Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sabine Strauss
|
Hold
|
2024 bi/1abc bi (1abc bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skal du ned og træne?
hjertets opbygning funktion
blodtryk og puls
blodkredsløb
aerobt og anaerobt arbejde (respiration og mælkesyregæring)
lungernes opbygning, iltoptagelse, gasudveksling
kondital og træning
BMI
ernæring og energibalance
opbygning af kulhydrater og fedt (energigivende stoffer), samt mikronæringsstoffer
muskelceller (eksempel på dyreceller)
praktisk arbejde: bestemmelse af egen puls, blodtryk, kondital, BMI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kan vi helbrede diabetes?
fordøjelse (kemisk og mekanisk)
DNA-opbygning
proteinsyntese
den genetiske kode
mutationer
blodsukkerregulering, homeostase
diabetes type I og II (årsager og behandling)
produktion af insulin og glukagon i bugspytskirtlen
kulhydrater og glykæmisk indeks
enzymer
praktisk arbejde:
blodsukkerbestemmelse
fremstilling af laktosefri mælk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
kampagne om træning
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
the good, the bad and the ugly (microorganisms)
bakteriers levevilkår (temperatur, pH-værdi, ilt....) vækstfaktorer
vækstkurver og -faser
encellede og flercellede organismer
prokaryote og eukaryote organismer
opbygning af celler (bakterie, plante, dyr)
virus og smittespredning, smitteveje
antibiotika, resistens
mælkesyregæring
praktisk arbejde:
yoghurtfremstilling
smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
rapport yoghurt
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
maybe baby
DNA & RNAs opbygning og funktion
gener, mutationer
kromosomer, herunder kønskromosomer
alleler, nedarvning, herunder krydsningsskema, dominant og recessiv nedarvning
aminosyrer og proteinsyntese
kønshormoner, herunder hormonregulering (f.eks. menstruationscyklus og graviditet)
køn og identitet
prevention
praktisk arbejde: se dit DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs øvelsesvejledningen inden modulet
-
20250224111742153.pdf
-
Hansen,Hestbech,Kahl,Marcussen,Marker: BIOLOGIBOGEN- 2 udgave, Systime; sider: 97, 102, 105-107
-
Forsøg, Blodglucose.docx
-
Blodsukker - resultater.docx
-
Download app'en "Stop Motion Studio" på jeres telefon
-
Medbring jeres bog
-
BLODSUKKERREGULERING.docx
-
DIABETES.pdf
-
DIABETES - oplæg.pptx
-
video proteinsyntese: proteinsyntese.html
-
seksualiteter og socialisering.pdf
-
Jeres brev til kammerat, som lige har fået diagnosen Diabetes, skal være færdigt og ligge under elevfeedback før modulet starter. Den skal indeholde noget af den biologifaglige viden, I har fået i forløbet.
-
mutationer.pdf
-
Inden modulet skal I se følgende to videoer: Biostriben - Gymnasie - Genetik
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturen er i krise - er du?
fotosyntese (og respiration)
carbons kredsløb
økosystemer
habitater
fødekæder og fødenet (producenter, konsumenter, nedbrydere)
evolution, arternes oprindelse og tilpasning
abiotiske faktorer: temperatur, næringsstoffer, pH-værdi, lys
biotiske faktorer: konkurrence, tilpasning, symbiose, byttedyr-/rovdyr-forhold
biodiversitet (genetisk, artsdiv, økosystemdiv.)
global opvarmning og andre trusler med biodiversitet
energistrømme i økosystemet
praktisk arbejde:
karses vækstbetingelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
tilladte hjælpemidler
egne noter (må ikke være på google docs eller drev)
biologibogen
afleveringer og feedback
links, som er brugt i undervisningen (du må ikke klikke videre)
alle udleverede dokumenter (downloadet)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343869217",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343869217",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343869217"
}