Holdet 2023 Ty/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Tina Debora Kanstrup
Hold 2023 Ty/z (1z Ty, 2z Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb Landeskunde
Titel 2 Digitales Leben (eksamensforløb)
Titel 3 Reisen
Titel 4 Krimi (eksamensemne)
Titel 5 Jugend im Dritten Reich (eksamensemne)
Titel 6 DDR und die Stasi (eksamensemne)
Titel 7 Märchen (eksamensemne)
Titel 8 Mundlig præsentation med udgangspunkt i temaer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb Landeskunde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Digitales Leben (eksamensforløb)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reisen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimi (eksamensemne)

I dette forløb arbejder vi med ord, der hører til krimi-genren. Vi læser kortere tekster, som behandles mundtligt i præsentationer og genfortælling samt skriftligt i form af referater. Der lægges vægt på den frie fremstilling individuelt og  i gruppearbejde med billeder af Tatorte.

Miliena Moser: Sonnenbrand
Milena Moser: Letzte Pizza
Ferdinan von Schirach: Anatomie
Ferdinan von Schirach: Kinder
Gnadenfrist
Das Risiko trägt immer der Mörder



Filmatiserede udgaver:
Ferdinan von Schirach: Anatomie
Ferdinan von Schirach: Kinder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jugend im Dritten Reich (eksamensemne)

Forløbet tager sit udgangspunkt i en læringsvideo om "Ungdommen under nationalsocialismen": MrWissen2Go, Geschichte:https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk hvor klassen i fællesskab arbejdede med glosetræning.
Det særlige fokus på ungdommen er også centralt i valget af følgende tekster: Wolfgang Findeisen og Ursula Sabel, der begge er øjenvidneskildringer af livet som ung under nazismen.
I gruppearbejdet med Napola var der forskellige vinkler på filmen, som efterfølgende blev præsenteret for klassen. Følgende emner blev behandlet: De tre officielle boksekampe, trænerne, fædrene, den gode elev og Gauleiter Steins tale.

Film/TV/Youtube
"Ungdommen under nationalsocialismen": MrWissen2Go, Geschichte:https://www.youtube.com/watch?v=iraKtSfVgFk
Napola
I uddrag: Kleine Germanen, 2018 fra: https://archive.org/details/Kleinegermanen
Wolfgang Findeisen og Ursula Sabel, der begge er øjenvidneskildringer af livet som ung under nazismen har vi læst fra Det historiske museum i Berlin.
Tekster:
Unsre Fahne flattert uns voran, Baldur von Schirach

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DDR und die Stasi (eksamensemne)

Efter et kort overordnet oplæg om DDR ser og arbejder vi med filmen das Leben der Anderen med fokus på Stasis metoder, scene 1-6, og individets rolle i systemet. I forbindelse med arbejdet med filmen skrives en skriftlig opgave med delvis selvvalgt fokus.

Tekster til forløbet:
Susanne Fritscher: Heute keine Ware, fra: "Die Mauer ist gefallen. Eine kleine Geschichte der DDR", Carl Hanser Verlag 2004
Karin König: Weggehen oder dableiben
Christa Wolf:Der geteilte Himmel, uddrag
Maurice Eschens: Ein Leben für die Stasi benyttes som perspektiverende materiale for at tage udgangspunkt i en øjenvidneskildring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Märchen (eksamensemne)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer