Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Midtsjællands Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ty1r2 1-4s (Ty1-r2/, Ty2-r2/)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
I dette forløb arbejder vi os stille og roligt ind på tyskfaget.
Vi genopfrisker nogle basale grammatiske emner (bestemt/ubestemt artikel + hjælpeverberne sein, haben og werden).
Vi arbejder med korte, enkle tekster, videoer og sange, for på den måde at få styr på det tyske sprog; udtale, ordforråd, sætningsopbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "reisen", hvor de forskellige tekster har beskæftiget sig med dette. I forløbet har eleverne beskæftiget sig med historier om forskellige typer rejser, lært om forskellige fraser man kan sige i udlandet og lavet et kort miniprojekt, hvor de skulle undersøge, planlægge og præsentere en rejse.
Vi har desuden arbejdet med personlige og possessive pronominer.
Tekster:
"Einmal um die Welt", Cro, https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
"Ferien in Norwegen", Bente Jacob
"Ich möchte die ganze Welt bereisen", Ingo Neymayer, 2009
Film:
Camper 303 fjernleje fra MitCFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digitales Leben
Forløbet "Digitales Leben" handler om den digitale tidsalder, som vi i dag befinder os i. Internettet, sociale medier og mobiltelefoner er en stor del af vores hverdag nu, men hvilke positive og negative konsekvenser har disse digitale medier? Og hvilken betydning har den hurtige udvikling inden for den digitale verden med henblik på robotter og kunstig intelligens? Dette vil vi undersøge og diskutere i forløbet, hvor vi til sidst vil tale om, hvor vi selv befinder os i den digitale tidsalder - hvordan er vores digitale liv hver især?
Tekster:
"Internet ist eigentlich Pflicht". Interview og tekst af: Schekker. 2012. "Netzwelt". Udgave 104
"Smartphone weglegen tut gut". Kim Østerskov Andersen, Der Sprung!, Klar til prøven i tysk Alinea, 2019
"Pro und Contra: Freundschaften im Internet" af Münchner Kinder Zeitung
Film:
"Ich bin dein Mensch" af Maria Schrader, 2021. Fra: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006087/drommemanden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multikulti
I dette forløber arbejder vi med temaet "Multikulti" med særligt fokus på mennesker, hvis forældre/bedsteforældre kom til Tyskland i 60´erne som "gæstearbejdere". Vi arbejder med disse menneskers identitet samt udfordringer og opfatteler forbundet med multikulturalitet.
Tekster:
• Bundeszentrale für politische Bildung: "Heimat Almanya"
• Alev Tekinay: "Metin und Martin" fra: Deutsche Wunder - Tatsachen - Errinnerungen und Fiktion‘, Damkjær, Annette Flyckt, Henrik Borg Jensen og Elise Rasmussen, L&R Uddannelse, 2009
• Nevfel Cumart: "Über die Heimat", 1996, fra tyskforlaget.dk,
• Sören Götz: "Erstmal ankommen" fra Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Identität, Gyldendal, 2020
Film:
"Almanya - Willkommen in Deutschland" af Yasemin Şamdereli, 2011, 141 min. Fra: MitCFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=CFUFILM1101982&cfuid=4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krimi
I dette forløb arbejder vi med med krimigenren. Vi starter med at få styr på de vigtigste ord til emnet samt selve genren, hvorefter vi læser 3 tekster og ser indspilninger af disse. Eleverne skal arbejde med at kunne læse og forstå tekster, der har mere avancerede handlingsforløb samt øve at kunne gengive dette på tysk.
Tekster:
• Ferdinand von Schirach: DNA fra Tyskforlaget, 2013
• Ferdinand von Schirach: Einsam" fra Tyskforlaget, 2013
• Ingrid Noll: "Nasentropfen", fra Geht´s weiter, Tyskforlaget. 2012
Film:
Filmatisering af: "DNA" og "Einsam"
Grammatiske emner:
Relativpronominer
Ordstilling i ledsætninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klima und Nachhaltigkeit
Vi har i dette forløb arbejdet med klima og bæredygtighed. Vi startede forløbet med at lære om klimaforandringerne. Dernæst har vi arbejdet med, hvad man gøre for at leve mere klimavenligt. I samme forløb har eleverne skullet udvikle deres eget forretningskoncept baseret på bæredygtighed. Derudover har vi arbejdet med bæredygtig byudvikling og beskæftiget os med byen "Vauban" som mønstereksempel på dette. Vi har slutteligt lært om forskellige energityper og fordele og ulemper ved disse.
Tekster:
• Almut Röhrl; Wie kaufe ich korrekt ein, Greif zu, Gyldendal, 2014
• Trend "Zero Waste: Der Jahresmull in einem Glas, Greif zu, Gyldendal 2014
• Julia Bornstein: Da kann einem ja der Appetit vergehen, Greif zu, Gyldendal, 2014
• Peter Unfried: Unter Ökos, Greif zu, Gyldendal, 2014
Videoer:
• "Klimawandel einfach erklärt" fra https://www.youtube.com/watch?v=ahmPEzHAD1s
• Galileo: Zero Waste: Kann man mit dieser Strategie Müll und Geld sparen? Fra https://www.youtube.com/watch?v=Gb0fnonLHwk
• SRF Kids: Erneuerbare Energien – einfach erklärt fra https://www.youtube.com/watch?v=LKn1RztgS0c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Erziehung im Dritten Reich
Vi har i dette forløb arbejdet med tiden i Tyskland under det nazistiske styre fra1933-1945. Forløbet tager i udgangspunkt i, hvordan den tyske befolkning blev indoktrineret . Vi har arbejdet med, hvordan nazisterne kom til magten, holdningen til jøder og dét at være ung i denne tidsperiode. Fokus i dette forløb har i høj grad været at øve mundtligt tysk, sammenfatte tekster og præsentere disse ud fra stikord.
Tekster:
"Nationalsozialistische Erziehung ab 1933 - Presse, Kultur und Erziehung im Nationalsozialismus", Geschichte - simpleclub fra https://www.youtube.com/watch?v=dTrVhhd_pus&list=PLcBNXSpBVXR43OZwdQaFLPhoVpxaQPq4l&index=2
"Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe" fra Hiemer, Ernst: Der Giftpilz, 1938
"Freundschaftsringe" af Tilde Michels, fra: Hermes, Ursula 1994
Film/video:
Napola (110 min), MitCFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284034",
"T": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284034",
"H": "/lectio/1091/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74122284034"
}