumentar:
"Danmark på Prærien", DR 2013, 59 min
RELIGION:
Formålet med forløbet er at give eleverne en generel indføring i islam og hvilket kulturmøde der opstår med den vestlige verden. Eleverne har arbejdet med islams oprindelse, dens historiske udvikling, herunder sunni og shia islam, de fem søjler, Muhammad samt trosforestillinger. Sideløbende med denne gennemgang har eleverne skulle forholde sig til nutide problemstillinger, såsom at være muslim i vesten, tørklædedebatten, senmoderne religiøsitet og konvertitter.
- Islams historie
- Trosretninger: Sunni og Shia
- De fem søjler
- Seks trosartikler
- Sharia
- Jan Hjærpes model
- Muhammad
- Profet
- Hajj - overgangsritual/kultudrama
- Konvertitter i det senmoderne samfund
- Rambos model (konverteringsanalyse)
- Tørklædedebatten
Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model
Materiale:
- Ballisager, Stine m.fl, 2018: Religioner lever (2018): 94-101, 107 – 113, 116-123.
- Mogensen, Mogens, ’’Når danskere skifter tro, unitas fra 2005 (uddrag) – 1-4.
- Khankan, Sherin, ’’Sharia er foreneligt med europæiske samfund’’ fra 2011.
- Østergaard, Kate: ’’Danske verdensreligioner – islam’’ fra 2006, 1-2, 214-222.
. Madsen, Lene; Motzfeldt, Thelander Dorte m.fl.: "Islam" i Grundbogen til religion c, Systime i-bog – særligt kapitlerne: -“Fakta om islam”, “Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” og ''Hellige steder''.
-Genbesøgt: Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker m.fl.: “Ritualteori - funktionalistisk” + “Ritualteori - fænomenologisk” i Begrebsnøglen til religion.
- Dr.dk studie fra 2014 (Film: "Fem skarpe om Luther")
- Youtube: af Xor fra 2023 ’’Skal man forbyde tørklæder i skolen’’?: https://www.youtube.com/watch?v=Vw4z6SoKp4o&ab_channel=XOR
- Youtube af P3 Essensen fra 2010: ’’Helle Thorning i 2010: Tørklæder er fremmed for dansk - kultur – DR 2 Debatten: https://www.youtube.com/watch?v=UwArxh52uRg&ab_channel=P3Essensen
- ’’Hvad betyder det at være: Muslim?’’ fra DR2, sæson 1 ep 3.: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-muslim_291337
- Sira: Myten om Allahs Hus
- DR.dk: “Helvedes homo”, afsnit 2
- Profetens himmelrejse
Korantekster:
- Sura 20 vers 116-127: Fordrivelsen fra haven
- Sura 50 vers 21-36: Dommedag
- Sura 2, 185
- Sura 2,197
- Sura 2,238-
- Sura 2,277
- Sura 3,18
- sura 24, 31 + 33
Faglige mål:
- ̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning
Metode:
- Formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- Argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- Kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Kernestof:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.
Samlet antal sider:
60 sider.
SAMFUNDSFAG:
Honneth med emotionel, retslig og social anerkendelse, mainstream- og subkultur, national identitet og nationalisme, ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet, integrationsformerne pluralistisk integration, assimilation og segregation.
|