Holdet GFA AP latin (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Maricela Camargo Christensen
Hold 2025/GFA AP latin (GFA AP latin)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latin-Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latin-Almen Sprogforståelse

Det faglige indhold i Latin

Formål:
*At opnå viden om basal latinsk morfologi, og kunne anvende denne viden i arbejdet med latinske tekster/sætninger.
*At bidrage til elevernes almendannelse og studiekompetencer ved at udvikle deres evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle  fag.
*At opnå en vis bevidsthed om den sproglige viden, der er et fælles fundament for alle sprogfag, fx fælles sproglige strukturer, fælles ordforråd og fælles terminologi.

**Anvende viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og
kultur**

Kernestof

¤-Ordklasser
¤-Morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion

• Nominativ-Subjekt
•       Nominativ-Subjektsprædikat
• Akkusativ-Direkte Objekt
•       Akkusativ- Objektsprædikat
• Dativ-Indirekte Objekt
• Ablativ og nominativ ift. -adverbielleled/præpositionsforbindelse
• Genitiv
•       Kongruens mellem adjektiver og substantiver -køn, tal, kasus

Der arbejdes på grundlag af latinske tekster - konstruerende sætninger

• -Troja: Páris et Hélena
• -Den trojanske krig: Bellum Troianum
• -Ænéas -den sidste trojaner, den første romer
• -Lucretia og Sextus Tarquinius

• Der fokuseres på forståelse af sammenhængen mellem morfologi og fx semantisk betydning og ledfunktion.
• Introduktion til sammenhængen mellem kasus og ledfunktion og for forskelle mellem sprog, der bruger kasus ->Latin, og sprog, der bruger position til at markere ledfunktion/dansk.

• Der arbejdes kontrastivt med latin i forhold til dansk. Eleverne anvender den viden, de har fra andre sprog, til at afkode morfologi, syntaks og betydning i de latinske tekster/sætninger

• Øvelser i at oversætte fra dansk til latin og fra latin til dansk


Sprogenes Verden, s.113-115

• Eleverne skal i latindelen opnå en bevidsthed om, hvordan først og fremmest latin har bidraget til begreber og ord på de moderne sprog, herunder videnskabssprog.

• Introduktion til Latin Ang. Hvordan Latin og romersk kultur har spillet en vigtig rolle for Europas sprog og kultur
• De tre latinske bølger

Afslutningsvis: Eleverne lærer det romertal system.

Supplerende stof

• Minlæring-undervisningsplatform: indhold og øvelser
•        Quizlet & quizzes - online platformer

Skriftlig eksamen: 05.11.2025. -Den er blevet ændret til onsdag d. 29/10 08:30 - 10:00 , uge 44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer