Holdet GFA AP almen (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Nanna Dandanell Larsen
Hold 2025/GFA AP almen (GFA AP almen)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdens sprog og morfologi
Titel 2 Syntaks
Titel 3 Sociolingvistik og pragmatik
Titel 4 Tilladte hjælpemidler
Titel 5 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Verdens sprog og morfologi

Dette forløb er todelt. I første del får eleverne en kort introduktion til verdens sprog, herunder særlig indoeuropæisk sprog og de forskellige sprogs udvikling og oprindelse. I anden del skal eleverne introduceres til morfologi, dvs. ordenes former og ordenes opdeling i ordklasser. Eleverne får kendskab til de ti ordklasser:

Substantiver
Artikler
Verber
Adjektiver
Adverbier
Præpositioner
Pronomener
Konjunktioner
Numeraler
Interjektioner

Faglige mål:
- anvende viden om grammatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Syntaks

Eleverne får træning i sætningsled og sætningsanalyse. De får kendskab til, hvordan ord kan sættes grammatisk korrekt sammen, samt kendskab til hvilke sætningsled de enkelte ord og ordgrupper er i en sætning, som fx subjekt (grundled), verbal (udsagnsled) og objekt (genstandsled). Syntaksen handler derfor om hvilken funktion ordene har i en sætning - modsat morfologien, der handler om ordenes form

Begrebsværktøjskasse:
Subjekt og verbal
Objekt
Subjektsprædikat
Indirekte objekt
Objektsprædikat
Adverbial
Konjunktional
Hel- og ledsætninger

Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociolingvistik og pragmatik

Sociolingvistik handler om sprog og samfund, dvs. hvordan sprog bruges i sociale sammenhænge. Inden for sociolingvistikken ser man på hvordan man med sproget kan skabe "social betydning", altså signalere bestemte identiteter, relationer, magtforhold eller andet

Derudover stifter eleverne bekendtskab med sproghandlinger (herunder de informerende, selvfremstillende og regulerende sproghandlinger). Til sidst i forløbet arbejder eleverne aktivt med reklamer ud fra det retoriske pentagram

Begreber:
- sprog, samfund og identitet
- Sproglig variation
- sproghandlinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tilladte hjælpemidler

TILLADT:

Lectio

Egne noter (herunder PowerPoint, word, onenote, noter i hånden)

Bøger

IKKE TILLADT

Internet

Musik på internettet (download det lokalt på computeren

Kunstig intelligens (chatbot, chatGPT osv…)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer