Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks hi, 1r ks re, 1r ks sa, 2r ks, 2r ks hi, 2r ks re, 2r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historie: De sortes historie i USA
Titel 2 Tyskland efter 2. verdenskrig
Titel 3 Politik og velfærd
Titel 4 Buddhisme og det Senmoderne Samfund
Titel 5 Danmark under besættelsen
Titel 6 KS 1 (His): Forbrydelse og straf
Titel 7 (Samf) Straf og kriminalitet
Titel 8 KS 2: Indvandring og kulturmøder
Titel 9 (Samf) Kulturmøder og integration
Titel 10 Islam - kulturmøde og Integration
Titel 11 Danmarks økonomi i et internationalt perspektiv
Titel 12 Vikingetiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historie: De sortes historie i USA

De sortes historie i USA
Formål
Forløbet har til formål at give eleverne en forståelse for USAs tilblivelse fra de første kolonier og frem til borgerrettighedsbevægelsen  med et særligt fokus på, hvordan de sorte amerikaneres forhold har udviklet sig i perioden 1607-1960. Gennem dette forløb har eleverne fået forståelse for USAs komplekse historie, og hvordan den historie stadig spiller ind på de optøjer der har præget det amerikanske samfund siden drabet på George Floyd.

Metoder
For at få en forståelse for de problemer, der stadig er til stede i USA i dag har vi i forløbet haft fokus på, hvilken rolle  slaveriet har spillet i USAs tilblivelse. Forløbet har derfor haft et særligt fokus på tiden omkring den Amerikanske Borgerkrig, og hvordan Borgerkrigen stadig bliver brugt i den aktuelle debat i USA.
Eleverne har arbejdet med forskelligartet materiale, og dermed også forskellige metoder i deres arbejde. Der har både været fokus på årsagsforklaringer i historie og remediering af komplekse problemstillinger. Derudover arbejdede eleverne også med at gennemgå stoffet gennem dialogcirkler.

Faglige mål
Kernestof fra læreplanen
Centrale temaer og begreber
Kolonisering
Slaveri
Trekantshandel
Uafhængighedserklæringen
Forskel mellem nord og sydstaterne
Årsagsforklaringer til Den Amerikanske Borgerkrig
Segregation
Jim Crow love
Lynchinger
Borgerrettighedsbevægelsen

Pensum
Grundbøger
Danielsen, K.B. ,Grubb, U. ,Hansen, L.P.V. ,Hemmersam, K. ,Ipsen, P. ,Jensen, J.M. ,Jensen, K.V. ,McGuire, B.P. & Ørsted, P. (2016). Kolonisering. I Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion. Gyldendal. https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk p. 137, 231-237,
Frederiksen, P. (2024). BRYDNINGSTID. I VORES VERDENSHISTORIE. Columbus. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
Holst, Nina m.fl, Dream On?, Columbus, 1. udgave, 1. oplag, 2015 s. 58-68 (10 normalsider)



Artikler
Film
McQueen, Steve, 12 Years a Slave, 2013
Smith, Clint, Crash Course: Black American History, afsnit 34, 35 og 37
Afsnit 34: Emmett Till: Emmett Till: Crash Course Black American History #34
Afsnit 35: Montgomery Bus Boycott: The Montgomery Bus Boycott: Crash Course Black American History #35
Afsnit 37: Student Civil Rights activism: Student Civil Rights Activism: Crash Course Black American History #37

Kilder
Mudsill theory,
JW Milam, Look Magazine, 1956
Emancipationserklæringen
Forfatningstillæg 14

Total sideantal:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tyskland efter 2. verdenskrig

Formål
I dette forløb vil vi undersøge den kolde krig og ideologiernes kamp som den udspillede sig i Europa efter Anden Verdenskrig med fokus på tre udvalgte krisesituationer: Kold krigs begyndelse med deling af Europa 1945-1949, Berlin som årsag til konflikt: Luftbroen 1948-1949, og bygningen af Berlinmuren 1961, samt afslutningen af den kolde krig 1989-1990.
Metoder
- Historisk billedanalyse og propaganda
- Aktør/struktur
- Årsagsforklaringer
- Kildekritisk analyse
- Remediering af kilder

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Kernestof fra læreplanen
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶ ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.

Centrale temaer og begreber
Problemstillinger, vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvordan udvikler forholdet mellem Sovjet, USA og England sig efter de i fællesskab har besejret Hitler og dermed afsluttet 2. Verdenskrig?
- Hvordan bliver Berlinblokaden brugt i øst og vest?
- Hvad er karakteristisk for Vesttyskland og Vesteuropa under Den Kolde Krig?
- Hvad er karakteristisk for Østtyskland og Østeuropa under Den Kolde Krig?
- Hvorfor opføres Berlinmuren og hvad betyder dens fald?

- Tyskland efter 2. Verdenskrig: Jalta og Potsdamaftaler
- Jerntæppet i Europa og oprettelsen af Folkedemokratier
- Trumandoktrin og Marshallhjælp
- Berlinblokade
- Berlinmuren
- Hverdagslivet under DDR-regimet.
- Tysklands genforening

Pensum
Grundbøger
Nikolajsen, K., & Ohnesorge, T. (2024). 1. Den Kolde Krig – et overblik. I Den Kolde Krigs Verden. Systime. https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=141, Side 1.1-1.4
Nikolajsen, K., & Ohnesorge, T. (2024). 4. Berlin – brændpunktet i den kolde krig. I Den Kolde Krigs Verden. Systime. https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=132 Kapitel 4

Artikler
Film
Filmklip om livet under den Kolde Krig https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/baggrund-den-kolde-krig#!/
Dokumentar omkring luftbroen til Berlin: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Luftbroen%20til%20Berlin&orderby=title&SearchID=a3d87242-1d34-4e20-b7e2-f81345f5f926&index=1
Kilder
Kilde 4.1: Ernst Reuters tale i Berlin (1948) og 4.2:Sokolovskt, Situationen i Berlin https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c307
Kilde 4a: John F. Kennedys tale i Berlin (1963), fra: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137#c291
Total sideantal:
Kilde: At blive en del af systemet 1959: https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-9/

Kilde: To døde børn, 14. marts 1966: https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-12/

Statistik over varepriser over tid i hhv øst og vest: https://infogram.com/varepriser-over-tid-i-bdr-og-ddr-1hzj4okdqe1o2pw?live

Billede: Østtysk grænsevagt tager springet: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=136#c280

Kilde: Ronald Reagan: Tear down this wall: President Ronald Reagan Clip: "Tear Down This Wall"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politik og velfærd

I det første forløb skal vi arbejde med de politiske ideologier og partier i Danmark, og vi skal se nærmere på den danske velfærdsstat, der er blevet en stor og vigtig del af det danske samfund. Velfærdsstaten er dog dyr, og en række udfordringer rammer den nu og i fremtiden, så spørgsmålet er, om vi kan bevare den danske velfærdsmodel, eller om den må laves om?

I forbindelse med forløbet samarbejder vi med historie om at forstå betydningen af velfærdsstatens og arbejdsmarkedets udvikling for jeres fremtidige arbejdsliv.

Kernestof fra læreplanen:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål fra læreplanen:
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme og det Senmoderne Samfund

I dette forløb skal I arbejde med klassiske buddhistiske forestillinger samt hvordan buddhistiske praksisser bruges i vestens sen-moderne samfund, særligt i fængselssystemet.

Success kriterier:
At kunne anvende fagbegreberne;  indefra og udefra, udskillelsesfase, liminalfase, inkorporationsfase, ritual, myte, hellige, profane, maksimalisme, minimalisme, sekularisering, majoritets religion og minoritets religion, gør-det - selv religion, individcentreret religion,  
At kunne beskrive klassiske buddhistiske forestillinger af følgende begreber: Dharma, Buddha, Sangha, Karma, Anatman, rodårsagerne, den ædle otte-leddet vej, de 4 sandheder om lidelse, nirvana, boddhisatva, livshjulet, årsagskæden

At kunne analysere hvordan udvalgte buddhistiske praksisser bruges i forskellige sammenhænge i vesten i dag.
At kunne karakterisere og analyser religiøse tekster, samt tekster der behandler religiøse emner.

tekster:
religion c: buddhisme, Fakta om Buddhisme, Buddhistiske forestillinger
Benares talen
Buddha legenden, (1.5s)
Borup, Jørn, Skyr, pizza og karry - religiøs cirkulation i en global verden, 2014


Film:
Sorte Kugler - Anders Mattheson

The Mind explained, Mindfullness, Netflix

https://youtu.be/1wUh3E9PSbI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Danmark under besættelsen


I dette forløb vil vi undersøge, hvordan man under besættelsestiden håndterede de danske jøder både i Danmark under besættelsen, men også forhold til interneringen i KZ-lejren Theresienstadt.
Fokus vil være på, hvordan den danske stat, det danske civilsamfund og den tyske besættelsesmagt håndterede de danske jøder under den antisemitiske lovgivning under 2. verdenskrig.

Vi har arbejdet med følgende emner:
- Definition af holocaust og folkemord
- Kort om Hitlers vej til magten
- Besættelsen 9. april 1940
- Jødeaktionen i oktober 1943
- Flugten over Øresund
- Fra Danmark til Theresienstadt - de deporterede
- Livet som KZ-fange med særligt fokus på de danske fanger.  
- Transport
- De hvide busser

Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvad var Holocaust?
- Hvordan håndterede de danske myndigheder, civilsamfundet og den tyske besættelsesmagt de danske jøder?
- Hvilken betydning havde samarbejdspolitikken for de danske jøder?
- Hvilken betydning fik samarbejdspolitikkens sammenbrud og jødeaktionen for de danske jøder?
- Hvordan hjalp de danske myndigheder og civilsamfundet jøderne til Sverige?
- Hvilke forhold og levevilkår havde de danske jøder i kz-lejren Theresienstadt?
- Hvordan kom de danske jøder hjem til Danmark igen?

Metode og analyseredskaber:
- Historisk billedanalyse og propaganda
- Aktør/struktur
- Årsagsforklaringer
- Kildekritisk analyse
- Fodnoter og henvisninger
- Redegørelse og analyse

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur  
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen  

Kernestof:
- Holocaust og andre folkedrab
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
-  ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materialer:
Berlau, Solvej & Thuge, Stine, Vejen til Folkedrab (i-bog), Columbus, 2023: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Kapitel 1 - Folkedrabets århundrede: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130 (4,5 sider)
- Kapitel 2 - Hvad er et folkedrab? https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131 (6,6 sider)
- Kapitel 4 - Hitlers vej til magten. https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133 (9 sider)
- Kapitel 21 - Danmark og Holocaust inklusiv kilder https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150 (19 sider)
- Dokumentar: Theresienstadt - danske børn i nazistisk fangenskab, DIIS og Minerva film:
https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se/se:
- Kapitel 1 - Introduktion (2 min = ⅓ side)
- Kapitel 2 - Besættelsen (9 min = 1,3 side)
- Kapitel 6 »Lejren« (7 min = 1 side)
- Kapitel 7 »Sult« (6 min. = ca. 1 side)
- “Forliset” og “gemt barn”, Film om flugten til Sverige, folkedrab.dk: https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/film-om-flugten-til-sverige/forliset (14 min = 2 sider)
-Kauffeldt, Søren mfl., Klar til KS, Columbus, 2023: https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163 (p163 = 1 side)
- Oprop (Kilde med som nedkastet fra fly d. 9. april 1940) (2 sider)
- Resnais, Alain, Nat og tåge (1955), DR Kultur, (31 min):  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Nat%20og%20t%C3%A5ge&orderby=title&SearchID=cdbaacb1-e42f-4008-a73b-b73540eef13e&index=1 (4,5 side)
- “Women of Mizocz”: Jødiske kvinder og børn umiddelbart inden de bliver skudt af nazistiske Einsatzgrupper. Sovjetisk Ukraine, 1942. Foto: United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Instytut Pamieci Narodowej. (1 side)

Sidetal i alt = ca. 53,5 normalsider

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, projektarbejde, selvstændigt arbejde, matrixgruppearbejde, skriftligt arbejde (historieopgaven) mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 KS 1 (His): Forbrydelse og straf

I dette forløb har vi beskæftiges os med udviklingen i synet på forbrydelse og straf i Danmark. Vi har lavet nedslagspunkter i middelalder, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet (frem til straffelovsrevideringen i 1930) og i dag. Forløbet er opbygget diakront og vi har anvendt en begrebshistorisk tilgang uden direkte at anvende teori om begrebshistorie. Forløbet har beskæftiget sig med periodiseringsprincipper og brud/kontinuitet.

Vi har arbejdet med følgende emner:
- Forbrydelse og straf i middelalderen
- Forbrydelse og straf i renæssancen
- Forbrydelse og straf i enevælden og oplyst enevælde/oplysningstid
- Forbrydelse og straf i 1800-tallet før og efter Grundloven
- Fængselskommissionen i 1840’erne
- Fængselsmodellerne: Auburn og Philadelphia i Danmark
- Retssystemets udvikling
- Retfærdig og nyttig straf
- Straf i dag herunder resocialisering og nye strafformer
- Besøg i fængslet i Horsens
- mm.


Problemstillinger vi har arbejdet med i forløbet:
- Hvordan og hvorfor straffer man i middelalderen, renæssancen, tidlig enevælde, oplysningstiden, 1800-tallet og idag i Danmark?
- Hvorfor ændrer straffeformer sig over tid?
- Hvorfor ændrer synet på forbrydelser sig?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ - formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ - forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ - redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- historiefaglige metoder
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

Materiale
- Adriansen, Inge mfl., Fokus 2 - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, I-bog, Gyldendal, 2019: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=157 (1 side)
- Beccaria, Cesare: Uddrag af "Om forbrydelse og straf, 1764", Dansk oversættelse i Hansen, Ole Steen mfl., Historie 8, Gyldendal, 2010, 1. udg., (0,5 side)
- Carrasco, Isabel, 8 Gruesome Medieval Punishments That Will Give You The Creeps, Cultura Collective: https://culturacolectiva.com/en/history/painful-medieval-punishments-inquisition/ (2 sider)
- Dokumentar: Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840, Sæson 1, Episode 1, DR, 2015: https://www.dr.dk/drtv/episode/ludere-lommetyve-og-lirekassemaend_-med-ondt-skal-ondt-fordrives-1800_-1840_71471 (29 min = ca. 4 sider)
- Dokumentar: Heksejagt - Besat af Djævlen, Afsnit 2, DR2. 2006: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030610012150  (38 min = 5,5 side)
- Dokumentar: Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 7: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370 (59 min = 8 sider)
- Dokumentar: Straffens rædsler: Fængsel, DR dokumentar, Sæson 1, Episode 2, 2016: https://www.dr.dk/drtv/episode/straffens-raedsler_-faengsel_430499 (29 min = ca. 4 sider)
- Forbrydelsens ansigt, 2. del (Jens Nielsen) v/ Poul Duedahl: https://www.youtube.com/watch?v=C4mzL8hK5vg (9 min = 1,5 sider)
- Heinsen, Johan, Trunken - det første fængsel på Bremerholmen i København fra ca. 1620. Danmarks Nationalleksikon: https://danmarkshistorien.lex.dk/Trunken_-_det_f%C3%B8rste_f%C3%A6ngsel_p%C3%A5_Bremerholmen_i_K%C3%B8benhavn_fra_ca._1620 (3 sider)
- Heksetro i renæssancen, NationalMuseet, inklusiv de to undermenuer: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/  (ca. 2 sider)
- Miniforedrag: Den danske enevælde, danmarkshistorien.dk (youtube), 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI (4 min 32 sek = ca. 0,5 side)
- Netterstrøm, Jeppe B., Fredsløshed, Danmarkshistorien.dk, 2011: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fredloeshed (3 sider)
- Renæssance i Europa og Danmark,  NationalMuseet:  https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/renaessance-i-europa-og-danmark/   (1 side)
- Reglement for Fangerne i Straffeanstalten paa Vridsløselille Mark, 1859, Det Kongelige Bibliotek (2 sider)
- Smith, Peter Scharff, Det moderne fængselsvæsens gennembrud i Danmark - Opdragelse , moral og Fængselskommissionen af 1840, Fortid og Nutid, Juni, 2002, s. 103-106 og s. 124 (4 sider)
- Serie: Forbrydelse og Straf Alphafilm og Kommunikation:
- Straffens udvikling (afsnit 1): https://vimeo.com/141041241 (14 min = 2 sider)
- Straffens formål (afsnit 2): https://vimeo.com/141041407 (9 min = 1,,5)
- Straf i dag (afsnit 3): https://vimeo.com/141041597 (ca. 12 min = 2 sider)
- Straffens udfordringer og alternativer: https://vimeo.com/141037229 (10 min = 1, 5 side)
- Thidecke, Johnny, Er vi alle forbrydere?, Pantheon, 1996, s. 7-11, 40 (5 sider)
- Østergaard, Rasmus T., Enevældens tid, Systime, 2018:
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=150 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=151 (1,5 sider)
- https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=153 (5 sider)



Sidetal i alt = ca. 70 normalsider

Arbejdsformer:
- Remediering
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Eksamensøvelse
- Prøveeksamen
- Fremlæggelser
- Besøg hos Fængslet i Horsens
- mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 (Samf) Straf og kriminalitet

I dette forløb skal vi undersøge, hvorfor nogle mennesker bliver kriminelle, og hvad kriminalitet egentlig er.

Vi tager udgangspunkt i Danmark, og vi anvender følgende teorier:

SNAP-modellen

Robert Merton: Uoverensstemmelse mellem samfundets mål og midler

Edwin H. Sutherland: Kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd

Travis Hirschi: Teorien om social kontrol


Materiale:
https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&loopRedirect=1

Exit Bandeliv afsnit 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 KS 2: Indvandring og kulturmøder


HISTORIE:
Google-site til forløbet: https://sites.google.com/fr-gym.dk/2rks-historie2025-indvandringo/

Dette forløb handler om indvandring. Vi møder enkelte eksempler på tidligere tiders indvandring men fokuserer på den indvandring, der har fundet sted siden slutningen af 1960'erne, og som har påvirket Danmark på en lang række områder. I forløbet belyses kontinuiteten og forandringerne i indvandringsbølgerne til Danmark. Bogen indeholder flere begreber og metodiske tilgange, der kan medvirke til at diskutere og nuancere den udvikling, der er sket politisk og socialt. Forløbet behandler den økonomiske situation i perioden, hvem der kom, og hvorfor de kom, samt den politik, der blev ført på området. Ligeledes belyses politikere, meningsdannere og befolkningens syn på emnet. Afslutningsvis hører vi også fra indvandrere og efterkommere, hvordan de oplevede – og oplever – det danske samfund.

Materialer:
- Som grundbog i forløbet benytter vi: Karsten Nikolajsen, Thomas Ohnesorge: Den ny indvandring, Systime 2021. https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1

- Dokumentar: www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-taet-paa-verdens-stoerste-terrorangreb_271999

Kilder:
Kilde 6: Velkommen Mustafa, 1970, Uddrag fra kronik af Jens Fisker, der var direktør i Dansk Arbejdsgiverforening
Kilde 11: Artikel om arbejdsløshed, 1976, Berlingske Tidende 17. marts 1976.
Kilde 16: Gnags: "Danmark" (1986)Tekst og musik: Peter A.G. Nielsen (c) by SingSing Musikforlag ApS.
Kilde 18: Åbent brev fra fem storbyborgmestre, 1997
Kilde 23: Ugebrev fra Pia Kjærsgaard, 2006
Kilde 28: Stram Kurs, 2019. Uddrag af Stram Kurs' politiske program om udlændinge, stramkurs.dk.
Kilde 32: Peter Brixtofte, 1980, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=234
Kilde 33: Hans Gammeltoft-Hansen, 1984, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=235
Kilde 34: Mogens Glistrup, 1994, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=236
Kilde 35: Folketingets åbningstale, 1997, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=237
Kilde 42: Min oplevelse med integration, 2020

Begrebsliste
- Flygtning, indvandrer og migranter:
- Herkomst: der skelnes mellem dansk herkomst, indvandrer og efterkommer.
- Identitetsvalg: den rene identitet, bindestregsidentiteten og den kreolske identitet.
- Indfødsretsprøve:
- Integrationsformer: pluralistisk integration, assimilation, segregation.
- Identitetsvalg: den rene identitet, bindestregsidentitet, den kreolske identitet
- Komparativ metode:
- Internationale konventioner:
- Parallelsamfund:
- Push- og pull-faktorer:
- Systemskiftet 2001
- Traditionelle, moderne og senmoderne normer:

RELIGION
Vi har i dette forløb arbejdet med islam og kulturmøder i Danmark. Vi har  fokus på trosindhold og ritualer i islam, at alle handlinger tillægges en værdi samt sharialovgivning,  samt problemstillinger unge muslimer står overfor i mødet med det Danske samfund, hvor vi b.l.a. benytter Jan Hjärpes model til at forstå forskellige måder at være muslim på.

religionsfaglige begreber:
ritual
myte
fundamentalisme
traditionalisme
modernisme
sekularisme
Axis mundi
Overgangsritual: seperations fase, liminalfase, inkorporationsfase

religionens begreber:
imam
koranen
hadith
analogi
retslærde/retsskoler
sharia
sharialovgivning
halal
haram
5 søjler: bøn, valfart, trosbekendelse, almisse, faste
6 trosartikler: profeterne, engle, forudbestemmelse, bøgerne, dommedag, frie vilje
Muhammed
Allah
obligatoriske, anbefalede, neutrale, forkastelige og ulovlige handlinger
kabaaen

tekster:
ks bogen s. 126-136
Koranen sura 7 v. 157-158,
Islam i Danmark er mangfoldigt 2 sider
Fra Interview med Dorthe Thelander, Religion C - Sonja BIbi
DR. dk Ekspert om sharia-skilsmisse: Selv imamer frygter de voldelige ægtemænd
Kronik: Sherin Khankan: Kvinders ret til skilsmisse er
et islamisk princip med rod i Koranen


http://islamsvar.dk/
Helvede Homo 1 og 2
Getto Fitness - DR dokumentar

rel c s. 94

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 (Samf) Kulturmøder og integration

I dette forløb skal vi se nærmere på den påvirkning indvandring og integration har på det danske samfund. Vi fokuserer på kultur og de kulturmøder, der sker, når flygtninge kommer til Danmark og skal integreres i det danske samfund.


Kernestof fra læreplanen:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Islam - kulturmøde og Integration

RELIGION
Vi har i dette forløb arbejdet med islam og kulturmøder i Danmark. Vi har  fokus på trosindhold og ritualer i islam, at alle handlinger tillægges en værdi samt sharialovgivning,  samt problemstillinger unge muslimer står overfor i mødet med det Danske samfund, hvor vi b.l.a. benytter Jan Hjärpes model til at forstå forskellige måder at være muslim på.

religionsfaglige begreber:
ritual
myte
fundamentalisme
traditionalisme
modernisme
sekularisme
Axis mundi
Overgangsritual: seperations fase, liminalfase, inkorporationsfase

religionens begreber:
imam
koranen
hadith
analogi
retslærde/retsskoler
sharia
sharialovgivning
halal
haram
5 søjler: bøn, valfart, trosbekendelse, almisse, faste
6 trosartikler: profeterne, engle, forudbestemmelse, bøgerne, dommedag, frie vilje
Muhammed
Allah
obligatoriske, anbefalede, neutrale, forkastelige og ulovlige handlinger
kabaaen

tekster:
ks bogen s. 126-136
Koranen sura 7 v. 157-158,
Islam i Danmark er mangfoldigt 2 sider
Fra Interview med Dorthe Thelander, Religion C - Sonja BIbi
DR. dk Ekspert om sharia-skilsmisse: Selv imamer frygter de voldelige ægtemænd
Kronik: Sherin Khankan: Kvinders ret til skilsmisse er
et islamisk princip med rod i Koranen


http://islamsvar.dk/
Helvede Homo 1 og 2
Getto Fitness - DR dokumentar

rel c s. 94
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Danmarks økonomi i et internationalt perspektiv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Vikingetiden

Site til forløbet: https://sites.google.com/fr-gym.dk/2rkshi-vikingetiden-2025/start

I forløbe arbejder vi med vikingetiden og vil repetere en række af fagets nøglebegreber. Vi vil arbejde med kildekritik og, historiebrug.  Fokus i forløbet vil ligge på kristningen af Danmark og treldeborgene.

Problemstillinger:
- Hvordan foregik kristningen af Danmark?
- Hvilket formål havde Trelleborgene?

Materialer:
Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2007, s. 7-17

Peter Yding Brunbech: ”DR-afsnit om vikinger er ordinær”, Kristeligt Dagblad, 17/4-2017

Paul-Ulff Møller: ”Vikinger” i Tønnes Bekker-Nielsen m. fl.: Gads historieleksikon, Gads Forlag 2001, s.637-638

Kristian Iversen & Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Columbus 2014, s.29-30 (afsnittet vikingetiden - en opfindelse fra 1800-tallet)

Carl & Esben Harding Sørensen: Danmark i vikingetiden. Problemer vedrørende den sociale struktur, Gyldendal 1979, s. 13-14 (afsnittet Tidsmæssig afgrænsning)

”Trelleborgene”, fra Bjørn Matsen & Ole Bjørn Petersen: Vikinger - Indsigt og udsyn, Systime 2008, s. 59-66

Charlotte Persson: ”Danmark har fået en ny vikingeborg ved Køge”, videnskab.dk, 5. september 2014

Om kristning og kristendom fra Bjørn Matsen & Ole Bjørn Petersen: Vikinger - Indsigt og udsyn, Systime 2008, s. 107-123

Jellingstenene fra danmarkshistorien.dk

Widukinds beretning om Poppo, fra Widukinds sakserkrønike fra natmus.dk


Jeanette Varberg om vølven fra Fyrkat, Jeanette Varberg: Viking - ran, ild og sværd, 2019, s. 432-435


Erik Arup om omvendelsens politiske betydning fra Erik Arup: Danmarks historie. Første bog. Land og Folk til 1282, Haagerups Forlag, s.123-124

Hassing, Anders; Vollmond, Christian: ”Fra fortid til historie”. Columbus, s. 10-14

Lisa Mark & Torben Benoni: Kursus i museologi, kompendium, 2/5-2013
..
DR.dk: Historien om Danmark, Vikingetiden, afsnit 3.

DR: Gåden om Thyra: Runernes hemmelighed: https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-thyra_-runernes-hemmelighed_408876

DR: Gåden om Thyra: Knoglerne under kirken, https://www.dr.dk/drtv/episode/gaaden-om-thyra_-knoglerne-under-kirken_408875


Anslået sidetal: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer