Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ribe Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Marleen J. Anna Müller
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 FF2: 1. verdenskrig og genforeningen
Titel 3 Den islamiske verden og korstogene
Titel 4 Historien om kampen med vandet
Titel 5 Den moderne verdens tilblivelse
Titel 6 Menneskerettigheder og demokratisering
Titel 7 FF5: Industrialiseringen og det moderne gennembrud
Titel 8 Ideologiernes kamp - Vietnamkrigen
Titel 9 Kronologiforløb - Pandemier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Vi har arbejdet med Romerriget bredt, med særligt fokus på det romerske samfundssystem - herunder slaveriet; Romerrigets ekspansion og dens årsager samt religion i Romerriget.

Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF2: 1. verdenskrig og genforeningen

Flerfagligt forløb i samarbejde med dansk som optakt til DHO. Vi har i forløbet haft særligt fokus på årsagerne til 1. verdenskrig - herunder forskellige årsagsforklaringer; dansksindede sønderjyders deltagelse i krigen på tysk side, krigens konsekvenser - herunder genforeningen i 1920. Vi har arbejdet med historiebrug i filmen "I krig & kærlighed".

Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Opgave 1:
Gør kort rede for baggrunden for dansksindede sønderjyders deltagelse på tysk side i 1. Verdenskrig.
Giv en analyse og fortolkning af filmen ”I krig og kærlighed” (2018) med særligt fokus på filmens dramaturgi, brug af filmiske virkemidler samt temaer.  I din analyse skal du bl.a komme ind på, hvordan de filmiske virkemidler anvendes til at beskrive de følger, 1. verdenskrig har for filmens personer.
Undersøg, hvordan filmen ”I krig og kærlighed” (2018) bruger historien i skildringen af a) krigen og dens følger og b) relationen mellem dansk- og tysksindede, og hvordan denne historiebrug hænger sammen filmens historiske kontekst.
Diskuter, hvordan det dansk-tyske forhold har udviklet sig siden 1. verdenskrig.

Opgave 2:
Gør kort rede for årsagerne til de høje tabstal under 1. Verdenskrig.
Giv en litterær analyse og fortolkning af et selvvalgt kapitel af Erich Maria Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” (1929).
Lav herefter en perspektivering til selvvalgt litteratur fra perioden og placer teksterne i en litteratur- og kulturhistorisk kontekst.
Giv en kildekritisk analyse af to eller flere selvvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsoplevelsen og sammenlign dem med fremstillingen af krigen i ”Intet nyt fra Vestfronten”.
Diskuter, hvordan man i eftertiden har bearbejdet krigen gennem kunst og krigsmindesmærker. Inddrag ”Intet nyt fra Vestfronten” og et eller flere selvvalgte krigsmindesmærker.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den islamiske verden og korstogene

Med særlig fokus på den islamiske ekspansion, årsagerne til korstogene og deres virkning. Vi har arbejdet med historiebrug i filmen "Kingdom of Heaven".

Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Historien om kampen med vandet

Vi har i forløbet haft fokus på lokalhistorie, herunder den rolle vandet har spillet for Ribes grundlæggelse og byudvikling; vandet som ressource og trussel. Eleverne har i projektarbejde lavet et udblik til større vandprojekter i danmarkshistorien: a) Rørlægning og siden frilægning af Århus å, b) Inddæmning og tørlægning af Lammefjorden og c) Tørlægning og genetablering af Filsø. I forløbet indgik desuden en perspektivering til Danmarks tilblivelse med fokus på Jellinganlægget. Holdet har været på en tværfaglig udflugt med idræt til Kammerslusen - Ribe.

Faglige mål:
-Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i fremtiden
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den moderne verdens tilblivelse

Med særligt fokus på de nye tanker, som præger renæssancen; årsagerne til og virkningen af reformationen samt årsagerne til og virkningen af opdagelserne.

Besøg i Ribe Domkirkemuseum med elevoplæg

Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Menneskerettigheder og demokratisering

Fokus på milepæle i udviklingen af menneskerettigheder og folkestyre. Vi arbejder med holocaust som baggrund for Verdenserklæringen om menneskerettigheder (1948).

Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF5: Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Flerfagligt forløb med dansk
Fællesfaglig problemstilling: Hvordan kommer samfundsudviklingen sidst i 1800-tallet til udtryk i tidens litteratur med særligt fokus på kvindeskildringer?

I historie har vi arbejdet med årsagerne til og virkningen af industrialiseringen i både England og Danmark - herunder udviklingen fra fattighus til fattiggård.

Faglige mål:
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ideologiernes kamp - Vietnamkrigen

Med særlig fokus på optrapningen af USA's krigsdeltagelse og baggrunden for at USA trækker sig ud af krigen. My Lai-massakren er desuden et fokuspunkt.

Faglige mål:
-Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Formulere historiske spørgsmål og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kronologiforløb - Pandemier

Med fokus på historiske pandemier og deres relation til de tidligere behandlede forløb. Vi har desuden arbejdet med periodisering. Følgende pandemier er behandlet fælles på klassen: Den sorte død, kolera, den spanske syge samt perspektivering til covid-19.

Projektarbejde med oplæg:
-Den antoninske pest/den justianske pest: Lukas, Mads, Matthias
-Syfilis: Annabel, Camilla, Mathilde, Signe
-Kopper: Azra, Karoline, Renée, Sofie
-Den spanske syge: Anna, Ida T., Kasper, Tilde
-HIV/AIDS: Ida G, Lærke, Olga, Olivia

Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer