Holdet 2023 Ty1r3 1-4s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 Ty1r3 1-4s (Ty1-r3/, Ty2-r3/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Reisen
Titel 3 Jung sein (Digitales Leben)
Titel 4 Liebe
Titel 5 Krimi
Titel 6 NS-Deutschland
Titel 7 Multi-kulti
Titel 8 Die Bedeutung des Fussballs in Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet i tysk lærer eleverne hinanden at kende og arbejder med det tyske sprog og kultur på et grundlæggende niveau. Eleverne bliver præsenteret for letgenkendelige tekster og dilemmaer. Basal grammatik, heriblandt artikler og verbernes bøjning (hjælpeverber og svage verber), fra folkeskolen repeteres.

Tekster:
- Berühmte Leute aus den deutschsprachigen Ländern
- Willkommen in Deutschland
- Nach dem Film im Café

Grammatiske fokuspunkter:
- Artikler
- Verbers bøjning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

Vores emne er 'Reisen'.
Vi skal læse og analysere forskellige tekster, der handler om at rejse. Vi arbejder på, at eleverne udvikler deres læseforståelse og evne til at formulere enkle sætninger på tysk. Formålet er at eleverne kan reflektere og diskutere. Undervisningen er dialogbaseret med letgenkendelige emner/temaer for eleverne.


Tekster:
- Ferien in Norwegen
- Cro: Einmal um die Welt
- Ich möchte die ganze Welt bereisen
- Die Berlinreise, Auf Uns
- Camper 303 (film)


Grammatisk fokus:
- Kasus
- Pronominer (personlige og possessive)
- Kongruens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stedprøve 17-01-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jung sein (Digitales Leben)

Forløbet handler om at være ung i en digital verden. Temaet vil blive belyst fra forskellige vinkler.

Tekster:
"Was Jugendlichen Wichtig ist", Kim Østerskov Andersen, Der Sprung!, Klar til prøven i tysk Alinea, 2019
Tim Bendzko: "Programmiert", 2013
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet", i Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf Uns, 2018
"Internet ist eigentlich Pflicht"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Liebe

I dette forløb har vi fokus på kærlighed og særligt ulykkelig kærlighed, f.eks. når kærligheden ikke er gengældt, eller når økonomi og overlevelse er vigtigere end kærlighed. Vi læser ældre tekster af Heine og Goethe og ser filmen om Goethes ulykkelige kærlighed og tilblivelsen af Die Leiden des Jungen Werthers.

Tekster:
- "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" af Heinrich Heine, 1822
- "Liebe auf den ersten Klick" af Patricia Mennen. Fra: Møller, Grethe N. 2005. "Wie man lebt : Menschen untereinander". Systime, pp. 65-72
- "Die Leiden des jungen Werthers" (uddrag) af Johann Wolfgang von Goethe, 1774, erste Fassung

Film:
- "Goethe!" af Philipp Stölzl, 2010, 100 min. Fra: Filmstriben: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2922274600/goethe

Supplerende stof:
- "Merkmale der Lyrik", Gattungen, Gyldendal 2017

Sange
- Andreau Dorau: "Junger Mann" (1982)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krimi

I dette forløb har vi arbejdet med krimigenren. Vi startede med at få styr på de vigtigste ord til emnet samt selve genren, hvorefter vi har læst 3 tekster og set/hørt indspilninger af disse. Fokus har i høj grad været forbrydelser samt og retfærdighed.

Tekster:
• Ferdinand von Schirach: DNA fra Tyskforlaget, 2013
• Ferdinand von Schirach: Einsam" fra Tyskforlaget, 2013
• Ingrid Noll: "Nasentropfen", fra Geht´s weiter, Tyskforlaget. 2012

Film:
Filmatisering af: "DNA" og "Einsam"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 NS-Deutschland

I dette forløb arbejder vi med Nazi-Tyskland.

Vi vil især have fokus på dét at være ung under nazismen. Derudover vil vores almene fokus også ligge på NS-ideologien og forfølgelsen af udsatte befolkningsgrupper. Hvem var Adolf Hitler og NSDAP, hvordan kunne Hitler og nazi-ideologien få opbakning blandt det tyske folk, og hvor var oppositionen henne?

Undervisningen har været dialog baseret og bundet op på refleksion. Eleverne skulle skrive dagbøger, som var det dem, der havde levet i Tysklands 1930'ere. Eleverne skal reflektere over, hvorfor det var så nemt for datidens unge at falde i den nazistiske fælde.

Kernestof:
- Mein Kampf (Hitler, Adolf. S. 20-21)
- Mein Weg in der Hitlerjugend (Maschmann, Melita. S. 218-219), fra "Fazit. Mein Weg in die Hitler-Jugend", Stuttgart, 1963.
- "Ein Kind unserer Erziehung" fra "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 73-75
- Napola (s. 1-4), fra "Napola - Elite für den Führer". Tyskforlaget 2006, side 110-114
- Napola (110 min), MitCFU.

Supplerende stof:
- Die Konsequenzen des ersten Weltkrieges (2 sider)
- Weimarer Republik (3 sider)
- Deutschland 1933-1945, John Vollmer, Gyldendal, 2021 (3 sider)
- Das Parteiprogramm der NSDAP vom 25. Februar 1920, Punkt 21. "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 76
- Adolf Hitler über Jugenderziehung (1940) fra "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 76
- Uns're Fahne flattert uns voran (von Schirach, Baldur. S. 1), af Baldur von Schirach, 1933.


Film:
- FORGIVE US OUR TRESPASSES (14 min), Netflix.
- Nationalsozialistische Erziehung ab 1933 - Presse, Kultur und Erziehung im Nationalsozialismus 1 (https://www.youtube.com/watch?v=dTrVhhd_pus, 3 min)
- 1935: Die Hitler-Jugend und der BDM (https://www.youtube.com/watch?v=r5E7xhO1Z4w, 3 min)
- Oath and Opposition: Education in the Third Reich (https://www.youtube.com/watch?v=B5E7WR8TINI, 5 min)
- HitlerJugend im Film "Der Untergang"
(https://www.youtube.com/watch?v=LdqaZNfs1mk, 1,5 min)
- Die Napola und meine Eltern / Zeitzeugen / Jugend im Nationalsozialismus
(https://www.youtube.com/watch?v=4sWCXatPfKQ, 00:00-02:30 min)
- Babylon Berlin, sæson 3, afsnit 8. 22:55-23:59 + 25:14-27:20, (3 min)


Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne tale om de historiske aspekter og forstå konteksten
- kunne tale om ovenstående tekster

Grammatik:
- Præpositioner (Alles in allem, s. 44-52)
- Modalverber (Alles in allem, s. 59-65)
- Stærke verber (Alles in allem, s. 65-74)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præpositioner 08-12-2024
Prøveeksamen - talepapir 24-01-2025
Stedprøve ll 31-01-2025
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Multi-kulti

I forløbet arbejder vi med spørgsmålet - was ist deutsche Identität?
Vi vil især fokusere på Tysklands nyere historie med særligt fokus på den store migrations-diskussion.
Vi undersøgte den tyske identitet ved at arbejde med tysk selvforståelse efter WWll, Wirtschaftswunder, Gastarbeit & Zuwanderung, samt migranternes dobbelte identitet i nyere tid.

Eleverne arbejder både skriftligt, men i høj grad også mundtligt med dialog baseret undervisning, samt en mundtlig prøveeksamen.


Kernestof:
- Heimat Almanya - Wie es dazu kam (s. 1-3), uddrag fra:
* https://www.bpb.de/politik/grundfragen/deutsche-verhaeltnisse-eine-sozialkunde/138012/geschichte-der-zuwanderung-nach-deutschland-nach-1950?global=true&global-format-main=all&global-year=all
* https://www.bpb.de/themen/europa/tuerkei/253189/heimat-almanya/
* https://domid.org/news/60jahre-almanya/
* https://www.welt.de/wirtschaft/article155700942/Warum-so-viele-Tuerken-in-Deutschland-scheitern.html
- Metin und Martin (s. 1-5), af Agnete Bruun Hansen & Erik Wikkelsø Pedersen, "Meine Zeit", Systime, 1997.
- Mesut Özil: Wir gehen diesen Weg, damit andere sich trauen (s. 1-3), Interview von Mathias Heybrock, Rund Magazin, 21. April 2007
- Almanya (141 min), MitCFU
- The German Dream (5 min), YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=IAATvJQPt5Q

Supplerende stof:
- Wir sind wir, Paul van Dyk (1 side)
- https://www.instagram.com/p/CzA4yNVshf0/?img_index=2 (ca. 1-2 sider)
- Eko Fresh Lebt den German Dream für seinen Grossvater (1 min), YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=WkjEdUr72Ow

Grammatiske fokuspunkter:
- Præpositioner (Alles in allem, s. 44-52)
- Adjektivbøjningen (s. 99-107)
- Relativpronomen (79-85)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studietursvlog 23-03-2025
Opsamlingsark 28-03-2025
Prøveeksamen 28-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Die Bedeutung des Fussballs in Deutschland

Vi beskæftiger os med fodbolden i Tyskland. Hvilken rolle spiller fodbolden i Tyskland og hvorfor? Vi kigger således nærmere på, hvilken gennemslagskraft fodbolden har i Tyskland, og arbejder henimod en forståelse af, hvordan fodbolden i Tyskland kan forbinde og samle et folk.
Eleverne arbejder både skriftligt, men i høj grad også mundtligt med fremlæggelser / skuespil og dialog baseret undervisning.

Materiale:
- Kann der Fussball ein Leben verändern? (s. 25-27), af Jess Hjalmer, i: Brennpunkt Deutsch

- Das Wunder von Bern, 1 side (fra Das Kinderlexikon, https://klexikon.zum.de/wiki/Wunder_von_Bern)

- Warum Fussball viel mehr als nur ein Sport ist (s. 1-2), fra:
https://www.deutschlandfunkkultur.de/fussball-fast-schon-eine-religion-gott-hat-seinen-fuss-im-100.html

- Deutsche Spieler weigern sich Nationalhymne zu singen (s. 1), fra:
https://jungefreiheit.de/politik/deutschland/2010/deutsche-spieler-weigern-sich-nationalhymne-zu-singen/

- Warum Sportler nicht die Nationalhymne singen müssen (s. 1-2), fra:
https://www.bpb.de/lernen/angebote/grafstat/fussball-und-nationalbewusstsein/185332/m-02-28-contra-warum-sportler-die-nationalhymne-nicht-singen-muessen/

Film:
- Das Wunder von Bern (114 min)

Grammatiske fokuspunkter:
- Opsamling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adjektivets bøjning 11-04-2025
Wochenpräsentation 13-04-2025
Stedprøve 3 02-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer