Holdet 2022 id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Eva Gudmand Pedersen
Hold 2022 id/i (1i id, 2i id, 2i id (puljetid), 3i id, 3i id (puljetid))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning og badminton
Titel 2 Volley
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Crossfit
Titel 6 Boldbasis
Titel 7 Træningsprojektet
Titel 8 Step aerobic
Titel 9 Les Lanciers
Titel 10 Kampsport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning og badminton

I opvarmningsforløbet skal eleverne opnå en forståelse for opvarmningens betydning for efterfølgende aktiviteter, samt i slutningen af forløbet selv være i stand til at gennemføre og instruere i et opvarmningsprogram.
Eleverne skal desuden arbejde med musikforståelse - herunder takttælling og skal kunne anvende relevant musik i deres opvarmningsprogram.  
Der udarbejdes gruppevis (5 personer) et opvarmningsprogram, som skal gennemføres under gruppens ledelse med resten af holdet.
Grupperne skal forud for fremvisning og afprøvning af deres opvarmningsprogram aflevere et skriftligt oplæg indeholdende:
- Redegørelse for programmets opbygning
- Redegørelse for de enkelte øvelser
- Kommentarer til musikvalg - herunder angivelse af taktslag
Hver afvikling afsluttes med en fælles evaluering af de enkelte opvarmningsprogrammer ud fra følgende parametre:
- Er de generelle principper for et opvarmningsprogram opfyldt?
- Er progressionen passende?
- Passer musik og bevægelser sammen?
- Hvordan formidles programmet?
- Var alle gruppemedlemmer aktive?
- Hvilke eventuelle ændringer ville kunne gøre programmet endnu bedre?

I forløbet har eleverne ligeledes fået en teoretisk introduktion til energiomsætningen, lungernes og hjertes opbygning og funktion.

Eleverne har brugt opvarmning til at lave badminton, hvor vi er startet med en opvarmning og derefter spillet badminton. Eleverne har haft fokus på; clear, baghånd, forhånd og benarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Volley

Forløbsbeskrivelse:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. Eleverne vil indledende arbejde med kids- og teenvolley (regelsæt og opbygning), inden de arbejder mod det endelige spil. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Eleverne skal primært arbejde med finger-og baggerslag, samt underhåndsserv. I mindre omfang arbejder eleverne med overhåndsserv, smash og blokade, hvor fokus primært vil ligge på tilløb og afsæt for smash og vedr. blokade er fokus på afsæt samt forståelsen for, hvornår man skal frem i en blokade. Undervisningen er blevet inddelt således, at vi bådehar arbejdet niveau- og kønsdifferentieret.

Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Eleverne arbejder på at få anden berøringen over til 3-positionen (hæver), samt forståelse for kommunikationen mellem hæver og netspillere. Eleverne arbejder taktisk med opstillingen ift., hvordan man kan stille op i hhv. forsvar/angreb. Der tages udgangspunkt i forsvarssystemerne 3-1-2 og 3-2-1, hvor der diskuteres fordele og ulemper ved disse systemer.  

Evaluering:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden  
- Smash hvor der er korrekt tilløb samt sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Taktiske overvejelser ift. forsvarsopstilling; 3-2-1 eller 3-1-2
- Evnen til at kunne modtager og spille bolden, hvormed de 3 berøringer indgår i samarbejdet og opbyningen af et angreb.

Tekniske succeskriterier

Fingerslag:
Hænderne skal danne en skål over panden, bolden mødes højt med afslappede fingre, armstrækning, vrangen ud på skålen og spændte fingre hvor tommelfinger peger fremad.

Baggerslag:
Bevægelse efter bolden bane. Modtagning skal ske med let bøjet knæ, skulderne løftet til hagen, korrekt håndfatning. Bolden rammes på pladen med strakte arme, og den spilles mellem hofte og knæ.

Underhåndsserv:
Hvis man er højre-håndet; venstre fod forrest, bolde i venstre hånd ud for højre knæ. Vægten forskydning fra højre til venstre ben i slaget. Armen skal kører som et pendul. Rammes med knyttet hånd og strakt arm, skal komme over på modstanderens bane.

Overhåndsserv:
Stå med venstre fod forrest (højrehåndede). Bolden i venstre hånd, løftet ud for højre skulder. Fødderne peger i den retning der skal serves. Slagarmen bøjer i albuen. Albuen højt. Bolden kastes i vejret. Rotér overkroppen. Underarmen ’svinger med’; svinger først baglæns og bliver efterfølgende kastet/trukket fremad. Bolden rammes med strakt arm. Bolden rammes på ækvator.

Bevægelse i kampsituationer:
Om man flytter sig så man står i en god position for at modtage bolden
Fokus på at få bolden hen til hæver, samt forståelse for hvordan man stiller sig fx i forsvar/angreb.

Smash:
Fokus på korrekt tilløb (rytmen) afsæt med samlede ben og op ad. Slå med en hånd til bolden, så den kommer over

Blokade: man laver et samlet afsæt, opad, med armene og fingrene vinklet og  spændte let foran hovedet.


Materiale:
Reglerne i volleyball https://www.youtube.com/watch?v=9g7nYQv-kPM + de officielle regler: https://volleyball.dk/images/dokumenter/Spilleregler/Spilleregler_2017-2020.pdf.

Smash:
https://www.youtube.com/watch?v=d-CAbrcqxvI
+ Tekst om smash fra Dansk volleyball forbund.

Blokade:
https://www.youtube.com/watch?v=lT0UxH0Scm0

Tekst om forsvarssystemerne fra Volleyball af Brix, S. & Petersen, T. H. 2009. Institut for idræt.
3-2-1
3-1-2

Eleverne er blevet evalueret gennem en video, hvori de viser deres tekniske færdigheder ift. de givne læringsmål.

Eleverne har spillet en enkelt omgang spikeball for at øve de tre berøringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold

I dette forløb blev eleverne introduceret i de basale tekniske og taktiske færdigheder. På den tekniske side drejede sig det om boldføring og boldkontrol og aflevering. På den taktiske side drejede sig det om spilbarhed, zoneforsvar vs. mandsopdækning og bandespil.

Forløbets fokus var på det dynamiske spil. De tekniske og taktiske færdigheder blev dog i hvert modul trænet i isolerede øvelser og spilnære situationer.

Bedømmelseskriterierne var:


Forsvar:

Spilleren...

- presser den boldførende modstander og provokerer fejl
- lukker spillerum (presser modstanderne uden bold, styrer modstanderen med bolden væk fra målet)
- kan erobre bolden
- arbejder med medspillerne
- hjælper medspillerne gennem en konstruktiv kommunikation


Angreb:

Spilleren...

- løber i det frie rum og er klar til at modtage bolden
- kan kontrollere bolden (også under pres)
- kan udspille modstanderen
- ser bedre positionerede spillere og afleverer bolden til dem
- kan score
- hjælper medspillerne med en konstruktiv kommunikation


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop

Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer Eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og power moves, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

Faglige mål:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

Evalueringskriterier (færdigheder):
Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes samt vise poses og eventuelt power moves.
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
indøve hiphoppens grundlæggende bevægelsesudtryk fx bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte basis trin på en ny måde i en lille koreografi
En vis grad af freestyle/improvisation
Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Crossfit

I dette forløb skal I lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk, teoretisk og kulturelt. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre jeres generelle fysiske kapacitet.  

Den teoretiske dimension indebærer et fokus på crossfit som kulturelt, identitetsmæssigt og socialt fænomen i det senmoderne samfund. Desuden taler vi i mindre grad om sportens fysiologiske aspekter herunder lidt om kredsløbet, aerob & anaerob energiomsætning og styrketræning. Det er væsentligt, at I kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Dette har eleverne gjort ved at lave en arbejdskravsanalyse af en crossfitudøver, samt en kapacitetsanalyse af dem selv. Endeligt skal I have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den træningskultur, Crossfit er bygget op omkring.        


Organisering:
Forløbet er organiseret over 9 moduler. Hvert modul har sit tema/fokus. Undervisningen vil i de 7 første moduler være primært lærerstyret, hvorimod de to sidste vil være elevstyrede. Her skal I selv udarbejde en WOD i grupper, som I udfører den sidste gang. Desuden skal hver enkelte af jer have videooptaget 3 øvelser af høj teknisk færdighedsgrad (såkaldte ‘skills’), som skal afleveres til mig i det afsluttende modul.

Eleverne har desuden deltaget i Crossfit Games 2024, hvor de fik repeteret tekniske færdigheder, samarbejde og afprøvet deres fysiske kapacitet.

Læringsmål:
- Kunne redegøre for træningsprincipper for crossfit og anvende denne viden i udarbejdelsen, gennemførelsen og evaluering af egen WOD
- Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
- Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser
- Opnå en høj fysisk kapacitet
- Kunne forstå og analysere crossfit som et identitetsmæssigt og samfundsmæssigt fænomen ved inddragelse af relevante fagbegreber
- I mindre grad  kunne redegøre for begreberne kredsløbstræning, anaerob & aerob træning og styrketræning med de dertilhørende almene faglige begreber:
- Lave en kapacitets- og arbejdskravsanalyse af hhv. dem selv og en crossfitudøver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Boldbasis

Formålet med dette forløb er, at eleverne får et bredt kendskab til forskellige former for spiltyper; kaosspil, net/vægspil, slagsspil og træfspil. Eleverne skal have viden om reglernes betydning for de enkelte spil samt kunne reflektere over eventuelle justeringer i forhold til et specifikt formål eller en bestemt målgruppe. Eleverne skal kende til basale taktiske principper i både teori og praksis og dermed kunne agere som en god holdspiller i de forskellige spil.

Eleverne skal kunne reflektere over de forskellige spiltypers muligheder og begræsninger, hvilket de skal sætte i relation til de tekniske og taktiske færdigeder, dette forudsætter. Eleverne skal sætte dette i relation både til egne færdigheder og spillet muligheder og begræsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojektet

Forløbet er bygget op som et (individuelt) træningsprojekt, der har til hovedformål at forbedre din fysiske kondition og dermed din generelle træningstilstand og sundhed. I dette forløb vil rammen for projektet være løb og leg med fokus på at vække elevernes bevægelsesglæde. Dette er gjort med tanken om, at man forbedre sin fysiske kapacitet, hvis man øger sin bevægelsesglæde.

Træningsprojektet er af ca 8 ugers varighed, og skal hjælpe dig til at omsætte din viden om kroppen og træning i praksis. Du skal selv planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram og derigennem komme i bedre fysisk form og øge din sundhed. Afslutningsvis skal der udarbejdes en træningsrapport, hvor du skal være i stand til at evaluere på dit træningsforløb og de tilhørende testresultater.

Tiden mellem starttesten og den afsluttende test (coopertest) bruges til at gennemføre programmet. I løbet af disse uger fører du en kort træningslogbog over forløbet af træningen, der dels beskriver træningstype- mængde og intensitet og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog vedlægges i den afsluttende træningsrapport. De praktiske idrætstimer skrives selvfølgelig ind i din træningsplan, så disse er en del af din træning – udover denne undervisning skal du regne med at bruge minimum 1,5 timer om ugen på at træne i din fritid (og gerne mere!).  

I bedømmelsen af forløbet indgår en samlet vurdering af, i hvor høj grad du opfylder følgende mål:
- Din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Din evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet.
- Din løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Din fysiske kapacitet
- Den teoretiske viden, som du viser i timerne omkring fysiologi og træningslære. Aerob og anaerob energiomsætning og træningsmetoder, træningsadaptationer og træthedsfaktorer under arbejde. Der inddrages desuden viden om løbeøkonomi.

- Den afsluttende rapport, hvor du skal kunne koble teoretisk viden med dit personlige træningsprogram med brug af faglig viden og terminologi.

Enkelte elever har haft andre fokusområder grundet skader.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Step aerobic

Formål

Fokus vil være på at træne elevens
- Koordination
- rytmiske forståelse
- kropslige udtryk
- kondition og udholdenhed.

Forløbet vil indeholde opvarmningsøvelser, hvor kreativiteten får lov at blomstre, så formålet er også, at eleverne bliver i stand til selv at sammensætte små koreografier i stepaerobic.

Faglige mål - Hvad skal jeg kunne?
- Udføre de forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (Eks. hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk

Indhold
Grundtrin og variationer i stepaerobic
Stepaerobic koreografier
Opbygning af koreografier fra simple bevægelser til udfordrende trin.
Samarbejde i grupper, hvor der tages højde for alle niveau. Eleverne laver afsluttende en serie, som de viser for resten af klassen.

Teori:
Eleverne bruger deres teoretiske viden fra træningsprojektet i forbindelse med step aerobic. Vi har koblet viden ift., hvordan man kan hhv. øge og sænke intentisiteten i step aerobic. Eleverne skal kunne se sammenhængen mellem step aerobic og aerob træning med fokus på følgende begreber:
- Aerob træning; kredsløbskondition
- Slagvolumen
- Minutvolumen
- puls og pulszoner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Les Lanciers

I forløbet har vi arbejdet med

Tur 1-5 herunder placering af par i kvadrillerne ift. musikken, chasse trin, krydsskridt, indmarch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 10 Kampsport

I forløbet har vi arbejdet med

Slag - herunder jab, kryds, hook og uppercut

Spark - herunder cirkelspart, frontalt spark, hestespark, saksespark, løbe på væg spark

Vi har opbygget små serier med slag og spark og udført dem i stigende tempo

Vi har arbejdet med en serie/koreografi som eleverne kan bruge til eksamen og fremført denne.

Teori: Nervesystemet og kampsport herunder stresshormoner og kamp/flugt/frys reaktioner. Desuden kort om kampsportens indtog i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde