|
Titel
6
|
KS 1 (His): Forbrydelse og straf
I dette forløb har vi beskæftiges os med udviklingen i synet på forbrydelse og straf i Danmark. Vi har lavet nedslagspunkter i middelalder, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet (frem til straffelovsrevideringen i 1930) og i dag. Forløbet er opbygget diakront og vi har anvendt en begrebshistorisk tilgang uden direkte at anvende teori om begrebshistorie. Forløbet har beskæftiget sig med periodiseringsprincipper og brud/kontinuitet.
Vi har arbejdet med følgende emner:
- Forbrydelse og straf i middelalderen
- Forbrydelse og straf i renæssancen
- Forbrydelse og straf i enevælden og oplyst enevælde/oplysningstid
- Forbrydelse og straf i 1800-tallet før og efter Grundloven
- Fængselskommissionen i 1840’erne
- Fængselsmodellerne: Auburn og Philadelphia i Danmark
- Retssystemets udvikling
- Retfærdig og nyttig straf
- Straf i dag herunder resocialisering og nye strafformer
- Besøg i fængslet i Horsens
- mm.
Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvordan og hvorfor straffer man i middelalderen, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet og idag i Danmark?
- Hvorfor ændrer straffeformer sig over tid?
- Hvorfor ændrer synet på forbrydelser sig?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ - formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ - forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ - redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- historiefaglige metoder
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Materiale
- Adriansen, Inge mfl., Fokus 2 - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, I-bog, Gyldendal, 2019: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=157 (1 side)
- Beccaria, Cesare: Uddrag af "Om forbrydelse og straf, 1764", Dansk oversættelse i Hansen, Ole Steen mfl., Historie 8, Gyldendal, 2010, 1. udg., (0,5 side)
- Carrasco, Isabel, 8 Gruesome Medieval Punishments That Will Give You The Creeps, Cultura Collective: https://culturacolectiva.com/en/history/painful-medieval-punishments-inquisition/ (2 sider)
- Dokumentar: Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840, Sæson 1, Episode 1, DR, 2015: https://www.dr.dk/drtv/episode/ludere-lommetyve-og-lirekassemaend_-med-ondt-skal-ondt-fordrives-1800_-1840_71471 (29 min = ca. 4 sider)
- Dokumentar: Heksejagt - Besat af Djævlen, Afsnit 2, DR2. 2006: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030610012150 (38 min = 5,5 side)
- Dokumentar: Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 7: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370 (59 min = 8 sider)
- Dokumentar: Straffens rædsler: Fængsel, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 2, 2016: https://www.dr.dk/drtv/episode/straffens-raedsler_-faengsel_430499 (29 min = ca. 4 sider)
- Forbrydelsens ansigt, 2. del (Jens Nielsen) v/ Poul Duedahl: https://www.youtube.com/watch?v=C4mzL8hK5vg (9 min = 1,5 sider)
- Heinsen, Johan, Trunken - det første fængsel på Bremerholmen i København fra ca. 1620. Danmarks Nationalleksikon: https://danmarkshistorien.lex.dk/Trunken_-_det_f%C3%B8rste_f%C3%A6ngsel_p%C3%A5_Bremerholmen_i_K%C3%B8benhavn_fra_ca._1620 (3 sider)
- Heksetro i renæssancen, NationalMuseet, inklusiv de to undermenuer: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/ (ca. 2 sider)
- Miniforedrag: Den danske enevælde, danmarkshistorien.dk (youtube), 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI (4 min 32 sek = ca. 0,5 side)
- Netterstrøm, Jeppe B., Fredsløshed, Danmarkshistorien.dk, 2011: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fredloeshed (3 sider)
- Renæssance i Europa og Danmark, NationalMuseet: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/renaessance-i-europa-og-danmark/ (1 side)
- Reglement for Fangerne i Straffeanstalten paa Vridsløselille Mark, 1859, Det Kongelige Bibliotek (2 sider)
- Smith, Peter Scharff, Det moderne fængselsvæsens gennembrud i Danmark - Opdragelse , moral og Fængselskommissionen af 1840, Fortid og Nutid, Juni, 2002, s. 103-106 og s. 124 (4 sider)
- Serie: Forbrydelse og Straf Alphafilm og Kommunikation:
- Straffens udvikling (afsnit 1): https://vimeo.com/141041241 (14 min = 2 sider)
- Straffens formål (afsnit 2): https://vimeo.com/141041407 (9 min = 1,,5)
- Straf i dag (afsnit 3): https://vimeo.com/141041597 (ca. 12 min = 2 sider)
- Straffens udfordringer og alternativer: https://vimeo.com/141037229 (10 min = 1, 5 side)
- Thidecke, Johnny, Er vi alle forbrydere?, Pantheon, 1996, s. 7-11, 40 (5 sider)
- Østergaard, Rasmus T., Enevældens tid, Systime, 2018:
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=150 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=151 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=153 (5 sider)
Sidetal i alt = ca. 70 normalsider
Arbejdsformer:
- Remediering
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Eksamensøvelse
- Prøveeksamen
- Fremlæggelser
- Besøg hos Fængslet i Horsens
- mm.
|