Titel
3
|
Identitetsdannelse og socialisering
Formålet med forløbet har været at introducere eleverne for de processer, som danner og påvirker individet i senmoderniteten. I den sammenhæng har der indledningsvist været fokus på at karakterisere senmoderniteten og den periode med begrebsmæssige kendetegn, som indfanger beskrivelsen af den. Derudover er forskellige aspekter af livet i senmoderniteten blevet afdækket, hvilket er foregået ud fra forskellige teoretikere, modeller og begreber. Eksempelvis Giddens, Maffesoli, Ziehe, Bourdieu, Goffman m.fl. Ligeledes har eleverne stiftet bekendtskab med livsstile, sociale og kulturelle forskelle og har i den forbindelse arbejdet med forskellige måder at inddele befolkningen i forskellige segmenter. Det omfatter også sociale medier, identitet, socialisering, familie/ungdom, individualisering, social arv, Lars Denciks familietyper m.m.
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Individuelt arbejde.
- Gruppearbejde.
- Elevoplæg.
- Læreroplæg.
- IT.
Litteratur:
Brejnrod, Poul m.fl. ”Sociologi, viden, teori og metode”. København 2018, s. 35-49, 53-64, 83-96, 101-108, 154-167, 171-199 og 240-253.
Supplerende stof:
”Store bededag binder os sammen og styrker vores identitet”, Politiken 23. december 2022.
”Venskaber skabes oftest i ungdommen”, Kristeligt Dagblad 25. januar 2023.
”Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder”, Information 22. december 2016.
”Folkeskolen er et vigtigt element i processen til at blive mønsterbryder”, Folkeskolen.dk 19. oktober 2018.
Podcast ”24 spørgsmål til professoren. Få afkast på din kulturelle kapital”, Lone Frank Weekendavisen 6. februar 2023 https://www.weekendavisen.dk/podcast/24sporgsmaal
Små film bl.a. om Minervamodellen samt forskelligt statistisk materiale bl.a. fra ”Samfundsstatistik 2022”, København 2022, s. 36.
Gallups Kompastest.
Deadline DR2 ”Digital kokain”, interview med den amerikanske professor
Anna Lembke om sociale medier.
Dokumentarfilmen ”Blodets bånd” og begrebsmæssig analyse af denne.
Løbende er synopsisformen, notat- og hypotesegenren blevet introduceret.
Omfang: 130 sider.
Derudover har klassen deltaget i 2 workshops med Radius i samarbejde med danske, hvor fokus har været på politisk kommunikation, spin og branding.
|