Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Angela Badalanovic Bjerge, Ida Gade Lystbæk
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Crime Fiction EKSAMEN
Titel 2 The American Dream and values EKSAMEN
Titel 3 FF1 - Ghana
Titel 4 Gender EKSAMEN
Titel 5 Multicultural Britain EKSAMEN
Titel 6 West Africa & Ghana EKSAMEN
Titel 7 Truly Sorry EKSAMEN
Titel 8 Back to Nature EKSAMEN
Titel 9 Presidential Election
Titel 10 Shakespeare EKSAMEN
Titel 11 Horror! EKSAMEN
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Crime Fiction EKSAMEN

Emne om kriminallitteratur med fokus på genrens konventioner og tidstypiske træk. Der arbejdes med krimitekster fra forskellige kriminalgenrer samt genretræk og arketyper indenfor krimigenren. Eleverne analyserer forskelligartede tekster ved at anvende litterære grundbegreber og træner litterær argumentation. En del af teksterne behandles med særligt fokus på konstruktionen af klassiske krimigenrer.


Baggrund:
- Crime Fiction (se dokument: Crime fiction intro)
- Ronald Knox: 10 Commandments of Crime Fiction
- Afsnit om hhv. "Plot", Setting" og "Characters" fra Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened (udleveret i Kompendium)

Materiale:
- The Thief of Amsterdam (se Crime fiction intro worksheet)
- Andrew Vachss: The Hostage (1996)
- Christine Poulson: Don’t You Hate Having Two Heads (2006)
- Elly Griffith: The Crossing Places (excerpt)
- Mark Gatiss: Sherlock: A Study in Pink (2010)
- Hartley & Sheel: A Murder on Castle Hill (Comedy-Murder Mystery Short Film) - Brugt til bl.a. at diskutere genretræk https://www.youtube.com/watch?v=bLhyW-3iVQY

Important Vocabulary:
- Whodunit
- Police procedurals
- Hard-boiled fiction
- Howcatchem
- foreshadowing
- British crime fiction
- American Crime fiction
- Mystery
- Detective Story
- Character types: The Loner and The Hardboiled Loner
- Plot structure (Push and Pull effects, The reveal, red herring).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream and values EKSAMEN

Emne om USA med fokus på historie, kultur, samfundsmæssige forhold og værdier. Emnet har desuden til formål at nærme sig en forståelse af begrebet 'The American Dream' og se på dette begrebs relevans i dag samt historisk set. Vi læser både fiktion og nonfiktion, og centrale diskussionspunkter er bl.a. immigration (DACA), amerikanernes prioritering af frihedsbegrebet, ideen om selvopretholdelse ('self-reliance'), samt forskelle og ligheder mellem USA og Danmark/Europa.

Forløbet træner både analyse af non-fiktion og fiktion. Desuden trænes der også filmanalyse, med fokus på hvordan cinematic techniques inddrages i en analyse. Sidst men ikke mindst har forløbet også bestået af moduler med specifik fokus på træning af skriftlighed og opgavestruktur (Opbygning af paragraphs, og PEE-modellen).

Grammatisk fokus er særligt: Verbernes tider, do-omskrivning, genitiv, adjektivernes gradbøjning, kongruens og ordstilling.

Kernebegreber:
The Declaration of Independence
Immigration
DACA and "The Dreamers"
The melting pot
From rags to riches
The Frontier Heritage
The six basic American values:
Individual freedom, Self-reliance, Equality of opportunity, Competition, Material wealth, Hard work


Materiale:
Theodore White, 'The American Idea' ("America in close-up" 30-31)

Datesman et al., 'The Context of Trad. Am. Values' ("The American Ways" 22-25)

"The Declaration of Independence" - uddrag (1776)

James Truslow Adams, "The Epic of America" - kort uddrag (1931)

Jimmy Santiago Baca, 'Immigrants in Our Own Land' ("Contexts" 186-188)

Studs Terkel, 'Arnold Schwarzenegger' ("The Sky's the Limit" 19-20)

Maya Angelou, "New Directions" (1993)

Studs Terkel, 'C. P. Ellis' ("Born in the USA" 66-69)

Martin Luther King, “I have a dream”, (1963). https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm

Carol Graham, "Is the American Dream really dead?", The Guardian, (2017)

Film/video:
"The Pursuit of Happyness" (2006)

"Obama DREAM Act Prosecutorial Discretion Remarks", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-HrdqBSaVz8&t=6s

"What 'Dreamers' gained from DACA", The New York Times, (2017)
https://www.nytimes.com/video/us/politics/100000005403642/what-dreamers-gained-from-daca-and-stand-to-lose.html

Video om 'Alt-Right': "What is the Alt-Right?", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mnEucaXS2mA

Video om 'QAnon': "QAnon: The conspiracy theory spreading fake news - BBC Newsnight", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=u8Gd9MJsnnE
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment #2: Short presentations 17-01-2023
Analytical essay: Non-fiction 31-03-2023
USA presentations 16-04-2023
New Directions - Assignment 14-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 FF1 - Ghana

Tværfagligt forløb i Engelsk og Samfundsfag hvor eleverne skal producere informationsvideoer henvendt til elever i Ghana med henblik på at forklare den danske velfærdsmodel. I Engelsk har forløbet til formål at træne eleverne i at formulere sig og videregive information på engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gender EKSAMEN

Forløbet undersøger og diskuterer forskellige opfattelser af køn. Der arbejdes med forskellen på biologisk (sex) og socialt konstrueret køn (gender) og ordforråd til emnet, samt en basal introduktion til queer teori og queer coding (Disney-skurke). 
Fokus er på mundtlighed og diskussion, samt analyse af primært non-fiction tekster. Skriftligt arbejdes der videre med PEE-modeller for essay, med fokus på kohæsion og kohærens i form af sammenhængsskabende ord (linkers). 
Grammatisk arbejdes med verber heriblandt udvidet tid. Præposition + that. Adjektiver og adverbier.

Materiale fra Hansen & Christiansen. Unsex Me. L&R 2016: 


"How to throw like a boy if you're a girl" (2014)

"Training to be Batman's Wife. Shirt for teen girls sends all the wrong messages" (2014)

A..D. Matos: “Conceal, Don't Feel. A Queer Reading of Disney's Frozen” (2014)

J. Winterston: Oranges are not the only Fruit (1985)


Idina Menzel: “Let It Go” https://www.azlyrics.com/lyrics/idinamenzel/letitgo.html
Hemingway: "Cat in The Rain" (1925)

Desuden:
Disney: Frozen (2013)


Disney villains (queer coding)


The Economist: Sexism and the English Language (https://www.youtube.com/watch?v=5uaBwAe2BhY)
v=UYaY2Kb_PKI)

Always #LikeAGirl: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Gilette: Gillette's 'We believe: the best men can be' razors commercial takes on toxic masculinity (https://www.youtube.com/watch?v=UYaY2Kb_PKI)
Egard Watch Company: What is a man? A response to Gillette (https://www.youtube.com/watch?v=x_HL0wiK4Zc)


Story of Menstruation (1946) https://www.youtube.com/watch?v=vG9o9m0LsbI

In a Heartbeat (2017) https://www.youtube.com/watch?v=2REkk9SCRn0

Peggy Orenstein: What´s Wrong with Cinderella? (December 24, 2006. www.nytimes.com)



Omfang ca. 25 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gender discussion assignment 28-09-2023
Ny opgave (2) 30-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain EKSAMEN

Forløb om Multicultural Britain hvor der indledes med en kort introduktion til 'The British Empire' i et historisk perspektiv med fokus på, hvordan den britiske tilstedeværelse påvirkede (nogle af) kolonierne og hvordan dette har præget nutidens multikulturelle England. Eleverne laver mundtlige præsentationer om en række tidligere britiske kolonier i grupper. Forløbet har ligeledes et nutidigt fokus, da det drejer sig om den multikulturelle situation, kolonitiden har været med til at forårsage i England den dag i dag, bl.a. også med fokus på The Windrush Scandal.
 Forløbet er mundet ud i et tværfagligt FF3 forløb med samfundsfag.

Eleverne har gruppevis lavet en webquest om immigrationen til England i de seneste 50 år.



Grammatisk har der været fokus på at træne særligt præposition + that, repetition af do-omskrivning, ordstilling, kongruens og ordklasser.

Materialer:
En webquest om relevante aspekter vedrørende immigration i nutidens England
James Thomson, 'Rule, Britannia!' (www)
- Unknown,
'God Save the King / Queen' (www)
- 'The Golden Age' ("Passwords" 106-109)

George Orwell, 'A Hanging' ("Sparks of Contact" 70-75)

Ngugi Wa Thiong'o, 'The Return' ("Stories from Africa" 112-118)

Hanif Koureshi, 'My Son the Fanatic' ("Contexts" 193-202) 

Robin Cook, Chicken Tikka Masala Speech (2001)
Adina Campbell, Who were the Windrush generation and what is Windrush Day? (2024)
David Lamney,
Kate Nivison, 'Just below the Surface' ("A New Entrance" 128-135)
Pløger & Nielsen, 'Britishness' ("Get Ahead" 136-139)

Speech by Mr. David Lammy, MP (Labour). Shadow Secretary of State for Justice. Delivered in Westminster Hall on debating the subject: “Minors Entering the UK: 1948 to 1971” 30 (2018) - uddrag.

'It's inhumane': the Windrush victims who have lost jobs, homes and loved ones https://www.theguardian.com/uk-news/2018/apr/20/its-inhumane-the-windrush-victims-who-have-lost-jobs-homes-and-loved-ones (Artikel brugt til gruppevise præsentationer af Windrush Victims)

Film:
Gurinder Chadha, "Blinded by The Light" (2019)


Simon Chambers, Every Good Marriage Begins With Tears (2006)




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
What's wrong with Cinderella? 26-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 West Africa & Ghana EKSAMEN

Forløbet om Vestafrika med særligt fokus på Ghana indgår i den globale studieretning i et samarbejde med historie, samfundsfag, naturgeografi og dansk, og leder frem til en 14-dages studietur til Ghana. Der arbejdes med moderne ghanesisk litteratur. Fokus er hvordan litteraturen skildrer kultur og samfund, særligt forholdet mellem land og by, mænd og kvinder, familieforhold og mentalitet. Engelsk som sprog i Ghana inddrages, samt hvordan litteratur på engelsk giver ghanesiske forfattere en stemme og en gennemslagskraft for et globalt publikum, såvel som et nationalt. Forløbet har kortvarigt haft fokus på postcolonial literary theory samt engelsk som globalt lingua franca. Eleverne har desuden læst et værk i forløbet (The Housemaid af Amma Darko), og forløbet har også været udgangspunkt for SRO.



Materialer/Indhold:


Kampagne: http://edition.cnn.com/2014/02/07/world/africa/africa-is-not-a-country-campaign/index.html?iid=article_sidebar 
Hollywood stereotypes
African men: https://www.youtube.com/watch?v=qSElmEmEjb4
Phrimpong: Blackstars Ayekoo (official video) https://www.youtube.com/watch?v=ohHUKBAkgxshttps://www.radiaid.com/ (stereotypes, satire)

Kati WhitakerKukuo, Ghana witch camps: Widows' lives in exile” (2012)
Ba'bila Mutia, The Miracle (short story)

Fra Thaysen og Christensen: Africa Unfold (LR, 2015)
:
Introduction (pp. 192-194) + webquest

Adichie: The Danger of a Single Story (2009)

Taye Selasi: Ghana Must Go, Accra (uddrag 2009) 


Binyavanga Wainaina, How To Write about Africa (2005)
Achebe, Things Fall Apart - uddrag i Arica Unfold (1958)
Postcolonial perspectives (Theory, key terms - fra Africa unfold), samt https://www.dbu.edu/mitchell/worldview-literature/post-colonialism/key-terms.html
utm_source=dburedirect&utm_medium=www3&utm_campaign=cleaninggooglesearchresults&utm_term=mitchell-postcold.htm


BBC documentary “No Country for Old Women” https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p00x8hm4
- BBC 7. marts 2015 “Ghana witch camps shutting down, leaving accused in limbo” https://www.cbc.ca/news/world/ghana-witch-camps-shutting-down-leaving-accused-in-limbo-1.2979863

The No. 1 Ladies' Detective Agency, Pilotepisode (2008–2009)



Amma Darko: The Housemaid (Heinemann books, 1998)

“Malebashing and narrative subjectivity in Amma Darko´s novels” uddrag om The Housemaid fra www.skase.sk/volumes/JLS01/pdf_doc 



Grammatik: 
præposition + that,
 adjektivers gradbøjning, Brugen af Bestemt kendeord.

Omfang ca. 90 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Truly Sorry EKSAMEN

Truly Sorry

Forløbet Truly Sorry er fra antologien Narrating Truth. I dette korte forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en undskyldning eller en apologi. Vi arbejder med alt fra YouTube-apologier for dårlig opførsel til politikernes undskyldninger for strukturel racisme.

Litteraturliste:
“Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109

“Rhetological fallacies” fra Information Is Beautiful
https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/


Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017

Skylar Caruso, A Timeline of Kevin Spacey's Controversies, as He Faces Sexual Assault Trial in New York City - Uddrag (2022) https://people.com/tv/kevin-spacey-controversy-timeline/

Will Smiths officielle undskyldning efter at have slået Chris Rock ved The Oscars (https://www.youtube.com/watch?v=7XyNqHalkMw)

Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018

Bill Clinton “The Tuskegee Experiment” fra 16. maj 1997


“Systemic Racism Explained” fra act.tv 16. april 2019
https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ

Eleverne har desuden gruppevis foretaget analyser af udvalgte Youtube apologies.


Læste sider i alt: ca. 19 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Back to Nature EKSAMEN

Forløbet handler om menneskets forhold til naturen. Emnet belyses dels ved at undersøge menneskets forhold til naturen i forskellige literære perioder, herunder synet på naturen overfor bylivet; dels ved at undersøge menneskets forhold til naturen forstået som miljøet.
Der inddrages et bredt udsnit af forfattere, og særligt romantikkens natursyn behandles. Der arbejdes med ordforråd til emnet, og der læses et bredt udvalg af genrer og perioder. Elevernes øger deres evner til analyse og fortolkning, og opnår et nuanceret kendskab til forholdet mellem menneske og natur, som det kommer til udtryk i litteraturen.
I forløbets sidste del arbejdes mere målrettet med klimaforandringer og klimalitteratur.

Tekster:
- Chief Seattle: Selling our Land
- Robert Pack: Dominion over nature
- William Wordsworth: Tables Turned
- Charles Dickens: Hard Times (excerpt: "Coketown")
- Jon Krakauer: Into the Wild (excerpt)
- Sean Penn: Into the Wild (film)
- Climate Change: Causes, effects and Actions (from "Climate Action – Challenges of Change)
- Emilie Collyer: From the Dark
- Margaret Atwood: The Moment
- Simon Armitage: Last Snowman
-  Billie Eilish: All Good Girls Go to Hell
- Childish Gambino: Feels Like Summer
- Lil Dicky: Earth
- Greta Thunberg: How Dare you?

Background:
- The Romantic Age  (from "Through Literary Landscapes")

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Presidential Election

Forløbet fokuserer på præsidentvalget 2024 og undersøger i den forbindelse det amerikanske politiske system og mediernes forholden sig til valget og kandidaterne, særligt Donald Trump. Eleverne lærer om grundtrækkene i det amerikanske politiske system, undersøger kandidater og faktioner, og analyserer forskelligt materiale med de relevante engelskfaglige metoder. Den kulturelle kontekst i form af valgtemaer og væsentlige kulturelle og historiske referencerammer er det primære fokus i forløbet. I forløbet indgår også en valgaften med oplæg ved Thomas Ærvold Bjerre, Ph.D. i Amerikanske Studier om maskulinitet og kønsroller i amerikansk politik.

Læste tekster

Følgende kapitler fra Mette Holm: Being American
- Checks and Balances
- The Electoral College
- Political Parties

Øvrige tekster
- Pew Research: Demographic profiles of Republican and Democratic voters
- Pew Research: Political Polarization in the American Public
- Donald Trump: The Art of the Deal (excerpt)
- Wendy Ide: The Apprentice review – Jeremy Strong is the Trump card in measured biopic of the Donald
- Katcy Stephan: Trump Campaign Threatens Legal Action Over Sebastian Stan’s ‘The Apprentice’ Movie: ‘This Garbage Is Pure Fiction’

Videos
- TED Ed How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman
- Kamala Harris kampagnevideo: ""Kamala Harris Launches Her Campaign for President"," Harris, 2024
- Forskellige selvvalgte kampagnevideoer

Film:
- The Apprentice
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Shakespeare EKSAMEN

I forløbet arbejdes der primært med uddrag af tragedien Macbeth. Med udgangspunkt i dyrkelsen af Shakespeare overfor Shakespeare i hans egen samtid undersøger vi universelle temaer i stykket og drager paralleller til nyere tekster. Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med sonetter og som afslutning på forløbet lave en fælles dramatisering af plottet i "Macbeth". Eleverne vil desuden blive fortrolige med overordnede handlingselementer i "Hamlet", "Romeo and Juliet", "A Midsummer Night's Dream" og "The Merchant of Venice"


- Eleverne skal opnå så god indsigt i de stykker, vi arbejder med, at de kan genkende et sted i teksten, som vi ikke har arbejdet med på klassen.
- Eleverne skal kende og kunne anvende relevante litterære termer som f.eks. drama, tragedy, comedy, soliloquy, dialogue, dramatic irony, metaphor, simile, personification, sonnet, rhyme, blank verse, iambic pentameter og heroic couplet.
- Eleverne skal kende væsentlige sproglige forskelle mellem Shakespeares sprog og moderne engelsk.
- Eleverne skal kunne orientere sig i større mængder engelsksproget stof og kende til stykkernes samtid /kontekst (Elizabethan England) og teater på Shakespeares tid.

Læste tekster:

Hamlet:
- Hamlet's Soliloquy

Sonnet:
- Sonnet 130

Macbeth:
- Act 1, scene 1
- Act 1, scene 5
- Act 1, scene 7
- Act 5, scene 5 (excerpt)

Film:
- Shakespeare in Love
- Roman Polanski: Macbeth
- The Merchant of Venice (Excerpt)

Følgende afsnit fra introduktionen til Ole Lund Juul (ed.) "Macbeth"
- Elizabethan England - And William Shakespeare
- The English Dramatic Tradition
- The Elizabethan World Picture

Følgende sider fra "Fields of Vision"
-.C44-48 writer´s gallery, works, theatrical genius
- C57-61 drama, the Elizabethan theatre
- C50-53 hist. and soc. background

Følgende afsnit fra Shakespeare: Lives and works
- Shakespeare's verse and poetry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Horror! EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med horror-genren i litteratur og film med særligt fokus på psykologiske og psykoanalytiske læsninger. Vi undersøger, hvordan horror skaber frygt og fascination ved at aktivere det undertrykte og ubevidste i menneskets psyke.
Der arbejdes med horror-tekster fra forskellige litterære perioder og i forskellige genrer, og Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll and Mr. Hyde læses som værk som en del af forløbet.


Værk
- Robert Louis Stevenson: Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Litteratur
- Stephen King: The Boogeyman
- Edgar Allan Poe: The Raven

Film:
- Andrés Muschietti: It
- David F. Sandberg: Lights out (short film)

Baggrund
- Reading, writing and watching with Freud – Freudian psychology and horror fiction (fra "Horror")
- Sigmund Freud: The Uncanny (Das Unheimliche), (fra "Horror"
- The Conscious, the preconscious and the unconscious mind (psychology.about.com)
- The Structural model of personality (psychology.about.com)
- The Oedipus and Electra complex (psychology.about.com)

Vigtige begreber:
- The uncanny (valley)
- The conscious, the preconscious and the unconscious mind
- The structural model of personality
- The Oedipus and Electra complex
- Terror/horror/gross-out
- Cognitive dissonance
- The doppelganger

Omfang: 183 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Alle hjælpemidler er tillladt, undtagen det, der kræver til adgang til internettet.

I må bruge tekster, kompendier, opgaver, analysemodeller osv., hvis de inden terminsprøven er downloadet til jeres computer og kan tilgås uden netadgang. (Eller hvis de er printet ud på papir.)

I må IKKE tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs eller andet, der kræver netadgang.

I må ikke anvende AI / ChatGPT. I må ikke anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand. I må heller ikke bruge studienet i offline-version (Exam mode).

I må kun lytte til musik offline og i et omfang, så det ikke generer de øvrige eksaminander.

I må ikke medbringe telefon, smartwatches o. lign. I eksamenslokalet

Husk at have downloadet alt relevant materiale, inden eksamen starter.

I  må tilgå følgende ressourcer via internettet:

- Engram: https://minlaering.dk/bog/1-engram
- Do it, write it! 2.0: https://minlaering.dk/bog/25-do-it-write-20-stx-hf
- Oxford Learner’s Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Thesaurus.com: https://www.thesaurus.com/
- Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
- Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer