Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks hi, 1q ks re, 1q ks sa, 2q ks, 2q ks hi, 2q ks re, 2q ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 His 1 - De sortes historie i USA
Titel 2 His 2 - Kold krig og ideologiernes kamp med fok
Titel 3 Rel 1: Buddhisme (særfagligt).
Titel 4 Samf 1: Politik og velfærd i Danmark (samf. alene)
Titel 5 His 3 - Besættelsestiden og de danske jøder
Titel 6 Samf 2: Forbrydelse og straf (KS-projekt 1)
Titel 7 His 4  - Forbrydelse og straf (KS 1 projekt)
Titel 8 Rel 2 :Forbrydelse og straf - kristendom (KS1)
Titel 9 Samf 3: Indvandring og kulturmøder (KS-projekt 2)
Titel 10 His 5 - Indvandring og kulturmøder (KS 2 projekt)
Titel 11 Rel 3: Indvandring og kulturmøder - Islam (KS2)
Titel 12 His 6 - Autokratier, tyranner og ondskab
Titel 13 Samf. 4: Danmarks økonomi (samf. alene)
Titel 14 Rel 4: Etik (særfagligt - kun religion)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 His 1 - De sortes historie i USA

Forløb 1 - De sortes historie i USA

Vores første forløb omhandler USA's historie, hvor vi vil have mest fokus på de sortes historie i USA. Forløbet starter med opdagelsen og kolonisering af Amerika, hvorefter vi bevæger os videre til skabelsen af USA, hvor vi skal se på uafhængighedskrigen fra Storbritannien. Derefter skal vi fokuserer på kampen mellem sydstaterne og nordstaterne, hvor fokus især er på slaveriet og borgerkrigen.
Efter vores behandling af borgerkrigen vil vi især kigge på slaveriet og borgerretsbevægelsen i USA herunder “black codes”, “Jim Crow systemet”, “Abolitionist Bevægelsen” hvorefter vi perspektiver til Black Lives Matter.

I dette forløb vil vi beskæftige os med følgende emner:
- Koloniseringen af USA
- Uafhængigheden
- Slaveriet
- Abolonistbevægelsen
- Den amerikanske borgerkrig
- Black Codes
- Jim Crow lovene
- Borgerrettighedsbevægelsen
- Black Lives Matter
- Det amerikanske præsidentvalg.
- mm

Omfang: ca 20 lektioner

Metode/begreber/teori:
- Introduktion til historiefaget
- Introduktion til kildekritik
- Erindringshistorie og mindesmærker
- Arbejde med tidslinjer
- Historisk filmanalyse
- Remediering

Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- ̶ natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Materiale:
- Hamilton, Pernille Ipsen, "Fokus 2 - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2007, s. 9-22
Hemmersam, Karl-Johan og Ulrik Grubb, "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig", Gyldendal, 2002, s. 16-20
- Meier, Jeppe Bæk og Rasmus Thestrup Østgergaard, "USA's tilblivelse"
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=184#c335:
- "George 3.s erklæring om at undertrykke oprør og rebelskhed, 23. august 1775"
- Garrison, William LLoyd, "Om slaveriet", 1. januar 1881
"Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776 - i uddrag", fra https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103
DRKultur, "De sorte amerikaneres historie: De sortes Atlanterhav"  i uddrag af Henry Louis Gates, 2017
- Steve McQueen, "Twelve Years a Slave", 2018 (historisk spillefilm)
- DR2, "USAs historie (5), dokumentar om den amerikanske borgerkrig (2011)
- Banke Hansen, Thor og Andreas Bonne Sindberg, USA – Historie, samfund, religion:
- "Black Codes for St. Landrys amt i Louisiana" https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=313#c561
- Eksempler på Jim Crow love, udarbejdet af Dayton University:  https://racism.org/articles/citizenship-rights/21-slavery-to-reparations/114-legal-apartheid-jim-crow/501-jcrow02
- fra 4.21. De sortes borgerrettighedskamp til 4.2.3. Status 1968, https://detmoderneusa.systime.dk/?id=144
- Busstrejken i Montgomery, Alabama, 1956, https://detmoderneusa.systime.dk/?id=237
King jr., Martin Luther, "I have a Dream! 1963, fra Garbers; Lis og Sten, Retorik. Levende tale eller tom snak?, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1996.
- Selvfundne kilder om Charlottesville demonstration - lørdag d. 12. august 2017 (træning i informationssøgning)

Kauffeldt, Søren et. al., "Klar til KS", Columbus, https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1, opslag om:
- Materiale og metoder
- Forandringer og forklaringer

Historie FG: Historiske spillefilm (analyse af) https://sites.google.com/a/fr-gym.dk/historie-fg/metode-og-teori/film/historiske-spillefilm
Særlige fokuspunkter:

Sidetal i alt = ca. 63 normalsider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 His 2 - Kold krig og ideologiernes kamp med fok

Forløb 2 - Kold krig og ideologiernes kamp med fokus på Berlin

I dette forløb vil vi undersøge den kolde krig og ideologiernes kamp som den udspillede sig i Europa efter Anden Verdenskrig med fokus på tre udvalgte krisesituationer: Kold krigs begyndelse med deling af Europa 1945-1949, Berlin som årsag til konflikt: Luftbroen 1948-1949, og bygningen af Berlinmuren 1961, samt afslutningen af den kolde krig 1989-1990. Vi undersøger også, om der er tegn på en ny kold krig med Putins invasion i Ukraine 2022.

Vi har arbejdet med følgende emner:
- Tyskland efter 2. Verdenskrig: Jalta og Potsdamaftaler
- Jerntæppet i Europa og oprettelsen af Folkedemokratier
- Trumandoktrin og Marshallhjælp
- Berlinblokade
- Berlinmuren
- Hverdagslivet under DDR-regimet.
- Tysklands genforening

Problemstillinger, vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvordan udvikler forholdet mellem Sovjet, USA og England sig efter de i fællesskab har besejret Hitler og dermed afsluttet 2. Verdenskrig?
- Hvad er karakteristisk for Vesttyskland og Vesteuropa under Den Kolde Krig?
- Hvad er karakteristisk for Østtyskland og Østeuropa under Den Kolde Krig?
- Hvorfor opføres Berlinmuren og hvad betyder dens fald?
- Putins brug af historien i forbindelse med krigen i Ukraine

Metode og analyseredskaber:
- Historisk billedanalyse og propaganda
- Aktør/struktur
- Årsagsforklaringer
- Kildekritisk analyse
- Historiebrug

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Kernestof:
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶ ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Rel 1: Buddhisme (særfagligt).

Er rettet i august 2025

Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I efterfølgende har/kan:
- viden om religionen på buddhas tid (brahminernes rolle og synet på ofringer)
- forklare om buddhismens grundlæggelse og Buddhas rolle
- viden om Siddharta Gautamas liv (Buddhalegenden herunder de 4 syn)
- forklare de 4 ædle sandheder (Benarestalen)
- viden om buddhistisk praksis som ofringer og meditation.
- viden om reinkarnationslæren herunder begreberne karma, an-atman, livshjulet og de 5 skandhaer.
- viden om begreber som dharma, nirvana, samsara,, boddhisatva, askese, og den otteledede vej.
- karakterisere buddhistisk praksis ud fra begreberne nirvanisk, karmisk og apotropæisk praksis.
- karakteriserer buddhistiske praksis ud fra forskellene mellem konvertit og immigrantbuddhisme
- viden om ritualtyper (årtidsritual, afværgeritual, overgangsritual, tilbedelsesritual)
- analyser om en tekst er repræsentativ/klassisk (hvis repræsentativ så også elite/mainstream, indefra/udefra)


Materiale:
Ahle, Allan (mfl.) "Horisont. Grundbog i religion" Gyldendal 2014 s. 265-266. "Buddhalegenden"(pdf) (2 sider)

Kopiark om skandhaerne udarbejdet af Bente Rask (pdf) (1 side)

Madsen, Lene (m.fl.) Grundbog til religion C. Systime 2012 s. 148-149 https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=170 ( 1 side bog)

Buddhisme - introduktion og tekster:
- "Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme." https://buddhisme.systime.dk/?id=183  (2 sider)
- Meditation: https://buddhisme.systime.dk/?id=157 (1 side)
- Bøn og offer https://buddhisme.systime.dk/?id=158 (1 side)
-  buddhistiske livshjul https://buddhisme.systime.dk/?id=152 (2 sider)
- Benares og de fire ædle sandheder https://buddhisme.systime.dk/?id=151 (2 sider)


Haaning, Katrine og Søren Laursen: Religionsportalen systime i-bog:
- "Benarestalen" (pdf) (1 side)
- Templet: https://religion.systime.dk/?id=567 (1 side)

Røndbjerg-Christensen, Heidi: "Buddhismen er populær i Danmark". Berlingske Nyhedsbureau 28 mar. 2013  (2 sider)

Vadmand, Margrethe: Buddhisten: Meditation er det vigtigste i mit liv.  Psykologi 18. april 2013 (3 sider) (pdf)



Film og  hjemmesider
DR tv: Tro til salg: Kan man gå til buddhisme https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496 (5 sider)

I alt ca 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Samf 1: Politik og velfærd i Danmark (samf. alene)

I det første forløb skal vi arbejde med de politiske ideologier og partier i Danmark, og vi skal se nærmere på den danske velfærdsstat, der er blevet en stor og vigtig del af det danske samfund. Velfærdsstaten er dog dyr, og en række udfordringer rammer den nu og i fremtiden, så spørgsmålet er, om vi kan bevare den danske velfærdsmodel, eller om den må laves om?

I forbindelse med forløbet samarbejder vi med historie om at forstå betydningen af velfærdsstatens og arbejdsmarkedets udvikling for jeres fremtidige arbejdsliv.

Kernestof fra læreplanen:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål fra læreplanen:
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 His 3 - Besættelsestiden og de danske jøder

Forløb 3- Besættelsestiden og de danske jøder

I dette forløb vil vi undersøge, hvordan man under besættelsestiden håndterede de danske jøder både i Danmark under besættelsen, men også forhold til interneringen i KZ-lejren Theresienstadt.
Fokus vil være på, hvordan den danske stat, det danske civilsamfund og den tyske besættelsesmagt håndterede de danske jøder under den antisemitiske lovgivning under 2. verdenskrig.

Vi har arbejdet med følgende emner:
- Definition af holocaust og folkemord
- Kort om Hitlers vej til magten
- Besættelsen 9. april 1948
- Jødeaktionen i oktober 1943
- Flugten over Øresund
- Splittede familier og gemte børn
- Fra Danmark til Theresienstadt - de deporterede
- Livet som KZ-fange med særligt fokus på de danske fanger.  
- Transport
- De hvide busser

Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvad var Holocaust?
- Hvad kendetegner et folkemord ifølge FN’s folkedrabskonvention?
- Hvordan håndterede de danske myndigheder, civilsamfundet og den tyske besættelsesmagt de danske jøder?
- Hvilken betydning havde samarbejdspolitikken for de danske jøder?
- Hvilken betydning fik samarbejdspolitikkens sammenbrud og jødeaktionen for de danske jøder?
- Hvordan hjalp de danske myndigheder og civilsamfundet jøderne til Sverige?
- Hvilke forhold og levevilkår havde de danske jøder i kz-lejren Theresienstadt?
- Hvordan kom de danske jøder hjem til Danmark igen?

Metode og analyseredskaber:
- Historisk billedanalyse og propaganda
- Aktør/struktur
- Årsagsforklaringer
- Kildekritisk analyse
- Fodnoter og henvisninger
- Redegørelse og analyse

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur  
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen  

Kernestof:
- Holocaust og andre folkedrab
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
-  ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materialer:
Berlau, Solvej & Thuge, Stine, Vejen til Folkedrab (i-bog), Columbus, 2023: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Kapitel 1 - Folkedrabets århundrede: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130 (4,5 sider)
- Kapitel 2 - Hvad er et folkedrab? https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131 (6,6 sider)
- Kapitel 4 - Hitlers vej til magten. https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133 (9 sider)
- Kapitel 21 - Danmark og Holocaust inklusiv kilder https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150 (19 sider)
- Dokumentar: Theresienstadt - danske børn i nazistisk fangenskab, DIIS og Minerva film:
https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se/se:
- Kapitel 1 - Introduktion (2 min = ⅓ side)
- Kapitel 2 - Besættelsen (9 min = 1,3 side)
- Kapitel 6 »Lejren« (7 min = 1 side)
- Kapitel 7 »Sult« (6 min. = ca. 1 side)
- “Forliset” og “gemt barn”, Film om flugten til Sverige, folkedrab.dk: https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/film-om-flugten-til-sverige/forliset (14 min = 2 sider)
-Kauffeldt, Søren mfl., Klar til KS, Columbus, 2023: https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163 (p163 = 1 side)
- Oprop (Kilde med som nedkastet fra fly d. 9. april 1940) (2 sider)
- Resnais, Alain, Nat og tåge (1955), DR Kultur, (31 min):  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Nat%20og%20t%C3%A5ge&orderby=title&SearchID=cdbaacb1-e42f-4008-a73b-b73540eef13e&index=1 (4,5 side)
- “Women of Mizocz”: Jødiske kvinder og børn umiddelbart inden de bliver skudt af nazistiske Einsatzgrupper. Sovjetisk Ukraine, 1942. Foto: United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Instytut Pamieci Narodowej. (1 side)

Sidetal i alt = ca. 53,5 normalsider

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, projektarbejde, selvstændigt arbejde, matrixgruppearbejde, skriftligt arbejde (historieopgaven) mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Samf 2: Forbrydelse og straf (KS-projekt 1)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 His 4 - Forbrydelse og straf (KS 1 projekt)

5. His/KS: Forbrydelse og straf

I dette forløb har vi beskæftiges os med udviklingen i synet på forbrydelse og straf i Danmark. Vi har lavet nedslagspunkter i middelalder, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet (frem til straffelovsrevideringen i 1930) og i dag. Forløbet er opbygget diakront og vi har anvendt en begrebshistorisk tilgang uden direkte at anvende teori om begrebshistorie. Forløbet har beskæftiget sig med periodiseringsprincipper og brud/kontinuitet.

Vi har arbejdet med følgende emner:
- Forbrydelse og straf i middelalderen
- Forbrydelse og straf i renæssancen
- Forbrydelse og straf i enevælden og oplyst enevælde/oplysningstid
- Forbrydelse og straf i 1800-tallet før og efter Grundloven
- Fængselskommissionen i 1840’erne
- Fængselsmodellerne: Auburn og Philadelphia i Danmark
- Straffeloven af 1933
- Retssystemets udvikling
- Retfærdig og nyttig straf
- Straf i dag herunder resocialisering og nye strafformer
- Besøg i fængslet i Horsens
- mm.


Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvordan og hvorfor straffer man i middelalderen, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet og idag i Danmark?
- Hvorfor ændrer straffeformer sig over tid?
- Hvorfor ændrer synet på forbrydelser sig?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ - formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ - forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ - redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- historiefaglige metoder
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

Materiale
- Adriansen, Inge mfl., Fokus 2 - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, I-bog, Gyldendal, 2019: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=157 (1 side)
- Beccaria, Cesare: Uddrag af "Om forbrydelse og straf, 1764", Dansk oversættelse i Hansen, Ole Steen mfl., Historie 8, Gyldendal, 2010, 1. udg., (0,5 side)
- Carrasco, Isabel, 8 Gruesome Medieval Punishments That Will Give You The Creeps, Cultura Collective: https://culturacolectiva.com/en/history/painful-medieval-punishments-inquisition/ (2 sider)
- Cavling, Henrik, Jens Nielsens Henrettelse, i Politiken d. 9. november 1892: (5 sider) (Læst i danskundervisningen)
- Dokumentar: Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840, Sæson 1, Episode 1, DR, 2015: https://www.dr.dk/drtv/episode/ludere-lommetyve-og-lirekassemaend_-med-ondt-skal-ondt-fordrives-1800_-1840_71471 (29 min = ca. 4 sider)
- Dokumentar: Mord i Middelalderen: Mordet i Finderup Lade, Sæson 1, Episode 3, DR: https://www.dr.dk/drtv/se/mord-i-middelalderen_-mordet-i-finderup-lade_154424 (28 min = 4 sider)
- Dokumentar: Heksejagt - Besat af Djævlen, Afsnit 2, DR2. 2006: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030610012150  (38 min = 5,5 side)
- Dokumentar: Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 7: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370 (59 min = 8 sider)
- Dokumentar: Straffens rædsler: Fængsel, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 2, 2016: https://www.dr.dk/drtv/episode/straffens-raedsler_-faengsel_430499 (29 min = ca. 4 sider)
- Forbrydelsens ansigt, 2. del (Jens Nielsen) v/ Poul Duedahl: https://www.youtube.com/watch?v=C4mzL8hK5vg (9 min = 1,5 sider)
- Heinsen, Johan, Trunken - det første fængsel på Bremerholmen i København fra ca. 1620. Danmarks Nationalleksikon: https://danmarkshistorien.lex.dk/Trunken_-_det_f%C3%B8rste_f%C3%A6ngsel_p%C3%A5_Bremerholmen_i_K%C3%B8benhavn_fra_ca._1620 (3 sider)
- Heksetro i renæssancen, NationalMuseet, inklusiv de to undermenuer: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/  (ca. 2 sider)
- Miniforedrag: Den danske enevælde, danmarkshistorien.dk (youtube), 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI (4 min 32 sek = ca. 0,5 side)
- Netterstrøm, Jeppe B., Fredsløshed, Danmarkshistorien.dk, 2011: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fredloeshed (3 sider)
- Renæssance i Europa og Danmark,  NationalMuseet:  https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/renaessance-i-europa-og-danmark/   (1 side)
- Reglement for Fangerne i Straffeanstalten paa Vridsløselille Mark, 1859, Det Kongelige Bibliotek (2 sider)
- Smith, Peter Scharff, Det moderne fængselsvæsens gennembrud i Danmark - Opdragelse , moral og Fængselskommissionen af 1840, Fortid og Nutid, Juni, 2002, s. 103-106 og s. 124 (4 sider)
- Steinbeck, Lene, Manden der ville henrettes, DR.dk, 05.04.2014: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kulturklubber/manden-der-ville-henrettes (2 sider)
- Serie: Forbrydelse og Straf Alphafilm og Kommunikation:
- Straffens udvikling (afsnit 1): https://vimeo.com/141041241 (14 min = 2 sider)
- Straffens formål (afsnit 2): https://vimeo.com/141041407 (9 min = 1,,5)
- Straf i dag (afsnit 3): https://vimeo.com/141041597 (ca. 12 min = 2 sider)
- Straffens udfordringer og alternativer: https://vimeo.com/141037229 (10 min = 1, 5 side)
- Thidecke, Johnny, Er vi alle forbrydere?, Pantheon, 1996, s. 7-11, 40 (5 sider)
- Voltaire, François-Marie: Uddrag "Voltaires Kommentar til"Om Forbrydelse og Straf""i Beccaria, Cesare (1998): Om Forbrydelse og Straf, Museum Tusculanums Forlag, 163-64 (0,5 side)
- Østergaard, Rasmus T., Enevældens tid, Systime, 2018:
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=150 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=151 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=153 (5 sider)



Sidetal i alt = ca. 71 normalsider

Arbejdsformer:
- Escape room
- Remediering
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Eksamensøvelse
- Prøveeksamen
- Fremlæggelser
- Besøg hos Fængslet i Horsens
- mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rel 2 :Forbrydelse og straf - kristendom (KS1)

Er rettet til oktober 2025

Forløb Kristendom

Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I efterfølgende har/kan:
- Syndefaldsmyten i 1. mosebog (problemmyten)
- Begreber: arvesynd, treenigheden, monoteisme
- Jesu rolle i kristendommen, som offer for menneskets synder
- Jesu liv (Passionshistorien) herunder palmesøndag, skærtorsdag, langfredag, Kristi Himmelfart, påskemorgen og pinsen
- Adam og Jesus rolle i kristendommen (problemmyten og løsningsmyten)
- Kristnes syn på etik herunder, hvordan skal man være mod sin næste ud fra lignelsen "den barmhjertige samaritaner".
- Kristnes syn på tilgivelse ud fra teksterne "Den fortabte søn" og den gældbundne tjener".
- Jan Hjärpes definitioner fundamentalist/sekularist og traditionalist/modernist fx præsterne i dokumentaren "De unge præster" og Jasmin Lind
- Hvad er et sakramente og ordet "nåde"
- Viden om ritualerne dåben/nadveren og myterne bag ritualerne.
- Viden om ritualtyper (årtidsritual, afværgeritual, overgangsritual, tilbedelsesritual)
-  Van Gennneps teori om et overgangsritual
- analyser om en tekst er repræsentativ/klassisk (hvis repræsentativ så også elite/mainstream, indefra/udefra)
- Viden om fængselspræsters arbejde og synet tilgivelse, og kriminelle
- kirkens resocialiseringsarbejde

Materiale (alt er i drev):
Andreasen, Esben: Religion og kultur s. 147-152 (pdf 6 sider)

Præstholm, Benedicte Hammer: Synd og tilgivelse (uddrag) ttps://www.folkekirken.dk/tro/at-vaere-et-kristent-menneske/synd-og-tilgivelse (1 side)

Kristendoms grundlære (skrevet af Bente Rask) https://docs.google.com/document/d/1xhh9aet8LHjuxWrq7DPkbDuPKeSV24qomzZOvmlwam0/edit?tab=t.0 (2 sider)

Interview med præst Kirsten Nielsen om dåben https://religion.systime.dk/?id=718 (1/2 side)

Artikel: Dåben - folkekirken - den evangelisk-lutherske kirke https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-indhold-hvad-siger-bibelen-om-livssituationer-fodsel-og-dab/barnedab-og-voksendab (1side)

Christensen, Louise: Forældre skal turde træffe valget om dåben. https://www.folkekirken.dk/eksistens/foraeldreskab-1/foraeldre-skal-turde (1 side)

Vægmaleri den sidste nadver af Leonardo da Vinci (1/2 side)

Påsken: Uddrag af https://kristendom.systime.dk/?id=176#c1114 (1 side)

Intro til straf og forbrydelse og kristendom https://docs.google.com/presentation/d/1Bls5B7ke2kGh6ZEbkmhDq2hTRkrjimoCDUxToUq7UGs/edit?slide=id.g33f75cf4e58_0_42#slide=id.g33f75cf4e58_0_42. (2 sider)

​Jensen, Kiri Kim Lassen: At tilgive er at sætte sig selv fri
31. oktober 2020 Avisen Danmark (2 1/2 side)

I fængsel (folkesidens hjemmeside om fængselspræster https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirken-i-samfundet/i-faengsel (1/2 side)

Det gamle Testamente:
Første mosebog 1. mosebog kap 3 Syndefaldsmyten (2 sider)

Det nye testamente
Lukasevangeliet kap. 15 11-32 (Den fortabte søn)
Lukasevangeliet kap 10, 25-37 (Den Barmhjertige samaritaner)
Matthæusevangeliet kap. 18 21-35 (Lignelsen om den gældbundne tjener)
Markusevangeliet kap. 1 v9 (Jesu dåb)
Matthæus evangeliet kap. 26 v. 16-20 (Missionsbefalingen)
Markusevangeliet kap. 10 v. 13-16 (Jesus og de små børn)
Matthæus evangeliet kap. 14 v. 17-24 (den sidste nadver)
Markus evangeliet kap. 2 v. 13-17 (Levi kaldes til discipel)
I alt: 5 sider

Dokumentar:
"De unge præster" afsnit 1 fra DR på CFU. (5 sider)

DR dokumentar: Præst bland drabsmænd. https://www.dr.dk/drtv/episode/kriminelt_-praest-blandt-drabsmaend_381290 (5 sider)

Interview med youtuber Jasmin Lind https://www.youtube.com/watch?v=yAY3KsrDiIU 12 min (4 sider)

Å-festival - Danmarks største kristne festival https://www.youtube.com/watch?v=KO095b96nt0 (16 min) ( 3 sider)

Video om straf, konflikthåndtering og tilgivelse (4 sider):
- Mikkel - Hjemmerøver og møbelbygger https://www.youtube.com/watch?v=QWfLSFhN04E
- Eva Smith om konfliktråd https://www.youtube.com/watch?v=G6L8l5HGiVU
- Om et røveri https://www.youtube.com/watch?v=r3Gmfj453jc
-  Konfliktråd fra moster til menneske https://www.youtube.com/watch?v=_ChikAokcJw

Udenfor murene (om kirkelig resocialisering)Cafe Exit. Fra Danmarks kirkelige mediecenter https://www.youtube.com/watch?v=BcscD7iuFrU ( 12 min) (3 sider)

I alt: 49 sider


I alt 16 sider

I alt 33 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Samf 3: Indvandring og kulturmøder (KS-projekt 2)

I vores tredje forløb skal vi i samarbejde med fagene historie og religion se nærmere på konflikten i Israel og Palæstina og på, hvordan den påvirker det danske samfund. I samfundsfag har vi fokus på det sidste, idet vi fokuserer på kultur og de kulturmøder, der sker, når flygtninge som palæstinenserne kommer til Danmark og skal integreres i det danske samfund. Forløbet afsluttes med et tværfagligt ks-projekt med historie og religion.

Kernestof fra læreplanen:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål fra læreplanen:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 His 5 - Indvandring og kulturmøder (KS 2 projekt)

His 5 - Indvandring og kulturmøder (KS 2 projekt)

Vi skal i dette forløb arbejde med indvandring og kulturmøder i Danmark fra 1960’erne og frem til i dag. I vil også få en kort oversigt over indvandringen til Danmark fra 1760-1960.

Vi har arbejdet med følgende emner og problemstillinger i forløbet:
- Befolkningssammensætningen i Danmark fra 1760-1960
- Den nye indvandringsbølge i 1960’erne og konsekvenserne
- Krisen i 1970’erne og betydningen for immigrationen til Danmark
- Indvandringens konsekvenser, samt hvordan befolkningen og politikerne reagerede på denne indvandring
- Indvandringen fra Ex-Jugoslavien og øget debat om integration
- Udviklingen i Danmark efter det såkaldte systemskifte og 11. september-anbrebet
- Nyere indvandring og status på integration
- Hvilke synspunkter er blevet fremført i debatten, og kan man tale om helte og skurke i debatten?
- Indvandrere og efterkommeres opfattelse af Danmark
- Push og pull modellen
- Thomas Hylland Eriksens integrationstyper

Faglige mål:
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur  
-  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

Kernestof:
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- dansk historie og identitet
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv

Materiale:
Nikolajsen, Karsten & Thomas Ohnesorge, Den ny indvandring, Systime, 2021, (i-bog): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1
- Kapitel 1: Kapitel 1: Indvandringens historie (1760-1960): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=133 (10 sider)
-  Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=134  (11  sider)
- Kapitel 3: Indvandring i krisetider (1973-1983): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=135 (10  sider)
- Kapitel 4: Indvandring som trussel (1983-1993): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=136 (13 sider)
- Kapitel 5: Indvandring og integration (1993-2001): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=137 (10 sider)
- Kapitel 6: Indvandring i terrorens tidsalder (2001-2011): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=138 (9 sider)
- Kapitel 7: Indvandring og flygtningekrise (2011-2020): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=139  (10 sider)
- Kapitel 8: Helte og skurke: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=140 (1,5 sider)
- Kapitel 9: Indvandrerliv: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=141 (2 sider)

Kildemateriale:
- Kilde 1:  Aakjær, Jeppe, Om kartoffeltyskerne, 1919: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=164 (1 side)
- Kilde 6: Velkommen Mustafa, 1970: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=176 (2,5 sider)  
- Kilde 14: Udlændingeloven, 1983: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=190 (1,5 side)
- ​​Kilde 23: Ugebrev fra Pia Kjærsgaard, 2006: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=216 (2 sider)
- Kilde 27: Gallupundersøgelse, 2015: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=227#c602 (0,5 sider)
- Kilde 28: Stram Kurs, 2019: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=228 (1,5 side)
- Kilde 37: Johanne Schmidt-Nielsen, 2016: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=239 (1,5 side)
- Kilde 41: Unge efterkommere beretter, 2020: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=244 (1 side)
- Kilde 43: To unge mandlige efterkommeres oplevelser i folkeskolen, 2020: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=246 (1 side)
- Kristian Thulesen Dahls tale ved Dansk Folkepartis årsmøde d. 15 september 2015 (2 sider)
- Uddrag af filmen: “Bastarden”: https://www.youtube.com/watch?v=KoRDdz0ffHk (10 min = 1,5 side)  
- Videointerview: Hüsne Güler: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=247 (6,5 min = ca. 1 side)
- Diverse kilder fra Tidslinje: Indvandring til Danmark i det 20. århundrede: https://www.danmarkpaafilm.dk/tema/tidslinje-indvandring-til-danmark-i-det-20-aarhundrede (5 sider)
- Søren Krarup om Udlændingeloven af 1983: https://www.youtube.com/watch?v=E_29_om4Ecg (7 min = 1 side)  
- Grundlovens § 77: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov/kapitel-8/paragraf-77 (0,5 side)

Kilder til KS-2: (ca. 3 sider)
Uddrag af interview med Ishøjs Borgmester
Åbent brev fra fem storby borgmestre

Sidetal i alt = ca. 93 normalsider


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Selvstændigt
- Fremlæggelser
- mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Rel 3: Indvandring og kulturmøder - Islam (KS2)

Rettet d. 2.10. 2025, så alt passer med, hvad 2q har lavet.

Som en del af det fællefaglige forløb med samfundsfag og historie har vi haft om islam.

Forløb om islam
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I efterfølgende har/kan:
- viden om Mekka som polyteistisk kultsted før islams opståen.
- Islams tro på monoteisme - tawhid Gud enhed.
- viden om Islams opståen og Muhameds liv.
- viden om Muhammed som den sidste profet i en række af profeter.
- viden om forskellen på sunni og shia muslimer.
- viden om forskellen på koranen og hadith
- viden om de 5 søjler.
- viden om de 6 trosartikler
- viden om ritualtyper (årtidsritual, afværgeritual, overgangsritual, tilbedelsesritual)
- analysere valfarten til Mekka som et overgangsritual (Van Gennep)
- karakterisere udsagn fra muslimer ud fra Jan Hjärpes kategorier modernister/traditionalister og sekularister/fundamentalist
- viden om sharia som en dynamisk størrelse
- viden om, hvordan man udleder sharia (kilderne: Koranen, Hadith, analogi og enighed)
- analyser forskellige syn på, hvem der har ansvar for, at sharia bliver overholdt (individet, familien eller samfundet).
- analyser om en tekst er repræsentativ/klassisk (hvis repræsentativ så også elite/mainstream, indefra/udefra)

Materiale (I har enten læst eller BR har holdt oplæg) ud fra (alt er i drev eller Grundbog til religion C):

Schelde, Nanna: Man kan godt både være dansk og muslim. Kristelig Dagblad 20. november 2015  (uddrag 1 side)

Mygind, Johanne: Veluddannet og frigjort indvandrermand søges. (uddrag) Information, 9. januar 2009. (1/2 side)

Sharia: Uddrag fra https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174 og  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=223 (4 sider)

Islams historiske udvikling og shia og sunni islam: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=158 (3 sider)

De fem søjler: Grundbog til religion C. s. 98-102 (4 sider)

De seks trosartikler. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222 (2 side).

Hadith: Gode maner fra https://rh.systime.dk/?id=242 (1/2 side)

Koranen sura 1, 3 og 19 (1 sider)

Alnabhan, Mohamad: “Islam har fremmet min integration i Danmark (uddrag)” 11. maj 2019. https://www.information.dk/debat/2019/05/islam-fremmet-integration-danmark (3 sider).

Uddrag af disse to sider om islam, demokrati og euroislam https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169 og https://integrationogdemokrati.systime.dk/?id=127 (5 sider)

Islam i Danmark er mangfoldig. Fra Kultur og samfund 2019. https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=317 (2 sider).

Dokumentarer

Dua- jeg er muslim og derfor gør jeg ting for at være en del af fællesskabet. https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg&t=1s (1 side)

CFU: "Kvinder, islam og mig". Engelsk dokumentar 2018 om Mehreen (30 min). https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115620 (5 sider)

Ultra: Hassan må ikke spise og drikke (5) 2. jun. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=Vz0c9SQRuq4  (1 side)

Vice: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest. https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI (5 sider)

Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab) https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo (1/2 side)



I alt 38 1/2 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 His 6 - Autokratier, tyranner og ondskab

His 6 - Autokratier, tyranner og ondskab
I dette forløb skal I undersøge begreberne autokrati, tyranni og ondskab med udgangspunkt i Adolf Hitler som ærketypen på en tyran. Forløbet tager afsæt i historiske kilder, dokumentariske fremstillinger og DR’s podcast Tyran, hvor I skal arbejde med, hvordan magtmisbrug, propaganda, fjendebilledr  og personlighedsdyrkelse har formet totalitære regimer gennem historien.

Efter den fælles del med fokus på Hitler, vælger eleverne en selvvalgt tyran eller autokrat (fx Stalin, Mao, Pol Pot, Franco, Kim Jong-un eller andre) og producerer en podcast-episode, hvor de præsenterer og analyserer denne person i lyset af det, de har lært om tyranni, magt og ondskab. I skal kunne perspektivere til jeres egen tyran til en evt. særfaglig eksamen.


Vi har arbejdet med følgende emner og problemstillinger i forløbet:
- Antikens demokratiformer: Polis, aristokrati, tyranni, demokrati
- Tyrannens magt-faser: 1. Opvækst og positionering, 2. Magtovertagelsen, 3. Konsolidering af magten, 4. Stabilisering og kontrol, 5. Modstand og udfordringer, 6. Faldet, 7. Erindringen af tyrannen.
- Demokratiformer: Liberalt parlamentarisk og præsidentielt demokrati.
- Kriterier for et demokrati
- Autoritære og totalitære styreformer
- Nazisme og facisme
- Kommunisme og maoisme
- Propaganda
- Fjendebilleder
- Ondskabstyper


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier


Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Materiale:
Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914 - i et dansk perspektiv, Systime, 2019 (i-bog):
- Demokrati: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=935&L=10 (1 side)
- Parlamentarisk system: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=937&L=10 (0,5 side)
- Præsidentsystem: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=936&L=10 (0,5 sider)
- Etpartisystemer: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=931&L=10 (inklusiv kommunistiske og fascistiske etpartisystemer) (4 sider)
- Kejserdømme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=942&L=10 (1 side)
- Militærdiktatur: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=939&L=10 (1 side)
- Imperialisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=930&L=10 (1 side)
- Kommunisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=948&L=10 (1 side)
- Maoisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1077&L=10 (1 side)
- Facisme og nazisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=946&L=10 (1,5 side)
- Islamisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=945&L=10 (1,5 side)
- Populisme: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=1078&L=10 (1,5 side)
- Friis, Kasper W., Ondskab er mere end hysterisk hævn og massemord, Vid og Sans, 2022: https://vidogsans.dk/ondskab-er-mere-end-hysterisk-haevn-og-massemord/ (2,5 side)
Meyer, Jeppe Bæk & Rasmus Thestrup Østergaard, Tyskerne og nazismen, Columbus, 2021 (I-bog):
- Organiseringen af staten: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197&L=10 (1,5 side)
- Den totalitære stat: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196&L=10 (1,5 side)
- Tilslutningsdiktaturet: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=195&L=10  (2 sider)
- Forfølgelsen af politiske modstandere: https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=190. (1,5 side)
- Den nazistiske racepolitik (1933-1938): https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189 (2,5 sider)
- Dokumentar: Ondskabens Ansigter - Adolf Hitler, DR-kultur, 2018: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000108093 (51 min = ca. 7 sider)
- Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, Columbus, 2019:
Kapitel 2: Antikkens Grækenland: Demokratiets vugge: Indledning: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138 og Demokratiets Vugge: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141 (6 sider)
- Lammers, Karl Christian, Weimarrepublikken,
- Propagandaens fjendebilleder, Folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/propagandaens-fjendebilleder (2 sider)
- 27th February 1933: Reichstag building in Berlin set on fire in an arson attack, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=G47JFhlkVRI (0,5 side)
- Podcast: Kraniebrud: Ondskab: https://radio4.dk/podcasts/kraniebrud/ondskab  (00:00-09:00) (14:00- 15:40) = 1,5 side)
- Materialer til at arbejde med egen podcast: Podcasten Tyran, kildetekster mm. (ca. 25 sider)

Kildemateriale:  
- Forordning af Rigspræsidenten til Beskyttelse af Folket og Staten - 'Rigsdagsbrandforordningen' af 28. februar 1933, §1-6 (1,5 side)
- Uddrag af "Der Ewige Jude": https://www.youtube.com/watch?v=qDE7MGjUVJI (3 sider)
-  Nazistisk propagandaplakat der sammenligner en "usund" person af "blandet race" med en sund og stærk, arisk ung mand ©USHMM (1 side)

Sidetal i alt = ca. 75,5 normalsider

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Selvstændigt arbejde
- Projektarbejde
- Remediering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Samf. 4: Danmarks økonomi (samf. alene)

I det fjerde og sidste forløb skal vi se på Danmarks økonomi. Vi skal forstå, hvordan en økonomi fungerer, hvad penge er, hvorfor økonomien kan gå op og ned, hvordan det påvirker mennesker som jer og mig, samt hvad man kan gøre for at gøre økonomien bedre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Rel 4: Etik (særfagligt - kun religion)

Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I efterfølgende har/kan:

Vurdere om et udsagn er udtryk for relativ eller absolut værdi.
Redegøre for pligtetik/sindelagsetik og Kants tanker herunder begreberne kategoriske imperativ og praktiske imperativ.
Redegøre for nytteetik/utilitarisme/konsekvensetik og Qaly-metoden (Quality-Adjusted Life Years)
Redegøre for Løgstrup situationsetik herunder de 4 livsytringer (tillid, barmhjertighed, talens åbenhed, medlidenhed) og den etiske fordring, interdependens.
Vurdere, hvorvidt et udsagn har elementer af pligtetik, nytteetik og situationsetik
Redegøre for svagheder og styrker ved de tre etikteorier.
Redegøre for medicinrådets rolle i Danmark, og hvorfor nogle mener, at der er behov for et medicinråd.
Analyser problemstillinger omkring  dilemmaerne ved prioriteringer i sundhedsvæsenet.
Analysere problemer i forhold til fosterdiagnostik og abort.
Analysere problemer i forhold til organdonation.



Materiale (alt er i etikmappen i drev):

Anders Ølsgaard Larsen: "Levende donation af vitale organer - Interview med Didde Boisen Andersen." DCO, 2021. (1,5 sider)

Haaning, Katrine og Søren Korshøj Laursen “Religionsportalen” i-bog systime (siderne om pligtetik, nyttetik og situationsetik) (8 sider doc)

Garde, Anders og Mathias Svane Kraft: Uddrag af “11-årige Mathias har muskelsvind - men han får igen nej til kostbart lægemiddel”.  TV-east.dk 4.07 2020 (2 sider).

Motzfeldt Dorte Thelander “Religion og etik - grundbog til etik i religionsfaget”. Systime 2016. s.8-12 (5 sider).

https://medicinraadet.dk/om-os (1 side)

Om organdonation: https://organdonor.dk/media/r0dh2o02/15-facts-om-organdonation-folder-final.pdf (1/2 side)

Om begrænsningens etik fra  https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=149 (1 side)



Dokumentar og youtube:

Alkoholeksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=gz_4-H_klDw (1/2 side)

Religionsnørden om filosofisk pligtetik https://www.youtube.com/watch?v=1egGdbJwGys og nytteetik  https://www.youtube.com/watch?v=36Ke8MDO_os (1/2 side)

TV-nyhederene 2019: Nej til behandling til 1,8 millioner kroner: Hvor meget er mit liv værd?
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-02-02-nej-til-behandling-til-18-millioner-kroner-hvor-meget-er-mit-liv-vaerd (2 side)

Podcast: Dorte Gyrd-Hansen, professor og forskningsleder ved Danish Centre for Health Economics (DaCHE), Syddansk Universitet og medlem af Medicinrådet. Forklarer om, hvorfor det er nødvendigt at prioritere.
https://medicinraadet.dk/om-os/podcasts (2 sider)

DR 2 Dokumentar: Har vi råd til dyr medicin. (30 min) (CFU) 2015 (10 sider).

TV2 Dokumentar: Skal vores børn leve eller dø (40 min) CFU 2019 (10 sider).

Organdonation:  https://www.facebook.com/tv2echo/videos/549198647850760/

Om Temu: Ultra nyt: https://www.youtube.com/watch?v=30T8g3GIfio (10 min) (1 side)

Ialt  30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer