Holdet 2023 Ty1_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gerlind Rheinbay
Hold 2023 Ty1_ (1g Ty1, 2g Ty1, 2g Ty1/timepulje)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Berlin (ikke et eksamensemne)
Titel 2 Frendschaft und Jugendleben
Titel 3 Lübeck (Ikke et eksamensemne)
Titel 4 Udo Jürgens
Titel 5 deutsche Esskultur
Titel 6 Trümmerliteratur
Titel 7 Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker
Titel 8 Goethes Werther

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Berlin (ikke et eksamensemne)

Læste tekster:
Erich Kästner: Sozusagen in der Fremde. 1938
Marcus Brühl: Berliner Chat. aus: Berlin von Wort zu Ort, v/ Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007
Die Legende lebt; von Sebastian Leber, in: Der Tagesspiegel Berlin, 31.01.2008
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? aus: Berlin. Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992
Tor zur Geschichte (Das Brandenburger Tor), aus: Hoerzu 5/22

sammenlagt tekstlængde: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Frendschaft und Jugendleben

Pünktchen und Anton. Erich Kästners Klassiker fra 1930´ erne i en ny udgave. Vi så hele filmen og læste udvalgte passager fra drejebogen, udgivet i Tyskforlaget 2006.

Zugvögel fra Klaus Kordon; aus: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005

Mein erster Achttausender, von Malin Schwerdtfeger.
aus: Einblicke in die deutsche Literatur. Gyldendal 2003.


dertil kom kreative mundtlige og skriftlige øvelser omkring emnet.

teksternes længde sammenlagt ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lübeck (Ikke et eksamensemne)

Studienfahrt nach Lübeck. Zur Vorbereitung untersuchten die Schüler historische, literarische und kulinarische Besonderheiten der Hansestadt; dann lasen wir folgende Texte:
Totentanz (um 1640)
Bau der Mariernkirche (Theodor Storm)
... und sahen den Film Städtetrip Lübeck aus der Reihe WDR Reisen (2017) https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA

Während der Tour drehten die Schüler Filme, die im Unterricht gespielt wurden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 deutsche Esskultur

gelesene Texte:
1. Icke gegen Pöttchen: Woher kommt die Currywurst wirklich? (Text gefunden im Internet...)
2. Maultaschen: Keine Kopie von Ravioli! aus: Webseite Oma Lisbeth 2023
3. Kölner Küche - berühmte Gerichte... aus: Webseite Köln Reporter, Stadtmagazin 2023
4.Das Kaffehaus Hawelka in Wien, Die Geschichte des Hauses, gefunden auf der Homepage des Cafés, besucht am 7.4.2023
5. Soljanka. aus: Andreas Schmidt: So schön war meine DDR. Erinnerungen an das ganz normale
Leben in der DDR.
6. Film: aus der Reihe "Mahlzeit" vom DDR Museum in Berlin sahen wir den Ausschnitt über den Broiler
7.Wolfgang Borchert: Das Brot (1946)

I forbindelse med en international sprogdag tilberedte eleverne en tysk ret: Rievkooche mit Appelmus; i forbindelse med det skriftlige arbejde sammensatte eleverne deres individuelle tre-retters-menu.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker

Vi læser Friedrich Dürrenmatts komedie  fra 1962 i uddrag. Centralt fokuspunkt vil være spændingsfeltet mellem fri forskning og det etiske ansvar, her eksemplificeret ud fra Heisenbergs Weltformel og sat ind i den kolde krigs logik. Undervejs dramatiserer holdet skuespillet. Efter gennemlæsning af teksten vil der være en diskussion om spørgsmålet fri forskning vs. det etiske ansvar samt forsøg på at føre spørgsmålet videre ind i vores moderne tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer