Holdet 2024 re/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anders Frøslev Pedersen
Hold 2024 re/f (2f re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religionsvidenskab & Myter
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religionsvidenskab & Myter

Indledningsvist introduceres eleverne til religionsvidenskab, den religionsfænomenologiske komparative metode samt den tilhørende terminologi. Vi arbejder med religionssociologiske teorier, og eleverne præsenteres for den historisk – kritiske metode og de tilhørende begreber kildekritik, tendens, troværdighed, forfatterbaggrund, tilblivelsestidspunkt og repræsentativitet.
Myte kommer af græsk og betyder fortælling. Vi arbejder med forskellige myter, og retter primært fokus mod en særlig type, nemlig kosmogonien. Kosmogonier er en del af et større mytekompleks, og de giver det religiøse univers betydning idet de forklarer, hvordan alting har fået sin plads ved at udvikle sig fra kaos til kosmos. Vi læser to naturreligioners skabelsesberetninger samt skabelsesberetningen fra Bibelen og Koranen. Vi anvender vi den religionsfænomenologiske terminologi og bruger den komparative metode, når eleverne sammenligner de myter, vi gennemgår.
Det overordnede formål med forløbet er, at eleverne tilegner sig kompetencer og lærer begreber, der sætter dem i stand til at kommunikere om myter på en faglig kvalificeret måde gennem brug af den komparative metode. Forløbet er forberedende til resten af året, hvor eleverne forventes at kunne anvende den fagterminologi, der formidles og undervises i nærværende forløb.

Materiale
- Thelander, D et al: Grundbog til Religion C side 19-21 + 305-308 + 335-336 + 311-318   (15 ns)
- Marie Guldager, Katrine; Prinsessens tårer (Vietnamesisk skabelsesberetning, 1 ns).
- Marie Guldager, Katrine; Verden blev skabt af en krop (Polynesisk skabelsesberetning, 1 ns).
- Marie Guldager, Katrine; Jordens balance forstyrres (Dogon-folket Mali, 1 ns)
- Marie Guldager, Katrine; Underverdenens huler (Dogon-folket Mali, 1 ns)

Den jødisk-kristne skabelse
Islams skabelse
NinianSmartModel_7sider

Emner som er gennemgået:
Religion som begreb, definitioner af religion, kaos & kosmos, hellig & profan, offer, bøn, faste, gudsopfattelse(monoteisme vs. polyteisme) samt menneskeopfattelse i religion. Ninian Smarts 7 dimensioner. Myten & Bruce Lincolns mytedefinition, privilegeret talesituation, mytisk forbillede, kultbringer, trickster, hellig tid, klassifikation, paradigmatsik sandhed, ætiologisk forklaring, emic & etic, axis mundi, apokalyptik, eskatologi, ritual/rite, kultdrama, effikacitet, ritualers funktion samt Arnold Van Genneps model for overgangsritualet og Podemann-Sørensens Ritual-myte-model. Deprivationsteori (organisk, social, økonomisk, etisk eksistentiel / psykologisk), socialisationsteori, Rational choice theory samt teorien om søgen efter mening og tilknytning.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Overordnet forløbsbeskrivelse

Kristendommen set i historisk og globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden; i arbejdet indgår tekster fra Det Gamle – og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster. Vi arbejder med Kristendommens formative periode, ritualer (dåb & vielse), skabelse- og syndefald, arvesynd, udvælgelse & pagter, Jesu forkyndelse; Guds rige, Guds kærlighed, Guds søn, næstekærlighed og frelse, treenigheden, den historiske Jesus, Jesu død, opstandelsesteori / forsoningslære, Messias, udvalgte lignelser samt Kristendommens rolle i det senmoderne samfund.

Materiale
Det Gamle Testamente
1. Mosebog Kap 1-3;
2. Mosebog Kap 19, vers 15; Kap 20, vers 3-21,
Det Nye Testamente
Matthæusevangeliet: Kap 5-7, Kap 18, vers 21-35; Kap 20, vers 1-16; Kap 25, vers 1-13
Matthæus: Kap 23, vers 1-36: ”Veråb over de skriftkloge & farisæerne”
Markusevangeliet: Kap 4, vers 1-20
Lukasevangeliet Kap 10, vers 25-37

Baggrundslitteratur:
Forman, J. (2012): "De kristnes religion", 1. udgave, 3. oplag. Side 47-54 + 61-73
Thelander et al. 2010: ”Grundbogen til Religion C”, 3. udgave, 1. oplag. Side 60-62
Lykke-Kjeldsen et al (Systime 2016-17): ”Begrebsnøglen til Religion – Teori & Metode” s. 127+130-133

Film:
Religionsnørden om Kristendommen; https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=55s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Overordnet forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er at give en generel indføring i islam med vægt på religionens formative periode, hvilket sker gennem arbejde med islams grundfortællinger og fundamentale dogmer Vi gennemgår Islams oprindelse og retter blikket mod paradistiden, uvidenhedstiden, åbenbaringstiden samt den oplyste tid. Vi ser på Islams menneskesyn og perspektiverer til kristendom og senere på året buddhisme, og i denne sammenhæng arbejder eleverne med de tre niveauer af menneskets nafs. Vi arbejder med Koranen som helligskrift samt Hadith (Sunna) og Muhammed som historisk person & profet herunder forskellen på henholdsvis Mekka – og Medinaåbenbaringer.  Endvidere arbejder vi med de 5 søjler, og fokuserer på Hadj som overgangsritual og Kabaen som axis mundi. I forbindelse med Hadj arbejder vi også med Jørgen Podemann-Sørensens "ritual-myte" model. Herudover læser vi om de 6 trosartikler med særlig fokus på Guds enhed. I et komparativt lys arbejder vi med de mytiske forbilleder der nævnes i både Koranen og Biblen og sætter fokus på historieopfattelsen i Islam vs. den Jødisk-kristne tradition - herunder betegnelsen "Bogens folk".
Vi læser Sirat Rasul Allah og hører den også som podcast - fortællingen behandles som en myte med den dertilhørende terminologi.

Bøger:
Thelander et al. 2010: ”Grundbogen til Religion C”, 3. udgave, 1. oplag. Side 116-133 + 135-149

Kitir, Deniz (2010): ”Klassisk og Moderne Islam – Grundbog til islam”. Systime, side 27-29

The Religious & Social Importance of Hajj_ Abdel Haleem, M.

Uddrag af: Muhammad biografi; Sirat Rasul Allah; "Natterejsen"

Koranen (ca. 3 ns)
- Sura 1, 1-7
- Sura 2,238 - Bøn
- Sura 2,277 - Almisse
- Sura 2,185 - Faste
- Sura 2,197 - Hajj
- Sura 3, 18 - Trosbekendelse
- Sura 8,39 + 9,5 - Jihad
- Sura 114, Ikhlas - Den Rene Tro

Hadith i Al-Bhukari
- Hadith Jibril
- Åbenbaringen
- Jihaad
- Profeterne
- Almisse
- Bøn
- Faste
- Menstruation
- Guds enhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Overordnet forløbsbeskrivelse
Vi arbejder med Buddhismens formative periode, og eleverne lærer om de 3 juveler, den 8 ledede middelvej, de 4 ædle sandheder og den 12 ledede årsagskæde. Undervisningen er bygget op omkring et fokus på en række kernebegreber som; de 5 skandhaer, visdom, foranderlighed, betinget sameksistens, medfølelse, tomhed, vrede, begær, (an-)atman genfødsel, uvidenhed, karma, samsara (Buddhistiske livshjul), de fem forskrifter, nirvana og parinirvana, og der lægges et særligt fokus på Bodhisattvaens karakter. Vi læser i øvrigt forskellige kildetekster.

Materiale
- Grundbogen til Religion C: Anders Nielsen m.fl. 3. udgave, 1. oplag (2012-2019). Systime 2012, s. 181-209.

Buddhaen; Kilde: Mennesket og Magterne, Gyldendal s. 170-171 : ”Dhammapada 179-196. Buddhistisk skrift på pali, der tilskrives Buddha”

- Den gavmilde hare. Den folkelige buddhisme. Eventyr fra Jataka. Poul Tuxen: Æventyr fra Det gamle Indien, Kbh., Gad, 1924, side 40-44

- Begær. Buddhistiske tekster s. 50-53 (Fra Dhammapada. Buddhistisk skrift på Pali)
- Om Genfødsel & Karma; (Samtaler mellem Kong Milinda og den buddhistiske filosof Nãgasena; uddrag fra Milinda-pañha, s. 40-65)
- De fire ædle sandheder; The way to vispassana. The Young Buddhist Assosiation of Thailand, Bangkok, Thailand 1995; af Helen Jandamit
- Vejen til Nirvana, Digha Nikaya, 11,311  -  Fra de fem grundlæggende tekstsamlinger, som indeholder Buddhas egne belæringer)
- Buddhalegenden

- Boddhisttvaens moral, Astasahasrika, 324; fra: ”Buddhismen – tekster & livsformer”, Gyldendal 1982, side 100
- Boddhisttvaens stræben, Astasahasrika 321; fra: ”Buddhismen – tekster & livsformer”, Gyldendal 1982, side 101
- Boddhisttvaens medfølelse, Bodhisambhara; 6, 8 , 10, 16, 23, 36, 39, 45; fra: ”Buddhismen – tekster & livsformer”, Gyldendal 1982, side            101-102


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer