Holdet 2022 EN/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Roskilde Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Annette Holck, Jeppe Ingemann Pedersen, Karoline Vinther Hede, Mette Solsø Hovgaard
Hold 2022 EN/p (1p EN, 1p EN (puljetid), 2p EN, 2p EN (puljetid), 3p EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 tilladte hjælpemidler
Titel 2 Forløb#1 Children's Literature
Titel 3 American Values and beliefs
Titel 4 Spectators
Titel 5 Great Speeches of History
Titel 6 True Crime
Titel 7 Inequality in the UK (SRO)
Titel 8 Branding
Titel 9 Fight Club - a postmodern condition
Titel 10 American norms and values (opgives til eksamen***)
Titel 11 Immigration in the UK(opgives til eksamen***)
Titel 12 Movie analysis: Forrest Gump
Titel 13 Nadine Gordimier/Apartheid(opgives til eksamen***)
Titel 14 Fictional portrayals of psychopaths
Titel 15 Modernism (Death of a Saleman, værklæsning)
Titel 16 Romanticism
Titel 17 Shakespeare/Macbeth(opgives til eksamen***)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 tilladte hjælpemidler

Hjælpemidler

Getting Started A grammatikbog

Engram - grammatikbog/bøger på minlæring https://app.minlaering.dk/bog/1

http://ordbogen.com/

https://www.thesaurus.com/              synonymordbog

https://dictionary.cambridge.org/

Alle downloadede lærernoter, tilbageleverede opgaver,undervisningsmateriale fra timerne,
herunder analysemodeller osv. som er downloadet før eksamen starter.   

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 182 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 Children's Literature

Forløbet fokuserer på særlige kendetegn ved børnelitteraturen. Der læses uddrag fra forskellige tekster, og herved opbygges en genrebevidsthed såvel som et begrebsapperat inden for disciplinen litterær analyse. Forløbet har desuden en historisk dimension, idet vi også beskæftiger os med opfattelsen af barn og barndom igennem tiden.

Kernestof:
Lewis Carroll: "Down the Rabbit-Hole" (chapter 1) i 'Alice's Adventures in Wonderland' (1865)
RL Stevenson: "Treasure Island" (1883) (excerpts from the first and the last chapter of the novel)
A. A. Milne: 'Winnie-The-Pooh' (1926) (chapter 1)
Roald Dahl: “Charlie and the Chocolate Factory” (1964) (Excerpts from the novel)
J.K. Rowling: "The Keeper of the Keys” (chapter 4) i ‘Harry Potter and the Philosopher's Stone' (1997).
Aesop: udvalgte fabler

Grammatik: Adjektiver og Adverbier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 American Values and beliefs

Gennemgang af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Fokus har være på amerikanske værdier som de opstod med de første europæiske immigranter og stadig danner grundlaget for den amerikanske selvforståelse (The Frontier Heritage). Herunder har vi beskæftiget os særligt med begrebet "The American Dream" og hvordan dette kommer til udtryk i det amerikanske samfund dengang såvel som nu, samt i konkrete tekster. I forlængelse heraf har klassen arbejdet med selv at lave podcasts over temaet "The American Dream". Derudover har vi diskuteret og debatteret en lang række problematikker i den amerikanske samfundsstruktur, eksempelvis våbenlovgivningen og den stigende ulighed.

Kernestof:
Kearny: "The Frontier Heritage" (1984)

Ukendt forfatter: "The Context of Traditional American Values", chapter 2 from "Traditional American Values and Beliefs"

Cohen: "Adam", (1993), Interview/article

Coupland: "Our Capacity For Amnesia Is Terrifying" (1996), short story

Keshner: "CEOs are paid 278 times more than the average US worker" (2019), artikel.  
https://www.marketwatch.com/story/ceos-are-paid-278-times-more-than-the-average-us-worker-2019-08-15

Coen brødrende, instruktører: "All Gold Canyon" fra The Ballad of Buster Scruggs (2018), short movie

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
American dream Podcasts! 01-02-2023
Glimpses of American society 27-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Spectators

Forløb med fokus på menneskets trang til at ville kigge på andre mennesker, og menneskers muligheder for at handle eller ikke at handle i bestemte situationer.
Fokus på ordforråd samt forskellige analyseværktøjer til tekstlæsning. Begreber som personkarakteristik, point of view, setting og foreshadowing.

Læringsmål:
- At kunne udvælge og anvende metoder fra faget engelsk til behandling af tekster om emnet
- At kunne anvende relevant ordforråd i forbindelse med emnet på korrekt engelsk
- At kunne analysere og fortolke tekster (i bredeste forstand: noveller, digte, sagprosa, film) om emnet
- At kunne reflektere over tendenser som individets rolle i forhold til omgivelserne


Kernestof:
Meyers: "Exploring Psychology" (2008)
011)
Auden: "The Unknown Citizen" (1939), poem
Jackson: "The Lottery" (1948), short story
Alle fra Engberg-Pedersen et al. "Wider Contexts". Gyldendal, 2012.

Weir, instruktør. "The Truman Show" (1998), film
(Bemærk at store dele af klassen var på ekskursion, da vi så filmen og kan derfor ikke forventes at kunne referere til filmen i omfattende grad.)

Supplerende stof:
-Solomon Asch conformity experiments:
http://www.age-of-the-sage.org/psychology/social/asch_conformity.html
-Obedience to Authority The experiments by Stanley Milgram:
https://www.age-of-the-sage.org/psychology/milgram_obedience_experiment.html
-Auden: "Stop All The Clocks" (1936), poem

Grammatik: Substantiver og deres flertalsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Great Speeches of History

Kort forløb hvor vi arbejder med retorisk og sproglig analyse af taler. Gennem en række taler træner vi non-fiction analyse - både mundtligt og skriftligt. I grupper arbejder eleverne med markante historiske taler, hvor de analyserer talerne og fremlægger for resten af klassen.

Læringsmål:
- at forstå og arbejde med afsæt i det retoriske pentagram og strukturere en analyse selvstændigt.
- at forstå og arbejde med intention og kontekst
- at analysere med fokus på retoriske og sproglige virkemidler
-at analysere en given tale på skrift i essayform

Nøglebegreber:
- Det retoriske pentagram
- Retoriske virkemidler
- Appelformer


Kernestof
Fælles analyse:
- Winston Churchill: "We Shall Fight on the Beaches" Speech, June 4th, 1940
-Hillary Rodham Clinton: "Women's Rights are Human Rights" Speech, September 5th, 1995 in Beijing, China

Supplerende stof:
I grupper og fremlagt for klassen:
-Emma Watson: “He For She Speech”, September 20th, 2014
-Donald Trump:  "Inauguration Speech", January 20th, 2017
-Arnold Schwarzenegger: "Message Following Attack on the Capitol", January 10th, 2021

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 True Crime

This theme focuses on key characteristics of True Crime in its various forms in an attempt to explore why people continue to be fascinated by it as well as the ethics of making tragedies into entertainment. As an additional focus, we look at methodology: how do we work with non-fiction? And what do we do when fiction and non-fiction cross over?

Omfang: ca. 35ns

BACKGROUND
Brøndsted, K. and Larsen, L. (2021), "True Crime - On Real-Life Atrocities", in Narrating Truth, pp. 128-133 (4ns)

Olsen, M. and Houlind, M. (2023), "True-Crime Timeline", in LISTEN! - Podcasts in English, pp. 100-103

Olsen, M. and Houlind, M. (2023), "Ethics and True-Crime", in LISTEN! - Podcasts in English, pp. 106-107

Olsen, M. and Houlind, M. (2023), "The Podcast Compass", in LISTEN! - Podcasts in English, pp. 97-99

Olsen, M. and Houlind, M. (2023), "Serial", in LISTEN! - Podcasts in English, pp. 108-113

PRIMARY TEXTS
"The Knoxville Girl". 20th century murder ballad. In Narrating Truth. (2021). Ed. Brøndsted and Larsen, pp. 134-137 (song, 1ns)

Dickens, C. (1849). "Mr Charles Dickens and the Execution of the Mannings". The Times. In Narrating Truth. (2021). Ed. Brøndsted and Larsen, pp. 138-141 (letter to the editor, 2ns)

Capote, T. (1966). In True Blood. Excerpt. In Narrating Truth. (2021). Ed. Brøndsted and Larsen, pp. 142-149 (non-fiction novel, 5ns)

Koenig, S. and Snyder J. (2014). "Season 1, Episode 1: The Alibi". Serial. Accessed at https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi (podcast, 53min)

Koenig, S. and Snyder J. (2014). "Season 1, Episode 2: The Breakup". Serial. Accessed at https://serialpodcast.org/season-one/2/the-breakup (podcast, 37min)

OTHER
Excerpt from the podcast Dolly Parton's America (2019), ep. 1,  "Sad Ass Songs", excerpt, accessed January 10 2022 at https://www.wnycstudios.org/podcasts/dolly-partons-america/episodes/sad-ass-songs

KEY TERMS
Framing, the Kuleshov Effect, bias, objective/subjective, perception, credibility, murder ballad, non-fiction novel, ethical/ethics, rhetorical situation, rhetorical constraints
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Inequality in the UK (SRO)

Dette tema fokuserer på forskellige former for ulighed i Storbritannien, dog primært økonomisk og social ulighed. Forløbet bygger desuden op til SRO i samarbejde med Samfundsfag.

Alle materialer som angår SRO'en findes i klassens SRP-mappe i google drev, 2022 SRP/p. Engelskmaterialerne kan også tilgås direkte i engelskmappen, 2022 EN/p.

Følgende litteraturliste indeholder materiale fra Engelsk.


Baggrundsmaterialer

Mustad, J. E. & Vadmand, O., & Sevaldsen, J. (2014). Chapter 3: Stripping away the welfare state?. Being British. Gyldendal, s. 43-48

Reynolds, S. (2017). Poverty Safari: About the Author. Youtube.com. Lokaliseret d. 11. november 2023 på https://www.youtube.com/watch?v=bwEZiJXGsDo


Data om det britiske samfund:

UK Data Service. Lokaliseret d. 11. november 2023 på https://ukdataservice.ac.uk/impact/case-studies/

Data from the 2021 Census:
     o  Office for National Statistics. Lokaliseret d. 17. november 2023 på https://www.ons.gov.uk/census
     o  NOMIS, also from Office for National Statistics. Lokaliseret d. 17. november 2023 på https://www.nomisweb.co.uk/sources/census_2021

Desuden: elevfundne data


Primære materialer

Corbyn, J. (2019, 30. oktober). ‘Grenfell Tower would not have happened to wealthy Londoners’ – Corbyn’s speech. Labourlist.org. Lokaliseret d. 27. december 2023 på https://labourlist.org/2019/10/grenfell-tower-would-not-have-happened-to-wealthy-londoners-corbyns-speech/

Gentleman, A. (2017, 13. november). Grenfell Tower MP highlights huge social divisions in London. The Guardian. Lokaliseret d. 27. december 2023 på https://www.theguardian.com/inequality/2017/nov/13/grenfell-tower-mp-highlights-huge-social-divisions-in-london

Harris, J. & Domokos, J. (2015). A tale of two Kensingtons: London and Liverpool... and the 2015 election's inequality gap. The Guardian. Youtube.com. Lokaliseret d. 11. november 2023 på https://www.youtube.com/watch?v=azSK-d1VHPc

Kureishi, H. (2010). “The Decline of the West”. Collected Stories. Faber & Faber.

McGarvey, D. (2017). Poverty Safari. I: Finderup, A. M. & Fog, A. (Eds.). (2022). Worlds of English(2. udgave). Systime, s. 108-117


Andet materiale (ikke gennemgået i undervisningen)

Finderup, A. M. & Fog, A. (Eds.). (2022). “Power and politics in Britain”. Worlds of English (2. udgave). Systime, s. 117-122
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Fight Club - a postmodern condition

Hovedmaterialet i forløbet er romanen/værket "Fight Club" af Chuck Palahniuk.
Der arbejdes med forskellige aspekter i værklæsningen: Characterization, setting, theme+message (fokus på consumerism) og style med forskellige arbejdsformer: oplæg og Bookclub.
Vi ser filmatiseringen af bogen og taler om ligheder og forskelle samt særlige virkemidler filmen benytter sig af.
Der læses om postmodernisme som genre og romanen sættes i forhold til dette.

Materiale:
Chuck Palahniuk (1999): "Fight Club". (217 ns)
"Fight Club" - the movie. By David Fincher (1999).
Entry on "postmodernism" from 'Along Literary Lines'. (2 ns)
entry on "Characterization" from "The English Handbook" (2 ns)

Info on postmodernism:
https://www.youtube.com/watch?v=c0DwRAVJZ4A
The Simpsons: Moe explains postmodernism

What is postmodernism (by Exploration films) https://www.youtube.com/watch?v=oL8MhYq9owo

What is postmodernism2 /by language and ideas) https://www.youtube.com/watch?v=fPewIqYrCU4

Interview n. Chuck Palahniuk: https://www.youtube.com/watch?v=GCuSDH-YEKI&pp=ygUZY2h1Y2sgcGFsYWhuaXVrIGludGVydmlldw%3D%3D

Samlet video: ca. 7 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 American norms and values (opgives til eksamen***)

1. Beskrivelse af læringsmål i forløbet samt fagligt fokus:
...
...
...



2. Materiale:
Arnold Schwarzenegger interview
Michelle Obama´s Convent speech
Being American: American Identity
JD Vance: Hilbilly Elegy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Immigration in the UK(opgives til eksamen***)

I dette forløb læser vi fire tekster om immigration - primært relateret til Storbritannien, og primært skønlitterære tekster. Teksterne behandler temaer som manglende integration og parallelsamfund.

Læringsmål:
-at øve skønlitterær (fiction)analyse med anvendelse af korrekt terminologi
samt også at repetere non-fiction terminologi.
-at øve tekstlæsning og samtale om tekster med anvendelsen af korrekt fagterminologi.
-at få viden om aktuelle immigrations spørgsmål/problematikker.


Materiale:
Vi læser følgende tekster - alle fra Contexts, Gyldendal, 2005:

Burhan Wazir: Long nights, low pay and no play (newspaper article)
Hanif Kureishi: My Son the Fantatic(Short story)
Dorris Lessing: The Mother of the Child in Question(short story)
Buzir Wasim: Long Nights, Low Pay and No Pay. (non-fiction)
Debbie Alper: How Lucky You Are(short story)
+ Still pending:
a short poem or a piece of lyrics on immigration and
background articles: (on the history of British immigration)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde

Titel 12 Movie analysis: Forrest Gump

Relationships:

Foreløbigt materiale:

Short story: Rendezvous
Short story: An exchange of niceties
Short story: the vicar
poetry/lyrics:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nadine Gordimier/Apartheid(opgives til eksamen***)

I dette forløb introduceres den hvide sydafrikanske forfatter Nadine Gordimer, og hendes kamp i 1970erne og 80erne - gennem at udgive skønlitteratur) for at få afskaffet apartheid systemet.


Foreløbig Materialeoversigt:

Nadine Gordimer: The Moment Before the Gun Went Off(1988)
https://jerrywbrown.com/wp-content/uploads/2020/02/The-Moment-Before-the-Gun-Went-Off-Gordimer-Nadine.pdf

Nadine Gordimer: Country Lovers

Nadine Gordimer: Blinder


Følgende øvrige materiale kan tilgås fra mappen

-Tekst og video som introducerer Apartheid

-Tekst og video som introducerer Nadine Gordimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Modernism (Death of a Saleman, værklæsning)

Det læste værk her i 3g er skuespillet "Death of a Salesman" (genre: drama) skrevet af Arthur Miller i 1949. Det er et af de mest kendte og klassiske amerikanske værker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer