Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Høng Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Rasmus Rafn Spangsberg
|
|
Hold
|
2025 En/GFA En (GFA En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fantasy
Indhold:
I dette forløb skal vi beskæftige os med den litterære genre fantasy. Gennem læsning, analyse og fortolkning af uddrag af større litterære værker samt et par film skal vi forholde os til den verden, som vi oplever i fantasy. Vi skal fokusere på de særlige forhold der findes i denne genre og blive klogere på arbejdet med tekstanalyse - særlig fokus på setting, characterization samt message.
Derudover vil der også være et større fokus på den grundlæggende grammatik i dette forløb - særligt ordklasser og sætningsanalyse samt ordstilling, kongruens og genitiv.
Faglige mål:
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernestof:
Uddrag af antologien Worlds of Fantasy af Anne Mette Finderup og Agnete Fog.
Uddrag af C.S. Lewis, The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch and the Wardrobe (side 24 - 31)
Uddrag af J.R.R. Tolkien, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (38 - 50)
Uddrag af Neil Gaiman, Neverwhere (95 - 107)
Uddrag af Philip Pullman, Nothern Lights - The Golden Compass (113 - 126)
Film:
The Narnia Chronicles, The Lion, the Witch and the Wardrobe
Harry Potter,
Supplerende stof:
Uddrag af antologien Worlds of Fantasy af Anne Mette Finderup og Agnete Fog.
Introduktion til Fantasy (side 8 - 22)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
The American Dream
Indhold:
Dette forløb har fokus på The American Dream. Vi skal arbejde med den historiske kontekst helt tilbage fra Amerikas begyndelse og frem til i dag. Herunder skal vi forholde os til de mennesker, som har skabt landet og hvordan deres forskelligheder afspejles. Vi kommer til at arbejde med etnicitet, socio-økonomiske positioner samt politiske standpunkter gennem et mindre udvalg af tekster.
Materialer:
Lester and Irene David, America's National Symbols
American Beliefs and Values - Background information
The Declaration of Independence (introduction)
The Bill of Rights
The Star-Spangled Banner (læst og hørt i Lady Gagas version til Super Bowl 2016)
Emma Lazarus, The New Colossus
Langston Hughes, I, Too
Langston Hughes, Let America Be America Again
Martin Luther King Jr., I Have a Dream
Isaac Singer, The Son from America
Holly Johnson, Americanos
Amy Tan, Feathers of a Thousand li away
Barack Obama, Revive the Aerican Dream
Robert J. Schiller, The Transformation of the American Dream The New York Times)
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72595322757",
"T": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72595322757",
"H": "/lectio/97/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72595322757"
}