Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Randers Statsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Angela Bjerge Hansen
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Genreforløb: Gys
Gennem forløbet skal I opnå
● viden om og forståelse af, hvad der dramaturgisk (fortællemæssigt), filmisk og tematisk adskiller gysergenren fra andre genrer, herunder anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af gyserfilm
● viden om og forståelse af centrale træk i gysets undergenrer (psykologisk gys, dæmonisk gys, teenage gys og videnskabeligt gys)
● forståelse af, hvad man kan bruge gysergenren til
●. Anvende filmiske og dramaturgiske virkemidler der er typiske for gysergenren i en praktisk produktion af et minut gys
Når forløbet er slut, skal du kunne lave en mediefaglig analyse af et citat fra en gyserfilm:
- udpege centrale kendetegn for gyset (genretræk) (dramaturgi, filmisk, tematisk)
- bestemme undergenren
- give en filmsproglig analyse af citatet (filmiske virkemidler og deres virkning) med henblik på en karakteristik af filmens indhold (personer, tematikker, holdning osv.)
- give en perspektivering til en mediefaglig kontekst
Kompendium:
● “Gyset som genre” (pdf)
● http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2016/03/gys.html (interview med Rikke Shubart)
● Kredsløbsmodellen
Indledende afgrænsning af gysergenren
● Wes Craven: citat fra Scream, USA 1996 (identifikation af typiske gysertræk)
Gysets undergenrer
● Alfred Hitchcock: citat fra Psycho, USA 1960 (psykologisk gys)
● Wes Craven: citat fra A Nightmare on Elm Street, USA 1984 (teenagegys)
● John R. Leonetti: citat fra Annabelle, USA 2014 (dæmonisk gys)
● Kenneth Brannagh: citat fra Mary Shelley’s Frankenstein, USA 1994 (videnskabeligt gys)
Værker
Scott Derrickson: Sinister (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
#1 Opgave 1 - Genre og dramaturgi.docx
-
Powerpoint: Genrer og dramaturgi .pptx Opgaven (Side 2) #1 Opgave 1 - Genre og dramaturgi.docx Grupper:
-
Jeres lektie til modulet er at læse kapitel 2 (side 5-9) i vedhæftede kompendium. Når I har læst skal I kunne forklare Gyserfilmens handlingsstruktur, samt begreberne setting, stil og ikonografi. 1g Mediefag - Gyset som genre kompendium.pdf
-
I modulet starter vi med at identificere forskellige gysertræk i anslaget til scream, hvorefter I skal arbejde med gysets undergenrer. Opgave 1_ Gysertræk.docx
-
https://rsgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/ange2432_randersstatsskole_dk/EltmNgVdbHNAou9mZGbWArUBnn0CG1pbyDZEmcy45jTvOg?e=voswD1
-
Kompendium: 1g Mediefag - Gyset som genre kompendium.pdf
-
Citaterne ligger i OneDrive mappen: https://rsgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/ange2432_randersstatsskole_dk/EkS4hnu843xFpGwIyE2mIwkBCZ5r1nONxoPK_IR5w516aA?e=FyNFKB
-
Lektien er at læse s. 10-12 i kompendiet. Når I har læst skal I have styr på hvad der kendetegner Psykologisk gys, Dæmonisk Gys, Teenage gys og Videnskabeligt gys. 1g Mediefag - Gyset som genre kompendium.pdf I modulet skal I arbejde i grupper med fo
-
Vi starter modulet med at I skal fremlægge jeres analyser for hinanden i grupper, inden vi ser videre på filmen.
-
Jeres lektie til modulet er at se de filmcitater (ca. 15 min i alt), som I ikke selv har set og forberedt præsentation af. Man skal se de tre andre filmklip, som man ikke selv har arbejdet med i timen i sin gruppe. I finder citaterne i mappen ved at
-
Storyboard - Zoom.pdf Synopsisskabelon 1g Mediefag.docx Minutgys opgave 1gme.pdf
-
Husk at medbringe rekvisitter/ting til modulet hvis der er noget I har planlagt som I skal bruge i jeres film, da I får tid til at filme i dette modul. Synopsisskabelon 1g Mediefag.docx Storyboard - Zoom.pdf Minutgys opgave 1gme.pdf
-
Håber I alle har haft en god jul og et godt nytår! :-) I modulet får I tid til at færdiggøre jeres gyser-kortfilm, og forberede jeres præsentation, som vi afholder i næste modul.
-
Jeres produktioner skal være færdige til dette modul, og I skal også være klar til at fremlægge!
-
Lektien til modulet er at læse kapitel 4 (side 13-15) om gysets virkning 1g Mediefag - Gyset som genre kompendium.pdf I modulet repeterer vi begreber fra forløbet, da vi kommer til at træne næranalyse af et eksamenscitat, som kunne passe ind i gyserf
-
OBS: Vi starter modulet med de to fremlæggelser vi ikke nåede sidste gang!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentarforløb
FORMÅL
Formålet med forløbet er, at I skal opnå:
● forståelse af, hvor bredt dokumentarbegrebet er
● kendskab til grundlæggende træk ved fakta og blandingsformer mellem fakta og fiktion
● viden om forskellige typer af dokumentar (dokumentariske fortælleformer - den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar og den autoritative dokumentar)
● viden om danske kanalforhold (Tv2 og DR) og tværmedialitet og nyere medier.
Mål
Når vi er færdige med forløbet, skal I kunne:
● redegøre for centrale træk ved fakta, herunder for faktakontrakten og autenticitetsmarkører
● genkende forskellige typer af dokumentar og foretage en perspektivering til en selvvalgt mediefaglig kontekst
● anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af forskellige dokumentarer
● vise forståelse af målgrupper og produktionsprocesser for dokumentar
MATERIALE OG OMFANG
Dorte Granild & Mette Wolfhagen: "Dox. Forløb i medier". Lindhardt og Ringhof, 2017 (uddrag fra side 16-26, 33-44 og 125-134) (kogt ned til 15 sider)
Levende billeder – grundbog i mediefag: Uddrag fra kapitel 5 "Nyere Medier" om tværmedialitet og formater.
Levende billeder – grundbog i mediefag: Uddrag fra kapitel 4 "Tv" om produktionsforhold på tv (danske kanalforhold og finansering)
Filmmateriale (citater):
"Alt for kliken", DR, Episode 1 og Episode 2, 2019
"Operation X - "Narret til porno", TV2, 2006
"Herlufsholms hemmeligheder", TV2, 2022
"Indefra med Anders Agger - Syg ungdom: Episode 1: "Skyggefolket"", DR, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Formålet med eksamensprojektet er at du kan:
- arbejde i produktionsarbejdets tre faser: præproduktion, produktion og postproduktion
- anvende relevante dramaturgiske og filmiske virkemidler til at understøtte din fortælling
- betjene mediefagets udstyr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710875",
"T": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710875",
"H": "/lectio/1245/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73260710875"
}