Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022 FR (N2 FR, N3 FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les entreprises et la culture dans le mark. (Exam)
I dette forløb arbejder vi med kommunikation i franske og danske virksomheder, jobsamtaler, jobsøgning, arbejdsmarket, arbejdsløshed i Frankrig .
Der sættes fokus på virksomheden Chanel.
Vi også arbejder med at "brande " en by og region og markedsfører en by og tre turistatraktionner på Sydsjælland.Kravet er også, at beskrivelsen skal bestå af et appellerende og effektivt sprog samt billeder, så din målgruppe får lyst til at blive kommende turister.
Materiale:
Artikel:
" Stages en entreprise" de "Modes de vie" de 12-19 mai, 2019
Film: Coco avant Chanel, instr. Anne Fontaine, 2009
https://www.youtube.com/watch?v=R_gnDVs9Phw&t=3s
Avis de recherche , "Alter ego " , p.38-39
Le texte "Je vais bien, ne t’en fais pas / p. 16-17 / Olivier Adam / Le Dilettante / 1999
La nouvelle "Les SDF" , le premier et le deuxième chapitres
.
Videoklip:
C'est quoi, être SDF ? - 1 jour, 1 question
Le centre d'hébergement "Le Refuge"
La chanson "Les restos du Coeur"
Documentaire sur Coco, Oct 16, 2017
La chanson de Keira Knightley " Le tourbillon de la vie"
https://learningapps.org/watch?v=pzjii3hoj20
"Chanel No 5"
https://www.youtube.com/watch?v=E_hjM35VPn
Les femmes SDF , Edpuzzle til vidéoen.
Skriftlige opgaver:
Écrivez un CV
Un projet "Brand din egen by-projektet"
Eleves egen reklame
Arbejdsformer:
Interaktivt: edpuzzle, flashcards
Brætspil: ansættelsessamtale i en tøjbutik
Lytteforståelse
Deltage i samtale
Arbejde med projekt
Arbejde med reklamen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bienvenue mes chers élèves
-
Min sommeferie - opgaver.docx
-
Mes vacances d'été
-
Infinitiv.docx
-
"Les entreprises, la culture dans le marketing"
-
Kære elev
-
Opgave 1.
-
Le film "Coco avant Chanel"
-
« Je ne fais pas la mode, je suis la mode. »« Chanel est d’abord un style.La mode se démode.
-
Jeres fælles opgaver
-
Faites une présentation de Coco Chanel.
-
Salut mes élèves:)
-
Comment écrire un CV
-
Salut mes élèves :)
-
Uregelmæssige modalverber i præsens (Le présent)
-
Søg et job i et fransktalende land.
-
Deux à deux, vous faites des réflexions en danois ou en français sur vos compétences. To og to laver I en brainstorming og et mindmap over emner, kompetencer, forventninger mm., der skal med i en god jobansøgning på dansk eller på fransk til de jobs,
-
De uregelmæssige modalverber er devoir,
-
Le devoir 1. Vocabulaire pour le jeu 'l'entretien d'embauche(jobsamtale)
-
I dag arbejder du med Franskbogen ( Kap.16 "Où faire le marche?" Où faire le marché?
-
https://lyricstraining.com/fr/play/maitre-gims/estce-que-tu-maimes/HEvrcQjVdE#b7c
-
"La culture dans le marketing"
-
Hold 1. Adam, Mie
-
I dag skal du være klar til at fremlægge brochuren og at svare på spørgsmål.
-
Hold 1. Adam, Mie 13.15
-
I dag gentager vi uregelmæssige verber i præsens (Le présent).
-
Salut :)
-
Un article « Après mon accident, j’ai enfin écouté mapassion pour la mode »
-
Padlet le verbe aller
-
Présentation d’une entreprise française après ton propre choix
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Brand en by-projektet”
|
22-09-2023
|
Présentation d’une entreprise
|
03-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'année scolaire en France et au D
Fagligt fokus
Indføring i det franske skolesystem og principperne bag la laïcité, forskelle og ligheder mellem en dansk og en fransk skoler,problemer, fremtidsplaner, sommerarbejde, transparente ord, lytteforståelse, særligt fokus på billedbeskrivelse og analyse af artikel og digt.
Materiale:
Entre les murs, Laurent Cantet, 2008, 2 timer og 11 minutter
https://www.1jour1actu.com/info-animee/est-ce-que-lecole-est-obligatoire-3/ - 01,42 minutter
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-la-laicite/ - 01:42 minutter
L'article "Le système scolaire en France"
L'article "Jules Ferry"
Le vidéo de "Français avec Pierre" - Le système éducatif français"- 13:54 minutter
Le poème de Jacque Prévert "Cancre"
La bande -annonce " Les profs" - 0:23 minutter
Un article "Les jobs d'été les plus cool"
Les chansons "Je vole "
Le film "La famille Bélier"
La bande annonce "L'atelier"
Arbejdsformer
Fælles gennemgange
Mundtlig præsentation ( at give en opinion)
Spørgsmål
Udtale
Grammatik:præsens, nægtelser, klokken, tal
Quizlet med ordforord
Dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Les vêtements et mon style
|
17-11-2023
|
Les vêtements et mon style
|
17-11-2023
|
Delprøve 2.
|
19-11-2023
|
Delprøve 1 "Quatre amis"
|
26-11-2023
|
Mes meilleurs souvenirs de vacances
|
20-02-2024
|
Mes meilleurs souvenirs de vacances
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Paris, ses banlieues et les SDF
I dette forløb dykker vi ned i Paris, både som turistmål og som moderne storby med sociale og kulturelle kontraster. Vi arbejder med byens geografi, historie, dagligdag og de udfordringer, som præger livet i forstæderne (les banlieues) og blandt hjemløse (les SDF – sans domicile fixe).
Forløbet kombinerer sproglige færdigheder med samfunds- og kulturanalyse. Eleverne træner især mundtlig og skriftlig kommunikation gennem billedbeskrivelser, præsentationer og skriftlige opgaver.
Faglige mål:
1) Forstå og bruge dagligdags fransk i skrift og tale.
2) Læse og analysere enkle tekster, sange og billeder med fokus på temaer som byliv, social ulighed og kultur.
3) Udvide ordforråd og bruge relevante grammatiske strukturer (præsens, præpositioner)
4) Arbejde selvstændigt og i grupper om projektopgaver og præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Salut:)
-
Décrire une image
-
L'image 2.jpg
-
Les arrondissements de Paris.
-
Projektarbejde: L'histoire de Paris
-
Det franske sprog består af mange transparente ord. Ordet transparent betyder gennemsigtig.Transparente ord er ord, der kan genkendes fra sprog til sprog.Derfor kaldes transparente ord også internationale ord.
-
Les grands évènements historiques
-
Hold 1. Silas, Marius, Mathias.
-
I skal være klare til jeres præsentationer den 8.12 ( den 2. modul)
-
Hold 1.( Silas, Marius,) Mathias, Jens.
-
Oplæg:
-
Kære elev
-
Quizlet Live Jul
-
Jul i Frankrig
-
Noël en France
-
1.Se julereklamen fra supermarkedskæden Carrefour fra 2020.
-
Opgave . Une lettre amic
-
I dag spiller vi "Julebanko".
-
La vie quotidienne à Paris ( La description d'une photo) Description d"une photo - S
-
Præpositioner er de småord, som vi på dansk bruger til at angive en relation mellem to sproglige enheder. Det kan f.eks. være foran, bagved, ud, eller på. De fortæller os også noget om årsag, tid og bevægelse og står som regel foran et eller flere or
-
Salut :)
-
I dag arbejder du med billedbeskrivelser (Les SDF).
-
Opgave 2.
-
Opgave 3.
-
Regelmæssige verber i præsens (Le présent)Pixigrammatik - Verber præsens regelmæssige
-
"Postes de travail"
-
I dag skal du arbejde med en sang.
-
Le chanteur -SOUF
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektarbejde: L'histoire de Paris
|
08-12-2023
|
Skriftlig prøve
|
09-02-2024
|
Delprøve 1 Les SDF
|
09-02-2024
|
BILLEDBESKRIVELSESOPGAVER
|
07-04-2024
|
Delprøve 1 Le jour de la Bastille
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jul i Frankrig
I dette korte temaforløb arbejder vi med julens traditioner i Frankrig. Eleverne lærer om franske juledekorationer, mad, ordforråd og højtidsvaner og de sammenligner med danske juletraditioner. Forløbet består af sproglige opgaver, billedanalyse, videotekster, kreative skriveøvelser og en julefilm.
Mål for forløbet:
1) Eleverne udvider deres ordforråd inden for emnet Noël.
2) De træner forståelse af både skrevne og visuelle tekster.
3) De lærer relevante præpositioner og arbejder med billedbeskrivelse.
4) De producerer enkle skriftlige tekster på fransk (brev og dagbog).
5) De får kendskab til franske kulturelle forskelle gennem reklamer og film.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv en blog
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La normalité et l'identité (Exam.)
I dette forløb undersøger vi begreberne normalitet og identitet med udgangspunkt i både film, litteratur og samfundsmæssige temaer. Eleverne arbejder med, hvordan identitet formes af omgivelser, køn, normer og sociale forventninger og hvordan "normal" kan udfordres eller omdefineres.
Faglige mål:
1) Udvikle ordforråd og sproglige færdigheder gennem analyse og diskussion af autentiske franske materialer.
2) Arbejde med identitetsbegrebet i forskellige kulturelle og sociale sammenhænge.
3) Træne forståelse og brug af grammatiske emner (adjektiver, possessive pronominer, verber i præsens).
4) Skærpe elevernes evne til at diskutere og analysere stereotyper, kønsroller og sociale forskelle på fransk.
5) Øve lytte- og læseforståelse samt produktion af mundtlige og skriftlige tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De urørlige Delprøve 2
|
26-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Francophonie (Exam)
Fagligt fokus:
Indføring i hvad begrebet frankofoni dækker over.
Passé composé med modalverber og 2. og 3. bøjning af de regelmæssige verber
Futur proche
Intenst fokus på udtale.
Billedbeskrivelse
Læse og forstå en tekst
Besvare spørgsmål
Oversættelse
Arbejdsformer:
Fælles gennemgange
Gruppesamtaler
Peer learning
Øve regler, verber og udtryk via Quizlet
Vidensopsamling- og deling via Padlet
Oplæsning
Lytteforståelse
Materialer:
La Francophonie - 0,9 ns
Le Québec - 1,8 ns
Fiches de présentation - 1,3 ns
Le Maghreb - 0,9 ns
Les pieds-noirs et les harkis - 1,1 ns
I alt 6 sider, Entrée, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2009
Indigènes, spillefilm, Rachid Bouchareb, 2007, Filmstriben, 1 time og 58 minutter - 39 ns
L'organisation internationale de la francophonie, https://www.francophonie.org/
I alt 45 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les changements climatiques dans le monde Exam
Forløbet har fokus på Verdensmål 13 om om klima med fokus på Frankrig og unge franskmænds perspektiv på centrale klimaudfordringer både i Frankrig og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve1
|
15-01-2025
|
PP"Mes meilleurs souvenirs de vacances d'hiver"
|
18-02-2025
|
TERMINSPRØVE
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamens-træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477212097",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477212097",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56477212097"
}