Titel
1
|
Religionsvidenskab & Myter
Indledningsvist introduceres eleverne til religionsvidenskab, den religionsfænomenologiske komparative metode samt den tilhørende terminologi. Vi arbejder med religionssociologiske teorier, og eleverne præsenteres for den historisk – kritiske metode og de tilhørende begreber kildekritik, tendens, troværdighed, forfatterbaggrund, tilblivelsestidspunkt og repræsentativitet.
Myte kommer af græsk og betyder fortælling. Vi arbejder med forskellige myter, og retter primært fokus mod en særlig type, nemlig kosmogonien. Kosmogonier er en del af et større mytekompleks, og de giver det religiøse univers betydning idet de forklarer, hvordan alting har fået sin plads ved at udvikle sig fra kaos til kosmos. Vi læser to naturreligioners skabelsesberetninger samt skabelsesberetningen fra Bibelen og Koranen. Vi anvender vi den religionsfænomenologiske terminologi og bruger den komparative metode, når eleverne sammenligner de myter, vi gennemgår.
Det overordnede formål med forløbet er, at eleverne tilegner sig kompetencer og lærer begreber, der sætter dem i stand til at kommunikere om myter på en faglig kvalificeret måde gennem brug af den komparative metode. Forløbet er forberedende til resten af året, hvor eleverne forventes at kunne anvende den fagterminologi, der formidles og undervises i nærværende forløb.
Materiale
- Thelander, D et al: Grundbog til Religion C side 19-21 + 305-308 + 335-336 + 311-318 (15 ns)
- Marie Guldager, Katrine; Prinsessens tårer (Vietnamesisk skabelsesberetning, 1 ns).
- Marie Guldager, Katrine; Verden blev skabt af en krop (Polynesisk skabelsesberetning, 1 ns).
- Marie Guldager, Katrine; Jordens balance forstyrres (Dogon-folket Mali, 1 ns)
- Marie Guldager, Katrine; Underverdenens huler (Dogon-folket Mali, 1 ns)
Den jødisk-kristne skabelse
Islams skabelse
NinianSmartModel_7sider
Emner som er gennemgået:
Religion som begreb, definitioner af religion, kaos & kosmos, hellig & profan, offer, bøn, faste, gudsopfattelse(monoteisme vs. polyteisme) samt menneskeopfattelse i religion. Ninian Smarts 7 dimensioner. Myten & Bruce Lincolns mytedefinition, privilegeret talesituation, mytisk forbillede, kultbringer, trickster, hellig tid, klassifikation, paradigmatsik sandhed, ætiologisk forklaring, emic & etic, axis mundi, apokalyptik, eskatologi, ritual/rite, kultdrama, effikacitet, ritualers funktion samt Arnold Van Genneps model for overgangsritualet og Podemann-Sørensens Ritual-myte-model. Deprivationsteori (organisk, social, økonomisk, etisk eksistentiel / psykologisk), socialisationsteori, Rational choice theory samt teorien om søgen efter mening og tilknytning.
|