Holdet 2022 SA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jacob Bay Jepsen, Morten Rudfeld Henriksen, Rasmus Buje Knudsen
Hold 2022 SA/x (1x SA, 2x SA, 3x SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2: Ung i dag
Titel 2 Forløb#3: Demokrati og Folketingsvalg
Titel 3 Forløb#4: Økonomi og Klima
Titel 4 Ung i konkurrencestaten
Titel 5 Integration eller splittelse?
Titel 6 EU eller kaos?
Titel 7 Meningsmålinger og dansk politik
Titel 8 På vej mod en kinesisk verdensorden?
Titel 9 Er det liberale demokrati under pres?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2: Ung i dag

I dette forløb har vi arbejdet med at undersøge, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. Vi har undersøgt hvordan identitet formes og påvirkes hos individer i forskellige samfundsformer og hvordan unge i dag påvirkes af sociale medier. Vi har undersøgt hvordan unge trives i dag og diskuteret hvad der kan ligge bag, at mange i dag siger, at de ikke trives. Til sidst har vi arbejdet med køn og ligestillings betydning for unge, særligt ift. uddannelsesvalg.


Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data



Begreber:
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Tertiær socialisering
Dobbelt- og multisocialisering
Social norm
Sanktioner
Social arena
Social rolle
Det traditionelle samfund
Det moderne samfund
Det senmoderne samfund
Ydrestyret individ
Indrestyret individ
Gruppestyret individ
Individualisering
Aftraditionalisering
Øget refleksivitet
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Formbarhed
Kulturel frisættelse
Ontologisk usikkerhed
Subjektivisering
Ontologisering
Potensering
Face
Setting
Frontstage
Backstage
Middle region
Præstationssamfund
Accelerationssamfund
Fremmedgørelse
Formel ligestilling
Reel ligestilling
Biologisk determineret syn på køn
Socialt konstrueret syn på køn
Kønsroller
Kønningsprocesser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#3: Demokrati og Folketingsvalg

I dette forløb har vi arbejdet med det nyligt overståede folketingsvalg i 2022. Vi har undersøgt hvordan det danske demokrati og politiske system er opbygget. Vi har undersøgt hvordan valgresultatet blev samt hvorfor der efterfølgende blev dannet en bred regering hen over midten. Til sidst har vi også arbejdet med valgdeltagelse for indvandrere og efterkommere.

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi


Kernestof:
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Begreber:
Demokrati
Autokrati
Teokrati
Direkte demokrati
Indirekte/repræsentativt demokrati
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Parlamentarisk system
Præsidentielt system
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Toparti-systemer
Flerpartisystemer
Liberalisme
Socialliberalisme  
Konservatisme
Socialkonservatisme
Nationalkonservatisme
Socialisme
Socialdemokratisme
Neoliberalisme
Grøn ideologi
Kernevælger
Marginalvælger
Class-voting
Issue-voting
Adfærdstrekanten
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Regering
Folketing
Positiv parlamentarisme
Negativ parlamentarisme
Flertalsregering
Mindretalsregering
Etpartiregering
Flerpartiregering
Ren identitet
Bindestregs identitet
Kreolsk identitet
Pluralistisk integration
Assimilation
Segregation
Kærlighedsanerkendelse
Retlig anerkendelse
Solidarisk anerkendelse

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#4: Økonomi og Klima

I dette forløb har vi arbejdet med at undersøge dansk økonomis tilstand samt hvordan klima og økonomi spiller sammen. Vi har undersøgt hvordan dansk økonomi fungerer og hvordan økonomien har det i øjeblikket målt efter forskellige økonomiske mål. Derefter har vi arbejdet med hvordan man med økonomisk politik kan påvirke økonomien på kort sigt, samt hvordan man kan bruge økonomisk politik til at løse velfærdsstatens udfordringer med mangel på arbejdskraft på lang sigt. til sidst har vi også kigget på koblingen mellem økonomi og klima og hvordan man kan bruge økonomisk politik, som klimaafgifter, til at sænke CO2-udslippet.


Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf

Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.


Begreber:
Markedsøkonomi
Blandingsøkonomi
Planøkonomi
Efterspørgsel
Udbud
Det økonomiske kredsløb
Virksomheder
Det offentlige
Den finansielle sektor
Udlandet
Opgangskonjunktur
Højkonjunktur
Lavkonjunktur
Nedgangskonjunktur
BNP
Arbejdsløshed
Inflation
Import
Eksport
Betalingsbalance
Bæredygtighed
Statens finanser/det offentlige budget
Lighed (måt ved gini-koefficient)
Målkonflikt
Ekspansiv finanspolitik
Kontraktiv finanspolitik
Skat
Offentlige investeringer
Offentligt forbrug
Finanslov
Ekspansiv pengepolitik
Kontraktiv pengepolitik
Renten
Nationalbank
Arbejdsudbud
Strukturpolitik
Stramningsstrategi
Incitamentsstrategi
Opkvalificeringsstrategi
Universel velfærdsmodel
Residual velfærdsmodel
Retsprincip
Skønsprincip
Forsikringsprincip
Markedsfejl
Eksternalitet
Pigou-skat
Forbud
Kvoter
Lækage


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ung i konkurrencestaten

Forløbets tema handler om effekterne af krydspresset mellem et konkurrende arbejdsmarket og politiske prioriteringer på unge mennesker i Danmark.

Forløbet har taget udgangspunkt i en gennemgang af grundlæggende økonomisk kernestof, herunder:

- markedsmekanismen
- de økonomiske mål
- det økonomiske kredsløb & multiplikatoreffekten
- finanspolitik
- strukturpolitik

Dernæst har forløbet stillet fokus på unge i konkurrencestaten og gennemgået:

- velfærdsmodeller
- arbejdsmarkedsforhold
- sociologiske perspektiver (Marx, Durkheim, Weber, Honneth, Giddens, Bourdieu, Goffmann & Meyrowitz)
- arbejdsløshed og arbejdskraft mht. løndannelse
- arbejdsmarkedspolitik
- flexicurity
- mulige årsager til unges mistrivsel?
- velfærdsstat vs. konkurrencestat

Forløbet lægger op til en diskussion af, hvorfor unge mistrives og i hvor høj grad, det skyldes økonomiske nødvendigheder i form af f.eks. øget konkurrence og/eller om det er tale om resultatet af politiske prioriteringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Integration eller splittelse?

Integration eller splittelse?
Den overordnede problemstilling i forløbet er: Hvordan forholder Danmark sig til konflikten mellem Israel og Palæstina og hvordan påvirker den førte udenrigspolitik integrationen i det danske samfund? Forløbet tager således afsæt i den aktuelle krig mellem Israel og Hamas og har såvel et udenrigs- som indenrigspolitisk sigte.
Første del af forløbet har haft fokus på følgende problemstillinger: Hvad er baggrunden for konflikten mellem Israel og Palæstina? Hvorfor er konflikten særlig intens lige nu? Hvilke internationale aktører er centrale i konflikten? Hvordan forholder Danmark sig til konflikten? Et væsentligt mål har således været at give eleverne indsigt i en aktuel konflikt og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed. Danmarks udenrigspolitiske mål og midler samt hvordan de forskellige aktører i konflikten kan defineres, er blevet belyst. Desuden har kampen om fortællingen – hvordan konflikten præges af forskellige diskurser været et centralt omdrejningspunkt.

Herefter har forløbet med afsæt i problemstillingen: Hvordan påvirker udenrigspolitikken integrationen i det danske samfund? rettet fokus på konfliktens betydning for nationale forhold. Eleverne har beskæftiget sig med den danske udlændinge- og integrationspolitik – herunder kriterier for en vellykket integration, årsager til migration, forskellige syn på kulturel sameksistens (Huntington vs. Giddens), parallelsamfund, radikalisering samt Honneths tre former for anerkendelse.

Udsendelser:
Det splittede Danmark (1), DR, 2016
Debatten: Israel og Hamas i krig, DR2, 12/10-2023

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EU eller kaos?

Forløbet har taget afsæt i hhv. det danske medlemskab af EF/EU samt de oprindelige tanker med det europæiske samarbejde. Herefter er der set på EU som politiske system, og der er inddraget teorier vedr. integration i Europa.

Her har vi set på EU's institutioner (Kommission, Ministerråd, Parlament, EU-domstol, Europæiske Råd) og landenes integration og disintegration i EU. I forlængelse heraf har vi se på IP teorierne Idealisme og realisme og på deres ”slægtninge” i EU-sammenhæng integrationsteorierne i EU sammenhæng Føderalisme, (Neo-) Funktionalisme, Intergovernmentalisme og Marxisme.

Dette har dannet grund for, at forløbet er gået mere i dybden med det indre marked, Brexit (SRO-fokus), den fælles asyl- og migrationspoltiik, samt gældsproblemerne i Syd og særligt de udfordringer, der har knyttet sig til et Ungarn, der ikke altid har ønsket at leve op til de retsstatsprincipper, som andre medlemslande tager for givet. Fokus har således kredset om, hvilket fælles EU, der er muligt, når det europæiske samarbejde stilles overfor forskellige udfordringer og demokratiske værdier på tværs af landene varierer?

Nøgleord
- EU, nationalstater, internationale organisationer
- Danmarks udenrigspolitiske mål og midler
- udenrigspolitikkens determinanter, kapabiliteter og instrumenter
- analyseniveauer og staters adfærd
- begreber om sikkerhed og trusler
- Danmarks udenrigspolitik historisk. Danmarks status som småstat
- Integrationstyper: mellemstatslig/overstatslig, regional/global integration, bredde og dybde, statslig/ikke-statslig, økonomisk/politisk
- Suverænitetsafgivelse
- EU’s politiske system: Kommissionen, EU-parlament, Ministerråd,  Det Europæiske Råd, EU-domstolen
Integrationsteorier: føderalismen, funktionalisme, neo-funktionalisme, intergovernmentalisme, marxisme
IP-teorier: Realisme og idealisme (liberalisme)
EU’s indre marked, de fire friheder
Valutasamarbejde, ØMU, konvergenskrav

Kernestof
Økonomiske styringsprincipper (valutakurspolitik)
Globalisering og samfundsudvikling
Forskellige typer politiske systemer, herunder EU
Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Meningsmålinger og dansk politik

Forløbet er skræddersyet til at arbejde fokuseret med udregning og fortolkning af statistisk usikkerhed på meningsmålinger i dansk politik.

Udover at udregne og fortolke konfidensintervaller har eleverne repeteret ideologier, partiædfærd og vælgeradfærd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 På vej mod en kinesisk verdensorden?

PÅ VEJ MOD EN KINESISK VERDENSORDEN?

Med afsæt i begreber vedrørende magt og teorier (idealisme/liberalisme, realisme og neorealisme) vedr international politik søger forløbet at forstå Kinas genopstigning i international politik. I bestræbelserne herpå ser forløbet især nærmere på a) Kinas rolle i international politik, herunder Belt and Road Initiative, b) de kinesisk-amerikanske brydninger, samt c) teoretiske perspektiver og analyser af, hvad power shifts betyder i international politik. Dette med henblik på at vurdere, hvordan fremtidens verdensorden i international politik vil se ud.

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi


KERNESTOF
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Er det liberale demokrati under pres?

ER DET LIBERALE DEMOKRATI UNDER PRES?

Forløbet rejser spørgsmålet om, hvorvidt at det liberale demokrati er under pres? Dette forsøges undersøgt ved dels først at afdække forskellige vinkler på magt og demokrati for derefter at gå i dybden med mediernes betydning i forhold til demokrati. Med dette fundament, så forsøger forløbet at konkretisere spørgsmålet om, hvorvidt at det liberale demokrati er under pres, herunder ved at se på betydningen af populisme og identitetspolitik. Eleverne har her gruppevis arbejdet med forskellige lande og i den forbindelse over, hvad forskellige metodiske valg (herunder caseudvælgelse, induktiv vs deduktiv, kvalitativ vs kvantitativ) betyder for de konklusioner, som fremkommer.   
Kernestof:

• Sociologi
o politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

• Politik
o magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

• Metode
o kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer af data
o komparativ metode og casestudier
o statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer