Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Roskilde Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Eva Gudmand Pedersen
|
Hold
|
2022 id/i (1i id, 2i id, 2i id (puljetid), 3i id, 3i id (puljetid))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning og badminton
I opvarmningsforløbet skal eleverne opnå en forståelse for opvarmningens betydning for efterfølgende aktiviteter, samt i slutningen af forløbet selv være i stand til at gennemføre og instruere i et opvarmningsprogram.
Eleverne skal desuden arbejde med musikforståelse - herunder takttælling og skal kunne anvende relevant musik i deres opvarmningsprogram.
Der udarbejdes gruppevis (5 personer) et opvarmningsprogram, som skal gennemføres under gruppens ledelse med resten af holdet.
Grupperne skal forud for fremvisning og afprøvning af deres opvarmningsprogram aflevere et skriftligt oplæg indeholdende:
- Redegørelse for programmets opbygning
- Redegørelse for de enkelte øvelser
- Kommentarer til musikvalg - herunder angivelse af taktslag
Hver afvikling afsluttes med en fælles evaluering af de enkelte opvarmningsprogrammer ud fra følgende parametre:
- Er de generelle principper for et opvarmningsprogram opfyldt?
- Er progressionen passende?
- Passer musik og bevægelser sammen?
- Hvordan formidles programmet?
- Var alle gruppemedlemmer aktive?
- Hvilke eventuelle ændringer ville kunne gøre programmet endnu bedre?
I forløbet har eleverne ligeledes fået en teoretisk introduktion til energiomsætningen, lungernes og hjertes opbygning og funktion.
Eleverne har brugt opvarmning til at lave badminton, hvor vi er startet med en opvarmning og derefter spillet badminton. Eleverne har haft fokus på; clear, baghånd, forhånd og benarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opvarmningsgrupper:
-
Læs og forstå teksten om opvarmning - flere dele har I hørt før. Vi gennemgår det kort i modulet med fokus på, hvad der sker i muskler, led, sener, hjerte & kredsløb og nervesystemet.
-
Husk indendørstøj og -sko til opvarmning. Hvis man har en lille højtaler i grupperne, kan man medbringe denne, da I vil stå forskellige steder og filme jeres program.
-
Alfred, Cille, Lærke, Mads og Tobias J. viser deres opvarmningsprogram!
-
Husk badmintonketcher hvis du ejer sådan en.
-
Alvilda, Emil, Mia, Silje, Tobas S. og Olivia viser deres opvarmningsprogram
-
Se de to videoer om serv hjemmefra:
-
Amalie, Emma, Julius B.H., Miranda og Ditte viser deres opvarmningsprogram
-
HUSK indendørstøj og SKO (hvis man ikke har indendørssko med vil man få fravær)
-
Se denne video om single: Singles Rules | Badminton
-
Anna, Ibi, Julius U.L.H., Nana og Silas viser deres opvarmningsprogram
-
I skal ikke være omklædt til dette modul - vi mødes i lokalet.
-
Vi starter med en prøve i opvarmningsteori, så genlæs teksten om opvarmning. 12-30.pdf
-
Asta, Ida, Kristian, Oliver og Sia viser deres opvarmningsprogram
-
Vi mødes omklædt, men husk en varm trøje til når I sidder stille. I skal desuden læse op til dagens test.
-
Dagens opgave kan I finde her:
-
De fire hjørner:
-
Benedicte, Lea, Lua, Lucas og Sandra viser deres opvarmningsprogram
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volley
Forløbsbeskrivelse:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. Eleverne vil indledende arbejde med kids- og teenvolley (regelsæt og opbygning), inden de arbejder mod det endelige spil. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Eleverne skal primært arbejde med finger-og baggerslag, samt underhåndsserv. I mindre omfang arbejder eleverne med overhåndsserv, smash og blokade, hvor fokus primært vil ligge på tilløb og afsæt for smash og vedr. blokade er fokus på afsæt samt forståelsen for, hvornår man skal frem i en blokade. Undervisningen er blevet inddelt således, at vi bådehar arbejdet niveau- og kønsdifferentieret.
Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Eleverne arbejder på at få anden berøringen over til 3-positionen (hæver), samt forståelse for kommunikationen mellem hæver og netspillere. Eleverne arbejder taktisk med opstillingen ift., hvordan man kan stille op i hhv. forsvar/angreb. Der tages udgangspunkt i forsvarssystemerne 3-1-2 og 3-2-1, hvor der diskuteres fordele og ulemper ved disse systemer.
Evaluering:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der er korrekt tilløb samt sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Taktiske overvejelser ift. forsvarsopstilling; 3-2-1 eller 3-1-2
- Evnen til at kunne modtager og spille bolden, hvormed de 3 berøringer indgår i samarbejdet og opbyningen af et angreb.
Tekniske succeskriterier
Fingerslag:
Hænderne skal danne en skål over panden, bolden mødes højt med afslappede fingre, armstrækning, vrangen ud på skålen og spændte fingre hvor tommelfinger peger fremad.
Baggerslag:
Bevægelse efter bolden bane. Modtagning skal ske med let bøjet knæ, skulderne løftet til hagen, korrekt håndfatning. Bolden rammes på pladen med strakte arme, og den spilles mellem hofte og knæ.
Underhåndsserv:
Hvis man er højre-håndet; venstre fod forrest, bolde i venstre hånd ud for højre knæ. Vægten forskydning fra højre til venstre ben i slaget. Armen skal kører som et pendul. Rammes med knyttet hånd og strakt arm, skal komme over på modstanderens bane.
Overhåndsserv:
Stå med venstre fod forrest (højrehåndede). Bolden i venstre hånd, løftet ud for højre skulder. Fødderne peger i den retning der skal serves. Slagarmen bøjer i albuen. Albuen højt. Bolden kastes i vejret. Rotér overkroppen. Underarmen ’svinger med’; svinger først baglæns og bliver efterfølgende kastet/trukket fremad. Bolden rammes med strakt arm. Bolden rammes på ækvator.
Bevægelse i kampsituationer:
Om man flytter sig så man står i en god position for at modtage bolden
Fokus på at få bolden hen til hæver, samt forståelse for hvordan man stiller sig fx i forsvar/angreb.
Smash:
Fokus på korrekt tilløb (rytmen) afsæt med samlede ben og op ad. Slå med en hånd til bolden, så den kommer over
Blokade: man laver et samlet afsæt, opad, med armene og fingrene vinklet og spændte let foran hovedet.
Materiale:
Reglerne i volleyball https://www.youtube.com/watch?v=9g7nYQv-kPM + de officielle regler: https://volleyball.dk/images/dokumenter/Spilleregler/Spilleregler_2017-2020.pdf.
Smash:
https://www.youtube.com/watch?v=d-CAbrcqxvI
+ Tekst om smash fra Dansk volleyball forbund.
Blokade:
https://www.youtube.com/watch?v=lT0UxH0Scm0
Tekst om forsvarssystemerne fra Volleyball af Brix, S. & Petersen, T. H. 2009. Institut for idræt.
3-2-1
3-1-2
Eleverne er blevet evalueret gennem en video, hvori de viser deres tekniske færdigheder ift. de givne læringsmål.
Eleverne har spillet en enkelt omgang spikeball for at øve de tre berøringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
I dette forløb blev eleverne introduceret i de basale tekniske og taktiske færdigheder. På den tekniske side drejede sig det om boldføring og boldkontrol og aflevering. På den taktiske side drejede sig det om spilbarhed, zoneforsvar vs. mandsopdækning og bandespil.
Forløbets fokus var på det dynamiske spil. De tekniske og taktiske færdigheder blev dog i hvert modul trænet i isolerede øvelser og spilnære situationer.
Bedømmelseskriterierne var:
Forsvar:
Spilleren...
- presser den boldførende modstander og provokerer fejl
- lukker spillerum (presser modstanderne uden bold, styrer modstanderen med bolden væk fra målet)
- kan erobre bolden
- arbejder med medspillerne
- hjælper medspillerne gennem en konstruktiv kommunikation
Angreb:
Spilleren...
- løber i det frie rum og er klar til at modtage bolden
- kan kontrollere bolden (også under pres)
- kan udspille modstanderen
- ser bedre positionerede spillere og afleverer bolden til dem
- kan score
- hjælper medspillerne med en konstruktiv kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop
Formål:
I dette forløb skal eleven tilegne sig foreviste koreografier, derudover skal eleven selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Eleven skal i løbet af forløbet indlære nogle af de basic moves og udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer Eleven til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og power moves, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Faglige mål:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Evalueringskriterier (færdigheder):
Kropsbeherskelse, herunder: - Balance i freezes - Styrke til at udføre freezes samt vise poses og eventuelt power moves.
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
indøve hiphoppens grundlæggende bevægelsesudtryk fx bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
Freestyle og kreativitet, herunder - Sammensætte øvede/kendte basis trin på en ny måde i en lille koreografi
En vis grad af freestyle/improvisation
Sammensætte bevægelser der tilgodeser Laban BESS forskellige kategorier
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crossfit
I dette forløb skal I lære om Crossfit som idrætsdisciplin både praktisk, teoretisk og kulturelt. Den praktiske del af forløbet er især centreret om de tekniske aspekter af disciplinen, hvor vi fokuserer på, kropsbeherskelse, høj funktionalitet og bevægelseskvalitet i de forskellige øvelser. Desuden arbejdes der efter at forbedre jeres generelle fysiske kapacitet.
Den teoretiske dimension indebærer et fokus på crossfit som kulturelt, identitetsmæssigt og socialt fænomen i det senmoderne samfund. Desuden taler vi i mindre grad om sportens fysiologiske aspekter herunder lidt om kredsløbet, aerob & anaerob energiomsætning og styrketræning. Det er væsentligt, at I kan koble den teoretiske viden sammen med den udførte praksis. Dette har eleverne gjort ved at lave en arbejdskravsanalyse af en crossfitudøver, samt en kapacitetsanalyse af dem selv. Endeligt skal I have en fornemmelse af de forskellige træningsformer og den træningskultur, Crossfit er bygget op omkring.
Organisering:
Forløbet er organiseret over 9 moduler. Hvert modul har sit tema/fokus. Undervisningen vil i de 7 første moduler være primært lærerstyret, hvorimod de to sidste vil være elevstyrede. Her skal I selv udarbejde en WOD i grupper, som I udfører den sidste gang. Desuden skal hver enkelte af jer have videooptaget 3 øvelser af høj teknisk færdighedsgrad (såkaldte ‘skills’), som skal afleveres til mig i det afsluttende modul.
Eleverne har desuden deltaget i Crossfit Games 2024, hvor de fik repeteret tekniske færdigheder, samarbejde og afprøvet deres fysiske kapacitet.
Læringsmål:
- Kunne redegøre for træningsprincipper for crossfit og anvende denne viden i udarbejdelsen, gennemførelsen og evaluering af egen WOD
- Kunne udføre de gennemgåede øvelser teknisk korrekt, med kropsbevidsthed og med høj bevægelseskvalitet
- Indgå i samarbejdsrelationer om udførelsen af de forskellige øvelser
- Opnå en høj fysisk kapacitet
- Kunne forstå og analysere crossfit som et identitetsmæssigt og samfundsmæssigt fænomen ved inddragelse af relevante fagbegreber
- I mindre grad kunne redegøre for begreberne kredsløbstræning, anaerob & aerob træning og styrketræning med de dertilhørende almene faglige begreber:
- Lave en kapacitets- og arbejdskravsanalyse af hhv. dem selv og en crossfitudøver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boldbasis
Formålet med dette forløb er, at eleverne får et bredt kendskab til forskellige former for spiltyper; kaosspil, net/vægspil, slagsspil og træfspil. Eleverne skal have viden om reglernes betydning for de enkelte spil samt kunne reflektere over eventuelle justeringer i forhold til et specifikt formål eller en bestemt målgruppe. Eleverne skal kende til basale taktiske principper i både teori og praksis og dermed kunne agere som en god holdspiller i de forskellige spil.
Eleverne skal kunne reflektere over de forskellige spiltypers muligheder og begræsninger, hvilket de skal sætte i relation til de tekniske og taktiske færdigeder, dette forudsætter. Eleverne skal sætte dette i relation både til egne færdigheder og spillet muligheder og begræsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet
Forløbet er bygget op som et (individuelt) træningsprojekt, der har til hovedformål at forbedre din fysiske kondition og dermed din generelle træningstilstand og sundhed. I dette forløb vil rammen for projektet være løb og leg med fokus på at vække elevernes bevægelsesglæde. Dette er gjort med tanken om, at man forbedre sin fysiske kapacitet, hvis man øger sin bevægelsesglæde.
Træningsprojektet er af ca 8 ugers varighed, og skal hjælpe dig til at omsætte din viden om kroppen og træning i praksis. Du skal selv planlægge, gennemføre og evaluere et træningsprogram og derigennem komme i bedre fysisk form og øge din sundhed. Afslutningsvis skal der udarbejdes en træningsrapport, hvor du skal være i stand til at evaluere på dit træningsforløb og de tilhørende testresultater.
Tiden mellem starttesten og den afsluttende test (coopertest) bruges til at gennemføre programmet. I løbet af disse uger fører du en kort træningslogbog over forløbet af træningen, der dels beskriver træningstype- mængde og intensitet og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Denne logbog vedlægges i den afsluttende træningsrapport. De praktiske idrætstimer skrives selvfølgelig ind i din træningsplan, så disse er en del af din træning – udover denne undervisning skal du regne med at bruge minimum 1,5 timer om ugen på at træne i din fritid (og gerne mere!).
I bedømmelsen af forløbet indgår en samlet vurdering af, i hvor høj grad du opfylder følgende mål:
- Din evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
- Din evne til følge op på og løbende justere træningsprogrammet.
- Din løbende ajourføring af trænings-logbog.
- Din fysiske kapacitet
- Den teoretiske viden, som du viser i timerne omkring fysiologi og træningslære. Aerob og anaerob energiomsætning og træningsmetoder, træningsadaptationer og træthedsfaktorer under arbejde. Der inddrages desuden viden om løbeøkonomi.
- Den afsluttende rapport, hvor du skal kunne koble teoretisk viden med dit personlige træningsprogram med brug af faglig viden og terminologi.
Enkelte elever har haft andre fokusområder grundet skader.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Træningsprojekt 2023, indled..pptx
-
Eksempel på Evas træning under corona.docx
-
Du skal have planlagt 1-2 træninger, der får din puls op, disse skal være udført inden dette modul.
-
Dagens makkerpar:
-
Du skal aflevere dit træningsprogram for de første fire uger. Denne skal afleveres i dit portfolio i drev (samme mappe som du afleverer videoer)
-
Læs/skim denne tekst om træningsplanlægning (dette er kort blevet gennemgået i oplægget): 1,5 Træningsplanlægning og målsætning (vejledning) (1).pdf
-
Læs denne tekst om aerob træning. Vigtige begreber: Kredsløbskondition, superkompensation, VO2-max, kondital, slagvolumen, træningspuls, udholdenhed.
-
Lav jeres træningsplan færdig.
-
I skal lave ca. 45 minutters træning. I skal uploade denne træning under elevfeedback på modulet og I jeres logbog, så jeg kan se, hvad I har lavet i modulet. I har begge haller tilrådighed samt fitnesskælderen.
-
HUSK indendørstøj og sko! Man får fravær, hvis man ikke har indendørssko med!
-
Husk tøj efter vejret. I skal både løbe og stå stille. Det er koldt at stå stille, når man lige har løbet.
-
Læs om sundhed i kompendiet.
-
Samlet kompendium 2024e.pdf
-
Træningsprojekt 2024, afslut.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Step aerobic
Formål
Fokus vil være på at træne elevens
- Koordination
- rytmiske forståelse
- kropslige udtryk
- kondition og udholdenhed.
Forløbet vil indeholde opvarmningsøvelser, hvor kreativiteten får lov at blomstre, så formålet er også, at eleverne bliver i stand til selv at sammensætte små koreografier i stepaerobic.
Faglige mål - Hvad skal jeg kunne?
- Udføre de forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (Eks. hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
Indhold
Grundtrin og variationer i stepaerobic
Stepaerobic koreografier
Opbygning af koreografier fra simple bevægelser til udfordrende trin.
Samarbejde i grupper, hvor der tages højde for alle niveau. Eleverne laver afsluttende en serie, som de viser for resten af klassen.
Teori:
Eleverne bruger deres teoretiske viden fra træningsprojektet i forbindelse med step aerobic. Vi har koblet viden ift., hvordan man kan hhv. øge og sænke intentisiteten i step aerobic. Eleverne skal kunne se sammenhængen mellem step aerobic og aerob træning med fokus på følgende begreber:
- Aerob træning; kredsløbskondition
- Slagvolumen
- Minutvolumen
- puls og pulszoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les Lanciers
I forløbet har vi arbejdet med
Tur 1-5 herunder placering af par i kvadrillerne ift. musikken, chasse trin, krydsskridt, indmarch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kampsport
I forløbet har vi arbejdet med
Slag - herunder jab, kryds, hook og uppercut
Spark - herunder cirkelspart, frontalt spark, hestespark, saksespark, løbe på væg spark
Vi har opbygget små serier med slag og spark og udført dem i stigende tempo
Vi har arbejdet med en serie/koreografi som eleverne kan bruge til eksamen og fremført denne.
Teori: Nervesystemet og kampsport herunder stresshormoner og kamp/flugt/frys reaktioner. Desuden kort om kampsportens indtog i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954067",
"T": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954067",
"H": "/lectio/1076/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73413954067"
}