Holdet 2022 TY/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution W - VGES (240625) sammenlagt
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Henriette Højlund
Hold 2022 TY/3g (3g TY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 50er Jahre
Titel 2 Romantik
Titel 3 Die Wende
Titel 4 Identität und Mentalität

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 50er Jahre

I forløbet har vi arbejdet med, hvorfor Tyskland er Europas stærkeste økonomi trods en tabt krig og et land i ruiner efter 2. verdenskrig. For at undersøge dette har vi taget udgangspunkt i begreberne "Stunde Null" og "Trümmerliteratur". Desuden har vi arbejdet med den nye velstand, reklamer og med filmen "Das Wunder von Bern" og det såkaldte"Wirtschaftswunder".

Faglige mål:

– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og
samfundsforhold i andre lande
– forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på
internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag


Materiale:
Stimpel, Niels Kaae: Früher -und jetzt?, Op-forlag 1996.
Side 139-140 midt.

Rubens, Annik: Die Trümmerfrauen (Podcast) (https://slowgerman.com/2016/05/16/sg-120-die-truemmerfrauen/)

Borchert, Wolfgang: Das Brot. (1946). I: Homann, Angela: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget 2005. Side 25-27.

Böll, Heinrich: Mein Onkel Fred. (1952). I: Prassé, Lotte: Leb wohl mein Freund...Moderne deutsche Prosa. Sytime 1990. Side 40-45.

Stimpel, Niels Kaae: Früher -und jetzt?, Op-forlag 1996. Side 147-148.

Strebel, Renate: Wohlstandswellen. (2003). I: Busch, Mikael: Generationen. Beobachtungen über Deutschland, Tyskforlaget 2009. Side 96-98.

Neumann, Günther: Lied vom Wirtschaftswunder. (1958). I: Busch, Mikael: Generationen. Beobachtungen über Deutschland, Tyskforlaget 2009. Side 101-103.

Reklamer fra 50´erne.
https://www.youtube.com/watch?v=9R4wS7RzpXw

Das Wunder von Bern. (2003). Film af Söhke Wortmann.



Grammatik:
Ordbogen.com
Bundgård, A.: Lille tysk grammatik med øvelser, Gad 1980. Side 92-98. (Repetition af adjektivernes bøjning).
Häckert, Lone: Alles in allem 2. Das Allerletzte. Gyldendal 2009. Side 13-23. (Kasusbøjede sætningsled).
Vejledende opgavesæt 1.
Min læring. Tyskgram. Tysk grammatik til A-niveau. Ordklasser. Repetition.

Skriftligt arbejde relateret til emnet:
Udarbejdelse af Power Point om emnet.
Medieanalyse af reklamer fra 50erne.

Skønnet omfang: 63 sider.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romantik

I forløbet bliver eleverne præsenteret for en litterær periode i Tyskland, romantikken. Vi vil tage udgangspunkt i en del digte og eventyr fra perioden. Der er fokus på idéernes verden i forhold til fænomenernes verden, kærlighed, natten, skønhed, længsel, mennesket og naturen.

Faglige mål:

– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Østerlind, Lone: Deutsche Romantik, Munksgaard 1997:
-Romantikken (s. 9-12)
- Einstieg (s. 13):
Joseph von Eichendorff (ca. 1834): Sehnsucht

- Die Nacht (s. 18-25):
Joseph von Eichendorff: Mondnacht (1837), Nachtzauber (1853), Nachts (1826), Nachtgruss (1810), Der Einsiedler (1835) og Im Abendrot (1830)
Her har hver elev kun læst ét af digtene, som de skulle præsentere i grupper foran læreren.

- Der Wald/der Baum (s. 26-27, 30-31):
Wilhelm Müller (1824): Der Lindenbaum
Clemens Brentano: O Kühler Wald (Des Knaben Wunderhorn 1805-1808)

- Das Gebirge (s. 40, 45-47)
Johan Peter Hebel (1811): Unverhofftes Wiedersehen

-Nussknacker und Mausekönig. E. T. A. Hoffmann
∙ Märchenfilm im Ersten ∙ (ARD) (2015)

- Brüder Grimm: (I deutsche Märchen) (s. 93-97)
Jorinde und Joringel (1812-15)
Rumpelstilzchen (1812-1815)

Powerpoint om Romantikken.
Læreroplæg: Das Kindermärchen der deutschen Romantik. (HH)
Quiz: Die deutsche Romantik

Grammatik:
Min Læring/Tyskgram:
Ordklasser
Aktiv/passiv
Futurum
Infinitivkonstruktioner/udvidet infinitiv
Sætningsanalyse
Kasusbrug
Sætninger


Vejledende opgavesæt 2.

Karrierelæring:
Besøg af sprogstuderende fra SDU og AU (karrierelæring)

Skriftligt arbejde relateret til emnet: Oversættelse "Die deutschen Romantiker". Side 117 i Alles in allem.

Skønnet omfang: 68 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Die Wende

I dette forløb har vi haft fokus på: DDR, Republikflugt, Murens fald og det genforenede Tyskland.

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
– forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på
internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Materiale:

Niels Kaae Stimpel: Früher und jetzt. Op-forlag 1999.
Seite 140-145, 154-166.

Karin König: Ich fühl mich so fifty-fifty, Deutscher Taschenbuch Verlag 1999. (selvlæst værk).
Seite 5-122.

Spiegel 2014: Flucht der Bethke-Brüder aus Ost-Berlin: http://www.spiegel.de/einestages/flucht-der-bethke-brueder-aus-ost-berlin-a-970682.html


Dokumentar: 20 Jahre Mauerfall, RTL (2011) (46 min.)

revolution89.de (Homepage von Revolution89: Revolution-Mauerfall. Open-Air-Ausstellung in der Stasi-Zentrale.) I: Heidi W Madsen: Tyskbogen. Grundbog til B og A-niveau, Systime 2021

https://www.dw.com/de/deutsche-wiedervereinigung-was-ost-und-west-noch-trennt/a-55120130 (3.10.2020)

Film: Ballon/ Flugten fra Østtyskland(2018)

Grammatik:
Min Læring. Tyskgram. A-niveau;
Ordstilling, nicht, udvidede verbalformer, verbalkongruens (særlige tilfælde), hjælpeverberne (brugen af werden), futurum, futurum præteriti, passiv, brennen-verber
Vejledende opgavesæt 3.

Skønnet omfang: 58 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identität und Mentalität

I dette forløb har holdet beskæftiget sig med identitetsdannelse generelt og med tysk national selvforståelse. Fokus på Fremdsein/das multikulturelle Deutschland

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del
i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret
ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i
ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med
hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive
og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier

Deutsche Wunder:
s. 87-88: Manfred Mai: Das Werk Goethes (herunder et uddrag af Fausts monolog) (1772) og uddrag af J. W. Goethes Die Deutschen sind übrigens wunderliche Leute" (1827)
s.122: Jürgen Koppensteiner: Wer sind die Österreicher? (2001)
s. 110: Abdulhalik Zeytunlu: Ausländer(1992)
s. 111-114 Metin und Martin (1992)
Al-Gear: Integration (2012) (Dein Deutschland)
Identitätstheorie/Integrationstheorie (Dein Deutschland)
Jürgen Reiche: Deutschland von aussen. (2014)



Min Læring. Tyskgram. A-niveau:
Svage og stærke verber, modalverber, imperativ, sammensatte verber, konjunktiv I og II, adjektivernes komparation, als/wie, substantiverede adjektiver, pronominer, præpositioner, sætningsknuder/sætningskløvning

Supplerende materiale:

https://www.tagesschau.de/inland/merkel-wir-schaffen-das-101.html
https://www.cducsu.de/themen/merz-das-mass-ist-endgueltig-voll
Film: Soul Kitchen, Fatih Akin (2010)

Skønnet omfang: 35 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer