Holdet FG-02 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2025 FG-02 En (FG-02 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Censorship in the USA
Titel 2 Dictionaries and useful links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Censorship in the USA

Målet med ”Grundforløbet i engelsk på FG” er at introducere eleverne til faget som et analyse- og færdighedsfag samt give dem en grundlæggende grammatisk viden i samspil med almen sprogforståelse. Grammatisk lægges der således vægt på kapitel 1 og 2 i grammatikbogen ”Get it Right” omhandlende ordklasser og kongruens.

I det analytiske arbejde med både fiktions- og non-fiktionstekster, der omhandler teamet "Censorship in the USA", fokuseres der på at udvide elevernes ordforråd, så de i deres videre arbejde anspores til at bruge fagbegreber som "1st and  3rd person narrator, protagonist/antagonist, characterization, setting, sender, message and receiver".

Udover ovennævnte mål fokuseres der i grundforløbet på at tale mest muligt engelsk både på klassen men også i mindre grupper. Dette gøres gennem diverse småøvelser, som skal vænne eleverne til udelukkende at kommunikere på engelsk i læringsrummet, også selvom det betyder, at der nogle gange sniger sig diverse fejl ind. Vigtigheden af at turde fejle og forholde sig konstruktivt til sine egne fejl bliver således en del af indlæringsprocessen.

Den skriftlige dimension af faget indeholder både kreativ skrivning samt opgaver af mere analytisk karakter. Her vil eleverne både opleve at skulle skrive individuelle tekststykker samt indgå i samskrivning med andre elever.

Materiale:

Østergaard, Trine, "The English Handbook", Systime - online edition: kapitel 4 og 6: tekster og øvelser om:
Short story, setting, character, narrator + Non-fiction: The Laswell/Shannon Weaver model, det retoriske pentagram og indledende argumentationsanalyse.

Thomas, Angela, "The Hate You Give", chapters 1 and 2, 2017 (excerpt of a novel)
Tilmann, George, "The Hate You Give", 2018, (film)
Olivia Orlewicz, The Issues of Youth Censorship, 2020 (TED-talk)
Jaclyn Peiser, An assistant principal read the cjildren's book "I Need a New Butt!" to second graders. He was fired", The Washington Post, 2022
The Weekend, "I feel it coming", "Starboy", 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dictionaries and useful links

Nyttige links, som også må tilgås under skriftlig/mundtlig eksamen:

Ordbøger:
https://www.thesaurus.com
https://en.oxforddictionaries.com
https://ordbogen.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/

Grammatik og vejledninger til 'How to write...' og 'How to analyse':

https://theenglishhandbook.systime.dk/
https://app.minlaering.dk/bog/44 (Do it, Write!)
https://app.minlaering.dk/bog/6 (ENGRAM Basis)
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=175
https://gettingstarted.systime.dk/ (grammatik)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer