Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty1_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gerlind Rheinbay
Hold
2023 Ty1_ (
1g Ty1
,
2g Ty1
,
2g Ty1/timepulje
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Berlin (ikke et eksamensemne)
Titel 2
Frendschaft und Jugendleben
Titel 3
Lübeck (Ikke et eksamensemne)
Titel 4
Udo Jürgens
Titel 5
deutsche Esskultur
Titel 6
Trümmerliteratur
Titel 7
Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker
Titel 8
Goethes Werther
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Berlin (ikke et eksamensemne)
Læste tekster:
Erich Kästner: Sozusagen in der Fremde. 1938
Marcus Brühl: Berliner Chat. aus: Berlin von Wort zu Ort, v/ Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007
Die Legende lebt; von Sebastian Leber, in: Der Tagesspiegel Berlin, 31.01.2008
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? aus: Berlin. Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992
Tor zur Geschichte (Das Brandenburger Tor), aus: Hoerzu 5/22
sammenlagt tekstlængde: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Sozusagen in der Fremde mit Fragen.pdf
skriv dine noter fra timen med "Sozusagen in der Fremde" ind og søg informationer om: 1) Kreuzberg 2) Wannseekonferenz 3) Luftbrücke 4) Checkpoint Charlie
fremlæggelserne om Berlin.docx
læs og forstå "Tor zur Geschichte" (ligger i Berlin mappen under dokumenter som pdf... og her Tor zur Geschichte.pdf
læs teksten "Was braucht der Jud ein Klavier" højt for jer selv - I behøver ikke forstå den :-)
vi gennemgår arket "Arbeitsfragen Jud Klavier" - vær klar med alle svar! derefter glosetræning
medbring grambog
vi arbejder med første skriftlige aflevering :-)
færdigudfyld arket "Der Hase und der Igel": Hase und Igel 1g1 nået.docx & medbring grambog & blyant
ny tekst - gruppearbejde og fremlæggelse
Berliner Chat / grupperne fremlægger deres tekstafsnit
ny tekst om Hotel Adlon
vi arbejder med næste stiloplæg - medbring grambog
vi skal starte med at arbejde med jeres afleveringer - medbring grambog :-) ... derefter om forholdsord
skriv øvelse 10 ( = opsamling af stykke 8 og 9) på arket - derefter afrunding af emnet "Berlin"
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Frendschaft und Jugendleben
Pünktchen und Anton. Erich Kästners Klassiker fra 1930´ erne i en ny udgave. Vi så hele filmen og læste udvalgte passager fra drejebogen, udgivet i Tyskforlaget 2006.
Zugvögel fra Klaus Kordon; aus: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005
Mein erster Achttausender, von Malin Schwerdtfeger.
aus: Einblicke in die deutsche Literatur. Gyldendal 2003.
dertil kom kreative mundtlige og skriftlige øvelser omkring emnet.
teksternes længde sammenlagt ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
vi skal starte med at arbejde med jeres afleveringer - medbring grambog :-) ... derefter om forholdsord
skriv øvelse 10 ( = opsamling af stykke 8 og 9) på arket - derefter afrunding af emnet "Berlin"
så retter vi blikket mod Lübeck...
Städtetrip Lübeck | WDR Reisen
Vorarbeiten zur Lübecktour.docx
sidste Lübeck-tekst og gramrep
efterbehandling af Lübeck - I skriver jeres drejebog og afleverer i dag
nu skal vi se på jeres Lübeck-film; derefter evaluering - medbring blyant
dagens emne bliver modalverber; repeter personendelser for svage verber i nutid, datid og førnutid - medbring grambog
modalverber fra alles in allem.pdf
Wimmelbild Baustelle.pdf
flere øvelser til modalverber og lidt repetition af forholdsord
smagsprøve på næste forløb "Udo Jürgens"
"Flasche leer" - Die legendäre Wutrede von Giovanni Trapattoni
medbring grambog 😎
julequiz
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lübeck (Ikke et eksamensemne)
Studienfahrt nach Lübeck. Zur Vorbereitung untersuchten die Schüler historische, literarische und kulinarische Besonderheiten der Hansestadt; dann lasen wir folgende Texte:
Totentanz (um 1640)
Bau der Mariernkirche (Theodor Storm)
... und sahen den Film Städtetrip Lübeck aus der Reihe WDR Reisen (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA
Während der Tour drehten die Schüler Filme, die im Unterricht gespielt wurden.
Indhold
Kernestof:
sidste Lübeck-tekst og gramrep
efterbehandling af Lübeck - I skriver jeres drejebog og afleverer i dag
nu skal vi se på jeres Lübeck-film; derefter evaluering - medbring blyant
dagens emne bliver modalverber; repeter personendelser for svage verber i nutid, datid og førnutid - medbring grambog
modalverber fra alles in allem.pdf
Wimmelbild Baustelle.pdf
flere øvelser til modalverber og lidt repetition af forholdsord
smagsprøve på næste forløb "Udo Jürgens"
"Flasche leer" - Die legendäre Wutrede von Giovanni Trapattoni
medbring grambog 😎
julequiz
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Udo Jürgens
Musik aus Deutschland (bzw. Österreich) mit folgenden Texten:
Griechischer Wein
Ein ehrenwertes Haus
Buenos Dias Argentina
Aber bitte mit Sahne (alle aus den 1970-er Jahren)
Immer wieder geht die Sonne auf (1960er r Jahre - Abschiedskonzert 2014)
Indhold
Kernestof:
Griechischer Wein
vi starter med gennemgang af arbejdsspørgsmål til "Griechischer Wein" på tysk - vær klar! medbring også grambog 😎
skriv øvelse 4 og 5 på arket med ejestedord :-)
videre med grammatik: om personlige stedord - derefter tilbage til Udo...
vi arbejder videre med de personlige stedord - lær dem udenad! derefter tilbage til gode gamle Udo :-)
færdigudfyld arket til "Aber bitte mit Sahne"
I færdigudfylder oversigten over Udo Jürgens forløbet - vi ser på gloselisten sammen - derefter tilbage til stedord, de henførende :-)
opfølgning af det henførende stedord - nu også i forbindelse med forholdsord 😎
skrivetime / skr. aflevering. se gloseliste i opgavebeskrivelsen. medbring blyant :-)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
deutsche Esskultur
gelesene Texte:
1. Icke gegen Pöttchen: Woher kommt die Currywurst wirklich? (Text gefunden im Internet...)
2. Maultaschen: Keine Kopie von Ravioli! aus: Webseite Oma Lisbeth 2023
3. Kölner Küche - berühmte Gerichte... aus: Webseite Köln Reporter, Stadtmagazin 2023
4.Das Kaffehaus Hawelka in Wien, Die Geschichte des Hauses, gefunden auf der Homepage des Cafés, besucht am 7.4.2023
5. Soljanka. aus: Andreas Schmidt: So schön war meine DDR. Erinnerungen an das ganz normale
Leben in der DDR.
6. Film: aus der Reihe "Mahlzeit" vom DDR Museum in Berlin sahen wir den Ausschnitt über den Broiler
7.Wolfgang Borchert: Das Brot (1946)
I forbindelse med en international sprogdag tilberedte eleverne en tysk ret: Rievkooche mit Appelmus; i forbindelse med det skriftlige arbejde sammensatte eleverne deres individuelle tre-retters-menu.
Indhold
Kernestof:
Wir hören eure Informationen zu den deutschen Spezialitäten:
Vær klar med svar på arbejdsspørgsmålene under teksten "Icke gegen Pöttchen" - og se tilbage på den grammatik, vi har lært i 1.g :-)
Wir wollen weiter über die Kölner Spezialitäten sprechen :-)
Bitte untersucht:
Bitte beantwortet die Arbeitsfragen zum Text "Maultaschen"
grammatik - læs i jeres bog om adjektivernes bøjning
læs og forstå teksten "Das Kaffeehaus Hawelka in Wien" færdig
skrivetime - du kan forberede dig ved at genbesøge grammatikken og forløbet Esskultur
Medbring blot godt humør. Intet andet.
medbring gramudstyr
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Trümmerliteratur
Wolfgang Borchert: Das Brot
Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch
Wolfgang Borchert: Die Küchenuhr
... alle geschrieben 1947
Wir sahen einen Dokumentarfilm vom ZDF mit dem Titel "Wir Trümmerkinder" aus dem Jahre 2022 und lasen dazu einen Text aus der Hörzu mit dem Titel "Kindheit in Trümmern" (2022)
samlet tekstlængde: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
"Nachts schlafen die Ratten doch" - lav opgaverne på side 20 / 21...
gør øvelserne til "Nachts schlafen die Ratten doch" færdig i det omfang, I synes er meningsfyldt :-)
Vi starter med de ca. 14 navneord linje 10-20… og jeg har glemt, hvilke par jeg skulle holde samtale med?
Wir Trümmerkinder
tilbageblik til filmen om den umiddelbare efterkrigstid...
læs og forstå teksten (den ligger også under opgaver), skriv 15 nøgleord ned, der vil hjælpe dig at fortælle eller skrive om teksten uden teksten; aflever i lectio inden 11:15; tak!
Begegnung auf der Autobahn.pdf
læs teksten "Begegnung auf der Autobahn" en gang til og medbring din yndlingsblyant :-)
vi arbejder videre med teksten "Zeitzeuge..." - vær forberedt :-)
start på nyt forløb: Dürrenmatt. Die Physiker
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker
Vi læser Friedrich Dürrenmatts komedie fra 1962 i uddrag. Centralt fokuspunkt vil være spændingsfeltet mellem fri forskning og det etiske ansvar, her eksemplificeret ud fra Heisenbergs Weltformel og sat ind i den kolde krigs logik. Undervejs dramatiserer holdet skuespillet. Efter gennemlæsning af teksten vil der være en diskussion om spørgsmålet fri forskning vs. det etiske ansvar samt forsøg på at føre spørgsmålet videre ind i vores moderne tid.
Indhold
Kernestof:
start på nyt forløb: Dürrenmatt. Die Physiker
Lest bitte nochmal die erste Szene im Kompendium und achtet dabei darauf, wer was sagt 😎
lest und versteht bitte Seite 4 - 5, zweite Replik "Frau Rose erhebt sich aufgeregt"
Überholen ohne einzuholen - et brætspil om DDR (eller rettere det det var)
vi arbejder med næste stil - gramrep - læsning af txt - alternativt kan I læse i de Physiker til tirsdag - I bestemmer selv
tysk A ja tak.pptx
Die Physiker, læs og forstå: Gespräch zwischen Schwester Monika und Möbius, side 8 - 10 i kompendiet
Die Physiker, 2. Akt
læs og forstå næste tekst, kompendiet side 13 og 14 "Gespräch zwischen den 3 Patienten"
læs videre i teksten og besvar spørgsmålene på arket: Kampf der Spione um Möbius´ Gunst.docx
"Die Physiker" læses færdig :-)
skrivetime - forbered dig ved grundigt at læse vedhæftede tekst :-)
Die Physiker - mundtlig sprogtræning og debat
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Goethes Werther
J.W. Goethes kendte roman "Die Leiden des jungen Werthers" læses i uddrag. Filmen "Goethe!" fra 2010 hjælper til en forståelse af Goethes liv og motivation til at skrive denne bog
samlet tekstforbrug inkl. film: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
læs: Werther effekten 2015.docx
læs tekst 1 tre gange højt for dig selv
videre med Werther
planen er: vi ser film færdig fra 1:17 - husk det papir, I fik udleveret sidst (hvis det var en hjælp altså)
fremlæggelser: Illustrationer til tekst 3.docx
efter den mystiske pause i sidste uge vender vi nu tilbage til Werther tekst 5 og 6 😎
skrivetime - denne gang med PC :-)
medbring høretelefoner til jeres PC!
Werther afslutning
jeg kommer ikke i dag - I finder alle relevante informationer vedr. eksamen under dokumenter i vores tyskrum...
fælles repetition af pensum
sidste time - spørgsmål og afslutning
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212777042", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212777042", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212777042" }