Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mec h (2024 mec h)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filmiske virkemidler
Grundbog: Levende Billeder, s. 1-59.
https://www.youtube.com/watch?v=fJf0a25ViXc - youtube-undervisning om billedbeskæring
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/billedbeskaering
Præsentation af faget og dets teori og metoder. Diskussion af forskellige eksempler på film.
Vi skal se følgende klip:
Frank Derapont: The walking dead. Trailer. (farvesymbolik)
Sergej Eisenstein: Potemkin 1925. Trappescenen (Montage)
John G. Avildsen: Rocky 1976. Træningenssekvensen (Montage)
Sylvester Stallone: Rocky 2, 1979: træningsmontage (montage)
The Less i know the better, Musikvideo (Tame Impala) (montage+ matchcut)
Guardians of the Galaxy 1 og 2. (Anslag + andet vendepunkt,( vendepunkter ifht. Peter Harms Larsens berettermodel)
Stanley Kubrick: Rumrejsen 2001 1968. Anslaget (Symbolsprog + match cut)
Peter Jackson: The fellowship of the Ring 2001 (sekvensen, Moria) (forskellen på indstilling, scene og sekvens)
Kuleshovs eksperiment med montage - manden og de tre indstillinger (montage)
Alfonso Cuaron: Children of men, 2007, scene - near the end (minimalklip)
Steven Spielberg: Jurassic park, 1993. T-rex slipper ud af buret - (actionklipning, eksempel på næranalyse, og hvad man kan sige om magtforhold ud fra instruktørens kunstneriske valg + perspektiv)
J. J. Abrams: Star trek into darkness, 2013 - pranking the natives (gudeperspektiv)
Murnau, Nosferatu, 1922 (Lys og skygge)
Andre Øvredal, Trolljegeren, 2010 - scene, hvor de møder første trold i skoven (subjektiv kameraføring)
(metafor, metonymi)
Se7en: whats in the box-scenen - præmis
(plotpointmodel + berettermodel)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
dokumentar
Eleverne har haft om dokumentar
Eleverne er blevet introduceret til faktakontrakt, fiktionskoder og de tre hovedgenrer: Observerende, autoritativ og deltagende dokumentar.
de er blevet undervist i følgende slideshow og har set alle klippene i dette:
https://docs.google.com/presentation/d/1q1Ii4JxadgdUEujdoYxmpi8WZMhZqB2EDce4iyGm550/edit#slide=id.g335ba6e20c_0_0
elevernes begrebslære er fra bogen DOx af Dorthe Granild, og det er dem, jeg har formidlet i slideshowet.
Værker: De vilde hjerter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
tilladte hjælpemidler
eleverne må have computere og relevant litteratur med, egne noter og også klassens slideshows fra googledrive.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68118888609",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68118888609",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68118888609"
}