Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty2_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gerlind Rheinbay, Nicolaj Wikkelsø
Hold
2023 Ty2_ (
1g Ty2
,
2g Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Familie, Freundschaft und Jugendleben
Titel 2
Lübeck (Ikke et eksamensemne)
Titel 3
Udo Jürgens
Titel 4
Berlin - Großstadt im Wandel der Zeiten
Titel 5
Liebe
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Titel 7
Rote Armee Fraktion
Titel 8
Gut und Böse
Titel 9
Die Berliner Mauer und die Wende
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Familie, Freundschaft und Jugendleben
Pünktchen und Anton. Erich Kästners Klassiker fra 1930´ erne i en ny udgave. Vi så hele filmen og læste udvalgte passager fra drejebogen, udgivet i Tyskforlaget 2006.
Zugvögel fra Klaus Kordon; aus: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget 2005
Mein erster Achttausender, von Malin Schwerdtfeger.
aus: Einblicke in die deutsche Literatur. Gyldendal 2003.
dertil kom kreative mundtlige og skriftlige øvelser omkring emnet.
teksternes længde sammenlagt ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
søg informationer om Erich Kästner og tænk over spørgsmålet "Wie verstehe ich (was ist) Freundschaft"
vi ser filmen "Pünktchen und Anton" - medbring bogen alligevel :-)
PuA Szene 1-24 in 4 Gruppen.docx
øv jer på følgende gloser & medbring PuA-bog
videre med PuA - medbring bogen :-)
medbring grambog
vi arbejder med første skriftlige aflevering :-)
oversæt sætningerne 17 - 23 på arket: "syntaks øvelse jul 1g2 lektie.docx & medbring grambog & blyant
vi ser filmen færdig - derefter gruppearbejde
videre med PuA - husk bogen
fremlæggelser på tysk
Gruppenarbeit zum guten Schluss.docx
vi arbejder med næste stiloplæg - medbring grambog
vi skal starte med at arbejde med jeres afleveringer - medbring grambog... dernæst ny tekst 😃
tilbage til "Zugvögel" - vi mangler de sidste 6 påstande på "richtig oder falsch?" - vær forberedt :-)
skriv opgave 10 til "præpositioner fra Einfach So!"
"Mein erster Achttausender" - læs og forstå frem til linje 79
grupperne fra sidst: I har læst teksten færdig - og hver gruppe formulerer 6 spørgsmål
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lübeck (Ikke et eksamensemne)
Studienfahrt nach Lübeck. Zur Vorbereitung untersuchten die Schüler historische, literarische und kulinarische Besonderheiten der Hansestadt; dann lasen wir folgende Texte:
Totentanz (um 1640)
Bau der Mariernkirche (Theodor Storm)
... und sahen den Film Städtetrip Lübeck aus der Reihe WDR Reisen (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=FheAEzjOrXA
Während der Tour drehten die Schüler Filme, die im Unterricht gespielt wurden.
Indhold
Kernestof:
grupperne fra sidst: I har læst teksten færdig - og hver gruppe formulerer 6 spørgsmål
sidste Lübeck-tekster og gruppeinddeling
efterbehandling af Lübeck - I skriver jeres drejebog og afleverer i dag
nu skal vi se på jeres Lübeck-film; derefter evaluering - medbring blyant
dagens emne bliver modalverber; repeter personendelser for svage verber i nutid, datid og førnutid - medbring grambog
modalverber fra alles in allem.pdf
Wimmelbild Baustelle.pdf
medbring grambog 😎
julequiz
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Udo Jürgens
Musik aus Deutschland (bzw. aus Österreich) mit folgenden Texten:
Griechischer Wein
Ein ehrenwertes Haus
Buenos Dias Argentina
Aber bitte mit Sahne (alle aus den 1970-er Jahren)
Immer wieder geht die Sonne auf (1960er r Jahre - Abschiedskonzert 2014)
Indhold
Kernestof:
starter nyt forløb: Berlin
vi starter med gennemgang af arbejdsspørgsmål til "Sozusagen in der Fremde" på tysk - vær klar! medbring også grambog 😎
skriv opgave 3 og 4 i ejestedord-arket
Læs og forstå teksten “Tor zur Geschichte” - derefter videre med gram: personlige stedord
vi arbejder videre med de personlige stedord - lær dem udenad! derefter skal vi se nærmere på KaDeWe :-)
gør det færdig, I ikke nåede i torsdags - svar på opgaverne til teksten "Kaufhaus des Westens"
I færdigudfylder arbejdsarket til "Was braucht der Jud´ ein Klavier" - og så gå vi tilbage til stedord igen - denne gang de henførende 😎
skrivetime / skr. aflevering. se gloseliste i opgavebeskrivelsen. medbring blyant :-)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Berlin - Großstadt im Wandel der Zeiten
Læste tekster:
Erich Kästner: Sozusagen in der Fremde. 1938
Marcus Brühl: Berliner Chat. aus: Berlin von Wort zu Ort, v/ Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007
Die Legende lebt; von Sebastian Leber, in: Der Tagesspiegel Berlin, 31.01.2008
Peter Fox: Schwarz zu blau (inkl. musikvideo på Youtube)
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? aus: Berlin. Hauptstadt und Metropole, Munksgaard 1992
Tor zur Geschichte (Das Brandenburger Tor), aus: Hoerzu 5/22
sammenlagt tekstlængde: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Peter Fox, schwarz zu blau. Hvad fik I ud af sangen?
til forberedelsen: genopfrisk lige jeres viden om den såkaldte "tysk-tyske historie" 1945-1990 - og undersøg: hvem var de "Rolling Stones"?
de 4 grupper var:
Fra 13:30 af hører vi de 4 præsentationer à ca. 5 min 😎
Wimmelbild Wiesenfest.pdf
https://www.youtube.com/results?search_query=frau+fuchs+kocht+sich+zum+nordpol
lidt grammatik og den ønskede film...
start på nyt forløb: Udo Jürgens 🤠
vær klar til at læse / synge "Griechischer Wein" og at gennemgå "Arbeitsfragen"
lyt til sangen "Ein ehrenwertes Haus" på Youtube og vær klar med det udfyldte arbejdsark - og så skal vi se nærmere på de stærke verber i dag 😎
... og i dag skal vi bl.a. se nærmere på de stærke verber 😎
lær udenad: de stærke verber t.o.m. "dürfen" = nr. 20 i oversigten - og så skal vi snakke om de tyske kagetraditioner - auf Deutsch, bitte 😎
design en tabellarisk oversigt over de hørte / læste sange af Udo Jürgens og begynd med at udfylde - tabellen skal kunne udvides til flere sange :-) ellers afsætter vi timen til at arbejde med den sidste aflevering "Adolf"
lær udenad: de stærke verber fra listen nr. 1 - 50 "graben"
3 grupper (Maja, Tyria, Liva, Mathilde Dyrløv, Franciska --- Mathilde Sølvhøj, Katrine, Rebecca, Lucca, Noah --- Victoria, Frida, Røskva, Asta, Bolette) fremlægger teksten "Immer wieder geht die Sonne auf" - og anvender modellen "præsentation af uke
lær de stærke verber 1 - 75 "meiden" udenad... - se traileren til filmen: noget for jer? og så får I jeres aflevering tilbage 😇
Der Mann mit dem Fagott - Trailer (deutsch/german)
lidt snak om løst og fast (læs: filmen og det tyske sprog) - så videre med filmen "Der Mann mit dem Fagott"
nu regner jeg med at I har styr på de stærke verber (alle) ... så videre med filmen "Der Mann mit dem Fagott"
mon ikke vi kommer igennem filmen i dag?
læsetime - medbring ordbog (og husk de stærke verber)
ny læsetime med efterfølgende debat - medbring ordbog (og husk de stærke verber)
Geschichten aus dem deutschen (Herren-) Fußball
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Liebe
Fokus på temaet "Liebe" og dens forskellige udtryksformer.
Med udgangspunkt i antologien "Kurzum" læser vi et udvalg af moderne tekster fra Tyskland, Østrig og Schweiz, hvor "Liebe" er omdrejningspunktet.
Formålet er at undersøge, hvilke kærlighedens forskellige udtryk.
Bemærk. Dette er en overbygning af emnet "Familie, Freundschaft und Jugendleben.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferien. Medbring jeres grammatikbøger.
Medbring "Kurzum" og "Alles in allem".
Læs "Amour" af Rammstein s. 8 og besvar spørgsmålene s. 9 i "Kurzum". I skal kunne oversætte sangen til dansk.
Medbring "Kurzum", "Alles in allem" og PC.
Elvira weiss, was sie will von Hanna Johansen OCR.pdf
NB!!! UNDERVISNINGEN ER RYKKET UDENFOR. VI MØDES VED BÆNKENE PÅ GRÆSSET VED A-BYGNINGEN.
Læs "Elvira weiss, was sie will" af Hanna Johansen s. 14-15 i "Kurzum".
Medbring "Kurzum", "Alles in allem" og "Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk".
Læs "Das Brot" (1946) af Wolfgang Borchert med fokus på følgende spørgsmål:
Grammatisk udfordring. Lær den bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel udenad. Se s. 18-19 i "Alles in allem".
Vi skal se film. "Tigermilch" (2017) af Ute Wieland.
Vi skal se film: "Tigermilch" (2017) af Ute Wieland.
Medbring "Kurzum", "Alles in allem" og "Ein, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk".
Eksamenstræning. Afslutning på forløbet om "Liebe". Se tidsplanen: Tidsplan for eksamenstræning.docx.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Indhold
Kernestof:
Medbring "Alles in allem" og "Kurzum".
Medbring "Alles in allem".
Medbring "Alles in allem" og "Schuld" af Ferdinand von Schirach.
Lær følgende gloser udenad. Hvem kan flest? Wortschatz. Gewalt und Verbrechen.docx.
Medbring "Alles in allem", "Schuld" af Ferdinand von Schirach og "Kurzum", som skal afleveres.
Individuel "hyggesnak" om "Kinder" af Ferdinand von Schirach med udgangspunkt i flg. dokumenter:
Filmtid. "Aus dem Nichts" (2017) af Fatih Akin.
Arbejdsmodul med fokus på "Aus dem Nichts" (2017) af Fatih Akin. Medbring PC og "Alles in allem".
Læs "Volksfest" s. 58-65 i "Schuld" med fokus på følgende arbejdsspørgsmål:
Afsnit
Medbring "Alles in allem, "Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk". Og husk høretelefoner.
Afslutning på forløbet "Gewalt und Verbrechen". Medbring "Schuld" af Ferdinand von Schirach.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Rote Armee Fraktion
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb. RAF - Rote Armee Fraktion.
Medbring "Generationen" og husk at tage bøger med fra tidligere forløb.
I skal have jeres fremlæggelser om Rote Armee Fraktion klar. Fremlæg ud fra stikord.
Medbring "Generationen" og "Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk". Og høretelefoner.
Medbring "Generationen" og "Alles in allem".
Filmtid. "Der Baader Meinhof Komplex" (2008) af Uli Edel.
Medbring "Alles in allem".
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Gut und Böse
Indhold
Kernestof:
Medbring "Alles in allem" og "Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk".
Medbring "Alles in allem".
Læs "Die Fabel vom guten Menschen" (1974) af Kurt Schwitters:
Læs om s. 55 om possessive pronominer i "Alles in allem" med følgende fokus:
Hør hjemme podcasten om Friedrich Schiller og Johan Wolgang von Goethe:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Die Berliner Mauer und die Wende
Indhold
Kernestof:
Medbring "Alles in allem".
Medbring "Alles in allem". Og besvar spørgsmålene til während des Sehens - Teil II.
(Ikke lektie, men hvis I er nysgerrige, så tjek linkene). Das Leben in der DDR:
Filmtid. Vi skal se "Good Bye, Lenin!" (2003) af Wolfgang Becker.
Kreativt arbejde med "Good Bye, Lenin! (2003)
Fremlæggelser af jeres "kreative arbejde" med "Good Bye, Lenin!" (2013).
Medbring "Alles in allem" og "Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk".
Eksamensforberedelse:
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212779018", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212779018", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212779018" }