Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Nanna Dandanell Larsen
|
|
Hold
|
2025/GFA AP almen (GFA AP almen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Verdens sprog og morfologi
Dette forløb er todelt. I første del får eleverne en kort introduktion til verdens sprog, herunder særlig indoeuropæisk sprog og de forskellige sprogs udvikling og oprindelse. I anden del skal eleverne introduceres til morfologi, dvs. ordenes former og ordenes opdeling i ordklasser. Eleverne får kendskab til de ti ordklasser:
Substantiver
Artikler
Verber
Adjektiver
Adverbier
Præpositioner
Pronomener
Konjunktioner
Numeraler
Interjektioner
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Syntaks
Eleverne får træning i sætningsled og sætningsanalyse. De får kendskab til, hvordan ord kan sættes grammatisk korrekt sammen, samt kendskab til hvilke sætningsled de enkelte ord og ordgrupper er i en sætning, som fx subjekt (grundled), verbal (udsagnsled) og objekt (genstandsled). Syntaksen handler derfor om hvilken funktion ordene har i en sætning - modsat morfologien, der handler om ordenes form
Begrebsværktøjskasse:
Subjekt og verbal
Objekt
Subjektsprædikat
Indirekte objekt
Objektsprædikat
Adverbial
Konjunktional
Hel- og ledsætninger
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Sociolingvistik og pragmatik
Sociolingvistik handler om sprog og samfund, dvs. hvordan sprog bruges i sociale sammenhænge. Inden for sociolingvistikken ser man på hvordan man med sproget kan skabe "social betydning", altså signalere bestemte identiteter, relationer, magtforhold eller andet
Derudover stifter eleverne bekendtskab med sproghandlinger (herunder de informerende, selvfremstillende og regulerende sproghandlinger). Til sidst i forløbet arbejder eleverne aktivt med reklamer ud fra det retoriske pentagram
Begreber:
- sprog, samfund og identitet
- Sproglig variation
- sproghandlinger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Tilladte hjælpemidler
TILLADT:
Lectio
Egne noter (herunder PowerPoint, word, onenote, noter i hånden)
Bøger
IKKE TILLADT
Internet
Musik på internettet (download det lokalt på computeren
Kunstig intelligens (chatbot, chatGPT osv…)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72588662628",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72588662628",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72588662628"
}