Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id1u 1-6s (id1u/, id2u/, id3u/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis og ultimate
Formålet med det generelle boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori med udgangspunkt i begreberne boldspilsfamilier og spilhjul. Desuden skal der opnåes viden om hvordan hold opbygges og fungerer med udgangspunkt i begreber som samarbejde, kommunikation og kohæsion.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på en bane, gøre sig spilbar
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål
- kunne anvende begreberne samarbejde, kommunikation og kohæsion i teori og praksis
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Kendskab til den taktiske opstilling ”vertical stack”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
OPVARMNING, LABAN OG KROPSBASIS
Formål og læringsmål:
• At kunne tælle musik
• At kunne vælge musik til øvelse
• At kunne sammensætte et opvarmningsprogram
• At kunne skelne mellem bevægelseskvaliteterne svingende, markeret og førende, såvel teoretisk som praktisk
• At kunne følge rytmen, udføre øvelser til musik
• At kunne lede en gruppe og formidle til andr
Eleverne skal på skift gruppevis stå for at opvarme resten af klassen. Bagefter gives feedback ud fra evalueringskriterier til gruppen af klassen og af lærerne.
Eleverne skal arbejde med mindre bevægelsesopgaver ud fra udvalgte cirkler i Labans teori.
Materialer.
Yubio s. 53- 57 , 71-72, 988-990 og 990
Indhold:
Praksis i timerne:
• Introduktion af opvarmningsprogram med øvelser og musiktælling v. læreren
Forløbet er forberedelse til TF 1 og der evalueres løbende i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
badminton
Formålet med badmintonforløbet er, at eleverne lærer at beherske grundlæggende tekniske færdigheder og single spillets taktik. Eleverne skal kunne formulere sig omkring spillets tekniske og taktiske elementer.
Yubio Kap. 22.6
Eleverne skal tilegne sig viden om, hvilke faser man gennemgår, når man skal indlære nye komplekse bevægelser inden for badminton.
Hvad skal jeg kunne?
• De grundlæggende regler for single og doublespillet, såsom tælling og banestørrelse.
• Beherske forhåndsgreb og baghåndsgreb og svingsløjfer ved forhåndslob og baghåndslob.
• Beherske følgende slag grundlæggende: Kort/ lang baghåndsserv og lang forhåndsserv, netdrop i forhånd og baghånd samt lob og clear i forhånd incl. benarbejde
• Have kendskab til spilcentrum og hvorledes dette søges i singlespil.
• Udvise praktisk forståelse for at spille bolden, hvor modstanderen ikke er.
Eleverne skal kunne beherske spillet på en singlebane, men kun præsenteres for doublespillet.
Materiale: kapitel 22, incl 22.6 Komplekse bevægelser i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Materialer.
Yubio kap 13 Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodboldforløb
- Vi arbejder med basale tekniske færdigheder inderside afleveringer, korte/lange afleveringer, Tæmning af bold, 1. touch. Hurtige fødder.
- Vi arbejder med den taktiske del, Vi og De delen, med fokus på 8 mands fodbold.
-Vi arbejder med dybde og bredde i spillet. Jævnfør DBU's principper.
-I forhold til det fysiske element i fodbold, arbejder vi med small sided games, dvs. 3 imod 3 eller 5:5.
- Vi afslutter forløbet med at lave drejebog og en turnering på tværs af gymnasiet.
-Yubio side 492-520.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 X-fit
Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Herunder led og musklers arbejdsform.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. Desuden skal der læres at sammensætte træningen.
Også X-Fits placering diskuteres i sammenhæng med kropsidealer.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- bruge såvel X-Fit fagbegreber som fysiologiske fagbegreber
- Genkende kropsidealer
Materialer
Yubio kap 25 X-Fit s.963-94, kap 2.3.1 Musklers opbygning og funktion s.54-57
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skitræning
Vi arbejder med øvelser og fysisk træning som styrker jeres kondition og muskulære styrke så I er klar til at stå på ski på vores studietur.
Samtidig arbejder vi med teorien bag fysisk træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pardans
Formålet med dette forløb er at eleverne tilegner sig musisk forståelse og kunnen, der kan omsættes til bevægelser i takt til musikken. Herudover arbejdes der med bevægelseskvalitet, som er forskellig fra valsen til chachachaen.
Eleverne bliver i den praktiske del af undervisningen bedømt på
- at kunne finde 1'etteren i musikken, og udføre bevægelserne korrekt i forhold til musikkens og dansens rytme
- at kunne grundtrin i vals og chachacha
- at kunne lave mindst to variationer i hver af vals og chachacha
- at kunne danse både chachacha og vals med en god bevægelseskvalitet (chachacha: få bevægelse i hofter, vals: ned-op-op, løfte egne arme, lukket fatning, flow i bevægelsen)
I den teoretiske del af undervisningen bliver eleverne bedømt på
- at kunne italesætte dansenes kvaliteter
- at kunne forklare hvordan bevægelse og musik passer sammen
Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2025) s. 1242-1243, 1290-1301, 1309-1313
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#7 Træningsprojekt
I dette forløb skal eleverne planlægge, gennemføre og evaluere deres personlige og hensigtsmæssige træningsprojekt med fokus på konditionsforbedring. Der gennemføres tests i start og slut af forløbet, og eleverne skal undervejs føre en træningsdagbog, og som afslutning aflevere en rapport.
Undervejs i forløbet bliver eleverne præsenteret for forskellige måder at arbejde på, men eleverne skal også tilrette træningsaktiviteter til udførelse i dele af undervisningstiden.
Et konditionsforbedrende træningsprogram forudsætter træning omkring tre gange om ugen. For at eleverne kan opnå konditionsforbering forventes det derfor, at eleverne gennemfører træning ud over den almindelige idrætsundervisning.
Elevernes bedømmes på:
- fysiske kapacitet
- forbedring fra start til slut
- evne til at redegøre for teori (træningsfysiologi og fysisk aktivitets betydning for voksnes sundhed)
- dokumentation for træning
- den afsluttende rapport som skal indeholde beskrivelse af hvorfor eleven har opnået egne resultater og brug af relevante faglige begreber
Centrale teoretiske begreber:
- steady state
- superkompensation
- VO2max og kondital (eget kondital i forhold til befolkningen)
- kontinuerlig træning og intervaltræning - og effekter heraf
- effekter af konditionstræning
- minutvolumen
- det kritiske kondital
Litteratur: "Yubio Idræt" s. 13-15, 30-33, 47-50, 67-71, 72-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet så som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter.
Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen).
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder.
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens).
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet).
- Finter.
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Litteratur: Yubio side 534-561.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Lancier
Vi arbejder med de fem danse i Lancier og forbereder os til Galla festen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283609",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283609",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122283609"
}