Holdet G2024 2g Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Niels Steensens Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Jan Høst
Hold G2024 2g Bi (Bi B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fødevareproduktion, Avl og GMO
Titel 2 Blod - funktion og genetik
Titel 3 Motion og sundhed
Titel 4 Hormoner, Nerver og Rusmidler
Titel 5 Infektion og Epidemi
Titel 6 Øl brygges med enzymer og gær
Titel 7 Dyr, evolution og genetik (og repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fødevareproduktion, Avl og GMO

Indhold og fokus
Dette forløb er en lidt en blanding af forskellige emner. Det indeholder både noget økologi, naturtyper og CNP-kredsløb og klassisk landbrug, men også noget forædling, GMO og bioetik

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb. Men fokus var på samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Fagligt indhold/Kernestof
Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer, med fokus på en uddybning af DNA-strukturen med Nucleinsyrer

Genetik og molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi

Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet, med specielt fokus på N- og P-kredsløb
Biokemiske processer: fotosyntese

Supplerende stof
Et lidt bredt fokus på biologisk produktion, bioteknologi, bæredygtighed, miljøbeskyttelse og bioetik.

Anvendt materiale:
Kapitel 4. Anvendt bioteknologi (hele kapitlet)
Biologi i udvikling B-niveau af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller og Nucleus Forlag ApS 2020

Kapitel 1. Grundbegreber i økologi
Økologi – danske naturtyper af Bodil Blem Bidstrup, Kristine Raae, Anne-Mette Vire og Nucleus Forlag ApS. 2025

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde), mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer, argumentation og fagsprog, faglig læsning og kritisk informationssøgning, arbejde med udvikling af løsninger

Eksperimentelt arbejde: Fotosyntese og spalteåbninger, Mikroskopi af løgrodsceller, GMO-interview-opgave

Skriftligt arbejde: Journalark: Fotosyntese og spalteåbninger samt Mikroskopi af løgrodsceller. Afleveringsopgaver: Afleveringsopgave 1 (Indavl og miljøstress), Afleveringsopgave 2; Interview GMO og Etik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og spalteåbninger 21-08-2024
Afleveringsopgave 1 (arbejd selv) 11-09-2024
Afleveringsopgave 1 (Indavl og miljøstress) 11-09-2024
Afleveringsopgave 2; Interview GMO og Etik 26-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Blod - funktion og genetik

Indhold og fokus
Dette forløb er en uddybning af den klassiske genetik fra C-niveau samtidig med at der er fokus på hvad blod er og dets funktion, som optakt til det næste forløb om motion og sundhed. Desuden blev genteknologi og DNAtest inddraget for at afrunde de 2 forløb med genetik (dette og Fødevareproduktion, Avl og GMO)

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb. Men fokus var på relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

Fagligt indhold/Kernestof
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi

Fysiologi: Lidt om blodets sammensætning

Supplerende stof
sundhed, sygdom og medicin,

b]Anvendt materiale:[/b]
Følgende kapitler:
1. Kromosomer og celledelinger
2. Klassisk genetik
3. Fra DNA til protein
4. Mutationer
9. Det humane genom og genetiske tests

Fra Genetikbogen A+B af Lone Als Egebo og Nucleus Forlag ApS, 2014.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde)

Eksperimentelt arbejde: Blodtypebestemmelse, DNA Gelelktroforese

Skriftligt arbejde: Afleveringsopgave 3 (Diabetes & Genetik), Afleveringsopgave 4 (Blodtype og Genetik), Rapport: DNA Fingerprinting, Afleveringsopg. 5 (Prader-Willi syndrom)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskop-opgave om løgrodsceller 30-09-2024
Prøve, Biologi B, oktober 2024 28-10-2024
Afleveringsopgave 3 (Diabetes & Genetik) 31-10-2024
Afleveringsopgave 4 (Blodtype og Genetik) 05-11-2024
Rapport: DNA Fingerprinting 18-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Motion og sundhed

Indhold og fokus
Dette forløb er en blanding af fysiologi og idræt/træning. Der har været fokus på elevernes egen fysiologi.

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb, men der var ekstra fokus på at demonstrere viden om fagets identitet og metoder (konditestforsøget) samt analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.

Fagligt indhold/Kernestof
fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb

biokemiske processer: respiration:

Supplerende stof
Sundhed og sygdom

Anvendt materiale:
4. Motion og sundhed (hele kapitlet) fra
Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller og Nucleus Forlag ApS 2025

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde) ), mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer, argumentation og fagsprog

Eksperimentelt arbejde: Steptest-konditest, sundhedstjek (Måling af lungekapacitet og blodtryk)

Skriftligt arbejde: Journalark: sundhedstjek og Rapport Steptest-konditest. Opgaver om EPO, bloddoping, puls og træning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsopgaver: Kondition, basalstofskifte og ener 18-11-2024
Afleveringsopg. 5 (Prader-W)illi syndrom) 25-11-2024
Fremlægning Motion og Sundhed 12-12-2024
Rapport: Konditest - vi laver den i timerne 12-12-2024
Sundhedstjek 12-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner, Nerver og Rusmidler

Indhold og fokus
Forløbet kommer en smule ind på den overordnede funktion af hormoner og på den anatomiske opbygning af nervesystemet. Men den store fokus var på nervesystemets funktion, sygdomme og den påvirkning nervesystemet får af rusmidler, med de lette rusmidler koffein og nikotin som bærende eksempler.

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb, men indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer var i særligt fokus

Fagligt indhold/Kernestof
fysiologi: Nervesystem og hormonel regulering

Supplerende stof
sundhed, sygdom og medicin

Anvendt materiale:
Kapitel 1. Hormoner og Kapitel 2. Nervesystemet
Biologi i udvikling B-niveau af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller og Nucleus Forlag ApS 2020

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde) ), mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer, argumentation og fagsprog

Eksperimentelt arbejde: Diverse småforsøg om nerver og sanser

Skriftligt arbejde: Journalark: Nerve-sanseforsøg samt skriftlige opgaver i timerne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nerve-sanseforsøg 13-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Infektion og Epidemi

Indhold og fokus
I dette forløb kom vi ind på virus og mikrobiologiske organismer og hvordan de kan være sygdomsfremkaldende. Vi gennemgik de typiske forløb og satte de største pandemier i perspektiv i forhold til samtiden og sygdomsbilledet

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb, men hovedsageligt demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Fagligt indhold/Kernestof
Cellebiologi: Eucaryote celletyper. Desuden uddybes opbygningen af celler af eucaryote og procaryote celler i forhold til C-niveau

Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens, herunder opbygning og formering af virus.

Supplerende stof
sundhed, sygdom og medicin

Anvendt materiale:
Kapitel 5. Mikrobiologi og i princippet hele kapitel 3 Immunsystemet. Stoffet om immunsystemet er dog kun gennemgået let da det normalt ikke er pensum på B-niveau
fra Biologi i udvikling B-niveau af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Müller og Nucleus Forlag ApS 2020

Kapitel 4. Når kroppen inficeres i
Mikrobiologibogen, Lone Als Egebo og Nucleus Forlag ApS. 2021

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde) , faglig læsning og kritisk informationssøgning, arbejde med udvikling af løsninger udadrettede aktiviteter(ekskursion)

Eksperimentelt arbejde: Dørhåndtaget og (”felttur” til Medicinsk Museion)

Skriftligt arbejde: Journalark: Dørhåndtaget, Afleveringsopgaver: Den dødbringende kiksekage! Og skriftlige eksamensopgaver om bakterier. Afrapportering og opgaver fra tur til Medicinsk Museion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Øl brygges med enzymer og gær

Indhold og fokus
Dette forløb er et teoretisk forløb om ølbrygning. (vi fik ikke brygget øl pga. sygdom)

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb, men specielt tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

Fagligt indhold/Kernestof
Cellebiologi: Opbygning af eucaryote celler og eucaryote celletyper

Enzymer: Opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Biokemiske processer: Gæring

Supplerende stof
Biologisk produktion og bioteknologi

Anvendt materiale:
Hjemmesiden om Ølbrygning fra Biotech Academy
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde)

Eksperimentelt arbejde: Sukraseaktivitet i øl, Dyrkning af gær fra øl i YPD-medium

Skriftligt arbejde: Rapport: Sukraseaktivitet i øl, Journalark: Dyrkning af gær fra øl i YPD-medium, Skriftlige opgaver i mindre stil
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læs om ølbrygning + lav referat 04-03-2025
Aflevering: Medicinsk Museiontur 24-03-2025
Rapport: Sukraseaktivitet i øl 26-03-2025
Dyrkning af gær fra øl 06-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dyr, evolution og genetik (og repetition)

Indhold og fokus
Dette lidt blandede forløb er mest repetitio, men samtidig også en uddybning biologisk variation og naturlig selektion, som normalt ikke gennemgås så grundigt på C-niveau. Fokus var på store lidt eksotiske dyr, som komodovaranen giraffer og kameldyr, og på hjemlige insekter i søer.

Faglige mål
Mange af de faglige mål er introduceret i dette forløb, men mest demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Fagligt indhold/Kernestof
Genetik og molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi

Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet


Supplerende stof
Bæredygtighed og miljøbeskyttelse
.
Anvendt materiale:
I dette forløb blev der primært anvendt film som materiale
Naturens største dyr, https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?faust=CFUTV1136057
Naturens gåder, Jomfrufødsel, https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011607100730
Endangered, https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=172304222000
Naturens gåder, https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011410261905
Namibørkenen, https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?faust=CFUTV1139302
All 7 Camelid Species & The Legendary Silk Road, https://www.youtube.com/watch?v=qYbnbqF-KLs
The Bactrian Camel, https://www.youtube.com/watch?v=8gh29dV-glI
How did species evolve? https://www.youtube.com/watch?v=0RwCzOyzBXY
Every Animal In Your DNA; https://www.youtube.com/watch?v=GRm__SOzz6c
The mysterious origins of life on Earth, https://www.youtube.com/watch?v=de1hiS_XjWg&list=PLYefQ2-OftFmC5skr565gfVV8qOqJEzId
How a single-celled organism almost wiped out life on Earth, https://www.youtube.com/watch?v=dO2xx-aeZ4w&list=PLYefQ2-OftFmC5skr565gfVV8qOqJEzId
Comparison: How Similar Are We To Animals (Genetic Similarity); https://www.youtube.com/watch?v=Z46jjBtiTQk&list=PLYefQ2-OftFmC5skr565gfVV8qOqJEzId

Arbejdsformer
Klasseundervisning, individuelle og kollaborative arbejdsformer (gruppearbejde)

Eksperimentelt arbejde: Vandkvalitetsundersøgelse i Fælledsøen (Makroindex), Respirationsmåling af melorme.

Skriftligt arbejde: Journalark: Respiration og gæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflever Ark til klassifikation.docx 08-04-2025
Vandkvalitet 05-05-2025
Respiration og gæring 05-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer