Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jesper Stubberup, Kavan Aziz, Niels Kristian Kragh
Hold 2024/q ks (1q ks, 1q ks Hi, 1q ks re, 1q ks sa, 2q ks, 2q ks Hi, 2q ks re, 2q ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionsfaget
Titel 2 Danmark - Det gode samfund
Titel 3 1. FF Danmark det gode samfund
Titel 4 2. Kulturmøder (FF)
Titel 5 Kulturmøder
Titel 6 EF - HO forløb besættelsen og Holocaust
Titel 7 TIladte hjælpemidler
Titel 8 USA
Titel 9 SA. Økonomi - et spørgsmål om prioritering  (EF)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionsfaget

Formålet med forløbet er at introducere eleverne for religionsfagets metoder og centrale begreber. Eleverne har arbejdet med myte typer, ritualtyper, herunder med inddragelse af analysemodeller af Jørgen Podemann Sørensen og Arnold Van Gennep. Eleverne har desuden arbejdet med Ninian Smarts model.

Centrale begreber:
- Myte og myte typer
- Ritual og ritualtyper
- Hellig og profant

Kernestof:
- Religionsfaglige metoder.

Materiale:
- Hvad er... en myte: https://www.youtube.com/watch?v=K4iS5mvvlf8
- Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), kapitel 1
- Skabelsesberetning:
- 1 Mos 1,1 til 1 Mos 2,4a
- 1 Mos 2,4b-25
- The cultural clash over climbing Uluru: https://www.youtube.com/watch?v=1pzUTc7mcCY

Antal sider læst:
15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Danmark - Det gode samfund

Forløb - 1. Danmark det gode samfund

HISTORIE:

Her har forløbet været 2 delt, hvor den ene del har omhandlet identitetsdannelsen i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. med problemstillingene:
- Hvordan anså man familien og individets roller heri,  i hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Hvilke samfundsmekanismer har været årsag for udviklingen af familien og familie-synet gennem de tre tidsperioder.

Den anden del har omhandlet velfærdsstaten. Hertil problemstillingerne:
- Hvordan opstod og udformede velfærdet sig i Danmark fra 1849 til i dag
- Hvad var arbejderklassen og hvem stiftede den - hvad var årsager og virkning af slaget på fælleden
- Hvad var årsager og virkning af septemberforliget og kanslergadeforliget
- Hvad er socialisme og hvordan udviklede socialismen sig i Danmark

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Kernestof:

- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder

Materiale:

Gudbjerg-Hansen, Suzanne, Ulrik Juel Lavtsen og Jakob Sørensen: "Flere sider af KS: Velfærdsstaten - rødder og perspektiver", Lindhardt og Ringhof 2017, s. 5-47

Madsen, Maria (m.fl): "KS-bogen", Columbus 2015, s. 13-29

Kilder:
Aksel Larsen - om kanslergadeforliget 1933. Danmarkshistorien.dk.

Fra fælles kildedokument:
- Vurderinger af Pio
- Uddrag af A.F. Kriegers dagbøger
- Gardehusarregimentets tabsliste i slaget på Fælleden, 19. maj 1872
- En tilskuer til slaget på Fælleden

Omfang: ca. 90

RELIGION:

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel indføring i hvad det gode samfund er ifølge kristendommen. Eleverne har arbejdet med kristendommens oprindelse, dens historiske udvikling og hvad der skal til for at blive frelst. Eleverne har arbejdet med hvem Jesus var og hvilken rolle/funktion Jesus havde for religionen.  

Eleverne har således også arbejdet med

- Kristen etik
- Næstekærlighed
- Kristendommens formative periode
- Reformationen
- Martin Luther
- Jesus
- Kristne grundmyte og pagtstanke
- Kristne reaktioner på modernisering
- Ninian Smarts dimensioner.

Materiale:

• Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 59, 67-71, 82-86, 86-89, 271.
• Luther og Reformationen (Film: "Fem skarpe om Luther")
• Andreassen Esben mfl, Religion og kultur 147-150, 150-154, 169-170,
• Reimick, Sofie mfl, (2009), Kultur og samfund, En grundbog til kultur og samfundsgruppen på HF, 127-132
• Viglius, Manuel fra 2004: Mig og gud og mig. 30-37.


Skabelsesberetning:
• 1 Mos 1,1 til 1 Mos 2,4a
• 1 Mos 2,4b-25

• Es 11
• Jer 23,5-8.
• Mark 2,1-13
• Mark 3,1-6; 13-19
• Markus 11,15-18
• Markus 12,13-17
• Markus 14-15
• Galaterbrevet 3, 21-29

Links:
• Kinch, Nanna 2005: Etik i kristendommen: https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen
• Cohr Arffmann, Christian 2010: Sådan foregik Jesu lidelse og død: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-foregik-jesu-lidelse-og-d%C3%B8d

Ca. antal sider: 63

SAMFUNDSFAG:

Formålet med forløbet har været at give eleverne en forståelse for diskussionen om et "Godt samfund" igennem at arbejde med forskellige ideologiske byd samt økonomisk-velfærdsmæssigt, ved at kigge på de forskellige velfærdsstatsmodeller der findes teoretisk og hvordan de former forskellige nationale samfund

Kernestof og begreber:
- Ideologier, ideologiske forgreninger,  populisme, Politik og politiske styreformer, demokrati, direkte demokrati, Velstand og velfærd, Maslows behovspyramide, Velfærdsstatsmodeller,

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark (med tråde til udlandet)
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om ideologier og velfærdsstatsmodeller

MATERIALER:

Grundbog:
- Luk Samfundet op. s. 105-111, 115-118, 125-131, 174-177 og 205-208.

Artikler:
-”Forsker: Hvem er egentlig det støjbergske folk”  Af Lasse Thomsen i Altinget d.7.juli 2021, https://www.altinget.dk/artikel/forsker-hvem-er-egentlig-det-stoejbergske-folk
- Tilbagegang for demokratiet i hele verden, https://globalnyt.dk/tilbagegang-demokratiet-i-hele-verden/

Hjemmesider:
https://www.ft.dk/da/partier/partier-i-folketinget
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1. FF Danmark det gode samfund

RELIGION:

Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til kristendommen via den kristne grundmyte. efterfølgende har vi kigget på Det gamle testamente, med fokus på skabelsesberetningen, pagtstanken og messiasforestillinger. Dette er blevet fulgt op med udvalgte passager fra det nye testamente, med fokus på Jesu liv og virke, kristen etik og lidelseshistorien.

Efter dette har klassen beskæftiget sig med reformationen og Martin Luther og set på forskelle mellem protestanter og katolikker. Forløbet er blevet afsluttet med tekster omkring kristendommen i det senmoderne samfund. Afslutningsvis har vi også set på kristendommens rolle i et globalt perspektiv, herunder kort kristendommens indflydelse i USA.

Centrale begreber:

- Næstekærlighed, kristen etik og debat heromkring (flygtningedebat).
- Dobbelte kærligheds bud
- Den gyldne regel
- Agape
- Hellig og profane
- Kristne menneskesyn og frelse
- Pagtstanken
- Kristne grundmyte
- Jesus lidelseshistorie
- Synd og tilgivelse
- Myter og ritualer (nadver og dåb) – (skabelsesmyten)
- Reformationen og Martin Luther
- Ninian Smarts dimensioner
- Podemann Sørensen ritual-myte-model  
-       Centrale religionsfaglige begreber:
-       Myte, ritual, dogme
-       Van Genneps model for overgangsritualer

Kernestof:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Metode:
- ̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- ̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Materiale:

• Motzfeld, Dorthe mfl, Grundbogen til religion C (2012), 59, 67-71, 82-86, 86-89, 271.
• Luther og Reformationen (Film: "Fem skarpe om Luther")
• Andreassen Esben mfl, Religion og kultur 147-150, 150-154, 169-170,
• Reimick, Sofie mfl, (2009), Kultur og samfund, En grundbog til kultur og samfundsgruppen på HF, 127-132
• Viglius, Manuel fra 2004: Mig og gud og mig. 30-37.

Skabelsesberetning:
• 1 Mos 1,1 til 1 Mos 2,4a
• 1 Mos 2,4b-25

• Es 11
• Jer 23,5-8.
• Mark 2,1-13
• Mark 3,1-6; 13-19
• Markus 11,15-18
• Markus 12,13-17
• Markus 14-15
• Galaterbrevet 3, 21-29

Links:
- Kinch, Nanna 2005: Etik i kristendommen: https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen
- Cohr Arffmann, Christian 2010: Sådan foregik Jesu lidelse og død: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-foregik-jesu-lidelse-og-d%C3%B8d
- Youtube: Religionsnørden om protestantisk kristendom
- Danmarks statistik: Stigning i antal udmeldelser af folkekirken:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40242
- Zuckerman, Phil: “Religions betydning i Danmark og USA” (forelæsning), i:
- Danskernes Akademi (DR)
Hilton, Barbara: ”Når Jesus går på instagram” i Information, d. 13.04.15
https://www.information.dk/kultur/2015/04/naar-jesus-gaar-paa-instagram
https://hillsong.com/da/about/
- TV2 Kosmopol (27.05.22): “Frikirken Hillsong har fat i de unge med musik, fællesskab og sociale medier”
- DR.dk: “Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge?” (2018)
- DR.dk: ”De unge præster”, afsnit 1 (2016)
- DR.dk: “So F***ing special” i USA - det kristne USA” (2012)
- DR Lyd: “Bibelen Leth fortalt: Syndefaldsmyten”, d. 27.01.22:
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-1

Samlet antal sider ca: 80

HISTORIE:

Her har forløbet været 2 delt, hvor den ene del har omhandlet identitetsdannelsen i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. med problemstillingene:
- Hvordan anså man familien og individets roller heri,  i hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Hvilke samfundsmekanismer har været årsag for udviklingen af familien og familie-synet gennem de tre tidsperioder.

Den anden del har omhandlet velfærdsstaten. Hertil problemstillingerne:
- Hvordan opstod og udformede velfærdet sig i Danmark fra 1849 til i dag
- Hvad var arbejderklassen og hvem stiftede den - hvad var årsager og virkning af slaget på fælleden
- Hvad var årsager og virkning af septemberforliget og kanslergadeforliget
- Hvad er socialisme og hvordan udviklede socialismen sig i Danmark

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Kernestof:

- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder

Materiale:

Gudbjerg-Hansen, Suzanne, Ulrik Juel Lavtsen og Jakob Sørensen: "Flere sider af KS: Velfærdsstaten - rødder og perspektiver", Lindhardt og Ringhof 2017, s. 5-47

Madsen, Maria (m.fl): "KS-bogen", Columbus 2015, s. 13-29

Kilder:
Aksel Larsen - om kanslergadeforliget 1933. Danmarkshistorien.dk.

Fra fælles kildedokument:
- Vurderinger af Pio
- Uddrag af A.F. Kriegers dagbøger
- Gardehusarregimentets tabsliste i slaget på Fælleden, 19. maj 1872
- En tilskuer til slaget på Fælleden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 2. Kulturmøder (FF)

Historie:

I forløbet "Kulturmøder - Vesten og Islam" vil vi i historiedelen især arbejde med Islams og Mellemøstens historie, og fokusere på tidspunkter, hvor denne har været i berøring med Vesten, og hvordan globaliseringen har påvirket Mellemøsten.

Forløbet har arbejdet medd følgende hovedproblemstillinger:
1. Hvordan opstod den muslimske verden?
2. Hvordan kunne de muslimske arabere underlægge sig så vældige landområder så hurtigt, som tilfældet var?
3. Hvordan iværksattes de kristne korstog, og hvilke følger havde de?
4. Og er det i det hele taget stadig relevant at diskutere korstogene i dag?
5. Hvad gjorde Mellemøsten til et centrum for storpolitiske konflikter i anden halvdel af 1900-tallet og begyndelsen af 2000-tallet?
6. Hvilke konsekvenser har dette haft for Danmark? og Hvordan bekæmpede man terrorisme i start 00'erne.

Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

faglige mål:

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Materiale:

Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914", s. 103-121
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s. 321-353

Kilder:

"Al-Qaidas fundament" fra "Mellemøsten", s. 125-126
"PLOs nationalcharter" fra Jens Nauntofte: "Den palæstinensiske befrielseskamp". Gyldendal, 1971

Bill Warner, PhD: Jihad vs Crusades.
https://www.youtube.com/watch?v=I_To-cV94Bo

SAMFUNDSFAG:


- Hvad er en identitet og hvad består det af
- Hvad er en national identitet, og hvordan er den danske nationale identitet blevet påvirket af indvandringen til Danmark de sidste årtier?
- Hvilke positive og negative syn på indvandring findes der blandt politiske partier i Danmark?

Kernestof og begreber:
- Sociale og kulturelle forskelle, Kvantitativ og kvalitativ metode, De 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne samfund), socialisering, primær og sekundær (og tertiær), sommerfuglemodel, familie typer (patriarkalsk, svingdør, akvariet og team), Geert Hofstedes løgmodel, national identitet, kultur, jeg-vi kultur, nationalisme, sammenhængskraft, de 3 integrationsidentiteter (den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet) og de 3 integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration, assimilation). Honneths 3 anerkendelsesbehov


Grundbogs materiale:

Luk Samfundet op, 3. udg.2018, Brøndum og Hansen,  s. 30-36, 39-43, s.44-47, 48-53, og 63-67


Dokumentar:
"Danmark på Prærien", DR 2013, 59 min


RELIGION:

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel indføring i islam og hvilket kulturmøde der opstår med den vestlige  verden. Eleverne har arbejdet med islams oprindelse, dens historiske udvikling, herunder sunni og shia islam, de fem søjler, Muhammad samt trosforestillinger. Sideløbende med denne gennemgang har eleverne skulle forholde sig til nutide problemstillinger, såsom at være muslim i vesten, tørklædedebatten, senmoderne religiøsitet og konvertitter.

- Islams historie
- Trosretninger: Sunni og Shia
- De fem søjler
- Seks trosartikler
- Sharia
- Jan Hjærpes model
- Muhammad
- Profet
- Hajj - overgangsritual/kultudrama
- Konvertitter i det senmoderne samfund
- Rambos model (konverteringsanalyse)
- Tørklædedebatten

Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model

Materiale:
- Ballisager, Stine m.fl, 2018: Religioner lever (2018): 94-101, 107 – 113, 116-123.
- Mogensen, Mogens, ’’Når danskere skifter tro, unitas fra 2005 (uddrag) – 1-4.
- Khankan, Sherin, ’’Sharia er foreneligt med europæiske samfund’’ fra 2011.
- Østergaard, Kate: ’’Danske verdensreligioner – islam’’ fra 2006, 1-2, 214-222.
. Madsen, Lene; Motzfeldt, Thelander Dorte m.fl.: "Islam" i Grundbogen til religion c, Systime i-bog – særligt kapitlerne: -“Fakta om islam”, “Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” og ''Hellige steder''.
-Genbesøgt: Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker m.fl.: “Ritualteori - funktionalistisk” + “Ritualteori - fænomenologisk” i Begrebsnøglen til religion.

- Dr.dk studie fra 2014  (Film: "Fem skarpe om Luther")
- Youtube: af Xor fra 2023 ’’Skal man forbyde tørklæder i skolen’’?: https://www.youtube.com/watch?v=Vw4z6SoKp4o&ab_channel=XOR
- Youtube af P3 Essensen fra 2010: ’’Helle Thorning i 2010: Tørklæder er fremmed for dansk - kultur – DR 2 Debatten: https://www.youtube.com/watch?v=UwArxh52uRg&ab_channel=P3Essensen
- ’’Hvad betyder det at være: Muslim?’’ fra DR2, sæson 1 ep 3.: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-muslim_291337
- Sira: Myten om Allahs Hus
- DR.dk: “Helvedes homo”, afsnit 2
- Profetens himmelrejse

Korantekster:
- Sura 20 vers 116-127: Fordrivelsen fra haven
- Sura 50 vers 21-36: Dommedag
- Sura 2, 185
- Sura 2,197
- Sura 2,238-
- Sura 2,277
- Sura 3,18
- sura 24, 31 + 33

Faglige mål:
- ̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning

Metode:
- Formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- Argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- Kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Samlet antal sider:
60 sider.

SAMFUNDSFAG:

Honneth med emotionel, retslig og social anerkendelse, mainstream- og subkultur, national identitet og nationalisme, ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet, integrationsformerne pluralistisk integration, assimilation og segregation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Kulturmøder

RELIGION:

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel indføring i islam og hvilket kulturmøde der opstår med den vestlige  verden. Eleverne har arbejdet med islams oprindelse, dens historiske udvikling, herunder sunni og shia islam, de fem søjler, Muhammad samt trosforestillinger. Sideløbende med denne gennemgang har eleverne skulle forholde sig til nutide problemstillinger, såsom at være muslim i vesten, tørklædedebatten, senmoderne religiøsitet og konvertitter.

- Islams historie
- Trosretninger: Sunni og Shia
- De fem søjler
- Seks trosartikler
- Sharia
- Muhammad
- Profet
- Hajj - overgangsritual/kultudrama
- Konvertitter i det senmoderne samfund
- Rambos model (konverteringsanalyse)
- Tørklædedebatten

Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model

Materiale:
- Ballisager, Stine m.fl, 2018: Religioner lever (2018): 94-101, 107 – 113, 116-123.
- Mogensen, Mogens, ’’Når danskere skifter tro, unitas fra 2005 (uddrag) – 1-4.
- Khankan, Sherin, ’’Sharia er foreneligt med europæiske samfund’’ fra 2011.
- Østergaard, Kate: ’’Danske verdensreligioner – islam’’ fra 2006, 1-2, 214-222.
. Madsen, Lene; Motzfeldt, Thelander Dorte m.fl.: "Islam" i Grundbogen til religion c, Systime i-bog – særligt kapitlerne: -“Fakta om islam”, “Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” og ''Hellige steder''.
-Genbesøgt: Lykke-Kjeldsen, Carsten; Pedersen, Bodil Junker m.fl.: “Ritualteori - funktionalistisk” + “Ritualteori - fænomenologisk” i Begrebsnøglen til religion.

- Dr.dk studie fra 2014  (Film: "Fem skarpe om islam")
- Youtube: af Xor fra 2023 ’’Skal man forbyde tørklæder i skolen’’?: https://www.youtube.com/watch?v=Vw4z6SoKp4o&ab_channel=XOR
- Youtube af P3 Essensen fra 2010: ’’Helle Thorning i 2010: Tørklæder er fremmed for dansk - kultur – DR 2 Debatten: https://www.youtube.com/watch?v=UwArxh52uRg&ab_channel=P3Essensen
- ’’Hvad betyder det at være: Muslim?’’ fra DR2, sæson 1 ep 3.: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-muslim_291337
- Sira: Myten om Allahs Hus
- DR.dk: “Helvedes homo”, afsnit 2
- Profetens himmelrejse

Korantekster:
- Sura 20 vers 116-127: Fordrivelsen fra haven
- Sura 50 vers 21-36: Dommedag
- Sura 2, 185
- Sura 2,197
- Sura 2,238-
- Sura 2,277
- Sura 3,18
- sura 24, 31 + 33

Faglige mål:
- ̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning

Metode:
- Formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- Argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- Kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Samlet antal sider:
60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EF - HO forløb besættelsen og Holocaust

Dette forløb er optaktsforløb til elevernes HO - opgave i slutningen af skoleåret. Forløbet skal gøre eleverne klar til at skrive om emnet.

Fokus er i forløbet derfor både at få faglig viden om perioden, men også få eleverne trænet i at mestre at skrive historiefagligt, og at anvende historiefaglige begreber og teorier på forskelligt historisk materiale.

Problemstillinger som forløbet arbejder med ift besættelsen:

- Hvilken betydning havde Besættelsen på det danske samfund, og hvordan har Besættelsestiden påvirket vores nutidige opfattelse af Danmark og danskerne som nation og befolkning?

Problemstillinger som forløbet arbejder med ift Holocaust:

- Hvilke årsager fandtes der til at Holocaust fandt sted
- Hvilken betydning ligger i begrebet Holocaust
- Hvilke rolle spillede danmark og de allierede i Holocaust.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- historiefaglige metoder
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiebrug og formidling

Faglige mål:

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Litteratur:


Materiale:
- Bak, Sofie. Nazisme og Holocaust: 2023. Systime. Kapitlerne: 2 + 5 + 6.
- Bryld, Carl Johan. verden efter 1914. kapitel. årstal??
- Olesen, Niels Wium: ”Danmark besat” (kap. 3 + 5 + ”Modstanden militariseres” & ”Stikkerlikvideringer” (kap. 8) + kap. 11) [internet]. Systime, 2024. Tilgængelig her: https://historieportalen.systime.dk
-Modstandsbevægelsen (udvalgte afsnit) +  9. Bekæmpelsen af modstanden. I Modstandsbevægelsen (udvalgte afsnit) + 11.

Kilder:
Kilder:
- Kirstine "Tulle" Fiil: Brev fra Tulle Fiil til Werner Best. Vestre Fængsel, 29. juni 1944. Frihedsmuseets Arkiv.
- Det tyske ultimatum til den danske regering, 28. august 1943.
. Modstandsmand Frode Jakobsens tale på Rådhuspladsen, 4. maj 1985.
- Bjarup Riis, Anne-Grethe: "Hvidstensgruppen" (2012)

Omfang: ca.140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 TIladte hjælpemidler

Alt materiale på lectio.

- Ordnet.dk (online ordbog)
- Noter med videre fra undervisning, Alle noter, og dokumenter downloaded før prøven og ligger lokalt på computeren må bruges.
- Alle fysiske bøger er tilladt og fysisk materiale (handouts).
- Musik må høres hvis det ligger lokalt (når det er downloaded).
- Husk høretelefoner

OBS: Hvis der er brugt netartikler eller youtube videoer, skal disse ligge lokalt på jeres computer (downloaded).


Det er IKKE tilladt:

- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.

- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.

- At benytte hele portaler, digitale biblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.

- At benytte portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår
af prøvefagets undervisningsbeskrivelse.

- At benytte digitale bøger, som ikke fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).

- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp).

Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:

- ChatGPT og andre former for generativ kunstig intelligens

- Google og andre internetbaserede søgemaskiner

- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 USA

Behandler centrale problemer i amerikansk historie, samfund og religion, der er stadig relevant i den politiske debat
Herunder:
1. Centralstat vs. Delstater
2. Indvandring
3. Race
4. USA i verden

Fællesfaglige problemstillinger:
Hvordan har amerikansk nationalidentitet udviklet sig og hvor står den i dag?
Hvad er USA’s betydning i verden før og nu?
Hvordan har centrale konfliktlinjer i det amerikanske samfund påvirket nationens udvikling?

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning

Kernestof:

Historie:
-nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
̶ styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶ ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv

Materiale:

Hansen , Thor Banke & Andreas Bonne Sindberg: USA. Historie, samfund og religion (2017), 2. udgave, s. 15-17, 24-39 og 43-92

"Make America Great Again". Kapitel fra iBog-versionen af ovenstående bog. https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=438

Diverse tekster som er læst med JS (opdateres senere).

Kilder:

"Uddrag af forelæsningen: The significance of the Frontier in American History, 1893" af Frederik Jackson Turner, "Herbert Hoover: State of the Union, 1930", "F.D.Roosevelt: Fireside Chat nr. 6, 1934", "Lyndon B. Johnson: State of the Union, 1965", "Ronald Reagan: A Time for choosing, 1964", "Ronald Reagan: Tale til Den Nationale Forsamling af Evangelikale, 1983", alle fra Thor Banke Hansen & Andreas Sindberg: USA.

"Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993" fra http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/indhold/11-mellemoesten/islamismen-og-vesten/samuel-huntington-civilisationernes-sammenstoed-1993.html . Forkortet yderligere af LO.

"Francis Fukuyama: Historien er slut" fra Francis Fukuyama: "Historiens afslutning og det sidste menneske". Informations forlag, 2009, s. 72-76. Forkortet af LO.

"Der Fuhrer's Face". Disney, 1943. Set på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=I7vb89c6pQY

Kildesæt til prøveeksamen enkeltfagligt: "Monroedoktrinen" fra "Cuba - en ø i Caribien". His2rie.net. Forkortet af LO.
"Woodrow Wilson: Tale til kongressen for at få en krigserklæring, 2. april 1917" fra "Taler der forandrede verden." Sohn 2010. Forkortet af LO.
"George Bush: Nye trusler kræver ny reaktionsmåde". Forkortet af LO.

Omfang i alt ca. 90 sider.



Religion:

Samfundsfag:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier og sammenligning af politik og det politiske system i DK og USA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 SA. Økonomi - et spørgsmål om prioritering (EF)

Dette forløb er et enkeltfagligt forløb i samfundsfag c.

Eleverne har arbejdet med følgende overordnede problemstillinger:

- Hvad er en god samfundsøkonomi?

- Hvordan måler man en samfundsøkonomi?

- Hvilke økonomiske og politiske værktøjer kan og bør man anvende for at påvirke samfundsøkonomien og hvornår?

- Hvilke former for økonomisk politik kan påvirke økonomien op kort og langt sigt?

Kernestof:

- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

- kvantitativ og kvalitativ metode


Materiale:
Bülow m.fl: "SamfNu C", Systime, 2017, s.135-155

Supplerende materiale findes under modulerne i Lectio.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande

- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof

- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger

- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.

- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale

- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer