Holdet GFA sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Høng Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025 sa/GFA sa (GFA sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Frihed og lige muligheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Frihed og lige muligheder

Grundforløbet i samfundsfag er tilrettelagt med udgangspunkt i temaet "Frihed og lige muligheder".

Forløbet er tilrettelagt således at der inddrages kernestof fra de tre hoveddiscipliner sociologi, politologi og økonomi, der tilsammen kan være med til at give eleverne en forståelse af hvordan man ved hjælp af alle tre fagområder kan belyse og problematisere og diskutere om forholdet mellem frihed i et samfund og lige muligheder og de modsætninger der er mellem de to samfundsidealer.


Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund.
- Kvantitativ og kvalitativ metode.

Eleverne opnår ikke følgende faglige mål til fulde, men får en berøring med nogle af følgende mål:

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  


Materiale:
- Jensen, Buhl Jakob, "Grundforløb i samfundsfag - om frihed og lige muligheder", s. 13-20, 31-45, 51-89, Systime, 2022. ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer