Titel
6
|
NS-Deutschland
I dette forløb arbejder vi med Nazi-Tyskland.
Vi vil især have fokus på dét at være ung under nazismen. Derudover vil vores almene fokus også ligge på NS-ideologien og forfølgelsen af udsatte befolkningsgrupper. Hvem var Adolf Hitler og NSDAP, hvordan kunne Hitler og nazi-ideologien få opbakning blandt det tyske folk, og hvor var oppositionen henne?
Undervisningen har været dialog baseret og bundet op på refleksion. Eleverne skulle skrive dagbøger, som var det dem, der havde levet i Tysklands 1930'ere. Eleverne skal reflektere over, hvorfor det var så nemt for datidens unge at falde i den nazistiske fælde.
Kernestof:
- Mein Kampf (Hitler, Adolf. S. 20-21)
- Mein Weg in der Hitlerjugend (Maschmann, Melita. S. 218-219), fra "Fazit. Mein Weg in die Hitler-Jugend", Stuttgart, 1963.
- "Ein Kind unserer Erziehung" fra "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 73-75
- Napola (s. 1-4), fra "Napola - Elite für den Führer". Tyskforlaget 2006, side 110-114
- Napola (110 min), MitCFU.
Supplerende stof:
- Die Konsequenzen des ersten Weltkrieges (2 sider)
- Weimarer Republik (3 sider)
- Deutschland 1933-1945, John Vollmer, Gyldendal, 2021 (3 sider)
- Das Parteiprogramm der NSDAP vom 25. Februar 1920, Punkt 21. "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 76
- Adolf Hitler über Jugenderziehung (1940) fra "Der Teufel im Leib - Sport in den goldenen Zwanzigern", Anders Brok, Gyldendal, 1990. S. 76
- Uns're Fahne flattert uns voran (von Schirach, Baldur. S. 1), af Baldur von Schirach, 1933.
Film:
- FORGIVE US OUR TRESPASSES (14 min), Netflix.
- Nationalsozialistische Erziehung ab 1933 - Presse, Kultur und Erziehung im Nationalsozialismus 1 (https://www.youtube.com/watch?v=dTrVhhd_pus, 3 min)
- 1935: Die Hitler-Jugend und der BDM (https://www.youtube.com/watch?v=r5E7xhO1Z4w, 3 min)
- Oath and Opposition: Education in the Third Reich (https://www.youtube.com/watch?v=B5E7WR8TINI, 5 min)
- HitlerJugend im Film "Der Untergang"
(https://www.youtube.com/watch?v=LdqaZNfs1mk, 1,5 min)
- Die Napola und meine Eltern / Zeitzeugen / Jugend im Nationalsozialismus
(https://www.youtube.com/watch?v=4sWCXatPfKQ, 00:00-02:30 min)
- Babylon Berlin, sæson 3, afsnit 8. 22:55-23:59 + 25:14-27:20, (3 min)
Eleverne skal
- have et ordforråd til at tale om emnet
- kunne bruge fagspecifikke begreber
- kunne tale om de historiske aspekter og forstå konteksten
- kunne tale om ovenstående tekster
Grammatik:
- Præpositioner (Alles in allem, s. 44-52)
- Modalverber (Alles in allem, s. 59-65)
- Stærke verber (Alles in allem, s. 65-74)
|