Holdet 2024 ps/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Ditte Büchert
Hold 2024 ps/z (2z ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Udfordringer i en digital ungdomstid
Titel 2 2 - Barndommens betydning
Titel 3 3 - Mønsterbrud
Titel 4 4 - Socialpsykologi - pigebander og radikalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Udfordringer i en digital ungdomstid

I dette forløb har eleverne arbejdet med unge og stress/coping med særligt fokus på betydningen af de sociale medier. I forlængelse heraf har de arbejdet med kognition, opmærksomhed og hukommelsen, med særligt fokus på de konsekvenser det kan have for unge, at de skal forholde sig til en online virkelighed i det senmoderne samfund.

Omfang ca. 45 sider

Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 - Barndommens betydning

I dette forløb har eleverne arbejdet med den moderne spædbarnsforskning ved Stern, Bowlby og Ainsworth, hvor eleverne har haft særligt fokus på betydningen af tilknytning samt konsekvenserne ved omsorgssvigt. Eleverne har tilegnet sig viden inden for et udviklingspsykologisk samt et socialpsykologisk perspektiv (risiko og resiliens) + en afstikker til den genetiske disponering. Herudover har eleverne arbejdet med et "offentligt omsorgssvigt" i daginstitutionerne, med fokus på voksennomerring.

Omfang: ca. 65 sider

Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlin- ger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 - Mønsterbrud

Eleverne har i dette forløb arbejdet tematisk med mønsterbrud i en definition som et brud med den negative sociale arv. Med fokus på nyere forskning på området (risiko/resiliens, omdrejningspunkter, beskyttende faktorer) har eleverne arbejdet med psykologiske årsagsforklaringer på mønsterbrud med særligt fokus på den sociale indlæringsteori (model-indlæring og egenvurdering af mestringsevne).
Omfang: ca. 50 sider
Eleverne har i dette forløb arbejdet tematisk med mønsterbrud i en definition som et brud med den negative sociale arv. Med fokus på nyere forskning på området (risiko/resiliens, omdrejningspunkter, beskyttende faktorer) har eleverne arbejdet med psykologiske årsagsforklaringer på mønsterbrud med særligt fokus på den sociale indlæringsteori (model-indlæring og egenvurdering af mestringsevne).

Omfang: ca. 50 sider

Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 - Socialpsykologi - pigebander og radikalisering

Dette forløb er et socialpsykologisk forløb, hvor eleverne primært har haft fokus på roller og individets ageren i grupper. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med forskellige gruppe- og samarbejdsøvelser. Tematisk har vi arbejdet med pigebander. Herudover har eleverne arbejdet med teori om stereotyper, kognitive skemaer og radikalisering.

Omfang: ca. 60 sider

Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”redegøre for
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer