Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mulernes Legatskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lone Erichsen
|
Hold
|
2024 fy/km (1km fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og tyngdekraft
Introduktion:
SI-grundenheder og sammensatte enheder, præfiks og eksponentiel notation. Omregning mellem enheder. Andre enheder.
Masse
Volumen
Densitet/massefylde
Tyngdekraft
Tyngdeacceleration - på Jorden og på Månen.
Opdrift
Archimedes lov
Flydeevne
Forsøg: Bestemmelse af tyngdeacceleration, eftervisning af Archimedes lov
Supplerende materiale i Onenote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og effekt
Energi
Effekt
Tid
Prisen for energi.
Energibevarelse
Energiomdannelse
Energikæde
Tilstandsform
Faseovergange
Opvarmningskurve
Varmetransport
Termisk energi
Varmefylde/specifik varmekapacitet, temperatur og masse
Smeltevarme
Fordampningsvarme
Brændværdi
Kemisk energi
Kinetisk energi
Fart og højde og tyngdeacceleration
Potentiel energi
Mekanisk energi
Nyttevirkning
Energikvalitet
Orbit C 3. udgave s. 28-59, 64-73
Forsøg: Specifik varmekapacitet af lod, Hoppebold og energibevarelse, bestemmelse af vands fordampningsvarme med elkedel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger lyd og lys
Længdebølge
Tværbølge
Mekanisk bølge
Elektromagnetisk bølge
Bølgelængde
Frekvens
Perioden/svingningstid
Bølgefart
Amplitude
Bølgeligningen
Spektrum, lydspektrum
Diffraktion
Interferens, konstruktiv og destruktiv
Lydens hastighed
Ultralyd og infralyd
Stående bølge
Brydning/refraktion
Refleksion/spejling
Brydningsindeks
Brydningsforhold
Brydningslove/Snells lov
Totalreflektion
Lysets fart i forskellige medier, lysets fart i vakuum
Toner og støj
Intensitet
Lydstyrke
Areal
Hørelse, smertegrænse og hørbarhedsgrænse
Lydens fart i forskellige medier og temperaturafhængighed
Resonans
Partialtoner
Resonansfrekvenser på en streng
Resonansfrekvenser i et åbent rør
Optisk gitter
Gitterligningen
Maksimal orden
Linser,
Samlelinser
Spredelinser
Linsestyrke
Brændpunkt
Brændvidde
Øjet
Langsynet og nærsynet
Farver
Farvesansen
Farveblindhed
Farvecirklen
Komplementærfarver
Additiv og subtraktiv farveblanding
Det elektromagnetiske spektrum
UV-stråling
IR-stråling
Plancks strålingslov
Wiens forskydningslov
Farver og temperatur af Solen og andre Stjerner
Fotoner
Fotonenergi
Plancks konstant
Borhs atommodel med to antagelser
Emission
Absorption
Atomets energi i brintatomet/hydrogenatomet
Rydbergkonstanten
Elektronvolt
Hydrogenatomets energiniveauer
Balmerserien
Atomernes fingeraftryk
Linjespektrum/emissionsspektrum
Kontinuert spektrum
Følgende sider er blevet gennemgået fra Orbit C, 3. udgave
76-120
134-140
158-167
172-188
Følgende sider er blevet gennemgået fra Orbit C, 2. udgave ( Om optik):
Forsøg: Brydningsloven, Stående bølger på en streng, stående bølger i et åbent rør, bestemmelse af bølgelængde af lys ved brug af gitterligningen, bestemmelse af linsestyrke af en brille
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Info om fysik B
-
Brydensholt m.fl.: Orbit C stx, 3. udgave. 1. oplag, Systime; sider: 76-85, 88-92, 94-96, 100-102, 104-105, 109-121, 134-136
-
Forsøg at svare på de tilhørende spørgsmål som I også have tid til i sidste modul:
-
Løs resten af opgaverne hvis ikke du nåede det i timerne Læs side 85- 90 og svar på følgende
-
Brydningslov i Nspire.tns
-
Opgaver brydningsloven.docx
-
Kun side 91 er ny lektie. I skal kunne svare på hvad Brydningsloven er , hvad der forstås ved brydningsvinkel, indfaldsvinkel og brydningsforhold. I får lige mine notater som I evt. kan tage udgangspunkt i
-
Løs opgave 1 til 5 fra opgavearket. Opgaver brydningsloven.docx
-
Se noter fra tavlen: Tavlenotater (Webvisning)
-
Følgende skal lave øvelser i dag. Resten har fri og skal lave øvelser i morgen.
-
Se denne korte video inden modulet:
-
Følgense laver øvelser i dag og resten har fri da de lavede øvelser i går
-
Læs side 158-165 og svar på følgende :
-
Læs siderne og svar på følgende spørgsmål:. Læg dine svar ind under elevfeedback gerne blot som et skærmklip fra word eller et foto af dine svar. Det må ikke være som en vedhæftet fil
-
Følgende bliver:
-
Dem der ikke var der i tirsdags skal møde i dag og laver forøg med bestemmelse af linsestyrke af briller
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Solsystemet og universet
Solen
De 8 planeter
Betingelse for liv
Planeternes ellipsebaner og omløbsretning
Keplers 3 love
Planeternes fart i deres baner
Døgnet
Året
Årstider
Solhverv, vinterhverv
Jævndøgn
Ekliptika
Jordens rotationsakse og den hældning
Månen og månefaser.
Solformørkelser og måneformørkelser. Delvise og totale
Tidevand
Højvande/springflod og lavvande/nipflod
Solsystemets bestanddele
Stjerneskud
Størrelsen af Jorden, Månen og Solen
Afstanden mellem Månen, Jorden og Solen
Astronomiske enhed
Jordens alder
Orbit C, 3. udgave
s. 218-232
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729965510",
"T": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729965510",
"H": "/lectio/143/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729965510"
}