X - Gammel Hellerup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Gammel Hellerup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Fr/im - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Marianne Falck Villemoes, Roberta Attorrese
Hold
2023 Fr/im (
1im Fr
,
2im Fr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La gastronomie francaise -EKSAMENEMNE-
Titel 2
La mode
Titel 3
Éléments de musique francophone
Titel 4
Marseille -EKSAMENEMNE
Titel 5
LA GUERRE -EKSAMENEMNE-
Titel 6
LE QUÉBEC - FRANCOPHONIES -EKSAMENEMNE-
Titel 7
REPETITION
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La gastronomie francaise -EKSAMENEMNE-
L’importance de la gastronomie en France
De vigtigste mål med forløbet omfatter:
- at eleverne opnår viden omkring betydningen af madkultur i Frankrig, set fra følgende vinkler: identitet og tradition, økonomi og bæredygtighed.
• Les repas de la journée
• Le goûter (pour les enfants)
• Les courses au supermarché
• Les saveurs
• Les différences régionales
• Le repas traditionnel en ville et à la campagne
- at eleverne bruger ny viden også til at reflektere over madtraditioner i egne land og i egne familier
- at eleverne opnår sproglige kompetencer og ordforråd til at kunne tale om og diskutere nye tendenser og initiativer indenfor madkultur som fx « le gaspillage ».
KERNETEKSTER:
-Le Goûter (Karambolage)
-Les habitudes alimentaires des francais
-Manger Local (Capitaine Dandelion)
FILM:
-Bon Appetit Mr le Président
Indhold
Kernestof:
Je suis une couleurJe suis le bleuJe suis une fleurJe suis la roseJe suis un moyen de transportJe suis le véloJe suis un chanteurJe suis StromaeJe suis un grand animal grisJe suis l’éléphantJe suis une ville en FranceJe suis MarseilleJe suis un trava
Kære alle, husk kompendiet. (tag den altid med, når vi har fransk)
image.png
På side 3 af vores kompendie: læs (igen) og forstå d. 1. side af teksten : Nadine raconte. (Fra starten til ...pendant l'année). Tag derefter de første 6 sætninger i øvelsen "vrai ou faux" på side. 5. Ret, hvor muligt, de sætninger som er forkerte, s
Tag kompendiet med :-)
Afsnit
Les habitudes alimentaires des Francais
I kompendiet: Læs færdig og øv ordforråd fra teksten om Nadine, sider 3,4 og 5 + tag de allersidste påstande fra Vrai ou Faux-øvelse. Vi vil tage en runde spørgsmål på tavlen i plenum :-)
Øv Ordforråd på Wordwall. Der er både nye og gamle ord. Husk kompendiet!
Karine au mac do
Køb et lille kladdehæfte :-)
Vil du shine til Quizlet-live? Så øv superverberne på linket hernede.
Ordforråd 1im_november
Quelques mots importants
Tag kompendiet med!
Alle husker at tage polycopié med (kompendiet!)
Adjeticfs film Hortense
Lille test 1.m
-Pourquoi Patricia vient dans cette auberge?
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La mode
Indhold
Kernestof:
NAphoto1.jpg
NAphoto2.jpg
forberedelse til lytteøvelse
Husk at tage franskhæftet med :-)
Le look du hipster
on le met sur la têtele bonneton les mets pour VOIR mieuxles lunettesdes chaussures d’étéles sandaleson le met pour dormirle pijamaon les mets sur les pieds AVANT les chaussuresles chaussettesmettre tous les vêtements le matins’abilleren général un v
vêtements détaillés
Øvelse på side 4 i kompendiet + øv ordforråd fra teksen om Coco Chanel.
Coco Chanel
øv ordforråd her : Texte sur Coco Chanel
Kompendie i digital udgave: Kompendie-LA_MODE.pdf
Vi tager en runde "question ou traduc" med Philippe Périssé! Så kik i kompendiet og terp ordforråd :-)
Husk kompendiet :-)
les mots de l'argot
vetements detaillés
https://wordwall.net/da/resource/66465802
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Éléments de musique francophone
I dette forløb skal vi lære at samtale om musikken og lære specifik ordforråd, der har med musik at gøre.
KERNESTOF
-Jul (tekst) en biografi
-Jul, sang "Dans ma paranoia"
-La question qui fâche (podcast + transcription) "peut on-être féministe et aimer le rap francais" ?
-Candice joue la trompette
-Marguerite (film + materiale)
FOKUSPUNKTER
Lære om vittigheden af rap i Frankrig og andre fransktalende lande
Lære om de forskellige genrer
Vide noget og kunne argumentere omkr påstanden "rap et er sexistisk genre"
Indhold
Kernestof:
Husk kompendiet "La musique" :-)
Jul (Julien) 10 ans de carriere
Jul (Julien)-texte
Øv ordforråd ang. teksten om Jul (s.5) Jul (Julien)-texte ved hjælp af Wordwall. Vi tager et par runder med "oversæt" eller "træk et spørgsmål" :-)
tag høretelefoner med
tag kompendiet med :-)
husk kompendiet!
Husk kompendiet, vi arbejder med Marguerite.
Lav sider om Marguerite færdige i kompendiet (sider 15 + 16). Vær opmærksom om du ser nogle eksempler på Pietas omkring dig (kirker, museer, film og serie)
Marguerite- indsæt verberne, så de passer i teksten. 3 verber er tilovers
Afsnit
Alle er velforberedte på teksten fra side 9 i kompendiet. Øv ordforråd på Wordwall, hernede.
La question qui fâche -ordliste
Lektier fra d. 22-03- videreføres til i dag. Husk kompendiet :-)
Dativobjekt (hensynsled paa; fransk)-2
På baggrund af teksten s. 9 + påstande s.10 i kompendiet, som vi gennemgik i klassen, skal du forberede dig i at kunne samtale lidt angående tema : "le rap et le féminisme". Du skal forberede nogle argumenter enten hvor du er enig (Ja, en feminist ka
Lytteøvelse Jul + Marguerite + féminisme
francais standard et argot
Tag kompendiet med :-)
Un homme idéal
Un homme idéal_2
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Marseille -EKSAMENEMNE
Digitale hjælpemidler :
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.verbix.com/languages/french
https://www.wordwall.com
Dette undervisningsforløb har til formål at udfordre elevernes forforståelse af Frankrig ved at flytte fokus fra hovedstaden Paris og dykke ned i den mangfoldige og komplekse by Marseille. I vores forløb vil vi interessere os for Marseilles historie, identitet og sociale udfordringer. Eleverne vil også blive introduceret til vigtige historiske begivenheder og få indsigt i den sydfranske accent og dialekt.
Fokuspunkter:
Vi har haft 4 interesseområder :
Historie (Le port, la peste, la sardine)
Les conflits sociaux (Bac Nord, Shéhérazade)
Art (La mer, chanson / Marseille, poème)
Place de M dans l'imaginaire francais (la cagole)
Opbygning af Ordforråd og Grammatik: Der lægges stor vægt på opbygningen af elevernes ordforråd og grundlæggende grammatik, især med fokus på det specifikke emne Marseille. Dette gennem quizzer, Quiz og Bytter og øvelser der er relevante for emnet.
KERNETEKSTER :
-La Cagole (http://sites.arte.tv/karambolage/fr/le-portrait-la-cagole-karambolage)
-La Peste à Marseille (https://fr.vikidia.org/wiki/Peste_de_Marseille_(1720))
-Des acteurs vrais, à propos du film Shéhérazade (www.hallociné.fr)
-La Sardine qui a bouché le port de Marseille -transcription (https://www.youtube.com/watch?v=Q1r-
SEKUNDÆRE TEKSTER
-La mer, chanson, Charles Trenet, 1945
-La bandite, chanson, Jul 2020
ZKM5Vdk&ab_channel=Karambolageenfran%C3%A7ais-ARTE)
-Marseille, poème de Jules Supervielle, 1927
VIDÉOS :
Bienvenue à Marseille ! (https://www.youtube.com/watch?v=XDn5kt6_x6A)
FILM:
-Bac Nord de C. Jimenez, 2020
-Shéhérazade de J.B. Marlin, 2018
Indhold
Kernestof:
Tag jeres kompendie med (dem, der har fået det!) :-)
Marseille-ordforrår
Alle har godt styr på teksten "La peste à Marseille" på side 6 og har lavet opgaverne på side 7.
BAC NORD
Elever, som var fraværende i torsdags skal forsøge at se de første 40 minutter af filmen "Bac Nord" som blandt andet findes på Netfix.
Bac nord- mots manquants
Cagole, ordforråd
Læs og forstå teksten "La cagole" på side 8 i kompendiet. Brug ordbogen, hvis det er nødvendigt.
4 mots-clef sur les thèmes du film
Tag begge kompendier med. Shéhérazade + Marseille.
Tag minikompendiet om Shéhérazade med. Øv ordforråd fra den del af teksten, vi har gennemgået!
DES ACTEURS VRAIS.docx
OBS: billederne ligger under opgaven "Mundtlig aflevering" i Lectio.
https://wordwall.net/da/resource/78265381
Ordforråd- alle ordene er UDEN artikel kryds og tværs
Kære alle, vi starter med fremlæggelser i dag :-)
Stereolab - repetition adjectives
Ordforrå;d- alle ordene er UDEN artikel
Vi tager den sidste gruppe-samtale (Mathilde og Oscar). Derefter arbejder vi videre med MARSEILLE-kompendie. Tag den med! Vi fortsætter med digtet "Marseille"
Semantiske felter, Marseille
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
LA GUERRE -EKSAMENEMNE-
LA GUERRE - La deuxième guerre mondiale:
Vi arbejder med aldrig at glemme... først med Rose Bosch's film La rafle og videre til Louis Malles klassiske selvbiografiske film Au revoir les enfants.
Rose Bosch: La Rafle. Film 2011 et travail sur le dossier de l'Alliance Française de Melbourne – School Workshop – AFFFF 2011. Lecture de:
Le régime de Vichy, extrait du dossier Apocalypse
TV5.ORG
Lettre d’une jeune assistante sociale à son père, extrait du dossier La rafle du vélodrome d'hiver, Mairie de Paris.
Frankrig og Anden Verdenskrig, Indledningen til Au revoir les enfants.
Louis Malle : Au revoir les enfants. Film 1987 et lecture d'extraits du manuscrit (Gyldendal 1988):
Les scènes: 1, 2, 9, 13, 26, 36, 49, 50, 52, 53.
Indhold
Kernestof:
La Rafle - Dossier.pdf
Lisez, traduisez et répondez aux questions 1-7 du quiz aux pages 8-9 du dossier.
I skal repetere / færdiggøre oversættelsen af dokumentet E) der starter midt på side 4 i kompendiet, og som omhandler Le Régime de Vichy. I timen skal I kunne oversætte direkte fra den franske tekst, uden at kigge i noter.
Lisez, traduisez et répondez aux questions 8 -10 du quiz à la page 9 du dossier.
Continuez à écrire des notes sur le personnage du film, que vous avez choisi. En classe nous faisons un petit devoir écrit. Apportez vos crayons.
Au revoir les enfants - extraits.pdf
A la Claire Fontaine
À la claire fontaine
Au revoir les enfants - exercices.pdf
Medbring Voilà og begge kompendier til Au revoir les enfants.
Program for 2g fransk sprogdag 2024.docx
Lisez et traduisez les pages 109-112 de la scène 36, dans le dossier avec les extraits du scénario.
Grupper 2 im.docx
Vi har i klassen set Au revoir les enfants, og nu har vi også set Close i biografen. Der er nogle temaer der går igen i de to film, selvom de selvfølgelig også er meget forskellige. Det er det I skal tænke over til i dag. I skal formulere nogle frans
nyttige ord -voilà pp. 92-95.pdf
Apportez les deux dossiers sur Au revoir les enfants:
Lisez la scène 50, pp.142 -144 et la scène 52 pp. 147 - 149.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
LE QUÉBEC - FRANCOPHONIES -EKSAMENEMNE-
FRANCOPHONIES - Le Québec
Vi ser nærmere på ét af de mange steder på kloden hvor fransk sprog og kultur på grund af historien spiller en central rolle, og møder stemmer fra det fransktalende Canada, le Québec. Vi ser små "turist" videoer, hører en sang om Montréal, og læser om fire unge som fortæller om deres land og deres forhold til det franske sprog.
Der er et kompendium til forløbet, se dette.
Heri indgår bl.a. :
Le Québec - Histoire et quatre jeunes Québecois
in Entrées, Gyldendal 2009 : La Francophonie
p. 109: Le Québec, La Nouvelle-France.
p. 112-115: Fiches de présentation : Marie-Ève, Stéphanie, Dominique, Patrice.
Vidéo sur le Québec de TV 5 Monde.
Reportage sur la région de Québec. La ville de Québec et ses environs y sont présentés. On y voit des images de la vieille ville de Québec, de la chute Montmorency, d’une cabane à sucre, du Château Frontenac, des plaines d’Abraham, du fleuve Saint-Laurent.
Chaîne d'origine
TV5 Québec Canada
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/quebec-canada-0
Isabelle Boulay
Fin octobre début novembre
https://www.youtube.com/watch?v=Jzi4AZW0140
Présentations en groupe d'un pays francophone :
La Belgique
La Côte d'Ivoire
Le Mali
Le Sénégal
La Suisse
Indhold
Kernestof:
Le-Québec-prof.pptx
LE QUÉBEC - compilation.pdf
Modèle pour la description des images II.pdf
Lisez et traduisez la page 5 du dossier sur le Québec, jusqu'au mot "banlieue."
Isabelle Boulay - Fin octobre, début novembre (Clip officiel)
Isabelle Boulay - Fin octobre, début novembre - TRENTE
Lisez et traduisez dans le dossier TOUT le passage sur Marie-Ève, pp. 11-12 (-->ligne 30). Apportez votre livre de grammaire.
Titel
La Francophonie - introduction dans Entrées.pdf
Repeter læsningen af lektien til i mandags, vi laver en glosetest. On continue les présentations. Apportez aussi Voilà.
Mundtlig prøve - elev.docx
personlige pronomener.pdf
Dahlgreen: Voila Grundbog, Gyldendal 2011+2013+2016; sider: 56-58
Medbring en gloseliste på papir med minimum 20 vigtige ord til at kunne tale om La Francophonie og Le Québec. I skal finde dem i det materiale vi har arbejdet med, og I skal kunne dem udenad.
Billedbeskrivelsesmodel orange.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Le Québec
17-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
REPETITION
Indhold
Kernestof:
Apprenez votre résumé du thème La Francophonie / Le Québec par coeur. Exercez-vous bien !
Billedbeskrivelsesmodel orange.pdf
Regardez le thème de Marseille dans le Undervisningsbeskrivelse: Qu'est-ce que vous avez fait et qu'est-ce que vous avez appris ?
Apprenez votre travail du mercredi dernier par coeur, pour le présenter en classe.
I skal nu kunne jeres billedbeskrivelsesmodel så godt at I kan beskrive ikke bare jeres eget billede, men et hvilketsomhelst billede. Det hører vi i timen.
La Rafle.
Au revoir les enfants.
Ejefald
🌻🍉⛳🐱 VIGTIGT : 👀 Tag Gastronomie-kompendie med (fra sidste år)
AUJOURD'HUI:
Nadine raconte
Les habitudes alimentaires des Francais
Gastronomie-scannet.pdf
Marseille-kompendie-PDF.pdf
BAC NORD
La cagole
Superverber-fransk
lapin.jpg
Spørgeord
Eksamen_le parfum(1).docx
Exameteksten til at øve sig (3)(1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264347", "T": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264347", "H": "/lectio/1009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73077264347" }