Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Marleen J. Anna Müller
Hold
2022 HI/s (
1s HI
,
2s HI
,
3s HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
FF2: 1. verdenskrig og genforeningen
Titel 3
Den islamiske verden og korstogene
Titel 4
Historien om kampen med vandet
Titel 5
Den moderne verdens tilblivelse
Titel 6
Menneskerettigheder og demokratisering
Titel 7
FF5: Industrialiseringen og det moderne gennembrud
Titel 8
Ideologiernes kamp - Vietnamkrigen
Titel 9
Kronologiforløb - Pandemier
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Vi har arbejdet med Romerriget bredt, med særligt fokus på det romerske samfundssystem - herunder slaveriet; Romerrigets ekspansion og dens årsager samt religion i Romerriget.
Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Indhold
Kernestof:
Smitt og Vollmond, Verdenshistorie 1 - Fra klassisk til førmoderne tid, Lindhardt og Ringhof 2014; sider: 24-56
Romerriget Tekst Verdenshistorie 1.pdf
Video: Den romerske republiks politiske system
Beck Danielsen, Kim, Fra antikken til reformationen Fokus 1 - kernestof i historie, Gyldendal; sider: 52
Scannet
Romerriget kilde Valgkamp.pdf
Video: A day in the life of a Roman soldier - Robert Garland
Video: Våbenofringen i Illerup Ådal
Video: Emperors of Pax Romana | World History | Khan Academy
Romerriget kilde Overrumplingen af Avaricum.pdf
Friisberg, Claus, Kilder til verdens historie - Fra de ældste tider til 1750, 1988
Scannet
Romerriget Asterix Vercingetorix 1.pdf
Romerriget Asterix Vercingetorix 2.pdf
Romerriget Asterix Cæsar.pdf
Romerriget Kilde Seneca om slaveri.pdf
Jepsen Steg, K., På sporet af Romerriget, Lindhardt og Ringhof 2015; sider: 105-106
Scannet
Romerriget Kilde Tacitus om Neros Kristenforfølgelse.pdf
Steffensen (Rudi Thomsen red.), De romerske kristenforfølgelser. Historiske kilder, Gyldendal 1975; sider: 50
Scannet
Supplerende stof:
Romerske guder 1s 23
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
FF2: 1. verdenskrig og genforeningen
Flerfagligt forløb i samarbejde med dansk som optakt til DHO. Vi har i forløbet haft særligt fokus på årsagerne til 1. verdenskrig - herunder forskellige årsagsforklaringer; dansksindede sønderjyders deltagelse i krigen på tysk side, krigens konsekvenser - herunder genforeningen i 1920. Vi har arbejdet med historiebrug i filmen "I krig & kærlighed".
Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Redegøre for sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Opgave 1:
Gør kort rede for baggrunden for dansksindede sønderjyders deltagelse på tysk side i 1. Verdenskrig.
Giv en analyse og fortolkning af filmen ”I krig og kærlighed” (2018) med særligt fokus på filmens dramaturgi, brug af filmiske virkemidler samt temaer. I din analyse skal du bl.a komme ind på, hvordan de filmiske virkemidler anvendes til at beskrive de følger, 1. verdenskrig har for filmens personer.
Undersøg, hvordan filmen ”I krig og kærlighed” (2018) bruger historien i skildringen af a) krigen og dens følger og b) relationen mellem dansk- og tysksindede, og hvordan denne historiebrug hænger sammen filmens historiske kontekst.
Diskuter, hvordan det dansk-tyske forhold har udviklet sig siden 1. verdenskrig.
Opgave 2:
Gør kort rede for årsagerne til de høje tabstal under 1. Verdenskrig.
Giv en litterær analyse og fortolkning af et selvvalgt kapitel af Erich Maria Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” (1929).
Lav herefter en perspektivering til selvvalgt litteratur fra perioden og placer teksterne i en litteratur- og kulturhistorisk kontekst.
Giv en kildekritisk analyse af to eller flere selvvalgte soldaterbreve med fokus på skildringen af krigsoplevelsen og sammenlign dem med fremstillingen af krigen i ”Intet nyt fra Vestfronten”.
Diskuter, hvordan man i eftertiden har bearbejdet krigen gennem kunst og krigsmindesmærker. Inddrag ”Intet nyt fra Vestfronten” og et eller flere selvvalgte krigsmindesmærker.
Indhold
Kernestof:
Møller, Morten: "Urkatastrofen", i: Weekendavisen 1. august 2014
Scannet
1. Verdenskrig og Genforeningen 1920 Avisart. Urkatastrofen.pdf
Bryld, Carl Johan: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime (2006) 2012; sider: 31-53
1. verdenskrig og genforeningen Tekst Verden efter 1914 s. 31-36.pdf
1. verdenskrig og genforeningen Tekst Verden efter 1914 s. 37-40.pdf
1. verdenskrig og genforeningen Tekst Verden efter 1914 s. 40-44.pdf
1. Verdenskrig og Genforeningen Tekst Danmarks historie i det 20. og 21. årh. side 41-43.pdf
Clemann Rasmussen, M. m.fl., Danmarks historie - Det 20. og 21. århundrede, Lindhardt og Ringhof 2014; sider: 41-43
Scannet
1. verdenskrig og genforeningen Tekst Verden efter 1914 s. 45.pdf
1. Verdenskrig Brev Nicolai Kraack.docx
Kraack, Nicolai, 24/7 1915, http://www.eurobeast.dk/verdenskrig/soldater/kraack_t.htm#3
Scannnet
Torsting, Kasper, I krig og kærlighed, 2018
Historiebrug Erindring og filmmediet Film skal ses i historie.pdf
1. Verdenskrig og Genforeningen Tekst Verden efter 1914 s. 46-53.pdf
Video: Genforeningen 1920 - den danske splittelse
1. Verdenskrig og Genforeningen 1920 Danmarkshistorien.dk.pdf
Genforeningen 1920
Fink, Jørgen, "Genforeningen 1920", https://danmarkshistorien.lex.dk/Genforeningen_1920
(Link eller pdf)
DRTV - Grænseland (4): Dansk eller Tysk
Supplerende stof:
1. Verdenskrig og genforeningen 1920 Kilde Ubådskrigen.pdf
1. Verdenskrig Sikringsstilling Nord Weekendavisen.pdf
1. verdenskrig og genforeningen I krig og kærlighed En bog om filmen side 210.pdf
Skov og Davidsen, I krig & kærlighed - En bog om filmen og 1. verdenskrig, Gyldendal 2018; sider: 24, 27-28, 31, 210
Scannet
1. Verdenskrig og genforeningen 1920 I krig & kærlighed En bog om filmen side 24, 27-28, 31.pdf
Genforeningen 1920 1s 23
Periodisering Oversigt 1 og 2.pdf
Periodisering Fra fortid til historie s. 65-66.pdf
Periodisering Indholdsfortegnelser til Danmarkshistorien.pdf
Kronologi-forløb Tekst Introduktion til historie Periodisering.pdf
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den islamiske verden og korstogene
Med særlig fokus på den islamiske ekspansion, årsagerne til korstogene og deres virkning. Vi har arbejdet med historiebrug i filmen "Kingdom of Heaven".
Faglige mål:
-Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Den islamiske verden og korstogene Tekst Korstog og korståger.pdf
Phil, Michael, Korstog og korståger, Weekendavisen 8. juli 2016
Scannet
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 64-69, 71-78, 93.pdf
Smitt og Vollmond, Verdenshistorie 1 - Fra klassisk til førmoderne tid, Lindhardt og Ringhof 2014; sider: 64-93, 95-96
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 68-71.pdf
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 72-75, 93.pdf
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 75-80.pdf
Den islamiske verden og korstogene Kilde Pave Urbans tale.pdf
Frederiksen m.fl., Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund, Systime 2013 (2000); sider: 140-143
Scannet
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 78-81.pdf
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 80-85.pdf
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 83, 85, 95-96.pdf
Scott, Ridley, Kingdom of Heaven, 2005
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 85-87, 90-91.pdf
Den islamiske verden og korstogene VH1 s 86-92.pdf
Supplerende stof:
Knights Templar
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Historien om kampen med vandet
Vi har i forløbet haft fokus på lokalhistorie, herunder den rolle vandet har spillet for Ribes grundlæggelse og byudvikling; vandet som ressource og trussel. Eleverne har i projektarbejde lavet et udblik til større vandprojekter i danmarkshistorien: a) Rørlægning og siden frilægning af Århus å, b) Inddæmning og tørlægning af Lammefjorden og c) Tørlægning og genetablering af Filsø. I forløbet indgik desuden en perspektivering til Danmarks tilblivelse med fokus på Jellinganlægget. Holdet har været på en tværfaglig udflugt med idræt til Kammerslusen - Ribe.
Faglige mål:
-Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i fremtiden
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Tekst Den store menneskedrukning Weekendavisen 2005.pdf
Jensen, Jesper Vind, Den store menneskedrukning, Weekendavisen 7. januar 2005
Scannet
Video: Tirpitz stories - Sønderside
Feveile, Claus, Vikingernes Ribe - Handel, magt og tro, Sydvestjyske museer 2010; sider: 5-19, 24-25, 61-62, 77
Tekst Vikingernes Ribe s. 5-19.pdf
Tekst Vikingernes Ribe s. 24-25, 61-62, 77.pdf
Tekst Ribe bys historie 1, side 91-94.pdf
Bitsch Christensen, Søren (red.), Ribe bys historie 1, 2010; sider: 91-94
Scannet
Brochure Ribe-diget.pdf
Nationalpark Vadehavet, "Ribe diget bliver til", https://danhostel-ribe.dk/sites/default/files/pdf/Kammerslusen_A2skilte_WEB.pdf
Scannet
DR1, Historien om Danmark (3) - Vikingetiden, 2017
Jellingstenene, ca. 950-965
Supplerende stof:
Kort: Strand (Insel) – Wikipedia
DK4, I vikingernes land (1) - Vikingernes Ribe, 2015
Danmarks tilblivelse Ribe i tusind år s 27-39.pdf
Danmarks tilblivelse Ribe i tusind år s 41-45, 51-59.pdf
Tekst Vikingernes by Historie-online.dk.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den moderne verdens tilblivelse
Med særligt fokus på de nye tanker, som præger renæssancen; årsagerne til og virkningen af reformationen samt årsagerne til og virkningen af opdagelserne.
Besøg i Ribe Domkirkemuseum med elevoplæg
Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 98-105.pdf
Smitt og Vollmond, Verdenshistorie 1 - Fra klassisk til førmoderne tid, Lindhardt og Ringhof 2014; sider: 98-127, 131
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Vores verdenshistorie 1, s 214-230.pdf
Frederiksen, Peter, Vores verdenshistorie 1, Columbus 2019; sider: 228-230, 240, 245-246
Scannet
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 105-108.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 108-112.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Kilde Luthers 95 teser (uddrag).pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 113-114_ Vores verdenshistorie 1 s. 245-246.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Verdenskort.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 114-118.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Kilde Columbus' brev.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 118-123.pdf
Frederiksen m.fl., Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund, Systime 2013 (2000); sider: 185-190
Scannet
Den moderne verdens tilblivelse Skibe og sejl fra Menneske, samfund, historie side 190-191.pdf
Carstensen m.fl. (red.) Gyldendals kompakt verdenshistorie: Mennske, samfund, historie - Kapitler af verdenshistorien, 1988; sider: 190-191
Scannet
Den moderne verdens tilblivelse Tekst Verdenshistorie 1 s. 123-132.pdf
Skaarup, Bjørn Okholm, Globalisering i gryder og gemakker, Weekendavisen 10. april 2015
Uddrag scannet
Den moderne verdens tilblivelse Artikel Globalisering i gryder.docx
Den moderne verdens tilblivelse Billede Columbus' landgang i Amerika.pdf
First Landing of Christopher Columbus
Fil:Columbus landing on Hispaniola adj.jpg - Wikipedia, den frie encyklopædi
Den moderne verdens tilblivelse Tekst På sporet af den nye verden s. 77-80, 84-87.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst På sporet af den nye verden s. 73-77 øverst.pdf
Strand, Mathias, På sporet af den nye verden, Praxis 2021; sider: 73-77, 101-106
Scannet
Den moderne verdens tilblivelse Tekst På sporet af den nye verden s. 108-111.pdf
Den moderne verdens tilblivelse Tekst På sporet af den nye verden s. 101-107.pdf
Supplerende stof:
Den moderne verdens tilblivelse RDM_undervisningsmateriale.pdf
Billede: Kaste/race-hierarki
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Menneskerettigheder og demokratisering
Fokus på milepæle i udviklingen af menneskerettigheder og folkestyre. Vi arbejder med holocaust som baggrund for Verdenserklæringen om menneskerettigheder (1948).
Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Menneskeretttigheder og demokratisering Tekst Fokus 3.pdf
Andersen, Lars, Fokus - kernestof i historie 3, Gyldendalske Boghandel 2006; sider: 107-121, 123-125
Scannet
Menneskerettigheder og demokrati Billede allegorisk fremstilling Billedbeskrivelse.pdf
Menneskerettigheder og demokratisering Tekst Overblik s 119-122.pdf
Grubb, Ulrik m.fl.; Overblik - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal 2005; sider: 119-122
Scannet
Menneskerettigheder og demokratisering Årsag virkning Den franske revolution .docx
Menneskerettigheder og demokrati Tekst Globalhistorie 49-52.pdf
Kühle, Ebbe, Globalhistorie - 500 års forandringer og dilemmaer, Gyldendal 2015; sider: 49-52
Scannet
Menneskerettigheder og demokratisering Tekst Det tredie Rige s. 74-79.pdf
Frederiksen, Peter, Det tredie Rige - fællesskab og forbrydelse, Systime 2004 (1998); sider: 75-79, 109-111, 215-216
Scannet
Menneskerettigheder og demokrati Tekst Det tredie Rige s. 215-218.pdf
Menneskerettigheder og demokrati Tekst Det tredie Rige s. 109-111.pdf
Larsen, Niels Ivar, Debat: Holocaust: Med ret til at krænke, Information 20. februar 2006
Scannet
Menneskerettigheder og demokratisering Tekst Holocaust debat.docx
Spielberg og Moll, The last Days, 1998
Supplerende stof:
crash course french revolution - Søg Videoer
Propagandaens fjendebilleder
Drømmen om den jødiske stat
3s 2024 The last days
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF5: Industrialiseringen og det moderne gennembrud
Flerfagligt forløb med dansk
Fællesfaglig problemstilling: Hvordan kommer samfundsudviklingen sidst i 1800-tallet til udtryk i tidens litteratur med særligt fokus på kvindeskildringer?
I historie har vi arbejdet med årsagerne til og virkningen af industrialiseringen i både England og Danmark - herunder udviklingen fra fattighus til fattiggård.
Faglige mål:
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Indhold
Kernestof:
FF5 Industrialiseringen og dansk litteratur Historie 2, s. 56-63.pdf
Smitt, Thorkil og Vollmond, Christian, Verdenshistorie 2 - Fra moderne til nyeste tid, Lindhardt og Ringhof 2015; sider: 56-62, 70-75
FF5 Industrialiseringen og dansk litteratur Historie 2, s. 65-67 og 70-75.pdf
FF5 Industrialisering ... Kilder Manchester.pdf
Kilder til industrialiseringen i Manchester, : http://www.spartacus.schoolnet.co.uMTmanchester.htm
Scannet
FF5 Industrialisering ... Tekst Kühle Danmarks historie s. 145 frem.pdf
Adriansen m.fl., Fokus - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendalske boghandel 2007; sider: 162-163
Scannet
FF5 Industrialiseringen ... Kilder Horsens og industrialiseringen.pdf
Kühle, Ebbe, Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal 2008; sider: 145-150, 198, 223-225
Scannet
DRTV - Historiequizzen: Svendborg Fattiggård
FF5 Industrialiseringen ... Kilde Projekt Mathilde Fibiger.pdf
FF5 Industrialiseringen ... Tekst De danske kvinders historie 19-26.pdf
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie, Systime 2016 (2014); sider: 19-26
Scannet
Elisabeth Grundtvig_Uddrag_Nutidens sædelige Lighedskrav_1887.pdf
Grundtvig, Elisabeth, "Nutidens sædelige lighedskrav", 1887, Danmarkshistorien.dk
Scannet
Sædelighedsfejden 1883-1887.pdf
Bønnelycke, Sædelighedsfejden 1883-1887, Danmarkshistorien.dk
Scannet
Supplerende stof:
The 8 Worst Slums Of Victorian London - London Walks
Beer street and Gin lane.jpg
Oplæsning af Henrik Pontoppidans Naadsensbrød
Nådsensbrød Pontoppidan.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ideologiernes kamp - Vietnamkrigen
Med særlig fokus på optrapningen af USA's krigsdeltagelse og baggrunden for at USA trækker sig ud af krigen. My Lai-massakren er desuden et fokuspunkt.
Faglige mål:
-Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-Formulere historiske spørgsmål og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Tekst Overblik s. 158-163.pdf
Grubb, Ulrik m.fl.; Overblik - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal 2005; sider: 158-163
Scannet
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen kilder Tonkinbugt affæren.pdf
Barner, K.O.v., Den kolde krig, Systime 2011; sider: 93-102
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Tekst Den kolde krig 93-105.pdf
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Tekst Verden efter 1914 s. 204-208.pdf
Bryld, Carl Johan: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv, Systime (2006) 2012; sider: 204-208
Frederiksen, Peter, Vietnam - fra drage til tiger, Systime 2000 (1996); sider: 60-61, 64, 88-89, 94, 98, 100-101, 103-107
Ideologiernes kamp Vietnam Statistik Frederiksen Vietnam fra drage til tiger 2000 s 72 74-75.pdf
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Kilder Frederiksen Vietnam fra drage til tiger 2000 s 86-89 Soldaterbreve mv.pdf
American Experience: My Lai Massacre (Vetinam War Documentary HD)
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Kilder My Lai, Frederiksen 2000 s 94, 98-101.pdf
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Tekst Frederiksen 2000, s 103-107.pdf
Ideologiernes kamp Vietnamkrigen Sang Lil' Johnnys mund.docx
Røde mor, Lil' Johnnys mund, 1978
Scannet
Supplerende stof:
image.png
The New Year's Attack That Turned the Tide of the Vietnam War
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kronologiforløb - Pandemier
Med fokus på historiske pandemier og deres relation til de tidligere behandlede forløb. Vi har desuden arbejdet med periodisering. Følgende pandemier er behandlet fælles på klassen: Den sorte død, kolera, den spanske syge samt perspektivering til covid-19.
Projektarbejde med oplæg:
-Den antoninske pest/den justianske pest: Lukas, Mads, Matthias
-Syfilis: Annabel, Camilla, Mathilde, Signe
-Kopper: Azra, Karoline, Renée, Sofie
-Den spanske syge: Anna, Ida T., Kasper, Tilde
-HIV/AIDS: Ida G, Lærke, Olga, Olivia
Faglige mål:
-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
Indhold
Kernestof:
DRK, Døden tager de unge – Historien om den spanske syge, 2018
Pedersen, Karen Lerbech, Coronakrisen er allerede historisk: 4 andre epidemier, der har ændret Danmark, dr.dk 19. marts 2020
Scannet
Kronologiforløb Pandemier DR Coranakrisen er allerede historisk.docx
Kronologi-forløb Pandemier Den sorte død Fremstilling og kilde.pdf
Frederiksen m.fl., Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2013 (2000); sider: 158-159
Scannet
Thiedecke, Pokker, pest og piller - historien om de store sygdomme og lægerne, Pantheon 1995; sider: 25, 32-33, 66, 68, 71-72, 75
Hansen, Kilder til levestandarden i Danmark 1850-1900, Gyldendal 1974; sider: 84-86
Scannet
Kronologi-forløb Pandemier Kolera Fremstilling og kilde.pdf
Kronologiforløb Pandemier Globalisering Tekst Kultur og samfund 158 til 163.pdf
Reimick m.fl.,Kultur og samfund, Systime 2009; sider: 158-163
Scannet
Kronologiforløb - Pandemier Projekter og materiale 3s 2025.docx
Periodisering Oversigt 1 og 2.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714863561", "T": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714863561", "H": "/lectio/184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714863561" }